/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tomgang på Yamaha Dt125
Fra : Tue Jensen


Dato : 28-12-03 12:29

Jeg har lidt problemer med min Yamaha DT125LC3, den vil ikke gå i tomgang
under 2500 rpm. Desuden falder den meget langsomt til ro i tomgang, dvs.
omdrejningerne falder langsomt. Nogle forlag?

Den har også lidt problemer omkring top farten. Det er som om at den hakker
lidt i det når den når tophastighed. Og man kan tydeligt høre at den laver
et eller andet. Nogle forslag?

--

Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



 
 
henrik (28-12-2003)
Kommentar
Fra : henrik


Dato : 28-12-03 12:36

Tue Jensen wrote:

> Jeg har lidt problemer med min Yamaha DT125LC3, den vil ikke gå i tomgang
> under 2500 rpm. Desuden falder den meget langsomt til ro i tomgang, dvs.
> omdrejningerne falder langsomt. Nogle forlag?

> Den har også lidt problemer omkring top farten. Det er som om at den hakker
> lidt i det når den når tophastighed. Og man kan tydeligt høre at den laver
> et eller andet. Nogle forslag?

Hej Tue
Det lyder som et karburator problem . . .
Løsning: rensning og justering.



Claus Rittig (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-12-03 14:10

"henrik" <aa@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:bsmf6c$ont$1@abbeden.bunk.cc...

> > Jeg har lidt problemer med min Yamaha DT125LC3, den vil ikke gå i
tomgang
> > under 2500 rpm. Desuden falder den meget langsomt til ro i tomgang, dvs.
> > omdrejningerne falder langsomt. Nogle forlag?

> Det lyder som et karburator problem . . .
> Løsning: rensning og justering.

Enig!

Rittig

PS: Karburator rensning på DT'er er ofte noget man gør et par gange om året.
Måske er luftfiltret for ringe? Med tiden bliver man god til at gøre det
hurtigt...




Edvard Korsbæk (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 28-12-03 15:17

Og det kan nemt være så simpelt, at der ligger et par dåber vand i
svømmerhuset - Begynd der hvis du er utryg ved at skille kabuaratoren i
atomer.
Og et godt råd - Gør det et sted hvor du kan finde de stumper du
taber/lægger væk mm. Kabuaratorer består af et utal af ganske små stumper,
og de har en forbasket evne til at forsvinde ned i
gruset/fejemøget/rodet....

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998



Claus Rittig (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-12-03 15:55

"Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
news:bsmomj$l24$1@sunsite.dk...
> Og det kan nemt være så simpelt, at der ligger et par dåber vand i
> svømmerhuset - Begynd der hvis du er utryg ved at skille kabuaratoren i
> atomer.
> Og et godt råd - Gør det et sted hvor du kan finde de stumper du
> taber/lægger væk mm. Kabuaratorer består af et utal af ganske små stumper,
> og de har en forbasket evne til at forsvinde ned i
> gruset/fejemøget/rodet....

Ja, og det er næppe nødvendigt at skille karburatoren helt ad!
Løsn spændebåndene så den kan drejes, skru toppen af (den del hvor gaskablet
sidder i), pil spjæld und alles op og blæs det rent med trykluft (og der er
naturligvis rent omkring karburatoren før du starter adskillelsen, ellers
ligger alt skidtet nu nede i bunden ved dyserne). Monter spjæld og top igen.
Drej karburatoren så du kan komme til at skrue svømmerhuset af. Nu kan du
rense svømmerhuset, og du kan komme til at skrue dyserne ud, så de også kan
blive blæst igennem. Saml igen.
Det er ret sjældent nødvendigt at gøre mere end det.

Rittig



Tue Jensen (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 28-12-03 19:24

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:bsmq9s$28a8$1@news.dansketelecom.com...
> "Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
> news:bsmomj$l24$1@sunsite.dk...
> > Og det kan nemt være så simpelt, at der ligger et par dåber vand i
> > svømmerhuset - Begynd der hvis du er utryg ved at skille kabuaratoren i
> > atomer.
> > Og et godt råd - Gør det et sted hvor du kan finde de stumper du
> > taber/lægger væk mm. Kabuaratorer består af et utal af ganske små
stumper,
> > og de har en forbasket evne til at forsvinde ned i
> > gruset/fejemøget/rodet....
>
> Ja, og det er næppe nødvendigt at skille karburatoren helt ad!
> Løsn spændebåndene så den kan drejes, skru toppen af (den del hvor
gaskablet
> sidder i), pil spjæld und alles op og blæs det rent med trykluft (og der
er
> naturligvis rent omkring karburatoren før du starter adskillelsen, ellers
> ligger alt skidtet nu nede i bunden ved dyserne). Monter spjæld og top
igen.
> Drej karburatoren så du kan komme til at skrue svømmerhuset af. Nu kan du
> rense svømmerhuset, og du kan komme til at skrue dyserne ud, så de også
kan
> blive blæst igennem. Saml igen.
> Det er ret sjældent nødvendigt at gøre mere end det.
>
> Rittig
>
Tak. Det vil jeg prøve snarest muligt. Men den køre stadig og mudderet er
fantastisk at køre i for tiden.



Tue Jensen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 30-12-03 20:21



--

Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389
http://home1.stofanet.dk/tuesj
"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> wrote in message
news:3fef1fd3$0$25811$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:bsmq9s$28a8$1@news.dansketelecom.com...
> > "Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
> > news:bsmomj$l24$1@sunsite.dk...
> > > Og det kan nemt være så simpelt, at der ligger et par dåber vand i
> > > svømmerhuset - Begynd der hvis du er utryg ved at skille kabuaratoren
i
> > > atomer.
> > > Og et godt råd - Gør det et sted hvor du kan finde de stumper du
> > > taber/lægger væk mm. Kabuaratorer består af et utal af ganske små
> stumper,
> > > og de har en forbasket evne til at forsvinde ned i
> > > gruset/fejemøget/rodet....
> >
> > Ja, og det er næppe nødvendigt at skille karburatoren helt ad!
> > Løsn spændebåndene så den kan drejes, skru toppen af (den del hvor
> gaskablet
> > sidder i), pil spjæld und alles op og blæs det rent med trykluft (og der
> er
> > naturligvis rent omkring karburatoren før du starter adskillelsen,
ellers
> > ligger alt skidtet nu nede i bunden ved dyserne). Monter spjæld og top
> igen.
> > Drej karburatoren så du kan komme til at skrue svømmerhuset af. Nu kan
du
> > rense svømmerhuset, og du kan komme til at skrue dyserne ud, så de også
> kan
> > blive blæst igennem. Saml igen.
> > Det er ret sjældent nødvendigt at gøre mere end det.

Så har jeg haft kab skilt lidt af. Men nu vil den ikke starte. Jeg er bange
for at jeg kom til at bøje nålen lidt. Har det betydning?

Jeg trak fjeder, cylinder(?) og nålen oppe af kab. og da jeg satte det i
igen drejede jeg cylinderen rundt indtil at den faldt ned i hullet. Kan det
sættes forkert i?

Hvor stor betydning har det om systemet omkring kab er lufttæt? Jeg tænker
på spændebåndene og de indsugningen af luft.

Kan gaskablet evt. afmonteres fra kab. uden større besvær? Jeg syntes at den
sad meget i vejen.




Mvh Tue



Claus Rittig (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 31-12-03 12:29

"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff1d017$0$27343$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Så har jeg haft kab skilt lidt af. Men nu vil den ikke starte. Jeg er
bange
> for at jeg kom til at bøje nålen lidt. Har det betydning?

Nej, du har ikke bøjet nålen. Den er ret solid, så der skal trykkes hårt for
at beskadige den.

> Jeg trak fjeder, cylinder(?) og nålen oppe af kab. og da jeg satte det i
> igen drejede jeg cylinderen rundt indtil at den faldt ned i hullet. Kan
det
> sættes forkert i?

Nej, det kan ikke sidde forkert. (Og det hedder stemplet). Gasbakblet sidder
i en slids i stemplet, og er let at tage af.

> Hvor stor betydning har det om systemet omkring kab er lufttæt? Jeg tænker
> på spændebåndene og de indsugningen af luft.

DET betyder meget! Falsk luft kan gøre at den ikke kan starte, men spænd nu
ikke spændebåndene helt vildt, det bliver den ikke "ekstra tæt" af. Tjek at
karburatoren sidder lige i gummistudsene, der er en styretap forrest på
karburatoren.

Rittig

PS: Kan du ikke finde fejlen, så skriv igen.



Tue Jensen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 31-12-03 12:39

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:bsubcg$12o5$1@news.dansketelecom.com...
> "Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ff1d017$0$27343$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> > Så har jeg haft kab skilt lidt af. Men nu vil den ikke starte. Jeg er
> bange
> > for at jeg kom til at bøje nålen lidt. Har det betydning?
>
> Nej, du har ikke bøjet nålen. Den er ret solid, så der skal trykkes hårt
for
> at beskadige den.
>
> > Jeg trak fjeder, cylinder(?) og nålen oppe af kab. og da jeg satte det i
> > igen drejede jeg cylinderen rundt indtil at den faldt ned i hullet. Kan
> det
> > sættes forkert i?
>
> Nej, det kan ikke sidde forkert. (Og det hedder stemplet). Gasbakblet
sidder
> i en slids i stemplet, og er let at tage af.
>
> > Hvor stor betydning har det om systemet omkring kab er lufttæt? Jeg
tænker
> > på spændebåndene og de indsugningen af luft.
>
> DET betyder meget! Falsk luft kan gøre at den ikke kan starte, men spænd
nu
> ikke spændebåndene helt vildt, det bliver den ikke "ekstra tæt" af. Tjek
at
> karburatoren sidder lige i gummistudsene, der er en styretap forrest på
> karburatoren.
>
> Rittig
>
> PS: Kan du ikke finde fejlen, så skriv igen.
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde fejlen. Tak.



Armand (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-12-03 15:19


"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff1d017$0$27343$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
>
> Så har jeg haft kab skilt lidt af. Men nu vil den ikke starte. Jeg er
bange
> for at jeg kom til at bøje nålen lidt.

Næppe - Med mindre at du har brugt decideret vold!

> Jeg trak fjeder, cylinder(?)

En cylinder beskriver oftest en art hulrum. Det der befinder sig i en
cylinder vil på samme måde oftest være et stempel, men modsat Rittig vil jeg
påstå at der ér gasspjældet, eller blot spjældet at du hér taler om

> Hvor stor betydning har det om systemet omkring kab er lufttæt? Jeg tænker
> på spændebåndene og de indsugningen af luft.

Meget! Men ikke umiddelbart ved en koldstart, hvor chokeren leverer bensin i
overflod.
Under drift, og ikke mindst på en totagger, er det fatalt for stemplet om
der kommer falskt luft ind et sted!!

> Kan gaskablet evt. afmonteres fra kab. uden større besvær? Jeg syntes at
den
> sad meget i vejen.

Først når du har det hele i hænderne, derved at gaskablets ende er låst i
spjældet!
Men at afmontere gaskablet helt ved styr/gasgreb giver lidt mere spillerum
til jobbet - Tilbage er så om man efterfølgende skønner at dét var unødigt
meget mer-arbejde :-/

Kan jeg derved forstå at du ikke har haft kabel, spjæld, fjeder og nål
adskildt fra hinanden (= næppe heller ikke nødvendigt!)?
Ifald at sagerne hár været adskildt, kan du have glemt at nålen hører til
under(!) fjederen :-/

Ellers er mit bud på miseren tålmodighed - Der skal jo lige tid til at
bensinen løber til svømmerhuset igen (= som når man løber tør og skal på
reservetank) !?
Måske at der er en PRI position på bensinhanen? I så fald er det dén der
skal bruges til at efterfylde med, derved at de to andre pos. kun åbnes
v.h.a. vacuum når motoren kører!

--
Armand.





Tue Jensen (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 31-12-03 15:52

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bsumdd$2pqd$2@news.cybercity.dk...
>
> "Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ff1d017$0$27343$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> >
> > Så har jeg haft kab skilt lidt af. Men nu vil den ikke starte. Jeg er
> bange
> > for at jeg kom til at bøje nålen lidt.
>
> Næppe - Med mindre at du har brugt decideret vold!
>
> > Jeg trak fjeder, cylinder(?)
>
> En cylinder beskriver oftest en art hulrum. Det der befinder sig i en
> cylinder vil på samme måde oftest være et stempel, men modsat Rittig vil
jeg
> påstå at der ér gasspjældet, eller blot spjældet at du hér taler om
>
> > Hvor stor betydning har det om systemet omkring kab er lufttæt? Jeg
tænker
> > på spændebåndene og de indsugningen af luft.
>
> Meget! Men ikke umiddelbart ved en koldstart, hvor chokeren leverer bensin
i
> overflod.
> Under drift, og ikke mindst på en totagger, er det fatalt for stemplet om
> der kommer falskt luft ind et sted!!
>
> > Kan gaskablet evt. afmonteres fra kab. uden større besvær? Jeg syntes at
> den
> > sad meget i vejen.
>
> Først når du har det hele i hænderne, derved at gaskablets ende er låst i
> spjældet!
> Men at afmontere gaskablet helt ved styr/gasgreb giver lidt mere spillerum
> til jobbet - Tilbage er så om man efterfølgende skønner at dét var unødigt
> meget mer-arbejde :-/
>
> Kan jeg derved forstå at du ikke har haft kabel, spjæld, fjeder og nål
> adskildt fra hinanden (= næppe heller ikke nødvendigt!)?
> Ifald at sagerne hár været adskildt, kan du have glemt at nålen hører til
> under(!) fjederen :-/
Fjeder, spjæld og nålen var ikke skildt fra hinanden

> Ellers er mit bud på miseren tålmodighed - Der skal jo lige tid til at
> bensinen løber til svømmerhuset igen (= som når man løber tør og skal på
> reservetank) !?
> Måske at der er en PRI position på bensinhanen? I så fald er det dén der
> skal bruges til at efterfylde med, derved at de to andre pos. kun åbnes
> v.h.a. vacuum når motoren kører!
Jeg løsnede proppen under svømmerhuset og der kom benzin ud.
Men jeg vil prøve at se på det en gang efter nytår. Godt Nytår



Tue Jensen (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 03-01-04 19:28

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bsumdd$2pqd$2@news.cybercity.dk...
>
> "Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ff1d017$0$27343$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> >
> > Så har jeg haft kab skilt lidt af. Men nu vil den ikke starte. Jeg er
> bange
> > for at jeg kom til at bøje nålen lidt.
Så blev den startet. Kab skilt ad og samlet igen. Den køre da også bedre en
før i de lave omdrejninger, men den er stadig ikke meget for tomgang. Så den
skal nok justeres på et tidspunkt.
Jeg fik også kigget lidt ekstra på nålen. Den erkrum, jeg ved ikke om den
skal være det og om det har betydning for motorgangen. Bør den blive
skiftet?

--

Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Claus Rittig (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-01-04 22:04

"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff709a0$0$27314$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Så blev den startet. Kab skilt ad og samlet igen. Den køre da også bedre
en
> før i de lave omdrejninger, men den er stadig ikke meget for tomgang. Så
den
> skal nok justeres på et tidspunkt.
> Jeg fik også kigget lidt ekstra på nålen. Den erkrum, jeg ved ikke om den
> skal være det og om det har betydning for motorgangen. Bør den blive
> skiftet?

Hvis den faktisk ER krum, så skal du nok skifte den - for det er ikke
meningen.

Rittig



Wheeler (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Wheeler


Dato : 03-01-04 23:32


"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message


> Hvis den faktisk ER krum, så skal du nok skifte den - for det er ikke
meningen.
>
> Rittig
>
[klip]

GRILL ;
--

Wheeler
http://link.dfmc.dk/26
VFR 750 F
TDR 125 R-)



Armand (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-01-04 22:59


"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff709a0$0$27314$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> Jeg fik også kigget lidt ekstra på nålen. Den erkrum, jeg ved ikke om den
> skal være det og om det har betydning for motorgangen. Bør den blive
> skiftet?

Duer ikke - Yt, og byt til nyt!

--
Armand.



Gert Bo thorgersen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 04-01-04 15:42


"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> wrote in message
news:3ff709a0$0$27314$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:bsumdd$2pqd$2@news.cybercity.dk...
> >
> > "Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3ff1d017$0$27343$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > >
> > >
> > > Så har jeg haft kab skilt lidt af. Men nu vil den ikke starte. Jeg er
> > bange
> > > for at jeg kom til at bøje nålen lidt.
> Så blev den startet. Kab skilt ad og samlet igen. Den køre da også bedre
en
> før i de lave omdrejninger, men den er stadig ikke meget for tomgang. Så
den
> skal nok justeres på et tidspunkt.
> Jeg fik også kigget lidt ekstra på nålen. Den erkrum, jeg ved ikke om den
> skal være det og om det har betydning for motorgangen. Bør den blive
> skiftet?
>
> Mvh. Tue
> http://www.dfmc.dk/?id389
> http://home1.stofanet.dk/tuesj
>
Som Arman også skriver så må du skifte nålen hvis den er krum, men derudover
bør du også skifte strålerøret/needlejet; altså det messing rør hvori nålen
går ned i, og hvori der i den anden ende sidder hoveddysen.

For når nålen er skæv/bukket træder der jo kraftigt på den ene side af
strålerøret, og det laver nedslidning på dette og giver det større
overfladeareal og ændrer derved noget på systemet. Nu kan nogen jo sige at
dette er en bagatel/petitesse for hoveddysen bestemmer jo hvad der maksimalt
kan komme ind, men jeg opdagede for 1 måned siden at den nålen på den ene af
Dellórto karburatorerne på min BMW boxer netop var bukket, og købte straks
nye nåle og strålerør til begge karburatorer. Og efter at have monteret
disse og igen synkroniseret karburatorerne gik den tydeligt bedre en før,
altså endnu mere i balance, selvom den inden da havde kørt vel kun 200 km
siden sidste synkronisering af karburatorerne og vel kun et par tusind km
med den bukkede nål, og karburatorerne er ca.30.000 km gamle.

Mvh.
Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste