Regler for tuning m.m.?
Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 02:23

Hej

Har kigget på en del tuning af Mondeo / zetec motorer. I UK har de mange
STORE spændende projekter hvor de monterer toppen fra en CVH motor på en
Zetec blok osv osv.

Ja der er også projekter hvor de selv opfinder deres egne bremsesystemer.

Underligt nok skriver flere på deres hjemmesider at de har fået bilerne
godtkendt ved de engelske bilinspektioner. Sig mig kan det virkelig være
rigtigt at man kan få stort set ALT med en motor godkendt i UK?
Det ser ikke ud som om turbotuning og miljøgodkendelser fylder særligt meget
i et engelsk hoved

Jeg troede at med EU, fulgte også fælles regler for biler og deres
godkendelse.

http://www.jimhearne.co.uk/zvh.htm
http://www.zetec-turbo.co.uk/
http://www.quantums.info/qspec2001.htm (chok hvor den består af mange
dele)

Men ellers er det da ganske fornøjeligt at læse om folk der går i gang med
SÅ store og seriøse tuningsprojekter og motorombygninger.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : HC

Dato : 30-12-03 09:22

KLIP:
> Har kigget på en del tuning af Mondeo / zetec motorer. I UK har de mange
> STORE spændende projekter hvor de monterer toppen fra en CVH motor på en
> Zetec blok osv osv.
KLIP:

Du drømmer stadig om turbo

Men indrømmet der er mange spændendene løsninger ude i verden på Zetec
motorerne, synd at det ikke er muligt i lille Danmark.
Jeg har set en del engelske løsninger med turbo på Zetec motorer og man
fristes jo af og til.
160-180 hk i min focus !!!!

-
Mvh Hans Jensen
Ford Focus 2,0 med VDO 5000 Navigation
Prøv: www.gps-forum.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-12-03 11:44

> 160-180 hk i min focus !!!!

Hehe... den kan skam få MEGET mere! I UK bygger de den om til baghjulstræk
og smider en turbo på.... det virker!! Se evt. filmen "Focus A1 Cosworth -
crazy burnout!!" på min side http://cossie.tkrath.dk/ under "Cosworth film".

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-12-03 10:16

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

> [...]
>rigtigt at man kan få stort set ALT med en motor godkendt i UK?
>Det ser ikke ud som om turbotuning og miljøgodkendelser fylder særligt meget

Det kommer vel an på om man derovre kan køre en bil gennem en SVA

(single vehicle approval)

En ting de gerne måtte begynde på herhjemme imo.

Fra : phk

Dato : 30-12-03 13:49

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Det kommer vel an på om man derovre kan køre en bil gennem en SVA
> (single vehicle approval)

På dansk: Enkelt Køretøjs Godkendelse.

EKG!

Electro Kardio Gram :)

Tilfældigt?

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 30-12-03 10:16

> [...]
>
> Men ellers er det da ganske fornøjeligt at læse om folk der går i gang med
> SÅ store og seriøse tuningsprojekter og motorombygninger.

Med EU følger regler der skal overholdes,ja. Men de enkelte lande har
stadigt lov til at godkende specialmodeller efter specielle regler.
DK har, med de sidste tiltag i den retning, valgt at man nu ikke længere kan
eftermontere trykladning, uden at SB kan kræve dokumentation af emission(en
70.000kr måling) og en støjmåling hvis de mener de ikke vil syne bilen.
Faktiskt er reglerne strammet så meget at man nu kan kræve en støjmåling
hvis indsugningen og/eller udstødningen ikke længere er den originale
fabriksmonterede. Hvilket vel i realiteten betyder at mindre end halvdelen
af dette forums læsere kører i en bil der ikke vil kunne falde på det krav.
Et TUV godkendt udstødningssystem kan underkendes, medmindre det er skrevet
som konstruktiv ændring, hvis vi følger reglerne helt til døren.

I sverige kan man tilsidesætte dette emissionskrav ved bla at betale en
engangsafgift for emissionen, og UK har jo som bekendt deres bilsyn beregnet
på prototypebiler, som man kan komme i nærheden af uden det indebører
økonomisk ruin.
Både sverige og englang har et system hvor emissionerne testes direkte i
synshallen. Her i DK er emissionstesteren nøjagtig nok til at underkende
bilen hvis værdierne er for høje, men ikke nok til at godkende den, uanset
emisionsværdierne er ok eller ej.

I forb. med salget af SB prøver en lille gruppe folk at få indført et lign
specialsyn i DK, således at det er muligt at få sin bil godkendt med
konstruktive ændringer, herunder udstødning,knfilter og trykladning. Odds er
nok ikke gode, men alternativet er at det er slut med at rode i bil selv.

Reglerne ser næsten ud til at være lavet til at fjerne alt der ikke er
originalt fra de danske veje. Og det vil være meget nemt for lars betjent at
dukke op til næste dk.fritid.bil´s træf og indkalde en stor del af bilerne
til syn. Jeg vil feks selv kunne knaldes på et hjemmebygget
udstødningssystem,trods det er synet 4 gange uden bemærkninger.

Heldigvist har SBI indtil videre valgt at tolke reglerne blødt, men det
hjælper ikke mig hvis jeg endag stryger i en stram SB mand, eller jer for
den sags skyld. Og nej, i kan ikke bare tage til en anden synshal da infoen
fra den stramme SB mand følger med bilen.

Håber man kan trække udviklingen i retningen af sverige/england. Ellers
bliver DK skisme snart bilfrit!

Henrik

Fra : Troels Sørensen

Dato : 30-12-03 12:48

> [...]
skrevet
> som konstruktiv ændring, hvis vi følger reglerne helt til døren.

snip snap snude

> Håber man kan trække udviklingen i retningen af sverige/england. Ellers
> bliver DK skisme snart bilfrit!
>
> Henrik

Ja det tror jeg der er flere af os der kender lidt til.. har fx. et TÜV
godkendt turbosæt som bilsynet ikke længere vil godkende :((

-Troels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-12-03 13:47

"Troels Sørensen" wrote:

> Ja det tror jeg der er flere af os der kender lidt til.. har fx. et TÜV
> godkendt turbosæt som bilsynet ikke længere vil godkende :((

Hvis du en gang for alle har fået det påført din
registreringsattest, så kan de ikke bare trække godkendelsen retur
igen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Troels Sørensen

Dato : 30-12-03 14:49

> Hvis du en gang for alle har fået det påført din
> registreringsattest, så kan de ikke bare trække godkendelsen retur
> [...]

Det mener de jo så godt at de kan.. for dengang at sættet blev godkendt i
1987 gik man nok ikke så højt op i emmissionskrav som man gør idag og derfor
indeholder TÜV papire heller ikke noget vedrørende dette... desværre

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 30-12-03 17:50

> [...]
derfor
> indeholder TÜV papire heller ikke noget vedrørende dette... desværre

Ja men har du nogensinde fået din bil synet med et kryds under
"konstruktiveændringer" for så kan de sgu ikke.

--
M.v.h

Bjørn ingebrigtsen
b_ingebrigtsen@mail.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-12-03 19:25

"Troels Sørensen" wrote:

> [...]
> 1987 gik man nok ikke så højt op i emmissionskrav som man gør idag og derfor
> indeholder TÜV papire heller ikke noget vedrørende dette... desværre

Dengang sættet blev godkendt, blev det da godkendt monteret på en
bil og fik denne bil påført monteringen som konstruktive ændringer
på registreringsattesten?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Troels Sørensen

Dato : 31-12-03 01:50

> Dengang sættet blev godkendt, blev det da godkendt monteret på en
> bil og fik denne bil påført monteringen som konstruktive ændringer
> på registreringsattesten?

Nej det er nok netop dette der gør udslaget for det er noget jeg købte
brugt, men med TÜV-papire medfølgende. Ved det på den tidligere bil havde
stået noget med konstruktive ændringer, men der var også monteret andre
bremser end std.?

Troels

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 31-12-03 10:07

"Troels Sørensen" <troels@tdc.broadband.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugt, men med TÜV-papire medfølgende. Ved det på den tidligere bil havde
> stået noget med konstruktive ændringer, men der var også monteret andre

Ja, Der ligger kamelen begravet.
Hvis du køber et kit der har været monteret på en anden bil og været
godkendt på denne bil så følger godkendelsen jo ikke med over på din reg.
att. og den godkendelse er umiddelbart intet værd.

Hvis man gider og har overblikket til det så _KAN_ man få synet biler med
turbo idag, forudsat nogle bestemte årgange og et omfattende studie af
regler. SB siger nemlig pr. definition at intet kan synes(underligt
udgangspunkt iøvrigt), så hvis du ikke SELV disker op med mindst lige så
detaljeret viden om hvad du må og hvad du IKKE må så bliver det ikke synet.

Refererer du derimod til de love og regler og henviser til at de du laver
iflg disse regler virkeligt ER iorden så bøjer de sig, men støjtesten kan de
altid kræve.

eks: en importeret golf 1,8cl eftermonteret med turbo/intercooler kan over
hovedet ikke synes iflg SBI.
Efter et længere lovstudie skriven frem og tilbage med FS med understregede
udklip af de love de forsøger at slå dig i knolden med viser det sig
faktiskt at bilen vitterligt KAN synes.
Grunden til dette er den detalje at bilen er importeret fra CH og derfor er
std monteret med katalysator.denne lille detalje gør at kravet om
emissionstest dæleme bortfalder!
Nu skulle man så tro det samme gælder for en DK golf hvis man montrerede
katten fra CH modellen(hvilket gør bilerne identiske) men det er IKKE
tilfældet.

Sådan en golf 1,8cl kan synes med op til 166hk, med turbo/intercooler alene
fordi den var std monteret med kat, alene fordi den oprindeligt var tiltænkt
CH. Bilen ER iøvrigt synet og godkendt og det hele skrevet i papirerne. Med
stor sandsynlighed den eneste i dk hvor denne ombygning er
godkendt(medmindre vi finder een der er godkendt før stramningen).
I værste fald risikerer han stadigt en støjmåling, men med to
lydpotter,katalysator og turbo til at kvæle støjen kan man blive i tvivl om
motoren er startet eller ej, så SB skal være noget nævenyttig for at kræve
støjmålingen, men i princippet kan de sagtens gøre det alligevel.

Men det har også taget 3md tovtrækkeri med FS,SBI og T&S, men nu er den
godkendt, uden det koster afgift, og det hele står i papirerne. Bilen er
iøvrigt monteret med Megasquirt EFI.

Mvh
Henrik

Fra : Troels Sørensen

Dato : 31-12-03 18:22

> Men det har også taget 3md tovtrækkeri med FS,SBI og T&S, men nu er den
> godkendt, uden det koster afgift, og det hele står i papirerne. Bilen er
> [...]

Det lyder da ret spændende.. er der måske mulighied for man kunne komme i
kontakt med manden da det i mit eget tilfælde også drejer sig om en golf

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 12:49

> Med EU følger regler der skal overholdes,ja. Men de enkelte lande har
> stadigt lov til at godkende specialmodeller efter specielle regler.

Okay, det er så bare i lille duks danmark at man ikke gør det

> [...]
> fabriksmonterede. Hvilket vel i realiteten betyder at mindre end halvdelen
> af dette forums læsere kører i en bil der ikke vil kunne falde på det

flere synhaller har da en støjmåler. Jeg har endda selv en liggende som er
kalibreret efter en akrediteret standard. Foreskriften for hvorledes støjen
måles er nøje beskrevet i SBI's pdf filer som ligger flere steder på nettet.

> Et TUV godkendt udstødningssystem kan underkendes, medmindre det er
skrevet
> som konstruktiv ændring, hvis vi følger reglerne helt til døren.

Her mangler vi noget som tyskerne har. "Fahrzeugpapir" hvor man kan lave en
"eintragung", altså en tilføjelse til bilen papirer om at bilen er godkendt
med ændringerne.

> [...]
beregnet
> på prototypebiler, som man kan komme i nærheden af uden det indebører

en rar ting for de der gerne vil lave lidt ekstra

> [...]
> bilen hvis værdierne er for høje, men ikke nok til at godkende den, uanset

ja det ligger vel uden for prøveassistenternes kompetence at kunne tænke
selv og tage stilling til noget selv.

> [...]
er
> nok ikke gode, men alternativet er at det er slut med at rode i bil selv.

Denne gruppe har de et link eller hjemmeside?.
Jeg vil ganske seriøst utrolig gerne støtte deres hensigter. Mine biler har
ALDRIG været 100% standard metervare og jeg gruer hver gang for om det også
går godt. Jeg tror der er RIGTIG mange i danmark som har ændret lidt ved
bilerne, jeg læser om mange som har lavet chiptuning og som i princippet
bryder loven fordi det i praksis er totalt umuligt/dyrt at få lovliggjort.

> [...]
infoen
> fra den stramme SB mand følger med bilen.

Denne stramme SB mand har jeg stødt på et par gang for år tilbage. Hold da
fast hvor han var strid. Min bil blev kasseret fordi jeg ikke havde papir på
mit Ford RS motorsportsrat og han påstod at det var ikke "kollisionssikret".
Remmen hoppede helt af hos ham da jeg påstod at det kunne vel være ligemeget
hvis først mit hovede havde ramt rattet så gjorde det nok ikke den store
forskel for mig alligevel (i en kollision). Som straf brugte han ca. 45 min.
på at checke ALLLT på bilen. Der blev målt afstand mellem forlygterne på min
Ford RS front med 4 lygter, den fik med spidshammeren så man kunne græde.
Den skulle stå med stoppet motor og fuld lys, træde på bremsen, starte
vindusvisker, blinke til siden og så måtte lysstyrken i nærlyset ikke ændre
sig.......hold da k.. hvor han var strid.

> Håber man kan trække udviklingen i retningen af sverige/england. Ellers
> bliver DK skisme snart bilfrit!

Gad egentlig vide hvordan myndighederne ville reagere hvis man satte det
hele på en spids og kørte til en tysk bilinspektion?.
I princippet kan de vel ikke underkende de tyske kontrol ?

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-03 15:10

[klip]

> Gad egentlig vide hvordan myndighederne ville reagere hvis man satte det
> hele på en spids og kørte til en tysk bilinspektion?.
> I princippet kan de vel ikke underkende de tyske kontrol ?

Jo - EU bygger på fri bevægelighed for penge, arbejdskraft osv. Men ikke fri
kontrol

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian Hansen

Dato : 30-12-03 16:27

> Gad egentlig vide hvordan myndighederne ville reagere hvis man satte det
> hele på en spids og kørte til en tysk bilinspektion?.
> I princippet kan de vel ikke underkende de tyske kontrol ?

Så kender jeg mange der gerne kører med derned for at få deres biler TüV
godkendt.
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 31-12-03 00:00

> [...]
støjen
> måles er nøje beskrevet i SBI's pdf filer som ligger flere steder på

ja, de har da støjmålere. Men det spøjse ved disse målere er at de(præcist
som deres emissionsgrej!) ikke kan godkende noget som helst med det grej,
men godt dumpe bilen med det.
Og de er bedøvendes ligeglade, da du skal diske op med en støjmåling. Delta
akustik og vibration er så vidt vides det eneste firma i DK der kan lave
denne test så SB acc. den.

> [...]
en
> "eintragung", altså en tilføjelse til bilen papirer om at bilen er

Muligheden er der på papirerne idag, den er bare næsten aldrigt brugt

> [...]
> bryder loven fordi det i praksis er totalt umuligt/dyrt at få lovliggjort.

Jeg vil tippe at ca. 50% af alle biler i DK vil kunne falde for disse regler
hvis de bliver udnyttet i yderste konsekvens. Af biler herinde kan nævnes
min egen, en snild lille S80T6, en stribe sierraer, osv. Og disse biler er
ikke engang seriøst modificerede!
Lasse Kristensen har inviteret mig til gruppen, der er hostet hos Groupcare.
Mail ham, jeg er sikker på at han indsætter dig øjeblikkeligt. Det virker
som en mailingliste.(der dog har lagt stille i julen)

> [...]

ændre
> sig.......hold da k.. hvor han var strid.

Ja, jeg fik min kasseret for ~3cm for lave kørelyslygter.
Og måtte hjem og undervognsbehandle bilen efter at den uden held var blevet
gennemtævet med hammeren. Alle vanger havde fået slået hul i lakken med ca
10cm mellemrum, på trods af at man kan se lakken gennem rustbeskyttelsen.
Ergo ødelagt undervogn. Tude-brøle.avi
Overvejede om jeg kunne blive erklæret sindssyg i gerningsøjeblikket da det
stod på. Kunne ha drejet halsen om på ham.

> Gad egentlig vide hvordan myndighederne ville reagere hvis man satte det
> hele på en spids og kørte til en tysk bilinspektion?.
> I princippet kan de vel ikke underkende de tyske kontrol ?

Jo, de kan og de vil underkende et tyskt syn.
Det eneste de godkender er en emissionstest lavet af TUV, eller AVL i
sverige, som iøvrigt er det eneste sted dette foretages. Selv DTI kan ikke
gennemføre de tests der kræves, og henviser til disse to steder som eneste
mulighed.

Henrik