Slap kæde, stram kæde, slap kæde, stram kæ~
Fra : Jacob og Mette

Dato : 19-04-01 21:34

Hejsa!

Min kæde er efterhånden noget slidt, og jeg lagde for nylig mærke til, at
den var blevet for slap. Min mekaniker (som vist egentlig var den, der lagde
mærke til det ) sagde så, at den skulle kunne give sig ca. 2 cm. når den
var på det *strammeste* sted.

Jeg blev egentlig lidt forundret over, at der kunne være forskel i
"stramheden", men det skal jeg love for, der var!

Nu har jeg justeret den til at give sig 2 cm på det strammeste sted, men
drejer jeg baghjulet ca. ½ gang rundt, er den fuldstændig slap! Jeg vil tro,
den kan give sig 10-12 cm. på det *slappeste* sted.

Det er da vist ikke helt normalt, hva'? Bør jeg gå i panik?

/Jacob
Bandit 600

Fra : Morten Juel

Dato : 19-04-01 21:36

NYT KÆDEKIT NU !!

det er tandhjulene + kæden der er død, så det hele bliver skævt ;o(
det samme gjorde min seca sidste år ;o(

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Jacob og Mette

Dato : 19-04-01 22:51

> det er tandhjulene + kæden der er død, så det hele bliver skævt ;o(

Med "det hele" mener du forhåbentlig "kun" kæde/tandhjul?? Ikke noget med
lejer og den slags, vel?

/Jacob

Fra : Morten Juel

Dato : 19-04-01 22:54

> Med "det hele" mener du forhåbentlig "kun" kæde/tandhjul?? Ikke noget med
> lejer og den slags, vel?

JOW DET HELE !!! hehe nej just kidding )
kun kædekit selvfølgelig, men det er jo også dyrt nok i sig selv ;o(

Mvh
Morten
XS400 Seca**som fik nyt kædekit på i forgårs **

Fra : Jacob

Dato : 20-04-01 19:46

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> JOW DET HELE !!! hehe nej just kidding )
> kun kædekit selvfølgelig, men det er jo også dyrt nok i sig selv ;o(

Cirka hvor dyrt til fx. en GS500?

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Albert

Dato : 20-04-01 21:47

> Cirka hvor dyrt til fx. en GS500?

Vel en 1200 kr - du skal vel ikke have X ring eller andet fancy på en GS

mvh Albert

Fra : Jacob

Dato : 20-04-01 21:55

> Vel en 1200 kr - du skal vel ikke have X ring eller andet fancy på en GS

Som at smide perler for svin....

Mvh
Jacob
GS500 (Det største svin af alle)

Fra : Armand

Dato : 21-04-01 02:21

Albert <toma@email.dk> skrev i en

> Vel en 1200 kr - du skal vel ikke have X ring eller andet fancy på en
GS

Under 850,- ved Max' mc Import!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-04-01 21:55

> Mvh
> Morten
> XS400 Seca**som fik nyt kædekit på i forgårs **

Kan det betale sig Morten. En cykel der står stille lider ikke
nævneværdigt under en slap kæde)

Allan Bojesen

Fra : Morten Juel

Dato : 20-04-01 22:13

> Kan det betale sig Morten. En cykel der står stille lider ikke
> nævneværdigt under en slap kæde)
hehe shut up
den kommer på gaden imorgen hvis alt går som det skal !

Mvh
Morten

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-04-01 21:32

"Jacob og Mette" <jacobogmette@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> den kan give sig 10-12 cm. på det *slappeste* sted.
>
> Det er da vist ikke helt normalt, hva'? Bør jeg gå i panik?

Du bør måske gå i panik, men ikke over det. Det er helt normalt. Min kæde er
iøvrigt slidt på nøjagtig samme måde.
Jeg ved dog ikke hvorfor det sker, men mon ikke Armand eller en anden, mere
teknisk end jeg, kan svare på det.

Asger
ZX-10

Fra : boe

Dato : 19-04-01 22:20

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> wrote in message
> Du bør måske gå i panik, men ikke over det. Det er helt normalt. Min kæde
er
> iøvrigt slidt på nøjagtig samme måde.

Det er sgu´tte normalt at en kæde kan give sig 2 cm henholdsvis 12 cm. Ny
kæde på. Eller fjern evt. skidt, som sidder på tandhjulene og skubber kæden
væk fra tænderne!! Check det lige inden du ofrer pengene på en ny kæde

Bo, VF1000F

Fra : Jacob og Mette

Dato : 19-04-01 22:54

> kæde på. Eller fjern evt. skidt, som sidder på tandhjulene og skubber
kæden
> væk fra tænderne!! Check det lige inden du ofrer pengene på en ny kæde

Det lyder sgu som en *ordentlig* omgang skidt! Kan det virkelig være
forklaringen?? (Eller selvfølgelig en del af forklaringen...)

/Jacob

Fra : boe

Dato : 19-04-01 22:56

> kæden

> Det lyder sgu som en *ordentlig* omgang skidt! Kan det virkelig være
> forklaringen?? (Eller selvfølgelig en del af forklaringen...)

Det ved jeg ikke - men hvis ikke det er et fremmedlegeme på et af
tandhjulene, så er det da nogle voldsomt skæve tandhjul eller en voldsomt
uensartet slitage på kæden...

Bo, VF1000F

Fra : Asger Steffensen

Dato : 19-04-01 23:47

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

> [...]
kæden
> væk fra tænderne!! Check det lige inden du ofrer pengene på en ny kæde

Korrekt, jeg udtrykte mig uklart!
Hvad jeg mente var, at det er normalt at kæden/tandhjulene slides uens.
Anyway, det er helt sikkert tiden at skifte kædekit.

På min XS500, i de glade studenterdage, oplevede jeg at forreste kædehjul en
dag var blevet så slidt at man kunne skære sig på tænderne! Det forklarede
hvorfor jeg ikke kunne justere den ordentligt.
Det var dengang pengene var små (mindre!), og tingene skulle slides helt
op! - og jeg måske ikke var helt omhyggelig nok med vedligehold/eftersyn...
(Tak skæbne! )

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 20-04-01 09:59

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en

> "Jacob og Mette" <jacobogmette@mail1.stofanet.dk> wrote in message

2 cm. når
10-12 cm. på det
> [...]
kæde er
> iøvrigt slidt på nøjagtig samme måde.
> Jeg ved dog ikke hvorfor det sker, men mon ikke Armand eller en anden,

Årsagen er ligeså enkel som det gamle ord om: "en kæde er ikke stærkere
end sit svageste led"!

1)
Et eller andet sted på kæden vil slides mere end resten, og det vil
forstærke sig selv hen imod nedslidnings-grænsen!
2)
Kæden skal have et vist slup, fordi at den strammes op når man sætter
sig på modellen og svingeren "svinger op". Har den på et tidspunkt været
for stram, vil denne opstramning strække kæden voldsomt, hvorunder at
det stykke der er fastholdt på tandhjulene ikke vil udsættes for denne
belastning og derfor undgå strækning!

Hvorom alting er:
"stram - slap - stram" -bevægelsen vil få kæden til at hoppe og danse,
og måske ligefrem slå sig af tandhjulet =
Så Morten har ret: At kæden opfører sig sådan er et umiskendeligt tegn
på at den er færdig, hvorfor den (= både kæde & tandhjul!) kræver
udskiftning straks!!!!!

På FAQ'en på DMC's hjemmeside er der lagt en historie om den ultimative
kæde-opspændings kontrol!
Check endelig den og find derved det RIGTIGE opspændings-mål for lige
dig og din model!
Link: www.dmc-org.dk ! FAQ'en er blandt "knapperne" i venstre side!

--
Armand.