mc kørekort
Fra : Christoffer

Dato : 30-12-03 16:57

Hej NG

Jeg har haft kørekort til bil i 3 måneder og tænker på måske at tage mc
kørekort her til sommer. Men jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber i
kan besvare. Hvordan er det med stort og lille mc kørekort, hvis man er
under 21? Bliver det lille kørerkort automatisk opgraderet til et stort
efter man er fyldt 21 eller skal man op til køreprøve etc.? Er det rigtig at
det er billigere at tage mc kørekort når man har taget kørekort til bil
indenfor 2 år?

Mvh
Christian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-12-03 17:02

"Christoffer" <christoffertheviking@yahoo.dk> writes:

> [...]
> det er billigere at tage mc kørekort når man har taget kørekort til bil

Check <http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=12>, som har svar på dine
spørgsmål.

Hvorvidt det er billigere inden for 2 år er en sag mellem dig og din
kørelærer. Der er ikke rabat på prøverne hos politiet, og du skal have
lige mange timer uanset hvad.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 30-12-03 17:23

"Jacob Bunk Nielsen" wrote in message
> Check <http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=12>, som har svar på dine
> spørgsmål.

Mht til de to punkter i ovenstående link, er jeg dog ikke helt enig....
I punkt 1 står at man kan vente 2 år og automatisk få det store kort, og i
punkt 2 at man, når man fylder 21 (hvis ikke de 2 år er gået) kan gå op til
en ny køreprøve for at få det store.

De er da lige blandet lidt sammen! Jeg tog kortet da jeg var 18, og da jeg
så var 20 (2 år efter) kunne jeg gå op til en prøve og få det store (ellers
ikke). Og da jeg så fyldte 21 fik jeg det automatisk....

Dvs. så længe man er under 21, kan man, når man har haft kortet i 2 år, gå
op til en prøve og få det store. Ellers får man det automatisk når man er 21
(eller derover) og har haft det i 2 år...
Dette var hvad jeg har fået at vide på politistationen og af en
kørelærer....

Hygge...
Daniel

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 30-12-03 17:59

Daniel Alstrup wrote:

> [...]
> når man er 21 (eller derover) og har haft det i 2 år...
> Dette var hvad jeg har fået at vide på politistationen og af en

Jeg fik at vide af min kørelærer for 1 ½ år siden, at jeg automatisk ville
kunne køre på stor mc efter 2 år, uden at skulle op til nogen prøve, eller
have nyt kort eller noget, så det satser jeg da stærkt på er rigtigt!?

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - nu med storebror

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 30-12-03 18:11

"Psycho Cowboy" wrote in message
> [...]
> kunne køre på stor mc efter 2 år, uden at skulle op til nogen prøve, eller
> have nyt kort eller noget, så det satser jeg da stærkt på er rigtigt!?

Ja, forudsat at du efter de 2 år er fyldt 21!! ... ellers ikk'.... så er det
prøve.

Hygge...
Daniel

Fra : Ninja Rider

Dato : 30-12-03 19:16

Hejsa

Daniel Alstrup wrote:
> Ja, forudsat at du efter de 2 år er fyldt 21!! ... ellers ikk'.... så er det
> prøve.

Der står følgende i kørekortbekendtgørelsens §13:

Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.

Stk. 2. Ret til at føre _stor_ motorcykel er dog betinget af, at den
pågældende

1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af
et kørekort til kategori A,

2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel
på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har
bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel eller

3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år
og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori
A på
en stor motorcykel.

Det læser jeg således:

1) når du har haft kort til lille MC i 2 år får du automatisk ret til at
køre stor MC

2) har du haft kort til lille MC i under 2 år og er fyldt 21 kan du få kort
til stor MC ved at bestå en køreprøve (alternativt kan du vente til du
opfylder pkt. 1)

3) har du aldrig haft MC-kort men er fyldt 21 kan du tage kørekort til stor
MC med det samme (alternativt kan du tage lille kort og vente i 2 år så du
opfylde pkt. 1)

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Allan Bojesen

Dato : 30-12-03 19:51

Ninja Rider wrote:
> [...]
>
> 3) har du aldrig haft MC-kort men er fyldt 21 kan du tage kørekort
> til stor MC med det samme (alternativt kan du tage lille kort og

Er de 2 år ikke netop ændret til 3 år? eller er det prøveperioden der er
ændret.

Allan Bojesen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-03 19:45

Ninja Rider wrote:

> Hejsa

> Der står følgende i kørekortbekendtgørelsens §13:.....

....som bl.a. er at finde her:
<http://www.teori.dk/loven/Bekendtgorelseomkorekort.htm>
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 30-12-03 20:00

"Ninja Rider" wrote in message news:bssfci$2nd$1@sunsite.dk...
[klip]
> Det læser jeg således:
> 1) når du har haft kort til lille MC i 2 år får du automatisk ret til at
> køre stor MC

Nope! "Retten er betinget af..." dvs. kun hvis man har kørt mc i 2 år kan
man overhovedet få lov til at gå op til en prøve (hvis man er under 21)...
det bliver kun automatisk idet man er 21 også...

> [...]
stor
> MC med det samme (alternativt kan du tage lille kort og vente i 2 år så du

Jep. Er man 21 kan man med det samme gå op til en prøve og få lov til at
køre stor lige meget om man har kortet i forvejen eller ej. Men hvis man vil
undgå prøven skal man samtidig stadig have haft det i 2 år...

Hygge...
Daniel

Fra : Ninja Rider

Dato : 30-12-03 20:17

Hejsa

> Nope! "Retten er betinget af..." dvs. kun hvis man har kørt mc i 2 år kan
> man overhovedet få lov til at gå op til en prøve (hvis man er under 21)...
> det bliver kun automatisk idet man er 21 også...
Jeg har klippet lidt i teksten!

Udklip:
§ 13. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt
18 år.

Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, litra b
og c, er dog _betinget af_, at man har mindst _to års_ erfaring som
fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,
(HVIS MAN ER under 21!)

Der står da ikke noget om køreprøve vel? Jeg snakkede meget med min
kørelære om det i sintid, men han sagde at det var som jeg har skrevet her.

Her er hvis man er 21, men ikke har kørt i 2 år, men har det lille kort:
2) _uden_ endnu at have mindst _to års_ erfaring som fører af _lille
motorcykel_ på baggrund af et kørekort til kategori A, _er fyldt 21 år_
og herefter har bestået en _praktisk prøve_ på en stor motorcykel, jf.
bilag 3, eller

Hvis man er 21, men aldrig har kørt før:
3) _uden_ tidligere at have _erhvervet kørekort_ til motorcykel, _er
fyldt 21 år_ og har gennemført køreundervisning samt bestået en
køreprøve til kategori A, hvor den praktiske prøve er aflagt på en _stor
motorcykel_, jf. bilag 3.

Mvh Emil

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 30-12-03 20:42

"Ninja Rider" wrote in message news:bssiud$6mi$1@sunsite.dk...
[klip]
> Der står da ikke noget om køreprøve vel? Jeg snakkede meget med min
> kørelære om det i sintid, men han sagde at det var som jeg har skrevet
her.

Næ, du har godt nok ret i, at det med prøve ikke står nævnt der..... men det
var hvad jeg fik at vide dengang jeg tog kortet (i '98), og også hvad jeg
har hørt alle andre steder jeg har spurgt. (derfor kan du dog godt have ret,
jeg er bare stædig indtil jeg får det modbevist) :0)

> Her er hvis man er 21, men ikke har kørt i 2 år, men har det lille kort:
[cut]
Heri behøver du ikke trampe mere Det har jeg hele tiden været enig i....
Lige meget hvad, så kan man gå til prøve og køre "stor" når man fylder
21....

Hygge...
Daniel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-03 20:55

Daniel Alstrup wrote:

> "Ninja Rider" wrote in message news:bssiud$6mi$1@sunsite.dk...
> [klip]

Det samme har jeg og flere bekendte fået at vide.

> Næ, du har godt nok ret i, at det med prøve ikke står nævnt der..... men
> det var hvad jeg fik at vide dengang jeg tog kortet (i '98), og også hvad
> jeg har hørt alle andre steder jeg har spurgt.

Man skal ikke tro på alt hvad man hører Selvom dine kilder jo burde at
være ganske pålidelige, så er jeg altså meget sikker på at de tager fejl.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Tommy Fer

Dato : 31-12-03 09:39

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> Det samme har jeg og flere bekendte fået at vide.

> Man skal ikke tro på alt hvad man hører Selvom dine kilder jo burde at
> være ganske pålidelige, så er jeg altså meget sikker på at de tager fejl.

Løsningen er nem... en af jer scan bagsiden af jeres kørekort, der kan i se
at lille a har den "rigtige udstedelses dato" og "STORE" A har den samme
dato bare 2 år senere. DVS du faktisk får det store kort på stedet det er
bare først gyldigt 2 år senere.

mvh Tommy Fer

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 31-12-03 15:06

"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dato bare 2 år senere. DVS du faktisk får det store kort på stedet det er

Nu vi er ved det. Skal man så have opdateret plastickortet når man har kørt
mere end de 2 år med det lille?`
Jeg kører stadig rundt med mit kørekort fra '98 hvor der står jeg har ret
til at køre lille cykel.
Man kan selvfølgelig godt selv regne ud at der er gået de omtalte 2 år siden
'98, men jeg blev lige nysgerrig
og kunne egentlig godt tænke mig at vide om det er lovligt?

Godt nytår :)

--
Casper Hundebøl

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-12-03 15:09

"Casper Hundebøl" wrote in message
> og kunne egentlig godt tænke mig at vide om det er lovligt?

Efter hvad de sagde på Helsingør politistation, så behøver du ikke fortage
dig noget som helst. Det er nok at der står noget i det "lille" felt...

Hygge...
Daniel

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 31-12-03 15:13

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
> "Casper Hundebøl" wrote in message
>
> Efter hvad de sagde på Helsingør politistation, så behøver du ikke fortage
> dig noget som helst. Det er nok at der står noget i det "lille" felt...

Tak skal du have! :) Det vil jeg så fortsat rette mig efter!
Godt nytår

--
Casper

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-12-03 15:06

"Tommy Fer" wrote in message news:bsu1un$1kqe$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> dato bare 2 år senere. DVS du faktisk får det store kort på stedet det er

Nope... Jeg har stadig kun noget i det "lille" felt! (det store A er
blankt) - dén dato skulle være nok, så må betjenten bare til at regne
lidt...

Hygge...
Daniel

Fra : Moller

Dato : 31-12-03 15:16

> Nope... Jeg har stadig kun noget i det "lille" felt! (det store A er
> blankt) - dén dato skulle være nok, så må betjenten bare til at regne
> lidt...

Muha ha :) betjenten skal regne lidt... den var sgi go. Jeg har det
gamle pap, og blev stoppet på Fer's tidligere Micro Gixxer, hvor betjenten
spurgte hvornår jeg havde fået kortet... øh bø, ser du jeg fik det inden de
nye :) jamen han skulle jo vide hvor gamelt det var pga. jeg kunne jo være
med lille kort ????

Ja, og jeg som trode at alle viste at de nye regler kom med de nye plast
grimrians kort...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S ... kan også køres på lille kort med rette drosling :)
*GGG*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-12-03 16:14

Tommy Fer wrote:

> [...]
> se at lille a har den "rigtige udstedelses dato" og "STORE" A har den
> samme dato bare 2 år senere. DVS du faktisk får det store kort på stedet

Sådan er det ikke på mit Damn it! ...på grund af det, skal jeg til at
betale (svjh.) 400,- for et nyt stykke plastik, der stemmer overens med
virkeligheden. Staten gør sgu hvad den kan, for at plyndre folk... grrrr...
Ligesom med pas.. knurre...
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Knorsfis

Dato : 31-12-03 09:56

> Man skal ikke tro på alt hvad man hører Selvom dine kilder jo burde at
> være ganske pålidelige, så er jeg altså meget sikker på at de tager fejl.

Mon ikke færdselsloven er mere pålidelig??!!
Behøver du en større ovebevisning, Daniel??
Tror sgu' at du får svært ved at modbevise loven!!

Jesper

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-12-03 15:04

"Knorsfis" wrote in message
fejl.

> Mon ikke færdselsloven er mere pålidelig??!!
> Behøver du en større ovebevisning, Daniel??
> Tror sgu' at du får svært ved at modbevise loven!!

Jeg er også overbevist nogenlunde nu... (undrer mig blot over at så mange
kørelærere og politimænd ikke har styr på det...)

Men du er godt klar over at det ikke er mig der har skrevet ovenstående,
ikk??!! Det var et svar til noget jeg havde skrevet...!!!

Hygge...
Daniel

Fra : Knorsfis

Dato : 31-12-03 09:50

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> wrote in message news:<3ff1b118$0$29355$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> "Psycho Cowboy" wrote in message
>
> Ja, forudsat at du efter de 2 år er fyldt 21!! ... ellers ikk'.... så er det
> prøve.

NEJ!!!!!
Hvis man tager kørekortet som 18 årig så har man automatisk det store
kort efter 2 år. Altså når man er 20!!!!
Det er hvad der står i færdselsloven...
Man skal IKKE op til en ny køreprøve, men det er en god ide at få
lavet sit kort om, så det er stemplet med at man har A2 bevis... Så
slipper man for at diskutere det med den betjent der stopper en...
Jeg havde af samme årsag da jeg var 20, en kopi af den pågældende
paragraf liggende i min mc-jakke, så slap jeg altid for at tage
diskusionen med den batjent der stoppede mig, og mente at jeg ikke
måtte køre på min "store" mc...

Jesper.
(der måtte køre stor mc da han var 20år )

Fra : Thomas Makro

Dato : 31-12-03 12:22

On 31 Dec 2003 00:50:13 -0800, vfr@cool.dk (Knorsfis) wrote:

> [...]
>paragraf liggende i min mc-jakke, så slap jeg altid for at tage
>diskusionen med den batjent der stoppede mig, og mente at jeg ikke
Blev det nogen sinde nødvendigt at vise papiret til en betjent?

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-12-03 15:00

"Knorsfis" wrote in message
> [...]
> paragraf liggende i min mc-jakke, så slap jeg altid for at tage
> diskusionen med den batjent der stoppede mig, og mente at jeg ikke

Kunne du evt give et link eller noget til den paragraf, så?
Jeg spurgte nemlig adskillige steder da jeg var 20, og fik alle steder at
vide, at jeg skulle op til en prøve hvis jeg ville køre stor inden jeg blev
21...

Hygge...
Daniel

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-12-03 15:07

"Daniel Alstrup" wrote in message
> Kunne du evt give et link eller noget til den paragraf, så?

Men jeg vil lige indskyde at jeg alligevel nok må se mig nedstemt!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-12-03 16:11

Daniel Alstrup wrote:

> [...]

Enig!

> Kunne du evt give et link eller noget til den paragraf, så?

Det er nu ellers allerede blevet postet, men her er det igen:

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-12-03 16:52

"Jes Vestervang" wrote in message news:8g5bc1-gmm.ln1@svedig-gnu.fake...
> Det er nu ellers allerede blevet postet, men her er det igen:
> <http://www.teori.dk/loven/Bekendtgorelseomkorekort.htm>

Nåh ja, doh!! Jeg har jo selv kommenteret den på et tidspunkt.... men tak
alligevel. Så må I få ret, og jeg får fred! hehe...

Hygge...
Daniel

Fra : Johnny

Dato : 31-12-03 16:28

> [...]
> Jeg spurgte nemlig adskillige steder da jeg var 20, og fik alle steder at
> vide, at jeg skulle op til en prøve hvis jeg ville køre stor inden jeg

Hvis du som 20-årig gerne ville køre stor, skulle du være startet som
18-årig, for kunne komme ind under 2-års reglen. Så der er klart at de har
svaret - 'ny prøve' - som 21-årig , ellers skulle du vente til 22-årig for
at 2-års reglen skulle virke

Du kan i kørekortbekendtgørelsen læse paragraf 13 , der står det.

http://www.kritikken.dk/phpBB2/viewforum.php?f=3

Hilsen Johnny
www.kritikken.dk

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-12-03 16:51

"Johnny" wrote in message
> Hvis du som 20-årig gerne ville køre stor, skulle du være startet som
> 18-årig, for kunne komme ind under 2-års reglen.

Jeg tog det som 18-årig, lige efter det til bil...!

> Du kan i kørekortbekendtgørelsen læse paragraf 13 , der står det.

Jeps.....

Hygge...
Daniel

Fra : Knorsfis

Dato : 01-01-04 21:46

> [...]
> vide, at jeg skulle op til en prøve hvis jeg ville køre stor inden jeg blev

Jeg fik en kopi fra mit lokale bibliotek...
Og jeg har haft brug dor den lap papir en del gange...!!!

Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-12-03 17:59

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> writes:
> [...]
> (eller derover) og har haft det i 2 år...
> Dette var hvad jeg har fået at vide på politistationen og af en

Ja, det har du da vist egentlig ret i. Jeg sender lige en CC af dette
indlæg til emneredaktøren, så kan vi håbe på at han enten blander sig
i debatten eller blot retter teksten, så den er mere klar.

Jeg kender i øvrigt selv en der ventede et par måneder ekstra med at
køre på sin nye (store) MC fordi han lige skulle nå at blive 21. Han
havde haft det lille kort i lidt over 2 år på det tidspunkt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Johnny

Dato : 31-12-03 01:40

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> køre på sin nye (store) MC fordi han lige skulle nå at blive 21. Han
> havde haft det lille kort i lidt over 2 år på det tidspunkt.

Hvad var så det endelige svar ?

Hilsen Johnny
www.kritikken.dk

Fra : Thomas Makro

Dato : 31-12-03 12:30

On Tue, 30 Dec 2003 17:59:14 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Ja, det har du da vist egentlig ret i. Jeg sender lige en CC af dette
>indlæg til emneredaktøren, så kan vi håbe på at han enten blander sig
>i debatten eller blot retter teksten, så den er mere klar.
Tak for mailen.

Jeg har nu rettet emneteksten på DMCNs FAQ. Det vil være lækkert hvis
I lige gidder bruge et øjeblik på at læse emnet igennem, og fortælle
mig, om det er korrekt/bedre nu.

Fra : Morten O

Dato : 30-12-03 17:05

"Christoffer" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message
> Hej NG

> Er det rigtig at
> det er billigere at tage mc kørekort når man har taget kørekort til bil
> [...]

Det er rigtigt at man kan slippe med lidt færre teoritimer, måske også
køretimer, men da de fleste køreskoler baserer prisen på en "pakke løsning"
er det i praksis sjældent billigere, desuden ville det sikkert ikke være
mere end 500,- eller noget i den stil....

--

Morten O

Fra : Boesen

Dato : 30-12-03 17:29

> [...]
> er det i praksis sjældent billigere, desuden ville det sikkert ikke være
> mere end 500,- eller noget i den stil....

Hov hov! Man slipper for x antal teori og køretimer hvis man tager det inden
for to år, efter bilkørekortet! Jeg gav 5800kr da jeg tog det til Mc, det
var fem måneder efter jeg havde taget kortet til bil! De "gamle" jeg gik
sammen med gav vidst 2500kr mere for kortet, så lidt er der da at sparre.

Fra : Bjørn S

Dato : 30-12-03 17:29

"Morten O" skrev

> [...]
> er det i praksis sjældent billigere, desuden ville det sikkert ikke være
> mere end 500,- eller noget i den stil....

Jeg tror godt der kan "handles" vedrørende teoriundervisningen, især hvis
det er på samme skole, men køretimene er 21 lovpligtige, heraf 14
enkeltstående timer på minimum 14 enkeltstående datoer ! - men der trikses
da også med disse, de fleste afholder doble timer, resterende er på
kravlegård og køreteknisk. Som da du tog bilkortet bliver der ført logbog
som skal forevises til køreprøven.
Er der ikke noget med at ens teorikursus er gyldigt i 2 år ?
Se f.eks www.mcskolen.dk og www.bilskolen.dk , der står lidt om lover,
regler og forløb.

--
/Bjørn

Fra : Anders Christensen

Dato : 31-12-03 14:04

Morten O wrote:
> [...]
> er det i praksis sjældent billigere, desuden ville det sikkert ikke være
> mere end 500,- eller noget i den stil....

De fleste MC køreskoler i Århus tilbyder omkring 2000 kroner i rabat
hvis man har taget kørekort til (person)bil indenfor 2 år.
En kørelærer fortalte mig at man både kan spare noget teori, samt nogle
køretimer (om det så er smart at spare på timerne er en anden sag)

Desværre kunne jeg ikke bruge det til noget da det er mere end 2 år
siden jeg tog kort til personbil.
Og da jeg så selvfølgelig spurgte om kørekort til kat. C også gav rabat
lignede han et spørgsmålstegn og henviste mig til politiet.
De henviste mig så til en kørelærer indtil jeg forlangte at de
undersøgte sagen. (det er vel det man har politiet til)
Det gjorde de så og kontaktede mig derefter og fortalte at det ikke
kunne lade sig gøre med kat. C kørekort

Mvh Anders Christensen

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 30-12-03 17:28

"Christoffer" wrote in message
> Bliver det lille kørerkort automatisk opgraderet til et stort
> efter man er fyldt 21 eller skal man op til køreprøve etc.?

Det er automatisk stort når du er min. 21 og har haft det i min. 2 år...

> Er det rigtig at
> det er billigere at tage mc kørekort når man har taget kørekort til bil
> indenfor 2 år?

Som de andre også har svaret : næh... Kommer an på kørelæreren. Jeg behøvede
mindre køretimer, da jeg jo lige havde haft til bil, og fik desuden teorien
gratis. Det var "eneste" fordele... Man _skal_ jo stadig på kravlegård,
køreteknik, teori- og praktisk prøve...

Hygge...
Daniel

Fra : Christoffer

Dato : 30-12-03 20:33

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> wrote in message

Tak for alle svarene Når man har taget kørekort til bil, er det så en
nem sag at tage mc kørekort eller hvad er jeres erfaring? Det må jo være
meget af det samme mht. teori.

Mvh og godt nytår
Christian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-12-03 20:57

> [...]

> Tak for alle svarene Når man har taget kørekort til bil, er det så en
> nem sag at tage mc kørekort eller hvad er jeres erfaring? Det må jo være

Ja, det vil jeg sige. Teorien er jo stort set den samme med meget få
undtagelser.

Når man har køretimer kører man selv, og har så bare en øresnegl
på. Det betyder at kørelæreren ikke kan gribe ind på anden måde end at
råbe efter dig hvis noget er ved at gå galt. Af samme årsag var jeg
glad for at jeg havde kørt bil i nogle år før jeg begyndte på
MC-kortet, så jeg var vant til at orientere mig i trafikken og så
videre.

Jeg er nok også lidt præget af at der var en hel grøn elev på en lille
MC med ude og køre den dag hvor jeg havde min sidste køretime. Hun var
lige ved at følge efter mig der kørte forrest i et venstresving i et
halvstort kryds, hvor hun ret sikkert ikke ville være nået med
over. Kørelæreren nåede heldigvis at råbe efter hende, men det var
meget tæt på at gå galt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-01-04 17:02

> Hvordan er det med stort og lille mc kørekort,
> hvis man er under 21?

Hej Christian

Med stort kørekort må du køre alle motorcykler. Med lille kørekort må du
køre motorcykler med en max effekt på 34hk eller 25kw OG! maskinen må max
have et vægt / kraftforhold køreklar og fuldtanket på 0,17 kW pr. kg. Den
sidste del lægges der dog ikke så meget vægt på og Aprilias RS 125 har fået
officiel dispensation og må køre med lille kørekort selv om den er lidt for
let.

Kørekort reglerne er simple.
Er du under 21 må du kun tage kørekort til lille
Er du over 21 må du tage kørekort til enten lille eller stor
Har du haft kørekort til lille i to år bliver det automatisk til stort, selv
om der stadig er billede af lille MC på kortet.

Længere er den ikke.

Altså tager du lille kort når du fylder 18 må du automatisk køre stor MC når
du fylder 20.
Tager du lille kort når du fylder 55 må du automatisk køre stor MC når du
fylder 57.
Er det under to år siden du har taget lille kort, og har du alderen (over
21) til at "opgradere" det til stort, så kan du vælge at gå op til ny
kreprøve (ca. 1500kr). Så får du et nyt kørekort med stempel i både stort og
lille kort. Det hjælper dig hvis du skal leje MC i udlandet.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85