/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
RX-8 vs Bmw 330ci
Fra : Frederik


Dato : 30-12-03 16:17

Læste i dag i autobild (tror jeg) en sammenligningstest mellem rx-8 og bmw
330ci.

I den test blev rx-8 testet som hurtigere i mellemaccellerationerne end
Bmw'en.

Det synes jeg er overraskende, da Bmw'en vel har et langt højere
drejningsmoment. 300 nm mod 211 nm eller sådan.

Er jeg den eneste, der har læst den test?

Ellers nogle forslag til hvordan det kan lade sig gøre,

Testen blev lavet i det to topgear så vidt jeg husker.

Mvh.

Frederik Carøe



 
 
Rune Larsen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 30-12-03 17:01

Frederik wrote:

> Ellers nogle forslag til hvordan det kan lade sig gøre,

Forskel i vægt, gearing eller effekt (ikke moment).

/Rune

Ukendt (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-12-03 17:06

> Læste i dag i autobild (tror jeg) en sammenligningstest mellem rx-8 og bmw
> 330ci.
> I den test blev rx-8 testet som hurtigere i mellemaccellerationerne end
> Bmw'en.
> Det synes jeg er overraskende.

Det handler om, hvor mange hestekræfter der er til rådighed i netop det
omdrejningsfelt, hvor acelerationen finder sted.

Nu har riskogeren jo rotationsmotor (Wankelmotor), der snurrer ved højere
omdrejninger end BMW´ens stempelmotor. Hvis motorerne udvikler det samme moment
ved 5. gear og 80 km/t og Mazda´en samtidig kører med 1000 o/min mere - ja, så har
Mazda´en også mere effekt, og vil derfor - alt andet lige - også kunne accelerere
hurtigere.

Det er effekten, der har en betydning. Moment gange motorens omdrejninger er lig
med efekten.

/Jan W Nielsen



-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Frederik (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 30-12-03 17:47


<Jan W Nielsen> wrote in message
news:011a01c3ceee$c4c7c2b0$10ffaad5@autoatlas.local...
> > Læste i dag i autobild (tror jeg) en sammenligningstest mellem rx-8 og
bmw
> > 330ci.
> > I den test blev rx-8 testet som hurtigere i mellemaccellerationerne end
> > Bmw'en.
> > Det synes jeg er overraskende.
>
> Det handler om, hvor mange hestekræfter der er til rådighed i netop det
> omdrejningsfelt, hvor acelerationen finder sted.
>
> Nu har riskogeren jo rotationsmotor (Wankelmotor), der snurrer ved højere
> omdrejninger end BMW´ens stempelmotor. Hvis motorerne udvikler det samme
moment
> ved 5. gear og 80 km/t og Mazda´en samtidig kører med 1000 o/min mere -
ja, så har
> Mazda´en også mere effekt, og vil derfor - alt andet lige - også kunne
accelerere
> hurtigere.
>
> Det er effekten, der har en betydning. Moment gange motorens omdrejninger
er lig
> med efekten.
>
> /Jan W Nielsen
>
>
>
> -- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra
IP:195.137.194.64)
> -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
>

Det er jeg helt med på.

Imidlertid undrer det mig, fordi alle andre tests har slået på, at den er
sløv i de høje gear ved 80-120.

Mvh.

Frederik



Ukendt (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-12-03 17:51

> Imidlertid undrer det mig, fordi alle andre tests har slået på, at den er
> sløv i de høje gear ved 80-120.

Jeg har ikke set bilens effektkurve - endsige prøvet at køre i den den.

Da jag var lille knægt, kørte vi en del i en NSU RO 80, der også havde wankel-fyr -
men jeg husker ikke lyden. (Jeg var kun 4 år gammel)

Den skulle lyde fedt - nærmest som en tunet støvsuger..

/Jan W Nielsen


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Uffe Bærentsen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 31-12-03 01:06


<Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse
news:011a01c3ceee$c4c7c2b0$10ffaad5@autoatlas.local...
> > Læste i dag i autobild (tror jeg) en sammenligningstest mellem rx-8 og
bmw
> > 330ci.
> > I den test blev rx-8 testet som hurtigere i mellemaccellerationerne end
> > Bmw'en.
> > Det synes jeg er overraskende.
>
> Det handler om, hvor mange hestekræfter der er til rådighed i netop det
> omdrejningsfelt, hvor acelerationen finder sted.
>
> Nu har riskogeren jo rotationsmotor (Wankelmotor), der snurrer ved højere
> omdrejninger end BMW´ens stempelmotor. Hvis motorerne udvikler det samme
moment
> ved 5. gear og 80 km/t og Mazda´en samtidig kører med 1000 o/min mere -
ja, så har
> Mazda´en også mere effekt, og vil derfor - alt andet lige - også kunne
accelerere
> hurtigere.
>
> Det er effekten, der har en betydning. Moment gange motorens omdrejninger
er lig
> med efekten.

Er der nogen der kan svare på, hvilken betydning det kan have at Wankel har
mange flere forbrændinger pr. omdrejning, end en traditionel stempelmotor ?

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC




jan@stevns.net (31-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 31-12-03 08:56

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Er der nogen der kan svare på, hvilken betydning det kan have at Wankel har
>mange flere forbrændinger pr. omdrejning, end en traditionel stempelmotor ?

basalt set nok det samme som forskellen i gangkultur på en 4 kontra 6
cylindret - 3 tændinger kontra 2 pr rotation ~ større moment


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Uffe Bærentsen (01-01-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 01-01-04 12:36


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:u505vv4g11bt1t1o80son2gcf8irjuncl8@dtext.news.tele.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :
>
> >Er der nogen der kan svare på, hvilken betydning det kan have at Wankel
har
> >mange flere forbrændinger pr. omdrejning, end en traditionel stempelmotor
?
>
> basalt set nok det samme som forskellen i gangkultur på en 4 kontra 6
> cylindret - 3 tændinger kontra 2 pr rotation ~ større moment

Det regnestykke passer vist ikke helt.
En 6 cylindret motor har 6 forbrændinger pr. 2 omdrejninger.
En 2-kamret Wankel har 6 forbrændinger pr. 1 omdrejning.

Som det kan ses så vil min umiddelbare vurdering være at en Wankel med x,x
liter, skal sammenlignes med en 6 cylindret motor på 2*x,x liter.
og så er det at jeg ikke tror det regnestykke helt holder, hverken i
byretten eller i praksis

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Thomas H. (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-12-03 18:38


"Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
news:1GgIb.2924$Sl6.2382@news.get2net.dk...
> Læste i dag i autobild (tror jeg) en sammenligningstest mellem rx-8 og bmw
> 330ci.
>
> I den test blev rx-8 testet som hurtigere i mellemaccellerationerne end
> Bmw'en.
>
> Det synes jeg er overraskende, da Bmw'en vel har et langt højere
> drejningsmoment. 300 nm mod 211 nm eller sådan.
>
> Er jeg den eneste, der har læst den test?
>
> Ellers nogle forslag til hvordan det kan lade sig gøre,
>
> Testen blev lavet i det to topgear så vidt jeg husker.


Jeg sidder her med nyeste nummer af AutoMotor und Sport, hvor testen
oprindelig er fra.
BMW'en er 150 kg tungere, og er lidt mindre "sportsvogn" end Mazda'en, men
alligevel slår den den på de fleste punkter:
0-100 ...de faktisk lige hurtige, hele vejen op.
Mellemaccelerationen du snakker om, kan jeg ikke rigtig genkende:
60-100 i 4. og 5. 7,9 med 7,9 og 9,7 mod 9,8
80-120 i 5. og 6. 10,2 mod 9,9 og 13,5 mod 13,7

Topfart 250 (begrænset) mod 235 ...ret stor forskel synes jeg nok, når de
begge har 231 Hk.

Benzinforbrug:
By 7,8km/l mod 6,3
Land 14,5 mod 11,2
Blandet 11,0 mod 8,8

Støjniveau
50 60dB mod 65dB
100 62 mod 69
130 69 mod 74
160 73 mod 78

Jeg synes ikke det er en reel sammenligning, det er jo to helt helt
forskellige biler, er det ikke?
Men jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan de gør det, laver en bil der er
kraftigere, hurtigere, hurtigere på toppen, mere lydløs, og alligevel kører
en del længere på literen.

Thomas H. - www.thhe.dk






Frederik (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 30-12-03 18:55


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
news:DJiIb.3422$xY7.2465@news.get2net.dk...
>
> "Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> news:1GgIb.2924$Sl6.2382@news.get2net.dk...
> > Læste i dag i autobild (tror jeg) en sammenligningstest mellem rx-8 og
bmw
> > 330ci.
> >
> > I den test blev rx-8 testet som hurtigere i mellemaccellerationerne end
> > Bmw'en.
> >
> > Det synes jeg er overraskende, da Bmw'en vel har et langt højere
> > drejningsmoment. 300 nm mod 211 nm eller sådan.
> >
> > Er jeg den eneste, der har læst den test?
> >
> > Ellers nogle forslag til hvordan det kan lade sig gøre,
> >
> > Testen blev lavet i det to topgear så vidt jeg husker.
>
>
> Jeg sidder her med nyeste nummer af AutoMotor und Sport, hvor testen
> oprindelig er fra.
> BMW'en er 150 kg tungere, og er lidt mindre "sportsvogn" end Mazda'en, men
> alligevel slår den den på de fleste punkter:
> 0-100 ...de faktisk lige hurtige, hele vejen op.
> Mellemaccelerationen du snakker om, kan jeg ikke rigtig genkende:
> 60-100 i 4. og 5. 7,9 med 7,9 og 9,7 mod 9,8
> 80-120 i 5. og 6. 10,2 mod 9,9 og 13,5 mod 13,7
>
> Topfart 250 (begrænset) mod 235 ...ret stor forskel synes jeg nok, når de
> begge har 231 Hk.
>
> Benzinforbrug:
> By 7,8km/l mod 6,3
> Land 14,5 mod 11,2
> Blandet 11,0 mod 8,8
>
> Støjniveau
> 50 60dB mod 65dB
> 100 62 mod 69
> 130 69 mod 74
> 160 73 mod 78
>
> Jeg synes ikke det er en reel sammenligning, det er jo to helt helt
> forskellige biler, er det ikke?
> Men jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan de gør det, laver en bil der er
> kraftigere, hurtigere, hurtigere på toppen, mere lydløs, og alligevel
kører
> en del længere på literen.
>
> Thomas H. - www.thhe.dk
>
>
>
>
>

tak for svaret, jeg har vel bare i skyndingen byttet om på de to biler.

Mvh.

Frederik



Thomas H. (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 30-12-03 18:59


"Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
news:CZiIb.3483$Cg.2979@news.get2net.dk...

> tak for svaret, jeg har vel bare i skyndingen byttet om på de to biler.

Ok, men mht. mellemacceleration, så er gearingen nok det der har mest
betydning, når det er så lidt det drejer sig om.



John Doe (30-12-2003)
Kommentar
Fra : John Doe


Dato : 30-12-03 21:59


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
news:DJiIb.3422$xY7.2465@news.get2net.dk...
>
> Jeg synes ikke det er en reel sammenligning, det er jo to helt helt
> forskellige biler, er det ikke?
> Men jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan de gør det, laver en bil der er
> kraftigere, hurtigere, hurtigere på toppen, mere lydløs, og alligevel
kører
> en del længere på literen.

huh?
Du vil da ikke i ramme alvor sammenligne de to biler, det er jo to
forskellige konstruktioner.
Den ene en Wankel, der er lagt op til race den anden en rækkesekser der er
lagt mere blødt op.





Thomas H. (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 31-12-03 00:39


"John Doe" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
news:FGlIb.4642$nT2.1575@news.get2net.dk...

> huh?
> Du vil da ikke i ramme alvor sammenligne de to biler, det er jo to
> forskellige konstruktioner.

Nu er det ikke mig, men AutoMotor und Sport der tester dem op imod hinanden!
Og hvis du læser hvad jeg skriver, er vi jo enige ...


> Den ene en Wankel, der er lagt op til race den anden en rækkesekser der er
> lagt mere blødt op.

Præcis, men derfor stadig utroligt at den vinder på alle de punkter.



John Doe (31-12-2003)
Kommentar
Fra : John Doe


Dato : 31-12-03 00:54


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
news:80oIb.5203$>
> > Den ene en Wankel, der er lagt op til race den anden en rækkesekser der
er
> > lagt mere blødt op.
>
> Præcis, men derfor stadig utroligt at den vinder på alle de punkter.

Hvorfor er det utroligt?






Thomas H. (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 31-12-03 11:19


"John Doe" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
news:qeoIb.5264$f16.2072@news.get2net.dk...

> Hvorfor er det utroligt?

Fordi det er modsætninger:
Tungere, lidt mere moment, hurtigere, men kører alligevel markant længere på
literen.



[8260]Anders Olesen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : [8260]Anders Olesen


Dato : 02-01-04 14:39

>
> "John Doe" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> news:qeoIb.5264$f16.2072@news.get2net.dk...
>
> > Hvorfor er det utroligt?
>
> Fordi det er modsætninger:
> Tungere, lidt mere moment, hurtigere, men kører alligevel markant længere

> literen.
>
Hvis der havde været tale om samme motorprincip ville jeg være mere
overrasket. En Wankel er vel generelt kendt for at have en skræmmende
elendig benzinøkonomi?
Endvidere er økonomi vel mindst lige så afhængigt af CW værdi som af vægt,
så længe man ikke accelererer er vægten vel ikke så vanvittigt afgørende
(giver selvfølgelig lidt rullemodstand men alligevel).
Mvh
Anders O



Thomas H. (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 04-01-04 13:10


"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:3ff59092$0$25836$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Hvis der havde været tale om samme motorprincip ville jeg være mere
> overrasket. En Wankel er vel generelt kendt for at have en skræmmende
> elendig benzinøkonomi?
> Endvidere er økonomi vel mindst lige så afhængigt af CW værdi som af vægt,
> så længe man ikke accelererer er vægten vel ikke så vanvittigt afgørende
> (giver selvfølgelig lidt rullemodstand men alligevel).
> Mvh
> Anders O


Joo, men man kan da bare sammenligne med andre motortyper så:

-------------
BMW 330i
3 liters række 6'er
231 Hk
300 Nm
0-100 6,5

By 7,8 km/l
Land 14,5 km/l
Blandet 11,0 km/l
Co2 218 g/km

-------------
Mondeo ST220
3 liters V6'er
226 Hk
285 Nm
0-100 7,6


By 6,9 km/l
Land 12,5 km/l
Blandet 9,6 km/l
Co2 249 g/km

-------------
Opel Vectra 3,2 V6 GTS
3,2 liters V6
211 Hk
300 Nm
0-100 7,5

By 7,0 km/l
Land 13,2 km/l
Blandet 9,9 km/l
Co2 243 g/km

------------------
Alfa 156 GTA
3,2 liters V6
250 hk
300 nm
0-100 6,3

By 5,5
Land 11,6
Blandet 8,3
Co2 287 g/km
-------------


Så jo, den er rimelig imponerende den motor!





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408692
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste