Punto II eller ældre BMW?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-01-04 11:33

Hejsa

Jeg har før skrevet lidt om interesse for ældre BMW'ere. Der var tale om en
318iS e36 coupe fra 92-94 200k km til omkring 100.000 kr.. Den kan jeg
forsikre til 9300 hvilket er ok... Jeg har så også kigget på en 328 coupe
fra 95, men den kan næsten ikke forsikre, eller dvs. 20k pr. år....

Men for omkring 100.000 kunne jeg for eks. også købe en lille Fiat Punto 1.2
Sporting årg. 2000 med meget få km. Kører sådan en vogn ok, uden de store
problemer? Der kører efterhånden mange af dem, så helt ringe må de da ikke
være :) Er den ok med 6. gear i en 1.2?? Hvordan er holdbarheden på sådan en
Fiat motor?

Jeg har et meget lille kørselsbehov da jeg har firmabil, så det er måske
10-15.000 km pr år. Så nu er jeg bare meget i tvilv om jeg skal købe nyere
mindre bil, eller større ældre bmw? Rent økonomisk er en punto klart
billigere i forsikring og vægtafgift, men der er jo heller ej meget prestige
over den... Motor'en er også kun en 85hk, mod bmw'ens 140.

Argumenter fra for og imod høres gerne

Venligst
Hans

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 11:55

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse

> Argumenter fra for og imod høres gerne

Fornuft eller prestige ?

2 sider af samme sag.

Med et lavt kørselsbehov burde en ældre, men
større/stærkere og forhåbenligt OK bil nok være
sjovere... Hvad reparationer angår, så kan Punto'en
nok være en anelse billigere end en mere avanceret,
men noget ældre BMW.

Men fornemmelsen af en 'næsten ny' vogn er da fed ?
Iøvrigt er der vel ingen prestige i en ældre BMW ?
-og da slet ikke, hvis den kun er 4 cylindret!

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 02-01-04 12:06

Hejsa

> [...]
> nok være en anelse billigere end en mere avanceret,
> men noget ældre BMW.
>
> Men fornemmelsen af en 'næsten ny' vogn er da fed ?

Det er rigtigt! Jeg kan også godt lide at have noget der er næsten nyt,
så man kan passe og pleje den, og så man ved den er behandlet ok...

> Iøvrigt er der vel ingen prestige i en ældre BMW ?
> -og da slet ikke, hvis den kun er 4 cylindret!

Nej det er også det, men der er vel stadig lidt prestige i den... Men det er
som om, at når man siger BMW forbinder man det med en stor 6'er kværn...

Hvad skulle man ellers gå efter, hvis man skulle have næsten nyt?

Jeg har prøvet en 5 dørs Punto II 1.2 8v. Den var ikke så kvik, men havde
egentlig rimelig gode køreegenskaber, og den var meget stille under kørsel.

Er det ikke Punto der er bedst i den klasse?

Venligst
Hans

Fra : Brian

Dato : 02-01-04 12:11

Hejsa

Hans Mouridsen wrote:
> Er det ikke Punto der er bedst i den klasse?

Måske en Toyota Yaris kan yde den lidt konkurrence ?
Personligt synes jeg Yaris er lidt grim på en kedelig måde, men det er jo
smag og behag!

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 12:51

> man siger BMW forbinder man det med en stor 6'er kværn...

Ja, for det er jo motoren+lyden som har gjort BMW populær,
og så dêt det har vrimlet med dem til billige penge, og så har
det været nemt for "wanna-beez'ene" at få en six-pack til
menneskepenge, og dermed lidt billig-købt 'prestige'.
Men bortset fra dêt, så har den da sine kvaliteter, selvfølgelig.

> Hvad skulle man ellers gå efter, hvis man skulle have næsten nyt?

Til 100.000,- ?
Aner det ikke, men det må vrimle med ALT på markedet..

> Jeg har prøvet en 5 dørs Punto II 1.2 8v. Den var ikke så kvik, men havde
> egentlig rimelig gode køreegenskaber, og den var meget stille under
kørsel.

Se !..de små kan skam godt opføre sig fornuftigt, og så
er den langt billigere end BMW'en. Så kan du overkomme
den første hurdle, alstå du må glemme alt om naboens
BMW-blik, så er Fiat'en nok vejen frem, med det behov du har.

> Er det ikke Punto der er bedst i den klasse?

Bedst og bedst. Så afgjort nej, men måske alligevel
en lidt overset model...?
Fiat blev iøvrigt årets bil i Europa, med Panda'en,
og Fiat kan som nogle af de få, virkelig lave småbiler
som 'holder længe', modelmæssigt i hvertfald *S*...

-men okay, er man lidt til "the Italian style", så
er det nok en Fiat man skal ha' fat på, evt. style
den diskret osv...Hvad med en Renault Clio af de nyere ???

Fra : Morten Juel

Dato : 02-01-04 12:28

> Iøvrigt er der vel ingen prestige i en ældre BMW ?
> -og da slet ikke, hvis den kun er 4 cylindret!

Pyha så er det da godt at ens 85'er BMW er en 320i hehe
http://starchild.dk/320i.jpg

Mvh
Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-04 12:41

"Morten Juel" <hehe(indsæt selv@her)starchild.dk> skrev :

>Pyha så er det da godt at ens 85'er BMW er en 320i hehe
>http://starchild.dk/320i.jpg

På prestige skalaen, ligger den vist heller ikke særligt højt ;)

herregud da mand, det er jo bare en gammel kasse , sådan en ...

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 13:00

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> herregud da mand, det er jo bare en gammel kasse , sådan en ...

Har altid syntes, den overdimensionerede forrude-gummiliste med konservative
hjørner ikke var helt vellykket..en detalje, ja...*SS*

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-04 13:07

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

>Har altid syntes, den overdimensionerede forrude-gummiliste med konservative
>hjørner ikke var helt vellykket..en detalje, ja...*SS*

Den har jeg nu ikke lagt specielt mærke til ..... de små bimmere
siger mig ikke ret meget

Dermed ikke sagt det ikke er ok biler - men prestige : nej

prestige er noget der signalere noget ganske andet end brian, eller
wanna_bee_brian.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 18:51

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNpc.dk> wrote in message
> [...]
> forsikre til 9300 hvilket er ok... Jeg har så også kigget på en 328 coupe
> fra 95, men den kan næsten ikke forsikre, eller dvs. 20k pr. år....

Fornemmelsen af kvalitet og køreglæde er noget individuelt. Tag en tur i
hver enkelt; jeg tror du vil opleve stor forskel - og et udfald til BMW's
fordel.

BMW'en kan nemt tunes med andre kanster, ny chip, når du er blevet tilvænnet
de 140 hk. Og det koster ikke det blege.

/Christian

Fra : Chr. L.

Dato : 02-01-04 19:18

> [...]
prestige
> over den... Motor'en er også kun en 85hk, mod bmw'ens 140.

well..personligt vil jeg altid satse på fornuften..og dog? ..jeg har selv
en punto, og har smidt ca kr 145.000 ud for bilen plus en service kontrakt
over 5 år (ca kr 25.000 oven i)..så det løber lidt op i et par kroner for et
sådanne lille bil, for de penge kunne jeg sagtens havde købe en større
brugt, men valgte en bil som gik langt på literen,var billig i forsikring og
ejerafgift samt var helt ny, og havde et nogenlunde sikkerheds niveau for
klassen..meen jeg har da set et par Alfa 156'ere selespeed til en
overkommelig pris!!.. , jeg er tilfreds med bilen, men den bliver også
kun brugt til det den skal bruges til.

Chr.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-04 21:44

Hans Mouridsen wrote:

> Jeg har et meget lille kørselsbehov da jeg har firmabil, så det er måske

Med et lille kørselsbehov bliver der jo tale om en bil du har
primært for fornøjelsens skyld, mit bud er prøver begge biler og
vælger den du får mest underholdning ud af..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-01-04 16:08

Hej

> Med et lille kørselsbehov bliver der jo tale om en bil du har
> primært for fornøjelsens skyld, mit bud er prøver begge biler og
> vælger den du får mest underholdning ud af..

Ja det er mest til underholding og tidsfordriv... Så det ender nok med en
BMW årg 93-96, og nok uden 6er motor - desværre. Har ikke råd til at give
20k pr. år i forsikring.

Tak for jers input

Venligst
Hans

Fra : Chr. L.

Dato : 03-01-04 18:57

> [...]
> BMW årg 93-96, og nok uden 6er motor - desværre. Har ikke råd til at give

eller...

http://www.autoatlas.dk/bilbase/?did=109116&cid=21720

chr..