|
| Køb af brugt båd i EU-land Fra : Henning Schwartz |
Dato : 30-12-03 21:10 |
|
Er der nogen der har erfaring med at købe brugt motorbåd i et andet EU land
med hensyn til om der skal betales afgifter til den danske stat.
Jeg har set et par både jeg er interesseret i på internettet både i
Sverige, Tyskland og Storbritanien til priser 50.000 til 100.000 billigere
end i Danmark.
mvh
Henning Schwartz
Lynæs
| |
Bjarke Christensen (30-12-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 30-12-03 23:52 |
|
Hvis du køber privat i et andet EU land og båden er brugt, så er der ingen
afgift
/Bjarke
"Henning Schwartz" <paradis@image.dk> wrote in message
news:3ff1db9b$0$27414$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er der nogen der har erfaring med at købe brugt motorbåd i et andet EU
land
> med hensyn til om der skal betales afgifter til den danske stat.
> Jeg har set et par både jeg er interesseret i på internettet både i
> Sverige, Tyskland og Storbritanien til priser 50.000 til 100.000 billigere
> end i Danmark.
> mvh
> Henning Schwartz
> Lynæs
>
>
>
| |
EA 2730 (31-12-2003)
| Kommentar Fra : EA 2730 |
Dato : 31-12-03 02:15 |
|
Bjarke Christensen <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bssvis$29c$1@news.cybercity.dk...
> Hvis du køber privat i et andet EU land og båden er brugt, så er der
ingen
> afgift
Der er slet ingen afgift til den Danske stat, ved privat køb af ny/brugt
båd i et andet EU-land.
Du skal bare selv hente den.
Så bare køb.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"
| |
Martin Sørensen (31-12-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 31-12-03 10:36 |
|
In article <3ff22308$0$29353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote:
> Bjarke Christensen <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:bssvis$29c$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis du køber privat i et andet EU land og båden er brugt, så er der
> ingen
> > afgift
>
> Der er slet ingen afgift til den Danske stat, ved privat køb af ny/brugt
> båd i et andet EU-land.
> Du skal bare selv hente den.
>
> Så bare køb.
>
Det er vist også derfor at de nye både som sælges til danskere ofte
sælges i Tyskland. Så skal man jo kun slippe 16% moms - og en tur over
Østersøen er da en ok jomfrurejse.
/Martin
PS: Hvis du leder efter brugt motorbåd kan det nok også svare sig at
lede i Sverige
| |
Bjarke Christensen (31-12-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 31-12-03 10:37 |
|
Toldmyndigheden i Køge fortalte mig, at det kun gjaldt brugte både. Det er
ganske vist 2-3 år siden, men kan det have ændret sig ??
/Bjarke
"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
news:3ff22308$0$29353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Bjarke Christensen <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:bssvis$29c$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis du køber privat i et andet EU land og båden er brugt, så er der
> ingen
> > afgift
>
> Der er slet ingen afgift til den Danske stat, ved privat køb af ny/brugt
> båd i et andet EU-land.
> Du skal bare selv hente den.
>
> Så bare køb.
>
> --
> Med sejlerhilsen
> Ejvind Andersen
> Fjern "xx"
>
>
| |
Bjarke Christensen (31-12-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 31-12-03 10:50 |
|
Efter nærmere eftertanke:
Mit spørgsmål var om man skulle gøre noget eller der var noget bureaukrati.
Det kan jo være at indførelse af *ny* båd ikke koster afgift men noget
bureaukrati og måske adm gebyrer ??
Deres svar var: "Hvis båden er brugt og du køber den privat, så skal du bare
sejle den hjem. Det vil vi høre noget om"
/Bjarke
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:bsu5bt$1qh7$1@news.cybercity.dk...
> Toldmyndigheden i Køge fortalte mig, at det kun gjaldt brugte både. Det er
> ganske vist 2-3 år siden, men kan det have ændret sig ??
>
> /Bjarke
>
| |
Egon Stich (31-12-2003)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 31-12-03 11:28 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bsu5bt$1qh7$1@news.cybercity.dk...
> Toldmyndigheden i Køge fortalte mig, at det kun gjaldt brugte både. Det er
> ganske vist 2-3 år siden, men kan det have ændret sig ??
>
I går fik jeg med posten tilsendt nye faktura regler fra told-skat.
Det er Eu regler. Journal nr. 99/03-0512-00080. bør kunne findes på
www.toldskat.dk.
Vi skal nu ved køb i et EU land forevise billedlegimation til sælger, som
derefter er forpligtiget til at sende, elektronisk, meddelelse om købet til
dansk told-skat.
Særligt for nye transportmidler:
Biler-fly samt både over 7,5 meter:
Der skal oplyses: Køber - værdi af transportmiddel- længde af båd -
tidspunkt for ibrugtagning.
Hvad dette kan betyde for moms og andre afgifter må nok undersøges nærmere.
Kan man f.ex. selv vælge om man vil betale tysk moms, eller skal man ikke
betale tysk moms, men afvente opkrævning af dansk, højere, moms ? Man kan
befrygte dette.
MVH
Egon
| |
EA 2730 (31-12-2003)
| Kommentar Fra : EA 2730 |
Dato : 31-12-03 12:38 |
|
Egon Stich <stich@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7TxIb.554$CW2.507@news.get2net.dk...
>
> > I går fik jeg med posten tilsendt nye faktura regler fra told-skat.
> Det er Eu regler. Journal nr. 99/03-0512-00080. bør kunne findes på
> www.toldskat.dk.
> Vi skal nu ved køb i et EU land forevise billedlegimation til sælger,
som
> derefter er forpligtiget til at sende, elektronisk, meddelelse om
købet til
> dansk told-skat.
> Særligt for nye transportmidler:
Så er man bare færdig med, at købe "nyt"
> Biler-fly samt både over 7,5 meter:
> Der skal oplyses: Køber - værdi af transportmiddel- længde af båd -
> tidspunkt for ibrugtagning.
>
> Hvad dette kan betyde for moms og andre afgifter må nok undersøges
nærmere.
> Kan man f.ex. selv vælge om man vil betale tysk moms, eller skal man
ikke
> betale tysk moms, men afvente opkrævning af dansk, højere, moms ? Man
kan
> befrygte dette.
For en del år siden, indførte regeringen en regel om beskatning af
lystfartøjer.(luksusskatten blev den kaldt)
Regelen betød, at hvis man var selvbygger, skulle beskatningen falde,
når bundstokken var lagt.
Det var naturligvis en skat på nye fartøjer, så jeg ved ikke om det er
det der kommer ind her.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"
| |
Martin Sørensen (04-01-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 04-01-04 14:52 |
|
In article <3ff2b580$0$29415$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
>
> For en del år siden, indførte regeringen en regel om beskatning af
> lystfartøjer.(luksusskatten blev den kaldt)
> Regelen betød, at hvis man var selvbygger, skulle beskatningen falde,
> når bundstokken var lagt.
Jeg er ret overbevist om at det er afskaffet igen for mange år siden,
måske erstattet af forsikringsafgiften?
mvh
Martin
| |
Bjarke Christensen (31-12-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 31-12-03 15:29 |
|
Siger vejledningen noget om privat2privat køb? Da jeg ringende til dem vare
det fordi jeg overvejede at købe en båd der var i privat eje som jeg havde
fundet viat Internettet. Det kunne være interessant at vide om der er
ændringer på denne front.
Mht "ny-køb" går det så oftes gennem en dansk mægler, der kender reglerne
(og smuthullerne) og tager sig betalt for dette ?`
/Bjarke
"Egon Stich" <stich@get2net.dk> wrote in message
news:7TxIb.554$CW2.507@news.get2net.dk...
>
> I går fik jeg med posten tilsendt nye faktura regler fra told-skat.
> Det er Eu regler. Journal nr. 99/03-0512-00080. bør kunne findes på
> www.toldskat.dk.
> Vi skal nu ved køb i et EU land forevise billedlegimation til sælger, som
> derefter er forpligtiget til at sende, elektronisk, meddelelse om købet
til
> dansk told-skat.
> Særligt for nye transportmidler:
> Biler-fly samt både over 7,5 meter:
> Der skal oplyses: Køber - værdi af transportmiddel- længde af båd -
> tidspunkt for ibrugtagning.
>
> Hvad dette kan betyde for moms og andre afgifter må nok undersøges
nærmere.
> Kan man f.ex. selv vælge om man vil betale tysk moms, eller skal man ikke
> betale tysk moms, men afvente opkrævning af dansk, højere, moms ? Man kan
> befrygte dette.
>
> MVH
> Egon
>
>
>
>
>
| |
EA 2730 (01-01-2004)
| Kommentar Fra : EA 2730 |
Dato : 01-01-04 14:00 |
|
Bjarke Christensen skrev i en nyhedsmeddelelse:
> Siger vejledningen noget om privat2privat køb? Da jeg ringende til dem
vare
> det fordi jeg overvejede at købe en båd der var i privat eje som jeg
havde
> fundet viat Internettet. Det kunne være interessant at vide om der er
> ændringer på denne front.
Hej Bjarke
Det er lidt svært, at finde ud af, hvad det er du refererer til, når du
citerer forkert, men jeg prøver.
Vejledningen om "privat2privat køb" Hvad er det???? og hvor har du det
fra.
Hvis du har fundet en båd i et andet EU-land, kan du, som jeg ser det
bare købe den.
Betingelsen for købet er, at du betaler moms i det land du køber i(ved
ny båd) og at du selv henter båden hjem.
For at der er moms i handler, af en brugt båd, skal du købe båden af en
mægler, som er ejer af båden.
Hvis mægleren "kun" har båden i kommission, skal der som hovedregel kun
svares moms af mæglerens salær og det er ikke dit ansvar.
Om der er særlige regler, ved køb af nye både, er jeg ikke helt klar
over, men for ca. 20 år siden blev der indført en luksusbeskatning af
nye lystbåde, om den regel stadig gælder og om den gælder, ved køb af ny
båd i det øvrige EU, ved jeg ikke. Det må undersøges.
>
>
> "Egon Stich" wrote in message
> >
> > I går fik jeg med posten tilsendt nye faktura regler fra told-skat.
> > Det er EU regler. Journal nr. 99/03-0512-00080. bør kunne findes på
> > www.toldskat.dk.
Hej Egon
Som du kan se på www.toldskat.dk. så er de regeler kun beregnet for
momsregistreret virksomheder og har derfor ingen interesse for en privat
bådkøber.
> > Vi skal nu ved køb i et EU land forevise billedlegimation til
sælger, som
> > derefter er forpligtiget til at sende, elektronisk, meddelelse om
købet
> til
> > dansk told-skat.
> > Særligt for nye transportmidler:
> > Biler-fly samt både over 7,5 meter:
> > Der skal oplyses: Køber - værdi af transportmiddel- længde af båd -
> > tidspunkt for ibrugtagning.
> >
> > Hvad dette kan betyde for moms og andre afgifter må nok undersøges
> nærmere.
> > Kan man f.ex. selv vælge om man vil betale tysk moms, eller skal man
ikke
> > betale tysk moms, men afvente opkrævning af dansk, højere, moms ?
Man kan
> > befrygte dette.
Du er som momsregistreret virksomhed regnskabspligtig og skal give
oplysninger til ToldSkat vedr. dine handler, også i EU.
Det handler Journal nr. 99/03-0512-00080 om.
Kort fortalt: Journal nr. 99/03-0512-00080 har ingen indflydelse på
privat handel i EU.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"
| |
Bjarke Christensen (01-01-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 01-01-04 16:03 |
|
Det var det jeg mente. Beklager min forkortelse for "privat sælger til
privat køber" ikke helt blev forstået. - det korte og lange er, at der
stadig ikke er nogen anmeldelsespligt hvis man køber af en privat i et andet
EU land.
Det er en meget god pointe du har med at de fleste "båd-shops" er *mæglere*
(dvs. de ejer ikke båden, formidler bare handlen) og typisk ikke er
*handlere* (hvor de, som momsregistrerede, *ejer* båden). Det øger jo
mulighederne en del.
/Bjarke
"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
news:3ff41a09$0$29337$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> Vejledningen om "privat2privat køb" Hvad er det???? og hvor har du det
> fra.
>
| |
Lars Knudsen (03-01-2004)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 03-01-04 11:41 |
|
Jeg har fået oplyst, at hvis både er før et givet år - vistnok 1984 - så er
der ikke noget momsproblem. Men hvis båden er efter dette år, så skal der
være svaret EU moms af båden - eller også skal den betales af køber ved
købet. Mange nyere både i EU har været brugt til charter og derfor er der
ikke betalt moms af dem. Hvis man køber en sådan båd, så er man som køber
pligtig til at betale momsen af hele bådens købspris.
Men indrømmet, at reglerne ikke er særlig klare.
/lars
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:bt1cs4$rlg$1@news.cybercity.dk...
> Det var det jeg mente. Beklager min forkortelse for "privat sælger til
> privat køber" ikke helt blev forstået. - det korte og lange er, at der
> stadig ikke er nogen anmeldelsespligt hvis man køber af en privat i et
andet
> EU land.
>
> Det er en meget god pointe du har med at de fleste "båd-shops" er
*mæglere*
> (dvs. de ejer ikke båden, formidler bare handlen) og typisk ikke er
> *handlere* (hvor de, som momsregistrerede, *ejer* båden). Det øger jo
> mulighederne en del.
>
> /Bjarke
>
>
> "EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message
> news:3ff41a09$0$29337$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> >
> > Vejledningen om "privat2privat køb" Hvad er det???? og hvor har du det
> > fra.
> >
>
>
| |
EA 2730 (03-01-2004)
| Kommentar Fra : EA 2730 |
Dato : 03-01-04 15:18 |
|
Lars Knudsen faldt over tastaturet og skrev:
> Jeg har fået oplyst, at hvis både er før et givet år - vistnok 1984 -
så er
> der ikke noget momsproblem. Men hvis båden er efter dette år, så skal
der
> være svaret EU moms af båden - eller også skal den betales af køber
ved
> købet. Mange nyere både i EU har været brugt til charter og derfor er
der
> ikke betalt moms af dem. Hvis man køber en sådan båd, så er man som
køber
> pligtig til at betale momsen af hele bådens købspris.
>
> Men indrømmet, at reglerne ikke er særlig klare.
Det er også lidt uklart, hvad det er du skriver.
Er der først betalt moms i et EU land, skal der ikke betales mere moms
ved næste handel inden for EU.
Hvis båden har været fritaget for moms, fordi den har været brugt til
charter, så er der andre regeler der gælder, om fritagelsen stadig
gælder, når båden er over en vis alder, ved jeg ikke.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"
| |
Lars Bonde (08-01-2004)
| Kommentar Fra : Lars Bonde |
Dato : 08-01-04 03:47 |
|
"Lars Knudsen" <museumFJERN@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff69c3c$0$29343$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har fået oplyst, at hvis både er før et givet år - vistnok 1984 - så
er
> der ikke noget momsproblem. Men hvis båden er efter dette år, så skal der
> være svaret EU moms af båden - eller også skal den betales af køber ved
> købet. Mange nyere både i EU har været brugt til charter og derfor er der
> ikke betalt moms af dem. Hvis man køber en sådan båd, så er man som køber
> pligtig til at betale momsen af hele bådens købspris.
>
> Men indrømmet, at reglerne ikke er særlig klare.
Den er god nok. Man kan virkelig komme i problemer hvis man ikke her told
dokomenter i orden. Jeg kender en der ikke kunde komme af med sin båd da han
ikke kunde skaffe told-dokumenterne fra England. Jeg mener dog der er fra
1975 en eller anden dato. Køber løber en stor risiko.
Lars
| |
Egon Stich (01-01-2004)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 01-01-04 14:35 |
|
"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff41a09$0$29337$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Bjarke Christensen skrev i en nyhedsmeddelelse:
>
>
> > Siger vejledningen noget om privat2privat køb? Da jeg ringende til dem
> vare
> > det fordi jeg overvejede at købe en båd der var i privat eje som jeg
> havde
> > fundet viat Internettet. Det kunne være interessant at vide om der er
> > ændringer på denne front.
>
> Hej Bjarke
>
> Det er lidt svært, at finde ud af, hvad det er du refererer til, når du
> citerer forkert, men jeg prøver.
>
> Vejledningen om "privat2privat køb" Hvad er det???? og hvor har du det
> fra.
>
> Hvis du har fundet en båd i et andet EU-land, kan du, som jeg ser det
> bare købe den.
> Betingelsen for købet er, at du betaler moms i det land du køber i(ved
> ny båd) og at du selv henter båden hjem.
> For at der er moms i handler, af en brugt båd, skal du købe båden af en
> mægler, som er ejer af båden.
> Hvis mægleren "kun" har båden i kommission, skal der som hovedregel kun
> svares moms af mæglerens salær og det er ikke dit ansvar.
>
> Om der er særlige regler, ved køb af nye både, er jeg ikke helt klar
> over, men for ca. 20 år siden blev der indført en luksusbeskatning af
> nye lystbåde, om den regel stadig gælder og om den gælder, ved køb af ny
> båd i det øvrige EU, ved jeg ikke. Det må undersøges.
> >
> >
> > "Egon Stich" wrote in message
> > >
> > > I går fik jeg med posten tilsendt nye faktura regler fra told-skat.
> > > Det er EU regler. Journal nr. 99/03-0512-00080. bør kunne findes på
> > > www.toldskat.dk.
>
> Hej Egon
> Som du kan se på www.toldskat.dk. så er de regeler kun beregnet for
> momsregistreret virksomheder og har derfor ingen interesse for en privat
> bådkøber.
>
>
> > > Vi skal nu ved køb i et EU land forevise billedlegimation til
> sælger, som
> > > derefter er forpligtiget til at sende, elektronisk, meddelelse om
> købet
> > til
> > > dansk told-skat.
> > > Særligt for nye transportmidler:
> > > Biler-fly samt både over 7,5 meter:
> > > Der skal oplyses: Køber - værdi af transportmiddel- længde af båd -
> > > tidspunkt for ibrugtagning.
> > >
> > > Hvad dette kan betyde for moms og andre afgifter må nok undersøges
> > nærmere.
> > > Kan man f.ex. selv vælge om man vil betale tysk moms, eller skal man
> ikke
> > > betale tysk moms, men afvente opkrævning af dansk, højere, moms ?
> Man kan
> > > befrygte dette.
>
> Du er som momsregistreret virksomhed regnskabspligtig og skal give
> oplysninger til ToldSkat vedr. dine handler, også i EU.
> Det handler Journal nr. 99/03-0512-00080 om.
> Kort fortalt: Journal nr. 99/03-0512-00080 har ingen indflydelse på
> privat handel i EU.
> --
> Med sejlerhilsen
> Ejvind Andersen
> Fjern "xx"
>
>
Jeg er bange for, der er mere i sagen end umiddelbart indlysende.
problemet er jo bare, at de forskellige distriktstoldkamre kan finde på at
afgive vidt forskellige svar på samme spørgsmål.
Så hvor man får noget endegyldigt at vide, er ikke til at sige.
EEn ting man skal overveje ved privatkøb, er forhold ved sejlads i udlandet,
hvor man kan komme ud for at skulle fremvise se toldseddel der b.la
dokumenterer at der er betalt moms af skibet.
MVH
Egon.
| |
Martin Sørensen (04-01-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 04-01-04 15:08 |
|
In article <NpaJb.19$Qb5.8@news.get2net.dk>,
"Egon Stich" <stich@get2net.dk> wrote:
> Jeg er bange for, der er mere i sagen end umiddelbart indlysende.
> problemet er jo bare, at de forskellige distriktstoldkamre kan finde på at
> afgive vidt forskellige svar på samme spørgsmål.
> Så hvor man får noget endegyldigt at vide, er ikke til at sige.
Jeg undersøgte sagen i efteråret 2002, hvor jeg for at udvide markedet
så på både i Sverige, Norge, Holland og Tyskland. Jeg spurgte mit lokale
toldkontor (Nærum), som henviste til Helsingør fordi de plejede at tage
sig af den slags. I Køge lader de ikke til at have nogen ide om den
slags.
Logikken er da også god nok, vi har jo et indre marked i EU og kan købe
stort set hvad som helst (til personligt brug), hvor som helst, så lang
tid vi selv bringer det ind i DK. Også biler, det er bare dyrt at få
nummerplader på dem.
Det med ID og den slags vil jeg tro har med pengevask og
terrorlovgivning at gøre, en lystbåd kunne jo bruges i stedet for mere
likvide midler (undskyld .
Fra EU-lande skal man sikre sig at der er betalt moms mv. En original
købekontrakt er god, og under alle omstændigheder bør der indføjes en
sætning om det i købekontrakten.
Fra Norge skal der betales 25% moms af købesummen, hverken mere eller
mindre.
>
> EEn ting man skal overveje ved privatkøb, er forhold ved sejlads i udlandet,
> hvor man kan komme ud for at skulle fremvise se toldseddel der b.la
> dokumenterer at der er betalt moms af skibet.
>
Klart. En kopi (originalen ligger jo derhjemme!) af f.eks. den originale
Tyske købskvittering skulle kunne gøre det.
Man skal kun betale EU-moms af en vare én gang!
mvh
Martin
| |
|
|