groft bagdæk til dominator
Fra : Henrik Bruhn

Dato : 02-01-04 11:31

Hej.

Hvor skaffer man et bagdæk, der kan stå lidt fast på jord og etv i sne?
Mit lokale dækfirma kan ikke skaffe groft mønstrede dæk, som passer til mit
baghjul.
Jeg kan ikke huske størrelsen lige nu - jeg er på job

mvh
Henrik

Fra : Underbjerg / Anderse~

Dato : 02-01-04 13:09
Fra : Henrik Bruhn

Dato : 02-01-04 13:30

Hej.

> http://www.mcbutikken.dk/
Den er go' - tak!

Er det meget vanskeligt at montere dæk selv?

mvh
Henrik

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 02-01-04 13:34

Hvis du spør, så er svaret ja!!!

Da jeg var yngre skiftede jeg altid dæk selv, og gjorde det nogenlunde
ubesværet, men det er i høj grad et træningsspørgsmål.
Efter vi begyndte at få alu fælge og slangeløse dæk har jeg opgivet.
--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : Underbjerg / Anderse~

Dato : 03-01-04 11:07

Nej det er ikke så slemt, du skal bruge to stk gode dækjern, min længde ca
30cm. (hvis du er skrap kan man skifte med en ske, men det kræver mange års
erfaring).

Dækket skal være trykket HELT løs fra fælgen på begge sider inden du
begynder med dækjernene.

Sørg for at dækket hopper helt ind i midten når du begynder at løfte dækket
ud over kanten.

Når du har den ene side løs, tager du slangen ud.

Og modsat når du monterer det nye dæk, altså en side på også slangen ind.

Pas på at slangen er væk fra kanten når du vipper det sidste stykke dæk på
plads, Det er her de fleste nipper hul i slangen.

Smør dækket med evt. håndrens inden du mont. det nye så hopper det nemmerer
på plads når du pumper luft i.

Med hensyn til afbalancering plejer vi på Off-roader at sætte akslen i
hjulet og hænge hjulet op imellem evt. to stolerygge på akslen, når så
hjulet er stoppet med at dreje vil det tungeste sted på hjulet jo hænge
nederst. (du skal selfølgelig have afmont. gamle vægtklodser før du
starter).

Mont. lidt vægt øverst på hjulet (kl. 12), og drej hjulet til (kl. 3). Hvis
den vægt du har mont. er ok har du udlignet det tungeste punkt, og hjulet
vil kunne stå stille i alle positioner, ellers må du mont. lidt mere vægt og
prøve igen.

Det er ret vigtigt med afbalanceringen da dit dæk ellers hurtigt kan blive
slidt skævt.

Hvis du er ked af at få ridser på fælgen af dækjernene kan du tage et par
stumper cykeldæk el. lign og sætte på der hvor dækjernene skal vrides over
fælgkanten.

Hvis det lyder helt volapyk det her, så kom forbi og jeg skal vise dig
hvordan!

Bor i Hobro.

Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-04 16:51

Underbjerg / Andersen wrote:

> Hvis du er ked af at få ridser på fælgen af dækjernene kan du tage et par
> stumper cykeldæk el. lign og sætte på der hvor dækjernene skal vrides over
> fælgkanten.

Eller som jeg bruger. Et par stumper PEX rør, som vvs-folket bruger i vore dage.
Ca. 4 cm lange og snittet igennem på langs. Den fyldet intet og kan sidde fast
på kanten.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 03-01-04 23:07

"Underbjerg / Andersen" <skolebakken16@os.dk> skrev i en meddelelse

> Sørg for at dækket hopper helt ind i midten når du begynder at løfte
dækket
> ud over kanten.

- - - - - før(!) du begynder at løfte dækket ud over kanten overfor(!) :-|

> Smør dækket med evt. håndrens inden du mont. det nye så hopper det
> nemmerer på plads når du pumper luft i.

Brug ikke(!) olie eller oliebaseret "dæksmørelse" (= håndrens), der opløser
gummiet og på sigt tørrer ind igen! Hvis ikke at dækket, qua smørelsen,
bevæger sig rundt på fælgen og derved trækker ventilen af slangen -
*pfffffsst*, så vil dækket, qua indtørringen) på det nærmeste være
vulkaniseret til fælgen ved næste dækskifte

Brug opvaske middel, hvis ikke at du ligefrem investerer en 50'er i en spand
dækmonteringspasta!

--
Armand.

Fra : Henrik Bruhn

Dato : 05-01-04 10:31

Hej Alle.

Mange tak for jeres svar. Metoden er helt magen til når man skifter dåk på
trædecyklen.
Desværre er der ikke særlig mange dæk til mit 17" baghjul, og det jeg har
fundet er slangeløst.
Så jeg må hellere give en hund for at få det monteret

mvh
Henrik

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 05-01-04 12:32

"Henrik Bruhn" <hb@nospam.dk> wrote:

>Desværre er der ikke særlig mange dæk til mit 17" baghjul, og det jeg har
>fundet er slangeløst.

Hvilken størrelse skal du bruge? Og havd har du købt?

--
Kåre