Seleforlænger
Fra : Mukker

Dato : 30-12-03 15:11

Hejsa,

Vores lille datter på 3 måneder skal til at sidde i barnestol 0-18 kg.
Uheldigvis er selerne meget korte i min MB 190, så det betyder at den lille
skal være på , et meget tilbagerykket, forsæde. Kan man ikke få en
seleforlængerdims a la en forlængerledning altså med hun og han i hver ende.
Mercedes har ingen længere seler. Hvad gør i andre ???

Mvh.

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 15:19

> [...]
ende.
> Mercedes har ingen længere seler. Hvad gør i andre ???

Jeg kan uden at tænke ret meget over det, hurtigt sige at børn har INTET at
gøre på et forsæde. I en kollision er personer på forsædet MEGET mere
udsatte end på bagsædet. Da en 190'er har 4 døre, er det heller ikke fordi
at der er noget ekstra besvær ved at sætte barnstolen på bagsædet.
Så hvis du vil dit barn det bedste, så flyt stolen til bagsædet.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : bme

Dato : 30-12-03 16:00

> [...]
ende.
> Mercedes har ingen længere seler. Hvad gør i andre ???

som udgangspunkt er min holdning at børn hører hjemme på bagsædet.

Med hensyn til "seleforlængerdimsen" har det spørgsmål været oppe i gruppen
mange gange, og resultatet har været det samme hver gang - det er ulovligt.

Men hvad med at undersøge om man kan montere nogle uoriginale lange seler på
bagsædet, så ungen kan blive spændt ordentligt fast hvor hun hører hjemme.

Noget helt andet. Den autostol jeg har til min datter kræver ikke det helt
vilde af selerne, da selen går bagom ryggen på stolen, og ungen kun er
spændt i stolens h-sele. Det er en britax (vistnok freeway).

/bo

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 16:02

On Tue, 30 Dec 2003 16:00:13 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>som udgangspunkt er min holdning at børn hører hjemme på bagsædet.

Det er sgu utroligt, som tiderne skifter. Forleden fik vinterdækkene
dødsstødet (for nogle), og idag skal barnestole så af forsæderne.
Volvo har ellers markedsført en bagudvendt barnestol til forsædebrug i
mange år, og Volvo er ikke voldsomt kendt for at gå på kompromis med
sikkerheden, IMO...

/Mogens

Fra : bme

Dato : 30-12-03 16:14

> [...]
> Volvo har ellers markedsført en bagudvendt barnestol til forsædebrug i
> mange år, og Volvo er ikke voldsomt kendt for at gå på kompromis med

he he - med risiko for at starte en alt for lang tråd......

Jeg kan da godt se det skønne i at have barnet på sædet ved siden af sig,
men:

- er barnet ikke bedre sikret ved en frontalulykke hvis det er på bagsædet?
(som modargument kan man jo så sige, hvad med påkørsel bagfra?)

- er det ikke ligemeget om barnet sidder på forsædet eller på bagsædet hvis
bilen rammes i siden?

udgangspunktet for min holdning er at de mange (de fleste?) ulykker er
forntalulykker hvor der er mulighed for motorindtrængen mm. og hvor
bagsædepassagererne har bedre overlevelsesmuligheder.

Men det er bare min holdning, hvilket jeg også anførte.

hvorvidt volvo så har en bagudvendt stol til forsæderne vil jeg næsten ikke
kommentere, men instrumentpanelet skal skisme ikke bevæge sig ret langt ind
i kabinen før det begynder at trykke på stolen, og så vil jeg godt nok
foretrække at pigen sad på bagsædet.

/bo

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 17:47

On Tue, 30 Dec 2003 16:14:22 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

> [...]
>i kabinen før det begynder at trykke på stolen, og så vil jeg godt nok

Du er forkert på den -> bagudvendt, der hviler mod instrumentbordet er
bedst: www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/bilListaNiva.htm
En bakåtvänd barnstol är bäst för de små. Döds- och skaderisken för
små barn är fem gånger större i framåtvända stolar än i bakåtvända.
Det visar både vår egen och andras forskning.
Bästa placering för bakåtvänd stol:
• framsätet mot instrumentpanelen
• mittplatsen bak (stödben krävs), krockprov visar oftast högre
belastningar i baksätet

/Mogens

Fra : bme

Dato : 30-12-03 17:54

> [...]
> Bästa placering för bakåtvänd stol:
> . framsätet mot instrumentpanelen
> . mittplatsen bak (stödben krävs), krockprov visar oftast högre

Det er svært at argumentere mod folksams anbefalinger, men jeg deler nu ikke
deres holdning. børn hører i mine øjne stadig hjemme på bagsædet.

Hvad siger folksam egentligt om den bedste placering for fremadvendte
barnestole?

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 16:36

> [...]
> Volvo har ellers markedsført en bagudvendt barnestol til forsædebrug i
> mange år, og Volvo er ikke voldsomt kendt for at gå på kompromis med

At folk nogensinde har placeret deres børn på forsædet må alene skyldes
dovnskab ved at skulle møve sig om på bagsædet med den lille (biler med 2-3
døre). Begrundelsen med at man kan "holde opsyn" med den lille under kørslen
og at man derfor skal have barnestolen på forsædet, siger sig selv kun kan
være en medvirkende årsag til uopmærksomhed i trafikken.

http://www.fdm.dk/public/altombilen/sikkerhed/boern/placering.asp

http://www.gratisinfo.dk/indekser/artikler/boerneautostole.htm

http://www.faerdselssikkerhed.dk/90000f/base/116a3e80
(Ifølge uheldstallene alene er bagsædet sikrere end forsædet)

http://familieportalen.barneguiden.dk/339.1.html

http://www.adac.de/Verkehr/Ratgeber_Verkehr/Sicherheits_Tipps/default.asp?ComponentID=6306&SourcePageID=7890%231
(Grundsätzlich gilt: Der sicherste Platz für Kinder ist immer noch der
Rücksitz)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-03 16:48

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

> [...]
>Volvo har ellers markedsført en bagudvendt barnestol til forsædebrug i
>mange år, og Volvo er ikke voldsomt kendt for at gå på kompromis med

Selv ikke Volvo man modsige at det farligste sted i en bil er forsædet
ved siden af føreren.

Fra : bme

Dato : 30-12-03 16:55

> Selv ikke Volvo man modsige at det farligste sted i en bil er forsædet
> ved siden af føreren.
> --

øhhh, gider du lige gentage i et sprog så meningen kommer frem? (eller er
det "stevnsk")

/bo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-03 17:05

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev :

>øhhh, gider du lige gentage i et sprog så meningen kommer frem? (eller er
>det "stevnsk")

Ahvahhh be'har - bortset fra sdavefejlen man ~ kan kan vel fjerne
meningen ?

Det blev vist ikke bedre - prøver lige en gang til på rigsdansk

Selv ikke Volvo, kan modsige, at det farligste sted, i en bil, er
sædet, ved siden af føreren

Fra : bme

Dato : 30-12-03 17:23

> Selv ikke Volvo, kan modsige, at det farligste sted, i en bil, er
> sædet, ved siden af føreren

nå, var det bare det du prøvede at sige.

/bo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-03 17:28

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev :

>nå, var det bare det du prøvede at sige.

Yep. Jeg har vrøvlet hele dagen, så at det også sker på skrift
udrer mig ikke en døjt

Fra : bme

Dato : 30-12-03 17:32

> Yep. Jeg har vrøvlet hele dagen, så at det også sker på skrift
> udrer mig ikke en døjt

det ses, det ses

/bo

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 17:06

On Tue, 30 Dec 2003 16:48:16 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Selv ikke Volvo man modsige at det farligste sted i en bil er forsædet
>ved siden af føreren.

Bevis?
Det har jeg da alligevel aldrig hørt før...

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-03 17:17

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Bevis?
>Det har jeg da alligevel aldrig hørt før...

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det - men primært var det bl.a fordi
føreren af bilen opdagede faren før passageren ved siden af blev klar
over det .... bla bla bla ..

Jeg skal prøve at se om jeg kan finde det, det var temmelig
interessant læsning

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-03 17:21

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Bevis?
>Det har jeg da alligevel aldrig hørt før...

fandt lidt

fra http://www.cdc.gov/ncipc/factsheets/childpas.htm#risk

All children ages 12 years and younger should ride in the back seat.
This eliminates the injury risk of deployed front passenger-side
airbags and places children in the safest part of the vehicle in the
event of a crash. Riding in the back seat is associated with a 46%
reduction in the risk of fatal injury in cars with a front
passenger-side airbag and at least a 30% reduction in the risk of
fatal injury in cars with no front passenger-side airbag (Braver
1998).

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 17:44

On Tue, 30 Dec 2003 17:20:35 +0100, jan@stevns.net wrote:

>fandt lidt

Jeg ville gerne have en bevis på, at det farligste sæde i en bil er
forsædet (passagersiden). Der skal selvfølgelig være de samme
betingelser til stede for begge forsæder.

> [...]
>passenger-side airbag and at least a 30% reduction in the risk of
>fatal injury in cars with no front passenger-side airbag (Braver

Så skal du da vist læse lidt hér:
[...]
(5 gange så farligt med en fremadvendt end en bagudvendt !!!)

/Mogens

Fra : bme

Dato : 30-12-03 17:49

> Jeg ville gerne have en bevis på, at det farligste sæde i en bil er
> forsædet (passagersiden). Der skal selvfølgelig være de samme
> betingelser til stede for begge forsæder.

Det er ikke helt det det drejer sig om. Det drejer sig om at
passagerforsædet er farligere end bagsædet, og ikke om hvorvidt
passagerforsædet er farligere end førersædet. Du vil jo nok næppe sætte
barnet til at køre bilen, vel ?

> [...]
> Det visar både vår egen och andras forskning.
> (5 gange så farligt med en fremadvendt end en bagudvendt !!!)

En bagudvendt barnestol på bagsædet er sikrere end en bagudvendt barnestol
på forsædet. og ja, bagudvendte stole kan godt stå på bagsædet.

/bo

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 17:52

On Tue, 30 Dec 2003 17:49:27 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>Det er ikke helt det det drejer sig om.

Det var dét, jég reagerede på!

>En bagudvendt barnestol på bagsædet er sikrere end en bagudvendt barnestol
>på forsædet.

Læs min anden posting til dig - du er forkert på den!

/Mogens

Fra : bme

Dato : 30-12-03 17:56

> Det var dét, jég reagerede på!

fint, så er den ged vist barberet

> Læs min anden posting til dig - du er forkert på den!

done

/bo

Fra : Leonard

Dato : 30-12-03 17:21

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Bevis?
>Det har jeg da alligevel aldrig hørt før...

Jeg gider ikke lede i statistikkerne, men sådan har jeg hørt det hele
mit liv, forsæder er farligere end bagsæder, forsædet ved siden af
føreren er farligst, nærmest ubeskyttet og uden førerens direkte
opmærksomhed og føling med kørslen.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Chr. L.

Dato : 30-12-03 18:32

> [...]
> mit liv, forsæder er farligere end bagsæder, forsædet ved siden af
> føreren er farligst, nærmest ubeskyttet og uden førerens direkte

Den farligste plads ligemeget hvad,-er vel *foran* en lastbil eller
gulplade-bøv-bil...

chr.

Fra : Chr. L.

Dato : 30-12-03 16:01

"Mukker" <mukker@mail.dk> wrote in message
> [...]
ende.
> Mercedes har ingen længere seler. Hvad gør i andre ???

http://www.faerdselssikkerhed.dk/db/files/boernibilen_2.pdf

Jeg bruger bagudvendt babystol på bagsædet, og det bliver indtil den lille
skal bruge en barnestol, den skal også være bagudvendt, efter det bliver det
en selepude. Babystolen har jeg endnu ikke set passe i en bil!!.

Chr.

Fra : Chr. L.

Dato : 30-12-03 16:03

Babystolen har jeg endnu ikke set passe i en bil!!.

Hmm,-mente selvfølgelig at den har passet i alle de biler jeg har prøvet
den... ..

Chr.

Fra : Mukker

Dato : 30-12-03 18:53

Undskyld mit forkerte ordvalg.
Der er naturligvis tale om en bagudvendt babystol.
Grunden til jeg nævner forsædet er at det er det eneste mulige (pga.
selelængden) men, måske det blot er babystolen og ja, jeg kan godt se det er
en religionskrig om den lille skal sidde på forsædet eller ej. Jeg ser også
helst at den lille kan sidde på bagsædet.
Anyway, måske det er løsningen at få nogle uoriginale seler (som bme også
nævnte).

Dog har jeg Googlet lidt og faldt over
http://www.hmi.dk/pages.asp?Mappeid=512
Tada en seleforlænger, godt nok til en bestemt sele. Hvordan kan en
seleforlænger være ulovlig men være ISO eller handler ISO mere om
kvaliteten?

PS. tak for de gode indslag.

Mvh.

Mikkel

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 19:02

On Tue, 30 Dec 2003 18:52:30 +0100, "Mukker" <mukker@mail.dk> wrote:

> ja, jeg kan godt se det er en religionskrig om den lille skal sidde
> på forsædet eller ej.

Nej det er ej - der er på ingen måde nogen krig om dén placering.

Folksom, som baserer sine udgydelser på virkelige hændelser, siger
klart, at den sikreste placering er bagudvendt på passagersædet
eftefulgt af midterplacering på bagsædet. Derom ingen tvivl.

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 30-12-03 20:36

Citat fra http://www.folksam.se/forskning/trafik/barnsakerhet.htm

Bästa placering för bakåtvänd stol:

• framsätet mot instrumentpanelen

• mittplatsen bak (stödben krävs), krockprov visar oftast högre
belastningar i baksätet

Tänk på att en del bakåtvända stolar inte är godkända för placering på
alla platser i bilen. Detta ska framgå av monteringsanvisningen.
Bilbarnstolen måste monteras på rätt sätt, annars kan skyddseffekten
minska eller helt utebli.

Det undrer mig at der kun skrives om forsæde og midterplads på
bagsædet?
- hvad med pladserne i siderne på bagsædet?

Og det bliver helt underligt når der står:

Bästa placering:

• Mittplats bak med trepunktsbälte att föredra för barn som sitter
framåtvänt på bälteskudde eller bältesstol.

Jeg forstår det ikke, men jeg vælger at tro på det, men vil gerne have
det forklaret alligevel. I mine øjne er midterpladsen den plads hvor
man kan flyve længst (og åbne størst fart) inden der rammes noget.

Og husk så at airbag skal frakobles hvis den findes på den plads hvor
barnestolen placeres.

Fra : Brian Hansen

Dato : 31-12-03 04:51

> Jeg forstår det ikke, men jeg vælger at tro på det, men vil gerne have
> det forklaret alligevel. I mine øjne er midterpladsen den plads hvor
> man kan flyve længst (og åbne størst fart) inden der rammes noget.

Hvis ungen er spændt rigtigt i stolen flyver den ingen steder.
Og midterpladsen er for mindske skaden ved sidekollision.

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 20:15

> [...]
> Tada en seleforlænger, godt nok til en bestemt sele. Hvordan kan en
> seleforlænger være ulovlig men være ISO eller handler ISO mere om

ISO kan du ikke bruge til noget som helst. De fleste ISO normer foreskriver
bare nogle "kvalitetskrav" som leverandøren SELV sætter og som vedkommende
så skal leve op til og kunne dokumentere over for ISO auditørene.

--
Tom