Info om fejl / mangler på div bilmodeller
Fra : *trads*

Dato : 02-01-04 15:51

Hej
Er der ikke en side om div bilmodeller hvor man kan se evt. fejl / mangler /
ting man skal være opmærksom på. Før man handler en Brugt Bil ????

Den jeg søger er på en Opel Vectra fra 95.

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 02-01-04 16:22

"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> wrote in message
> [...]
/
> ting man skal være opmærksom på. Før man handler en Brugt Bil ????
>
> Den jeg søger er på en Opel Vectra fra 95.

evt gå på biblioteket der kan du låne både FDM's brugtbil guide og
bilmagasinets brugtbils guide

--
Allan
polo 1,6

Fra : *trads*

Dato : 02-01-04 16:36

Takker !!

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i
en meddelelse news:l0gJb.65977$jf4.4214684@news000.worldonline.dk...

Fra : Møller

Dato : 02-01-04 17:41

> Takker !!
>
> "Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i
> en meddelelse news:l0gJb.65977$jf4.4214684@news000.worldonline.dk...
> mangler

De nævnte bøger er OK.

http://www.fdm.dk/altombiler/bilbase/default.asp?mLVL1=2&mID=47

CITAT: fra FDM
Her i bildatabasen har vi samlet alle de oplysninger, vi har om de enkelte
bilmærker. Det vil sige, at du ikke bare finder alle de biltekniske data,
men også får links til de Motortest, der har været af det pågældende mærke,
de tilbagekaldelser, der har været, og endelig de danske bilklubber, der
findes for mærket. På den måde kommer du hele vejen rundt om den bil, du er
interesseret i!

Du kan også se på forsikringssiden:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/rapporten.htm

eller hvis du har adgang til FDM. har de også en oversigt over biler der er
tilbagekaldte p.g.a. diverse fejl , men den er desværre ikke helt opdateret.
--
Møller

Fra : TDN

Dato : 02-01-04 19:39

"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
/
> ting man skal være opmærksom på. Før man handler en Brugt Bil ????
>
> Den jeg søger er på en Opel Vectra fra 95.

Hej !

Her er hvad du skal bruge:

http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1570

Mvh
Thomas

Fra : *trads*

Dato : 03-01-04 00:32

Jo... Men det kræver jo et medlemsskab

Fra : TDN

Dato : 03-01-04 10:05

> Jo... Men det kræver jo et medlemsskab
>
> "TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> mangler

Hej !

Jeg prøver med noget klippe/klistre:

Brugtbiltest af Opel Vectra 1995

BRUGTBIL

FDM-test nr. 6009, 2-2000
Opel Vectra 1995

Problemfyldt Vectra
De fleste af FDMs logbogsførere har oplevet mange
problemer
med deres Opel Vectra model B, som blev lanceret med den
meget
roste Ecotec-motor. Oftest klages der over rust, dårlig
lak og
tandremme, der ikke holder det lovede antal kilometer
Testen i tal
Rust **
Motor og transmission **
El-anlæg ***
Undervogn ****
Driftsøkonomi ****

Den 16-ventilede Ecotec motor har problemer med
tandremmens holdbarhed. Vær opmærksom på hvornår
remmen
og føringshjulene sidst er udskiftet

Multidisplayet i instrumentpanelet har den
indbyggede
svaghed, at det bliver mere og mere utydeligt, og
til
sidst er nærmest ulæseligt

Samlingen i endedækslet i gearkassen bliver ofte
pludselig utæt. Det afhjælpes ved at skille
gearkassen
ad og tætne den med en flydende pakning som her

Opel Vectra model B blev præsenteret i efteråret 1995 og blev af
pressen bedømt til at være en virkelig vellykket bil.
Men var den det også? Nu, godt fire år efter, at Vectra B så
dagens
lys, har den vist sig at være en blandet fornøjelse for ejerne.
Udover de sædvanlige begynderproblemer, en ny model altid vil
have,
synes Vectra at have været ekstraordinært plaget af unoder.
Det har vist sig, at Vectra ikke er særligt godt rustbeskyttet
fra
fabrikken, og det er derfor mere reglen end undtagelsen at finde
rust i en bil, som kun er godt tre år gammel. Inden køb af denne
model skal man altså sikre sig dels, at der ikke er begyndende
rust
i karrosseriet og dels, at bilen har fået en ekstra
rustbeskyttelse.
Samtidig med modelskiftet gik Opel over til at bruge en
vandbaseret
lak, og den gav en del problemer. Mange Vectra-ejere oplevede,
at
lakken sprang af blot ved det mindste stenslag.
Det gik især ud over mange fronthjelme og forskærme, som hurtigt
blev meget medtaget. Opel var i enkelte tilfælde villig til at
betale for at få rettet fejlen, men alt for mange ejere måtte
selv
betale for omlakering.
God motor
En anden nyskabelse var Ecotec-motorerne med 16 ventiler.
Motormæssigt er der ikke de store problemer. Men tandremmen, som
sørger for, at der er forbindelse mellem toppen og bunden af
motoren, har et problem med at holde det lovede antal kilometer.
Hvad der helt præcist var galt er stadig en gåde. Men der er
foretaget en del forbedringer på tandremmen og de hjul, den
kører
hen over. Trods forbedringerne får FDMs juridiske og tekniske
afdelinger stadig mange henvendelser fra medlemmer, som kommer
ud
for, at remmen knækker. I de tilfælde, hvor bilen er over fire
år
gammel, vil Opel ikke dække udgiften. Her hænger ejerne altså på
regningerne, der typisk løber op i 10.000-30.000 kroner.
Så køber man en brugt Opel med 16 ventilet motor, er det meget
vigtigt, at man sikrer sig, at både tandremmen og de tilhørende
føringshjul er udskiftet. Er der den mindste tvivl om, hvornår
tandremmen sidst er skiftet, skal den skiftes inden leveringen.
Konklusioner
Modstandsdygtighed overfor rust
Opel Vectra er ikke blandt de bedste til at modstå rusten i det
danske barske klima, og har bilen ikke en supplerende
rustbeskyttelse, skal man være meget opmærksom på rust.
Ligeledes skal man være opmærksom på lakken, som ikke er særlig
stærk over for stenslag. Stenslag, som ikke bliver repareret, er
effektive vinduer for rust.
Motor/transmission
Både 1.6, 1.8 og 2.0 versionerne er stærke motorer, men de har
et
problem med tandremmen, og det anbefales at denne plus
føringshjul
skiftes, hvis der er tvivl om tidspunkt for forrige udskiftning.
Man
skal også være opmærksom på eventuel støj fra de hydrauliske
ventilspillerumsudlignere. Gearkassen er funktionel og
slidstærk,
men har en svag pakning i endedækslet, så man skal være
opmærksom på
eventuelt oliespild.
El-anlæg
Flere logbogsførere har fået udskiftet multidisplayet inde i
bilen
og har haft problemer med centrallåsen. Ligeledes har der været
problemer med falske fejlmeldinger på motorstyringen og ABS
bremsens
elsystem.
Undervogn
Vectra er slem til at give støj fra bagdækkene, som laver det,
man
kalder hæl og tå. Det er dækmønstret som rejser sig og giver
støj.
Fejlen kan elimineres ved at justere styretøjet.
Driftsøkonomi
FDMs logbogsførere melder om udgifter på mellem 15 og 26 øre/km,
hvilket er rimeligt for en bil i denne størrelse.
Ting der trækker opad:
Komfortabel
Gode køreegenskaber
Ting der trækker nedad:
For mange begynderfejl
Dårlig lak
Mangelfuld rustbeskyttelse
Svage tandremme

Af Brian Clausen

Fra : *trads*

Dato : 03-01-04 10:49

Mange tak !!

Fra : Martin Ley-Frantsen

Dato : 02-01-04 21:44

Hej
Er der ikke en side om div bilmodeller hvor man kan se evt. fejl / mangler /
ting man skal være opmærksom på. Før man handler en Brugt Bil ????

Hvad med www.bilsyn.dk , hvis du går ind under "Din Bil" kan du se de 10
mest forekommende sikkerhedsmæssige fejl fundet ved syn af tilsvarende
køretøjer,
og du kan se den seneste synsrapport ved hjælp af registreringsnummeret

Martin Ley