? - Chopper til langtur ?
Fra : Palle Bugtrup

Dato : 27-12-03 10:59

Chopper motorcyklen er smart at se på. Den kan også give indtryk af at
være behagelig at køre - hyggelig og lidt lænestolsagtig.
Men hvordan er billedet, når turen består af lange dagsrejser, og farten
ligger mellem 80 og 130 km/t alt efter vejtype.
Sagen er ret vigtig for mig, som, før det milde vejr vender tilbage, gerne
vil finde den rette tohjulede partner til sommerens oplevelser.

Hvis nogen skulle have lyst til at gi' et bud, er mine forestillinger:

Årg. 1970- 90
Ccm. 500- 800
Vægt 160- 200 kg.
Forbrug min. 20 km/ltr.
Tankindh. min. 20 ltr.

Og så bemærkningen som gør det svært:
Ikke japansk.

Med håb om orakuløst svar

Your's Palle Bugtrup
BSA 72' T-Bolt + div. british

P.S. Der var jo også lige det der med komforten.

begin 666 Saint James.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..D9R;V5S93M386T-"D9..E-A
M:6YT($IA;65S#0I%34%)3#M04D5&.TE.5$523D54.G-A;4!L86ME8V]U;G1R
K>6QO9RYC;VT-"E)%5CHR,# S,3(R-U0P.34Y,#5:#0I%3D0Z5D-!4D0-"@``
`
end

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-12-03 11:14

"Palle Bugtrup" <pilgrim.cyclemotors(GLEM)@pc.dk> skrev i

[klip meddelelse med attachment]

Hey Palle.
Skynd dig at slette dit Vcard på din konto for nyheder.
Det er ikke tilladt at vedlægge filer whatsoever her.
Du kan også selv slette dit indlæg på NGèn.

Der er sågar folk der beder deres nyhedslæser om at ignorere indlæg med
attachments.

Godt nytår herfra!

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600

Fra : cykellapper

Dato : 27-12-03 12:19

"Palle Bugtrup" <pilgrim.cyclemotors(GLEM)@pc.dk> wrote in message
> Chopper motorcyklen er smart at se på. Den kan også give indtryk af at
> være behagelig at køre - hyggelig og lidt lænestolsagtig.

For det meste er det en illusion. Faktisk er choppere _ikke_ behagelige at
køre på i længere tid. For meget vægt på bagdelen kombineret med det større
vindpres på kroppen gør det uudholdeligt i længden. Men bevares, der er da
folk der gør det

> Men hvordan er billedet, når turen består af lange dagsrejser, og farten
> ligger mellem 80 og 130 km/t alt efter vejtype.

Det kommer an på temperament. Hvor travlt har du? Hvis du kan leve med at
skulle holde lidt flere pauser, kan det nok godt lade sig gøre.

> [...]
> vil finde den rette tohjulede partner til sommerens oplevelser.

> Hvis nogen skulle have lyst til at gi' et bud, er mine forestillinger:

Hmmm... Shadow... Næh..

> Og så bemærkningen som gør det svært:
> Ikke japansk.

Hmmm... CX 500 C.... næh...

Nope, jeg er blank!!

> Med håb om orakuløst svar

Beklager, men hvorfor må det ikke være Japansk??

> BSA 72' T-Bolt + div. british

Nåh... derfor!

Preben
(Cykellapper)

Fra : brobaek

Dato : 27-12-03 13:49

"cykellapper" <pfssssssssssssssssssssssss@HvAdTrOrDUcykellapper.dk> wrote in
message news:3fed6ab3$0$95019$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Palle Bugtrup" <pilgrim.cyclemotors(GLEM)@pc.dk> wrote in message

> Hmmm... CX 500 C.... næh...

Ja, Palle - der er ellers bred enighed om CX-C'eren...hehe...

Jeg ville nok ikke vælge en "rigtig" chopper (a'la Virago og Shadow) hvis
formålet er touring. Til touring er en "BMW-lignende-kørestilling" altså
optimal, hvilket både V65, T3 og (nogle) California fra Guzzi - og
selvfølgelig BMW - har.

Derudover mister en chopper en del charme hvis den er godt pakket, hvorimod
en touring-maskine blot ser endnu mere stabil ud.

Det hele afhænger jo også meget af personens bygning samt sædets kvalitet og
placering af fodhvilere. Personligt ville jeg, til touring-formål, holde mig
langt væk fra en "lænestol", og foretrække en "kontorstol"-stilling.

Mvh
Martin

Fra : Hekto

Dato : 28-12-03 10:14

In article <rdfHb.64558$jf4.3928365@news000.worldonline.dk>,
martinnews@browi.dk says...

> [...]
> placering af fodhvilere. Personligt ville jeg, til touring-formål, holde mig
> langt væk fra en "lænestol", og foretrække en "kontorstol"-stilling.

Noget rejseenduro-agtigt, som Aprilia Pegaso, måske?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-03 12:01

"brobaek" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover mister en chopper en del charme hvis den er godt pakket,
hvorimod
> en touring-maskine blot ser endnu mere stabil ud.

Hmmm... Det er vist et spørgsmål om smag, er det ikke?

> Det hele afhænger jo også meget af personens bygning samt sædets kvalitet
og
> placering af fodhvilere.

Meget rigtigt!

> Personligt ville jeg, til touring-formål, holde mig
> langt væk fra en "lænestol", og foretrække en "kontorstol"-stilling.

Tjah, de fleste Cruisere har nu også en "kontorstol" stilling. Jeg tror ikke
jeg har kørt på andet end rigtige hardcore choppere der har haft "lænestol".

Rittig
(Som sagtens kan toure på en cruiser - men ikke kommer til det foreløbig.)

Fra : brobaek

Dato : 28-12-03 14:06

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> "brobaek" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse

> hvorimod
>
> Hmmm... Det er vist et spørgsmål om smag, er det ikke?

Jo, men en Shadow med topcase eller en Fat Boy med 3-dobbelt tanktaske er da
ikke den mest æstetiske kombination

Endvidere er maskinen propertioner nok næppe bygget til at slæbe 100 kg.
bagage rent på baghjulet. Der er en BMW LT eller Honda ST1100 nok bedre...

Mvh
Martin

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-03 16:00

> Jo, men en Shadow med topcase eller en Fat Boy med 3-dobbelt tanktaske er
da
> ikke den mest æstetiske kombination

Enig, men en Fat Boy (eller anden cruiser) med et par læder-tasker kan se
helt tjekket ud (især hvis de har patina), og så sovepose og telt på
bagskærmen, så er man som klippet ud af Easy Rider.

> Endvidere er maskinen propertioner nok næppe bygget til at slæbe 100 kg.
> bagage rent på baghjulet. Der er en BMW LT eller Honda ST1100 nok bedre...

DET tror jeg ikke. Det er vist lidt ligegyldigt hvilken cykel du smider
vægten på - koncentrer den på baghjulet, og det påvirker køreegenskaberne!
Brug tasker, så tror jeg såmænd mange cruisere typisk er bedre til at
håndtere vægten end LT eller ST1100 - fordi de er lavere, og har lavt
tyngdepunkt. Det er ihvertfald ikke noget der bør diskvalificere cruisere!

Rittig

Fra : Armand

Dato : 27-12-03 15:45

"cykellapper" <pfssssssssssssssssssssssss@HvAdTrOrDUcykellapper.dk> skrev i
en meddelelse news:3fed6ab3$0$95019$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> køre på i længere tid. For meget vægt på bagdelen kombineret med det
> større vindpres på kroppen gør det uudholdeligt i længden. Men bevares,

Hørt!
Nu går snakken jo entydigt på choppere, men jeg kan ikke dy mig for at
påpege at en del japanske modeller er ganske fejlopfattede når det kommer
til kørestilling:
Min egen tidligere GPZ900R sad man formidabelt på, primært p.g.a. en lav
sædehøjde og deraf følgende fornuftig position overfor styret!
Kåben(-glasset) gav akkurat tilstrækkelig med læ til at det var komfortabelt
og først ved marchhastigheder på over 180 fordredes en ændring af
kørestillingen til det mere duknakkede!
En af mine kammerater har stadig sin VFR750 fra samme tid og selvom den
regnedes for en sportmaskine ved lanceringen er den nærmere en chopper at
sætte sig op på når man ellers kører moderne japanske sportsmaskiner -
Faktisk har han også en R1'er i kælderen, men netop p.g.a. kørekomforten var
den gamle honda der måtte holde for da han skulle til Brno og se GP i
sommers

> Det kommer an på temperament. Hvor travlt har du? Hvis du kan leve med at
> skulle holde lidt flere pauser, kan det nok godt lade sig gøre.

"lange dagsrejser" er jo også subjektivt!
Kommer man afsted på en model med alt for ulidelig kørestilling, endsige
tidligt om foråret hvor kroppen endnu ikke har fået rettet sig til efter
modellen, kan en dagsrejse hurtigt blive mindre end 1/5 af hvad de hårde
rutinerede hunde på touring-damperne klarer :-|

Hvis det virkeligt skal gå op i langture så tror jeg ikke at dine
chopper-drømme falder helt i hak dermed, og på den måde forestiller jeg mig
at du står i et dilemma: Det kan vise sig a drømmecyklen bliver en plage
under udførelsen af rejse-drømmene, ligesåvel som rejsedrømmene hurtigt kan
vise sig mættet og at man derefter står med den fornuftige rejse-model og
sukker efter drømmemaskinen :-/

Til nævnte touring-distancer/hastighed rækker en simpel Suzuki GS500
(Twin)(*) eller SV650 (V2), som begge har en fornuftig opretsiddende
kørestilling, og derved er der frit slag blandt hele markedet derover.
Når nu det absolut ikke må være en japaner, har du så set de nye klassisk
udseende Triumph's?
Informér dig på: http://www.vagn-jensen.dk/

(*):
Dén sæson hvor jeg har kørt længst havde jeg en ækvivalent til GS'eren: en
48 hk's Yamaha XS500, og træf-weekends i Holland var ingen hindring på dén -
Montering af ¼-kåbe den sidste sæson gjorde dog en stor forskel!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-12-03 12:50

In article <3fed582a$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Palle
Bugtrup" <pilgrim.cyclemotors(GLEM)@pc.dk> says...
> [...]
> Sagen er ret vigtig for mig, som, før det milde vejr vender tilbage, gerne
> vil finde den rette tohjulede partner til sommerens oplevelser.

Personligt sidder jeg udmæket på min LS650'er; men hastigheden kommer
sjældent over 90-100!!!! Man sidder for oprejst, og vinden presser på
hoved og arme. Det forbedres en hel del, ved at montere en vindskærm,
der bryder vinden, så det vil jeg anbefale til langture. Det giver lidt
støj p.gr.a. turbulens omkring hjelmen, hvis det passer lidt uheldigt
sammen.
Sæderne ser komfortable ud; men kan være for bløde for nogen. Det er der
så råd for hos saddelmageren.
Fremflyttere er en mulighed; men så lange ben har jeg heller ikke, så
jeg beholdt de originale. Styret skiftede jeg ud med et fladt styr,
noget lavere end det originale, og det passer mig fint.

Til gengæld kan man nyde udsigten i fulde drag; mens man tøffer afsted.
Så problemet er forlægning fra det ene sted til det andet.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-12-03 14:23

Til langtur ville jeg ikke vælge en chopper. Kan ikke lige mindes nogen
nuværende og tidligere ejere som har rost dem for langturskomfort. Det er
heller ikke mange fra DK man møder sydpå. De få jeg har mødt har ofte taget
biltoget. En i klubben har også taget konsekvensen og skiftet sin Shadow til
en CBR. Har mødt flere som er skiftet til touring MC, da formålet var at
køre langt.....

Jeg har selv prøvet Virago (1100) og Dragstar (1100) (kort tur), og jeg er
sikker på at jeg ville få ondt i både r.. og ryg inden jeg har kørt
150-200km

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-03 12:08

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Til langtur ville jeg ikke vælge en chopper. Kan ikke lige mindes nogen
> nuværende og tidligere ejere som har rost dem for langturskomfort.

Så kommer der en her: Min gamle Harley var ren komfort! Corbin-sæde,
fremflyttere og hjemmelavet styr (i rustfrit stål - det skulle jo passe til
gaffelbro og eger), den kunne jeg trille på i timevis/dagevis, dog ikke med
130. Hastigheder op omkring max 110 så var det skide hyggeligt.

> Det er
> heller ikke mange fra DK man møder sydpå. De få jeg har mødt har ofte
taget
> biltoget.

Det er ikke specielt for cruisere - det gælder alle danskere! Man kunne få
det indtryk at danskere er nogle dovne dengser, så mange som tager toget.
Til gengæld møder man tyskere overalt - og på hvadsomhelst!

> En i klubben har også taget konsekvensen og skiftet sin Shadow til
> en CBR. Har mødt flere som er skiftet til touring MC, da formålet var at
> køre langt.....

Det er bestemt ikke alle cruisere der er bygget med langturskomfort for øje,
nogle er anstrengende at køre på selv over kortere distancer. Men vi er jo
ikke alle bygget ens, så man er nødt til at prøvekøre nogle stykker for at
finde en der er god til ens personlige ergonomi.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 18:03

> [...]
ikke med
> 130. Hastigheder op omkring max 110 så var det skide hyggeligt.

- snip -

> [...]
for at
> finde en der er god til ens personlige ergonomi.

Ja, det er jo rittigt at Cruisers er forskellige, således også
mennesker, men fælles for cruiserne må da være den, om ikke
tilbagelænede, så den mere opretsiddende stilling, i hvert fald i
forhold til touringcykler som feks. CBR1100, ZX12R eller FJR1300. Du kan
da ikke mene at en opretsiddende stilling, med de stød man får sendt
direkte op i rygsøjlen, kan være ergonomisk fornuftig (for nogen!).

I forbindelse med et kørselsarrangement for unger, fik jeg i 5-6 timer
en Virago og en Intruder til låns til formålet. Bare i den korte periode
lykkedes det da mig at få gevaldig ondt i ryggen (det var nu meget skægt
at prøve, selvom jeg da straks blev stemplet som plasticrocker af
klubkammeraterne

Selv om jeg har meget hang til ondt i ryggen, har jeg endnu ikke fået
det af kørsel på R1'eren, som jo må siges at have en ekstrem sportslig
kørestilling. Da får man jo så til gengæld ondt i alt andet, så en R1'er
til langtur, er nu heller ikke anbefalelsesværdig.

PS. Viragoen blev uden beregning udlånt til børnearrangementet/mig af
Aagesen MC på hvidovrevej, hatten af for en virksomhed der også i det
skjulte, uden bannere og reklamer, støtter lokalsamfundet. Intruderen
venligst udlånt af privatpersoner fra Valby MC touring, hatten af for
dem også, der uden videre låner deres kæreste eje ud til en notorisk
motorbølle

mvh
Kenneth S

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-03 22:32

"Kenneth Sørensen" <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> skrev i en
meddelelse news:3fef0d58$0$95071$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> da ikke mene at en opretsiddende stilling, med de stød man får sendt
> direkte op i rygsøjlen, kan være ergonomisk fornuftig (for nogen!).

Hvaffor nogen stød? Vi snakker ikke gamle stivstellede Harley'er nu, vel?
Næsten alle cruisere/choppere har affjedring nu til dags, og ofte også bløde
og brede sæder, så der skulle ikke gerne komme stød til ryggen - så er der
ihvertfald noget galt!

Jeg er meget til oprejst kørestilling. Jeg har kørt en del på cruisere,
amerikansk og japansk, og jeg kører en del på off-roadere som har samme
meget oprejste kørestilling. Det kan godt være det bare er et vanespørgsmål,
men jeg synes den oprejste stilling er klart den bedste til lange ture. Der
er overblik og mulighed for at ændre siddestilling ofte, for at modvirke
vedvarende belastninger. Og stød til ryggen? DET har ihvertfald ikke noget
med siddestillingen at gøre! Du må gerne prøve en tur på min Honda 600 en
dag, hvis du vil overbevises, det er som at køre hoovercraft. Min HD havde
Progressive Suspension bagpå og Showa foran, og der var duleme helller ikke
nogen stød - men den er også i en anden vægtklasse.

> I forbindelse med et kørselsarrangement for unger, fik jeg i 5-6 timer
> en Virago og en Intruder til låns til formålet. Bare i den korte periode
> lykkedes det da mig at få gevaldig ondt i ryggen

Jeg tror det måske kunne skyldes den (for dig) uvante kørestilling? For SÅ
dårlig affjedring har de vel ikke?

> hatten af for
> dem også, der uden videre låner deres kæreste eje ud til en notorisk
> motorbølle

Absolut!

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 22:56

> Hvaffor nogen stød? Vi snakker ikke gamle stivstellede Harley'er nu,
vel?

Jow, hvorfor ikke, det er da nærmere en chopper, end din bløde Honda 600

> [...]
bløde
> og brede sæder, så der skulle ikke gerne komme stød til ryggen - så er

Jeg udtrykker mig måske uheldigt, jeg mener op- og ned-påvirkninger der
uværgerligt forekommer når man kører MC. Sidder du i en lodret position
bliver din ryg altså belastet mere af vægten fra overkroppen og hovedet,
end hvis du sidder foroverbøjet med en del af vægten på fartvinden og på
armene. Et blødt sæde er nu heller ikke et ubetinget hurra, tit og ofte
vil et hårdere sæde give dig mindre ondt i røven, vistnok noget med
blodomløb at gøre..

> [...]
> nogen stød - men den er også i en anden vægtklasse.

> Jeg tror det måske kunne skyldes den (for dig) uvante kørestilling?

Ja, det kan da godt være, det er ikke ligefrem den almindeligste
stilling for mig at sidde i, jeg så da sikkert også skæg ud da jeg med
akrobatiske fod-cirkelbevægelser prøvede at finde fodhvilerne en meter
længere tilbage på cyklen, end der de sad. Din ryg er med garanti også
mere til at snakke med end min (for den kan da ikke kan blive meget
værre).

> Absolut!

Ja, og du ville låne mig din Honda 600, hvad går der dog af folk

> Rittig

Kenneth S

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-12-03 10:07

"Kenneth Sørensen" <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> skrev i en
meddelelse news:3fef51e7$0$94994$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> bliver din ryg altså belastet mere af vægten fra overkroppen og hovedet,
> end hvis du sidder foroverbøjet med en del af vægten på fartvinden og på

Jeg tror vi snakker en del om noget vane-betinget her!
Cruisere køres jo mest med hastigheder i omegnen af 90 km/t, og så er
belastningerne intet problem, samtidig med at fartvinden heller ikke er det.
De sportscykler du er vant til, er jo oftest sjovest at køre ved hastigheder
hvor fartvind hjælper med at bære over kroppen, ikke?

> Et blødt sæde er nu heller ikke et ubetinget hurra, tit og ofte
> vil et hårdere sæde give dig mindre ondt i røven, vistnok noget med
> blodomløb at gøre..

Retorik. Skift "et blødt sæde" ud med "et godt sæde", hvis du vil forstå
hvad jeg mener.
(Min Honda 600 er et rigtig godt eksempel på "et blødt sæde", men onde
tunger påstår også det er blevet overbelastet...)

> [...]
> akrobatiske fod-cirkelbevægelser prøvede at finde fodhvilerne en meter
> længere tilbage på cyklen, end der de sad.

Jep, og da jeg skulle vænne mig til HD'ens nye fremflyttersæt bankede jeg
også fødderne hårdt i jorden en halv meters penge bag fodhvilerne en snes
gange, før det lissom havde bundfældet sig hvor de skide pinde befandt sig.

> Din ryg er med garanti også
> mere til at snakke med end min (for den kan da ikke kan blive meget
> værre).

Næppe. Jeg brækkede min sidste år, og rejser nu ikke længere nogen steder
uden gigtpiller.

> Ja, og du ville låne mig din Honda 600, hvad går der dog af folk

Arh, den har været udsat for det der var værre. Faktisk lånte Peder den lige
før han konverterede til RR. Mon man skal uddrage noget af det...?

Rittig

Fra : Frans Jensen

Dato : 27-12-03 17:28

On Sat, 27 Dec 2003 10:59:06 +0100, "Palle Bugtrup"
<pilgrim.cyclemotors(GLEM)@pc.dk> wrote:

> Chopper motorcyklen er smart at se på. Den kan også give indtryk af at
>være behagelig at køre - hyggelig og lidt lænestolsagtig.

ja de første 3-4 kilometer

> Men hvordan er billedet, når turen består af lange dagsrejser, og farten
>ligger mellem 80 og 130 km/t alt efter vejtype.

130 km/t på en "soft"shopper så skal ryglænet sgu være højt nok
til også at yde nakkestøtte

jeg har ikke kørt på sådan en chopper, men alene at se på den
stilling folk sidder i siger mig at det er lige til at få en
dårlig af (dårlig ryg altså)

> [...]
>vil finde den rette tohjulede partner til sommerens oplevelser.
>
> Hvis nogen skulle have lyst til at gi' et bud, er mine forestillinger:

ikke chopper men

BMW R80RT eller R80RS eller
en større,
har selv haft en BMW R100RS på den kunne man nemt køre i 10-12
timer uden at trættes da kåben på denne model virkelig yder læ,
man kan faktisk sidde ret op og ned med 160 i timen bare med en
hånd på styret
+
hvis man kører men en person bagpå sidder denne bare rigtig godt
på en BMW

> P.S. Der var jo også lige det der med komforten.

tvivler på du får ret meget bedre komfort end på en BMW

hvis du er på jagt efter en "cykel så se evt her:

http://www.krhandel.dk/MC/vis_detaljer.asp?ID=507

NEJ jeg har IKKE økonomiske interesser i ovennævnte firma

--
mvh Frans
http://www.stompers.dk

Fra : cykellapper

Dato : 27-12-03 17:41

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message
> On Sat, 27 Dec 2003 10:59:06 +0100, "Palle Bugtrup"

> hvis du er på jagt efter en "cykel så se evt her:
>
> http://www.krhandel.dk/MC/vis_detaljer.asp?ID=507

Jeg synes, jeg har set den bimmer før... Var det ikke den, der stod ved
Orvad biler i Holstebro i mange år?? Orvad påstod, Aksel Juul Jørgensen (er
det ikke det han hedder, ham byggematadoren med Danland mm.?) var den
tidligere ejer.

Orvad ville have 30K uden afgift for den.

Preben
(Cykellapper)

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-03 12:11

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> ja de første 3-4 kilometer

?!?

> 130 km/t på en "soft"shopper så skal ryglænet sgu være højt nok
> til også at yde nakkestøtte

Ævl.

> jeg har ikke kørt på sådan en chopper, men alene at se på den
> stilling folk sidder i siger mig at det er lige til at få en
> dårlig af (dårlig ryg altså)

Nååh, du aner ikke hvad du taler om?!? Okay...

> ikke chopper men
> tvivler på du får ret meget bedre komfort end på en BMW

Eller en Goldwing eller en Road King eller en California eller en anden af
de hundredevis af cykler der falder udenfor mandens søgekriterier...

BMW laver da også en cruiser nu, gør de ikke? Hvordan mon dens komfort er?

Rittig

Fra : Frans Jensen

Dato : 29-12-03 11:28

On Sun, 28 Dec 2003 12:11:25 +0100, "Claus Rittig"
<ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

>?!?

>farten

>Ævl.

nej ikke spor ævl, med mindre man har nakkemuskler som Mike Tyson

>Nååh, du aner ikke hvad du taler om?!? Okay...

køb et spejl hvis du vil finde en uvidende person

>Eller en Goldwing eller en Road King eller en California eller en anden af
>de hundredevis af cykler der falder udenfor mandens søgekriterier...

manden blev med god grund frarådet at købe en chopper til at køre
langt på,
bla. mit eget forslag om at købe en BMW med RS eller RT kåbe var
blot et yderst velment råd

>BMW laver da også en cruiser nu, gør de ikke? Hvordan mon dens komfort er?

ingen anelse, men ydelse kontra vægt siger mig at det absolut
ikke er sådan en jeg skal have

--
mvh Frans

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-12-03 13:15

> nej ikke spor ævl, med mindre man har nakkemuskler som Mike Tyson

Nå, det bliver vi nok ikke enige om...

> køb et spejl hvis du vil finde en uvidende person

?!?
Hvorfor nu et personligt og usagligt angreb? Kunne du ikke finde nogen
argumenter?

Men okay, lad os kåre den mest uvidende person i relation til spørgsmålet:

Okay, du lægger hårdt ud...
Jeg har kørt på 10-15 choppere (heraf 2 Triumph) og 20-30 cruisere (heraf 2
Triumph).

Hvem er så mest uvidende når der skal svares på:

[...]

Jaaaah?

> ingen anelse, men ydelse kontra vægt siger mig at det absolut
> ikke er sådan en jeg skal have

Hele verden handler ikke kun om dig - jeg foreslog den fordi den da (næsten)
kunne passe ind i Palle's verdensbillede?

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 29-12-03 13:53

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in news:bsp59t$2qvh
$1@news.dansketelecom.com:

> Ikke japansk.

Det er her filmen knækker!
En 'ikke-japansk MC' er noget de fleste ikke kan forestille sig.
Det er ligesom at forestille sig at verdensrummet er uendeligt. ;0)

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:58

Claus Rittig skrev i meddelelsen ...

>Nå, det bliver vi nok ikke enige om...

Næeh, den linie siger jo faktisk det hele, det _er_ individuelt. Jeg havde i
16 år, (første MC), BSA med meget cruiser/oprejst kørestilling. Jeg kørte
alt i alt ca. 20.000 km på den, og det var ikke kun fordi det var noget
gammelt lort. Den var faktisk yngre da jeg købte den end det efterfølgende
overvægtige Yamaha touringøg var, da den erstattede BSA'en Jeg kørte
12.000 km på Yamahaen første år. Alt over 80 km/t var en plage på BSA'en på
grund af vindpresset, 80 km/t på landevej idag er en anden slags "plage",
hvilket Palle også har berettet om. Yamahaen var bedre, omend stadig for
oprejst efter min smag, og jeg havde mange planer om at ændre kørestilling
på den. Det blev heldigvis aldrig, for XS'eren var i mellemtiden også gået
hen og blevet til en dynge gammelt lort, og blev som sådan solgt til
reservedele. Firestorm'en passer meget bedre til mit temperament, og ryg for
den sags skyld, den er lidt tung ved håndledene i bykørsel, men på
landevejene ved 90-100 km/t er den stortset perfekt til mig, (176 cm/ 65
kg), der er der ballance mellem vinden og min vægt. Og det blev i år, fra
maj og til nu ca. 8.000 km.

BSA'en havde på sin vis nærmest stoppet min MC kariere, også eftersom
trafikmønstret på vejene gjorde den mere og mere "ubrugelig". Og set i
bakspejlet var det et helt forkert valg jeg gjorde i 79 ved at købe den. Kun
et tilfælde af oprydningsiver skaffede mig af med BSA'en, og så "brændte"
pengene i lommen på mig, XS'eren blev købt, og langt om længe kom jeg ud at
køre...

Grundlæggende synes jeg at Palle, og for den sags skyld alle andre burde
prøve "verdensbilledet" af, nogen gange bliver man overrasket over sig selv.
Du har selv tidligere nævnt, at Du ikke bryder dig om at bevæge dig rundt i
trafikken på MC længere. Måske hænger det sammen med hvad Du bringer dig ud
i trafikken på ?

>Hele verden handler ikke kun om dig - jeg foreslog den fordi den da
(næsten)
>kunne passe ind i Palle's verdensbillede?

Igen individuelt, men min erfaring siger at man skal vælge et køretøj, der
kan klare sig i den trafik man regner med at "blande" sig i. Det er selvsagt
surt at man skal forulempes i trafikken, bare fordi at man vælger at køre
med en lavere hastighed end gennemsnittet, men det er ikke desmindre
vilkårene idag Jeg ville anbefale Palle en mere letstyrende, lettere,
(end BMW), og frem for alt kraftfuld maskine, Fazer, CBR, måske nye Triumph.
Glem antipatien mod japansk.

mvh
Orla
Ovenstående er alene bygget på egne erfaringer, dog har jeg altid ret !

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-12-03 16:36

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

En ting er vi ihvertfald enige om - et MC valg ER individuelt! Meget, endda.

> Grundlæggende synes jeg at Palle, og for den sags skyld alle andre burde
> prøve "verdensbilledet" af, nogen gange bliver man overrasket over sig
selv.

Du har fuldstændig ret! Der er ikke noget bedre end at prøve tingene af, det
afslører altid om "dimsen" passe til ens ønsker. Jeg render meget ofte ind i
folk der tror at japanske motorcykler bare ER bedre end alle andre. En
ganske morsom vildfarelse som det tit er utrolig svært at få folk ud af
igen.

> [...]
> trafikken på MC længere. Måske hænger det sammen med hvad Du bringer dig

Nej, det tror jeg ikke. Havde jeg råd, så stod der igen en stor, led Harley
i garagen, men jeg ville nu nok stadig synes det er kedeligt at trille rundt
i trafikken. Jeg er mere faldet for en bivirkning af mange års race - når
man har vænnet sig til at hver gang man sidder på en motorcykel, så skal den
tæskes af sted med alt hvad den kan rende, så er der en væsentlig risiko for
at de tidligere så hyggelige småture i trafikken ikke er ret sjove mere. I
trafikken kan man ikke få fart på uden at være i konstant livsfare, og
befordring - jah, det er faktisk lige så rart i bilen (vasker min mund med
sæbe).

> Jeg ville anbefale Palle en mere letstyrende, lettere,
> (end BMW), og frem for alt kraftfuld maskine, Fazer, CBR, måske nye
> [...]

De kriterier får mig til at tænke at det nok ikke er det dyre luftlag vi
bevæger os i? Så nyere Triumph eller Fazer er muligvis ikke det han leder
efter?

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 30-12-03 00:26

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in news:bsph2r$2u27
$1@news.dansketelecom.com:

> Jeg render meget ofte ind i
> folk der tror at japanske motorcykler bare ER bedre end alle andre. En
> ganske morsom vildfarelse som det tit er utrolig sv‘rt at f† folk ud af
> igen.

Sådan er det at have noget 'afvigende'!
Jeg løber ustandselig ind i den holdning fordi jeg har købt en gammel Duc'!
Det samme gør sig sikkert gældende for andre italienere og Harley!?
Det jeg har haft skildt ad, ser ganske solidt, overdimensioneret og
fornuftigt ud!

- måske noget jantelov-agtigt noget????

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-03 01:17

Hekto wrote:

> - måske noget jantelov-agtigt noget????

Føl dig nu ikke trådt på for tidligt! Jeg husker da at Steen Gruby har
fortalt om generelle problemer med el-anlægget. Det var vist noget med at
al strømmen løber gennem tændingslåsen, hvilket ikke virkede godt på
modellerne med benzinpumpe.
--
mvh Jes Vestervang - hvis Fazer sige klik-lyde under sædet, når nøglen
drejes

Fra : Moller

Dato : 30-12-03 01:36

> mvh Jes Vestervang - hvis Fazer sige klik-lyde under sædet, når nøglen
> drejes

hmmm, sikker på det ikke er den patenteret Gas fordeler som klikker, og
derved snart skal skiftes *LOL*

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi, som også klikker under sædet når nøglen drejes :)
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-03 01:53

Moller wrote:

> hmmm, sikker på det ikke er den patenteret Gas fordeler som klikker,
> og derved snart skal skiftes *LOL*

Jeg er rimeligt sikker
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hekto

Dato : 30-12-03 01:38

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> wrote in

> F›l dig nu ikke tr†dt p† for tidligt! Jeg husker da at Steen
> Gruby har fortalt om generelle problemer med el-anl‘gget. Det var
> ikke virkede godt p† modellerne med benzinpumpe.
> --

Jeg er allerede blevet trådt på! ;0) ... det var dog ikke i denne
forbindelse! (jeg var selv ude med riven!)

Ja, man skulle tro at ladesystemet var designet af Suizuki m.fl. !

> mvh Jes Vestervang - hvis Fazer sige klik-lyde under s‘det, n†r
> n›glen drejes

..... det gør min da osse!!! ;0P

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-03 15:03

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fortalt om generelle problemer med el-anlægget. Det var vist noget med at
> al strømmen løber gennem tændingslåsen, hvilket ikke virkede godt på

Det er præcis det her det handler om! Jantelov, tror jeg.
Siger man at japanske motorcykler IKKE er de bedste, trækkes en eller anden
svaghed frem, som så skal dokumentere at ens ikke-japanske dims SØRME ikke
er perfekt!
Nej, det er den ikke - og det er der heller ingen der har sagt! El-anlægget
er svagt på mange Ducatier - fint nok, det er sjældent man finder en MC helt
uden svagheder. Mange Suzukier har også dårligt el-system, så de er heller
ikke perfekte. Mange hondaer har svage kanster eller tendens til at flække
topstykker, og det gør visse Yamaha modeller også... Og sådan kunne man
blive ved i timevis, for næsten alle motorcykelmodeller har svagheder.

Jantelov.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 30-12-03 15:07

Claus Rittig wrote in news:bsrvvt$ga3$1@news.dansketelecom.com:

> Jantelov.

..... også måske angsten for at skille sig ud fra mængden ... når nu de
andre siger at det er sådan noget l...??? ;0)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-03 18:28

Claus Rittig wrote:

> Det er præcis det her det handler om! Jantelov, tror jeg.
> (..........) Og sådan kunne man blive ved i timevis, for næsten alle
> motorcykelmodeller har svagheder.

Min Yamaha har ikke!

> Jantelov.

Du har nok ret. Det skyldes nok (overdreven?) ejerglæde kombineret med lidt
snævertsynethed og fordomme. Selv prøver jeg da at holde et åbent sind, men
det betyder jo ikke at de indtryk jeg får favner lige bredt. F.eks. husker
jeg ikke at have hørt noget positivt om Guzzierne, men en del negativt.
Hvis man ikke tænker nærmere over det, kommer man let til at betragte Guzzi
som noget lort, selvom det sandsynligvis langt fra er hele sandheden.
....og sådan er der så meget
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-03 12:34

> [...]
Guzzi
> som noget lort, selvom det sandsynligvis langt fra er hele sandheden.

Se, det er pudsigt. Jeg har kun kendt nogle få Guzzi-ejere, men dem jeg har
kendt, har altid skamrost Guzzierne for deres uopslidelighed. Men nogle
gange skal man eksercere lidt kildekritik (også på vennerne) og nogle gange
skal man være klar over at udtalelserne har baggrund i ret forskellige
forventninger.
Fx. kender jeg mange der har prøvet en HD for derefter at udtale at det er
da noget lort! Det ER det også, hvis ens referenceramme er moderne japanske
række-firere, og ens forventninger baseret herpå.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 31-12-03 15:23

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
gange
> skal man være klar over at udtalelserne har baggrund i ret forskellige

Genrelt skal man aldrig lægge megen vægt i ejerers udtalelser om deres
guldklump :-|
Det er ofte først år efter at folk under en brændert kommer til at krybe til
korset og indrømme dette og hint omkring "det fandens til hakkejern".
Problematikken er forstærket omkring mere prestigefyldte modeller, hvor
ejeren ofte ser sig tilstrækkelig i prestigen og ignorerer/bagatelliserer
forekommende problemer :-|

Netop Guzzi kender jeg et godt tilfælde deromkring:
Ejeren af en nykøbt California syntes godtnok at det var for dårligt at
for-teleskopets kromlag var tydeligt gennemslidt efter blot 18.000 km (!)
ligesom at han samme sommer havde måttet køre hjem fra Nordkap med et
intermistisk træk/slip til gassen fordi at gaskablet var sprunget p.g.a. en
primitiv og dårligt virkende fordelings-mekanisme (til de to karbunader),
hvilket forøvrigt var en "sådan er det bare"-sag han "blot måtte vænne sig
til" j.v.f importøren - Følgeligt havde han altid et sæt gaskabler med under
sædet resten af tiden han havde den.
Ved konfrontation omkring disse faktorer år efter, blev de bagatelliseret:
Han havde da vænnet sig til alle modellens særheder og havde i mellemtiden
tilpasset sit image omkring den store California så meget at problemerne
snarere var karisma (jvf. motorcykellivets uskrevne love §5 stk.2 a), og han
endte da også med atter at købe sig en California senere igen!

> [...]
japanske
> række-firere, og ens forventninger baseret herpå.

Jamen - ér det så ikke lort?
Jeg mener: Er en ural da ikke også lort selv under reference til en HD??

Min datters salig oldefar havde været vognmand fra før motoriseringen tog
over, og han bebrejdede engang moderne biler at de var for kompakt byggede
og at man ikke kunne komme til at skrue i dem - Argument: "i gamle dage
kunne vi trække stempler på en formiddag"!
Jo tak! Dengang var der også brug for jævnligt at trække stempler, hvorimod
motorerne idag kører og kører :-|

Såvel en forskruet RD350'er, som et hakkebrædt af en HD kan have samme
fornøjelsesfaktor for ejeren, som eks. en skævttrækkende sidevogns-cykel,
eller en model under Skagens-rally'et (=veteran-arangement); men det ændrer
ikke ved at det ér noget lort! :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-12-03 18:00

Claus Rittig wrote:

> Se, det er pudsigt. Jeg har kun kendt nogle få Guzzi-ejere, men dem jeg
> har kendt, har altid skamrost Guzzierne for deres uopslidelighed.

Det _er_ pudsigt!

> Men nogle gange skal man eksercere lidt kildekritik (også på vennerne)

Helt sikkert.

> og nogle gange skal man være klar over at udtalelserne har baggrund i ret
> forskellige forventninger.

Klart nok F.eks. finder jeg bløde stel og svage, ulineære bremser ringe,
selvom andre kan lide den slags

> Fx. kender jeg mange der har prøvet en HD for derefter at udtale at det er
> da noget lort! Det ER det også, hvis ens referenceramme er moderne
> japanske række-firere, og ens forventninger baseret herpå.

Ja, men hvis man ser bort fra at den ikke er sportsligt bygget, så kan det
jo godt være at bremserne virkelig _er_ ringe. Det kan da godt være at
choppere kører langsommere, men bremserne skal jo virke alligevel.

Det er lidt noget speget noget
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 12:27

> [...]
>trafikken kan man ikke få fart på uden at være i konstant livsfare, og
>befordring - jah, det er faktisk lige så rart i bilen (vasker min mund med

Det "gen" har jeg så ikke. Jeg har intet behov for at prøve grænser af i
trafikken, eller for den sags skyld andre steder. Alligevel nyder jeg
køreture i trafikken, jeg vil bare have muligheden for at kunne følge den
trafik der nu engang omgiver mig, og så have muligheden for at "trække væk"
når trafikken bliver for "massiv" omkring mig. Det er en egenskab jeg sætter
pris på ved langture. Og når Palle ligefrem selv nævner problemet med sin
tidligere BMW, så vil jeg bestemt ikke anbefale ham en effektsvag, eller
tung maskine, eller rettere, en MC hvor de parametre er prioriteret lavt.

> [...]
>bevæger os i? Så nyere Triumph eller Fazer er muligvis ikke det han leder

Tjae, hvis BMW stadig er med i overvejelserne, så er vi vist alligevel ikke
i den billige ende. En BMW der ikke er slidt op koster kassen. Og ældre BMW
er mindst lige så uhåndterlige som den XS jeg omtalte Derfor forslaget
om Fazer (600), som ikke ret meget dyrere end en god/ikke opslidt BMW, og
som dog er meget mere letkørt. Palle nævner også på et tidspunkt selv Moto
Guzzi V65. Bestemt ikke en mekanisk stærk cykel fra den kant, og ej heller
billig. Det jeg egentlig vil frem til er, at det kan være dyrt at være
fattig/købe billigt. Ligeledes hvor belastende noget "gammelt lort" kan være
for en ferie.

Omkring problemet med vindpres på en cruiser, så kan man jo selvsagt montere
den med en passende vindskærm, det vil alt anden lige ændre situationen en
del. Men det ville stadig ikke være mit umiddelbare forslag til en turcykel,
ligeså lidt som jeg vil anbefale VTR'en, tiltrods for at det er den
ultimative turcykel for mig.

mvh
Orla

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-03 14:58

> [...]

> Palle nævner også på et tidspunkt selv Moto
> Guzzi V65. Bestemt ikke en mekanisk stærk cykel fra den kant, og ej heller

Fortæl lige noget mere om det! Min svoger er ved at købe en V65 lige nu, og
du er den anden jeg har hørt kalde Guzzi for skrøbelig. Jeg er ikke just
belastet af viden, jeg har kun kendt 2 der kørte Guzzi, og de skamroste
cyklerne, især for god holdbarhed. Men jeg har lige læst en mail fra en der
har en noget anden oplevelse! (Tak Dennis).

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 17:44

> [...]
>cyklerne, især for god holdbarhed. Men jeg har lige læst en mail fra en der
>har en noget anden oplevelse! (Tak Dennis).

Min søster var ret forhippet på den serie 35, 45 og 65, fordi de
størrelsesmæssigt var fine til en kortbenet person. De er alle bygget på den
"lille" blokmotor, let genkendelig ved at bagsvinggaflen er lejret i
gearkassen. Fælles for dem vi så på, både import og danske, var at de ville
være gode cykler når lige de "bagateller" der tilfældigvis var ved motorerne
blev rettet. De havde alle under 30.000 km på klokken så vidt jeg husker, vi
tabte ret hurtigt interessen. Det er nogle år siden, og fejlene kan jo
dybest set være rettet på nyere versioner, blot taler Dennis'
udtalelser/erfaringer ikke just derfor :-| Den store, og oprindelige
motor, 750 +, og baggaffel lejret i stellet, har jeg derimod aldrig hørt et
ondt ord om, hverken i engelske blade, eller fra ejere jeg har mødt. Men jeg
har ingen personlig erfaring med den.

mvh
Orla

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-03 12:37

> [...]
ville
> være gode cykler når lige de "bagateller" der tilfældigvis var ved

Hmmm... Svoger er ved at købe en "smallblock". Kan du huske hvad det var for
"bagateller? Hans er konverteret til 2-ventil.

> 750 +, og baggaffel lejret i stellet, har jeg derimod aldrig hørt et
> ondt ord om, hverken i engelske blade, eller fra ejere jeg har mødt. Men
jeg
> har ingen personlig erfaring med den.

De to Guzzi ejere jeg kender, er 850 og 1000cc, måske derfor jeg kun har
hørt godt?

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 15:26

Claus Rittig skrev i meddelelsen ...

>Hmmm... Svoger er ved at købe en "smallblock". Kan du huske hvad det var
for
>"bagateller? Hans er konverteret til 2-ventil.

Hvorfor konverteret ? Løb for livet !

Jeg mener at kunne huske... alene alderen på min søsters børn fortæller mig
at det vist er længere siden end jeg i første omgang troede, ingen af dem
kunne køre, de var toventilede, den første V50 vi så på, (tumbe-marked i
Herning), havde "vistnok bare" bøjet en ventil, de senere tror jeg ikke vi
brugte tid på forsåvidt at der alligevel ikke var en prøvetur i udsigt...
Hvad værre er, vi undgik en grim, men ellers køreklar MV-Agusta 350 ccm
( Dét var en fejl !

>De to Guzzi ejere jeg kender, er 850 og 1000cc, måske derfor jeg kun har
>hørt godt?

Sansynligvis !

nytårshilsen
Orla

Fra : Hekto

Dato : 31-12-03 15:58

Orla Pedersen wrote in

> for
>
> Hvorfor konverteret ? Løb for livet !

Fordi de 4-ventilede topstykker har ry for at være knap så
pålidelige. De 2-ventilede holder væsentligt bedre, bar man holder
sig fra det røde område. Det røde område er ikke en hensigtserklærng!
De mener det!!!

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-03 18:17

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> [...]
> pålidelige. De 2-ventilede holder væsentligt bedre, bar man holder
> sig fra det røde område. Det røde område er ikke en hensigtserklærng!

Så tror jeg ikke vi vil løbe alligevel. Han har ikke brug for de ekstra
heste, hans manddom er stor nok
Men han vil gerne have pålidelighed.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 18:33

"serie 35, *45* og 65"

Vrøvl selvfølgelig, serie 35, 50 og 65, beklager det er nogen tid
siden....

mvh
Orla

Fra : Frans Jensen

Dato : 29-12-03 16:29

On Mon, 29 Dec 2003 13:15:02 +0100, "Claus Rittig"
<ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

>Nå, det bliver vi nok ikke enige om...

nej det gør vi ikke så længe du vedbliver med at påstå at
vindpres på styrthjelmen ikke er et problem ved flere timers
kørsel med 130km/t.

>?!?
>Hvorfor nu et personligt og usagligt angreb?

du startede selv

> Kunne du ikke finde nogen
>argumenter?

sagtens, oprejst kørestilling er lig med vindpres på hjælm og
overkrop,
eller det vil du måske benægte?

eller der choppere du har kørt havde måske fuldkåbe?

øget fart giver øget vindpres og på et eller andet tidspunkt
bliver den ellers behagelige kørsel afløst af en kamp for at
holde hovedet i stilling

> [...]
>
>Okay, du lægger hårdt ud...
>Jeg har kørt på 10-15 choppere (heraf 2 Triumph) og 20-30 cruisere (heraf 2

du glemmer at fortælle om hvilken hastighed du kører med, og i
hvor mange timer uden stop (ud over tankstop)

det er jo klart hvis du kører max. 3 -400 km/dag med 80 -90km/t.
kan du jo køre på hvad som helst uden at blive træt

--
mvh Frans
http://www.stompers.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-12-03 16:52

> nej det gør vi ikke så længe du vedbliver med at påstå at
> vindpres på styrthjelmen ikke er et problem ved flere timers
> kørsel med 130km/t.

Nej, det var ikke det jeg mente - jeg mener, når man skal køre langt på en
cruiser i flere dage, kører man ikke 130. På cruiseren kører man typisk
under 100, så vindpresset ikke generer.

> du startede selv

Nej, jeg gjorde ikke. DU skrev: "jeg har ikke kørt på sådan en chopper", og
så giver du råd om touring på choppere? Er det så helt urimeligt at jeg
oversætter det til "du aner ikke hvad du taler om?" Du HAR jo ikke prøvet!

> sagtens, oprejst kørestilling er lig med vindpres på hjælm og
> overkrop,
> eller det vil du måske benægte?

Jada - man afpasser jo bare hastigheden efter forholdene. Hvis vi KUN
diskuterer vindpres, så har sportscykler og Goldwing's selvfølgelig deres
fordele, men der er jo masser af mennesker der nyder at toure på alt muligt
andet også. Denne spørger var endda så grundig at stille nogle kriterier op
for den cykeltype han leder efter, og så vrimler det med svar der ser bort
fra hans kriterier? Det er da ... kvalitativt suboptimalt.

> øget fart giver øget vindpres og på et eller andet tidspunkt
> bliver den ellers behagelige kørsel afløst af en kamp for at
> holde hovedet i stilling

Hør, hvad skal du nå? Touring handler da ikke om at hamre afsted med så
meget vindpres som muligt? (ikke for mig ihvertfald). Det handler om at nyde
omgivelserne, og for mig er høj hastighed noget hæmmende (pånær ned gennem
Dyskland).

> [...]
> det er jo klart hvis du kører max. 3 -400 km/dag med 80 -90km/t.
> kan du jo køre på hvad som helst uden at blive træt

Tyskland skal bare overstås, så der tager jeg gerne 8 timer om dagen, men
ellers alt fra 2 - 6 timer om dagen, afhængigt af formålet med turen. Selv
900km på en dag på en XR600 kan jeg finde på, med hastigheder op omkring 90
km/t. På cruiserne kan man sagtens komme op omkring de 130 uden at vindpres
er et problem, men det er klar ikke noget jeg gør i flere timer ad gangen.

Rittig

Fra : Frans Jensen

Dato : 29-12-03 19:23

On Mon, 29 Dec 2003 16:52:05 +0100, "Claus Rittig"
<ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Jada - man afpasser jo bare hastigheden efter forholdene.

OK,
og hvis forholdet er at antallet af feriedage er begrænset, og
man gerne vil ned i varmen(syd for alperne) er man da nødt til at
have et køretøj hvor man kan holde nogle rimelige dagsmarcher
(1500 km +)

> [...]
>for den cykeltype han leder efter, og så vrimler det med svar der ser bort

man ser ikke nødvendigvis bort fra kriterierne fordi man råder
manden til at købe noget helt andet

>det er da ... kvalitativt suboptimalt.

>Hør, hvad skal du nå?

f.eks. Palermo - Madrid - Porto

eller et træf hvor man kun har weekenden til rådighed,
der er det altså en fordel at kunne give noget rulle uden at få
krampe i nakken efter kun et par timer

>Touring handler da ikke om at hamre afsted med så
>meget vindpres som muligt?

hamre afsted?

130 - 150 km/t. på de store veje

>(ikke for mig ihvertfald). Det handler om at nyde
>omgivelserne, og for mig er høj hastighed noget hæmmende (pånær ned gennem
>Dyskland).

der er altså ikke mange omgivelser at nyde, når man kører må
motorveje

--
mvh frans
http://www.stompers.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-12-03 20:01

> [...]
> man gerne vil ned i varmen(syd for alperne) er man da nødt til at
> have et køretøj hvor man kan holde nogle rimelige dagsmarcher

Tjah, de fleste af os har vel 3 ugers ferie om sommeren, så det generer ikke
mig at turen ned til bjergene tager 2 dage.

> eller et træf hvor man kun har weekenden til rådighed,
> der er det altså en fordel at kunne give noget rulle uden at få
> krampe i nakken efter kun et par timer

Og derfor kører du så ikke cruiser.

> hamre afsted?
> 130 - 150 km/t. på de store veje

Øhh.. I Danmark? På landeveje?

> der er altså ikke mange omgivelser at nyde, når man kører må
> motorveje

HER har du fat i noget! Her kommer lige min uforbeholdne mening: Touring
foregår ikke på motorveje! Motorveje er kun et nødvendigt onde for at komme
derhen hvor det er sjovt. Denne mening er jeg godt klar over der er nogen
der ikke deler, men ... dem forstår jeg ikke.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 21:42

> [...]
nogen
> der ikke deler, men ... dem forstår jeg ikke.

Helt enig, motorveje er praktiske og hurtige, men ganske uegnet til
MC-kørsel. De er så kedelige at man ganske automatisk finder på alle
mulige (h)julelege, der gør kørslen mere interessant, men som hovedregel
er alt sjovt på en motorvej ganske ulovligt.

Ferie er til at slappe af i, hvis man vil køre lidt skægt, så gør man
det, det er jo den fede frihed ved MC-ferier, men at sætte sig 1500+
mål, er stressende og udmarvende, og hvor sjovt er det? Selvom man kører
et gennemsnit på 100 km/t (hvilket er højt sat) kan man køre fra kl ni
morgen til midnat :-/

Kenneth S
R1 (max 600 km/dagligt, alt udover det, er uden nydelse)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-12-03 17:29

Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk> skrev i

> nej det gør vi ikke så længe du vedbliver med at påstå at
> vindpres på styrthjelmen ikke er et problem ved flere timers
> kørsel med 130km/t.
osv..........

Hmmmm...
Hvo´rn var´et nu? Chips og Cola?

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-12-03 20:02

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> osv..........
>
> Hmmmm...
> Hvo´rn var´et nu? Chips og Cola?

Masser. Der er stof til en hel uge!

Rittig

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-12-03 21:12

Palle Bugtrup wrote:

[SNIP dårlig omtale af komforten på en chopper motorcykel]

Efter at have hørt "alle" sige, at der ikke findes komfort på chopper cykler
kom jeg til at tænke på hvad det er, der får folk til at købe en chopper?

Udseendet taler (efter min mening) ikke for dem.
Man kan kun "nyde" dem i mere end et par timer af gangen.
De har ingen egenskab (f.eks. topfart på 500km/t) som gør det iorden, at man
kun kan nyde dem et par timer af gangen.

Nogen der kan fortælle ?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : anders majland

Dato : 27-12-03 21:36

> Efter at have hørt "alle" sige, at der ikke findes komfort på chopper
> cykler kom jeg til at tænke på hvad det er, der får folk til at købe
> en chopper?
> Nogen der kan fortælle ?

Man kan cruise en tur med "stil" omkring cafeen ?
Men stil og smag er jo noget individuelt stads ...

Jeg har også købt min ténéré på udseendet. Jeg har i nogle år villet
have noget i den stil. Have egenligt kigget mere efter en nyere og mere
asfaltorienteret som feks en pegaso. Chancerne for at jeg kommer til at
udnytte den ordenligt i terræn er nok små ... Specielt da jeg allerede
har læsset den til med centerstøttefod (under bundskjoldet), sidetasker
og topboks ....

Bortset fra den ikke er en chopper og er japansk lever den meget godt op
til Palle's krav

--
Anders dot Majland at jyde dot dk - email address in
header is not valid

Fra : Hekto

Dato : 28-12-03 10:21

In article <zBlHb.64673$jf4.3959848@news000.worldonline.dk>,
anders@andersh.fjerndette.dk says...

> Nogen der kan fortælle ?

Det er to forskellige måder at køre MC på. De kan ikke sammenlignes.

På 'raceren' ser du asfalten frem til næste sving. På cruiseren
(chopper er noget med laaaang forgaffel o.s.v.) sidder du og nyder
udsigten fordihastigheden er en anden, qua køreegenskaberne ikke
annimerer til kneesliding.
Selvfølgelig findes der egentlige touringmaskiner.

Jeg har dog ikke kørt touring på nogen af dem. Dog ville jeg foretrække
LS'eren hvis jeg skulle på ferie, for at nyde naturen. Problemet vil
være at nå bestemmelsesstedet; men så må det tage den tid det tar' ad
de små veje!

Fra : Knorsfis

Dato : 29-12-03 16:09

> Hvis nogen skulle have lyst til at gi' et bud, er mine forestillinger:
>
> Årg. 1970- 90
> Ccm. 500- 800
> Vægt 160- 200 kg.
> Forbrug min. 20 km/ltr.
> Tankindh. min. 20 ltr.

Choppere er nu ikke de bedste maskiner til at køre langt på. Generelt
har man for meget vægt på lænden, og det er ikke sjovt efter et par
timer.
Men der er da enkelte chopper der gør sig positivt bemærket til
touring.
En af dem er Moto Guzzi 750 Nevada. den passer fint til dine krav!!!

> Og så bemærkningen som gør det svært:
> Ikke japansk.

Det er den heller ikke...

Håber det kunne hjælpe lidt
Jesper

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-12-03 16:18

Knorsfis wrote:

> En af dem er Moto Guzzi 750 Nevada. den passer fint til dine krav!!!

*LOL* , ja og så kan man altid finde hjem !, det er bare at følge sporet af
alt det lort, der rasler af modellen !

Såån en har jeg haft, det er _ikke_ en model jeg vil anbefale, ekstremt
meget bøvl/pis med den model, og ingen hjælp OVERHOVEDET !!
fra TMP !, sørgeligt men sandt.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-12-03 16:54

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Såån en har jeg haft, det er _ikke_ en model jeg vil anbefale, ekstremt
> meget bøvl/pis med den model, og ingen hjælp OVERHOVEDET !!

Nu her mens min svoger er ved at købe en Guzzi kunne det være sjovt at høre
HVAD dine problemer var?

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-12-03 16:46

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Såån en har jeg haft, det er _ikke_ en model jeg vil anbefale, ekstremt
> meget bøvl/pis med den model, og ingen hjælp OVERHOVEDET !!
> fra TMP !, sørgeligt men sandt.

Jeg læste også en test af modellen i Vejle Amts Folkeblad, hvor de bl.a.
havde problemer med at den sprang ud af gearene :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Knorsfis

Dato : 29-12-03 22:38

> *LOL* , ja og så kan man altid finde hjem !, det er bare at følge sporet af
> alt det lort, der rasler af modellen !

Jamen manden bad om en ikke-japansk mc. Og så må han tage de
konsekvenser der følger ved det valg...

> Såån en har jeg haft, det er _ikke_ en model jeg vil anbefale, ekstremt
> meget bøvl/pis med den model, og ingen hjælp OVERHOVEDET !!
> fra TMP !, sørgeligt men sandt.

Mon ikke kvaliteten af Guzzi'erne er steget en del efter Aprilia
overtog??!!
Det vil jeg da håbe, for ellers vil jeg ikke drømme om en Breva...

Jesper

Fra : Armand

Dato : 30-12-03 04:27

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke kvaliteten af Guzzi'erne er steget en del efter Aprilia
> overtog??!!
> Det vil jeg da håbe, for ellers vil jeg ikke drømme om en Breva...

En Breva??
Hvordan kan man drømme om en 7½'er med under 50 hk??

--
Armand.
(totalt uforståenede)

Fra : Knorsfis

Dato : 30-12-03 10:45

> En Breva??
> Hvordan kan man drømme om en 7½'er med under 50 hk??

Jeg kan lide designet på den.... Og desuden har jeg ikke brug for en
stor potensforlænger....
Til mit behov rækker en Breva 750 helt fint.... Men ellers kommer den
vist også som 1000ccm....

Jesper

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-12-03 10:56

Knorsfis wrote:

> [...]
> stor potensforlænger....
> Til mit behov rækker en Breva 750 helt fint.... Men ellers kommer den

Hej Jesper.

Den kommer som 1100i , med en ca. 75 hk

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-12-03 12:25

vfr@cool.dk (Knorsfis) skrev i

> [...]
> stor potensforlænger....
> Til mit behov rækker en Breva 750 helt fint.... Men ellers kommer den

Yepper, designet er flot, og ellers er der jo også yamahas BT1100 i samme
boldgade?

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183 _

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-03 15:05

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan lide designet på den.... Og desuden har jeg ikke brug for en
> stor potensforlænger....
> Til mit behov rækker en Breva 750 helt fint.

LOL!

Sat på plads, Armand?

Rittig
(Som drømmer om 1200cc med knap 60 hk)

Fra : Armand

Dato : 30-12-03 18:52

> "Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Sat på plads, Armand?

Nix!
I mine øjne er det en fallit at en fabrikant forsøger at sælge en outdated
motor v.h.a. et nyt(?) design :-|
Breva er i mine øjne kun et spagt forsøg på at hænge på den trend som Ducati
med succes fik lagt med Monster-serien - Og man hár jo ikke andet end den
gamle traktor-motor, hvorpå man for år tilbage resignerende er vendt tilbage
til stødstænger, at gøre det med!

En stor del af min motorcykelinteresse ligger begravet i teknikken og
således vil det for mig gå meget op i "HK for pengene", hvilket forøvrigt
også er grunden til min ærgrelse over at Ducatis 750'ere ydelsesmæssigt ikke
matcher en simpel SV650. Og at Breva'ens effekt "rækker fint" falder på
samme måde til jorden når prisen blandes ind i sagen :-|
Argumenter omkring at Breva'ens V2'er er lagt ud til rolig motorgang (tror
sq da jeg med stødstænger!) med godt bundtræk, er jeg sikker på falder til
jorden hvis man holder effekt/moment -kurverne op mod f.eks. SV650'erens :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 21:56

Armand skrev i meddelelsen ...

>Argumenter omkring at Breva'ens V2'er er lagt ud til rolig motorgang (tror
>sq da jeg med stødstænger!)

En Guzzi V'er uden stødstænger ?? Enlighten me please ! Og jeg vil nu ikke
kalde en LM I for sløv selv med dagens standard.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 31-12-03 15:20

> En Guzzi V'er uden stødstænger ?? Enlighten me please ! Og jeg vil nu
ikke
> kalde en LM I for sløv selv med dagens standard.

Jeg skriver jo netop at den hár stødstænger!

Og nu får du mig i tvivl om det var OHC eller blot(!) fireventilet topstykke
at man forsøgte sig kortvarigt med (på Daytona'en?)
ANYONE?

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-03 12:40

> således vil det for mig gå meget op i "HK for pengene"

Hmmm...
Ja, ja, sådan er vi jo så forskellige

Rittig

Fra : Knorsfis

Dato : 01-01-04 21:44

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:<bssebj$29ip$3@news.cybercity.dk>...
> "Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Nix!
> I mine øjne er det en fallit at en fabrikant forsøger at sælge en outdated
> motor v.h.a. et nyt(?) design :-|

Ok så du mener at det er en fallit-erklæring fra Suzuki's side når de
stadig har deres GS500 på programmet...
Den fik jo en design ændring i 2000/01 og i nu kommer den med
helkåbe...
Men design-ændringerne til trods er det stadig den samme MC som kom på
market i 1989!!! Vil du sige at den er et dårligt køb??

Jesper

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 05:15

> [...]
> Men design-ændringerne til trods er det stadig den samme MC som kom på
> market i 1989!!! Vil du sige at den er et dårligt køb??

Nu foregiver GS'eren jo ikke at være andet end den hele tiden har været, og
i forhold til Breva'ens 48HK på 750ccm, er GS'eren egentlig langtfra
outdated.
Men netop p.g.a. at motoren rent faktisk stammer tilbage til GS400, som
lanceredes da jeg var friskbagt motorcyklist sidst i 70'erne, regner jeg
ikke dén for andet end den folkevogn den er :-|

Og 500'erens seneste design-ændringer er beherskede og stadig ud fra samme
basis.
Hvis man til forskel havde lagt motoren i den model der skulle blive SV650,
havde jeg på samme måde nok rystet lidt på hovedet.

Noget helt andet er at Ducati i også benytter sig af genbrug af sine
outdatede motorer i praksis - Det var på dén måde at Monsteren så dagens lys
(man havde pludselig den gamle luftkølede toventilede motor tilovers efter
lanceringen af 748'eren!) og den handling blev jo sidenhen en gigantisk
succes(*). Men netop også 750SS's ringe ydelse i forhold til den godtnok
vandkølede men traditionelt (DOHC 8-ventiler) konstruerede SV650, finder jeg
for dårligt :-|

(*):
Ud af fire samlelinier i Bologna fremstiller man Monster-modeller på de to,
hypersports på én, og ST-modellerne + lidt blandet på det sidste!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-01-04 10:36

> Nu foregiver GS'eren jo ikke at være andet end den hele tiden har været,
og

> Noget helt andet er at Ducati i også benytter sig af genbrug af sine
> outdatede motorer i praksis

Jeg forstår dig altså ikke, her.
Det er okay at lave en ikke-spitzenklasse model, hvis den er en absolut
folkevogn, men ikke noget derimellem?
Vrøvl.
Der skal da være motorcykler til alle kundesegmenter, og jeg kan se på
vejene at vi er mange der foretrækker mindre end 100hk. Samtidig er de lidt
ældre motorer ikke så spækket med teknik, og derved lettere at vedligeholde
selv, og det er der også mennesker der sætter pris på.
På samme måde som det der udtryk jeg så herinde forleden: "Motorcyklister
der kører bil når det regner er BILISTER" han jeg hørt en eller anden udtale
at "man er ikke rigtig motorcyklist hvis man ikke justerer ventiler selv" -
og det diskvalificerer vist 90% af plastic-raket piloterne?
Det er ikke en holdning jeg deler, men at skrue selv _giver_ nu MC livet en
ekstra dimension, og det _kan_ tale i de mindre hårdt pumpede motorers favør
af og til - specielt i Guzzi's.

Ka vi ik bare konkludere at den ene mands hadecykel, er den anden mands
drømmecykel?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 09:39

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår dig altså ikke, her.
> Det er okay at lave en ikke-spitzenklasse model, hvis den er en absolut
> folkevogn, men ikke noget derimellem?

Næh nej!
GS'eren ér en anankronisme, men den har overlevet siden stam-modellen GS400
fra '78, i modsætning til f.eks. Breva'en der nærmest er en ny veteran (qua
ydelsen). Og omtalte mod's på GS'eren drejer sig om en endog ganske primitiv
påbygning af kåbe!

> Vrøvl.
> Der skal da være motorcykler til alle kundesegmenter, og jeg kan se på
> vejene at vi er mange der foretrækker mindre end 100hk.

Enig!
Men behøver det absolut at være på størst mulige motor?

> Ka vi ik bare konkludere at den ene mands hadecykel, er den anden mands
> drømmecykel?

Tjoeh :-/
Men skal det være forbudt at skubbe lidt til iøjnefaldende forhold på
nykonstruktioner, endsige motorcykeltyper (for lige at blive ved subj.)?

--
Armand.
(der f.eks. heller ikke giver meget for de diodebaglygter, som designerne

Fra : Knorsfis

Dato : 02-01-04 19:35

> [...]
> ydelsen). Og omtalte mod's på GS'eren drejer sig om en endog ganske primitiv

For en der ikke har forstand på MC'er, ligner den nye GS'er noget den
bestemt ikke er... En sports-MC...

> Enig!
> Men behøver det absolut at være på størst mulige motor?

JA!!!
Hvilken ville du helst læsse en passager og feriebagage på?
En 48Hk 750ccm eller en 48Hk 250ccm??

Jesper

Fra : Armand

Dato : 03-01-04 00:26

> JA!!!
> Hvilken ville du helst læsse en passager og feriebagage på?
> En 48Hk 750ccm eller en 48Hk 250ccm??

Som efterhånden ofte nævnt var min (km-)længste nogensinde sæson på en blot
48 HK's XS500. Distancen blev især rullet ind under hyppige weekend ture til
træf i Holland, men dog alene på modellen!
Jeg tror dog nok at jeg i dag ikke ville tage afsted på familietur uden at
modellen havde væsentligt større ydelse end dét (Seneste mc-ferie var på
900'er Ninja'en) - Også uanset motorens slagvolumen :-|

Jeg tror faktisk at bortset fra den høje fodstilling på Lillefrøen, vil dens
"par og treds" HK kunne gøre det for mig alene trods motorens ringe
størrelse - Men indrømmet: Jeg har kun været indenrigs på den til d.d. og
har endnu ikke fået færdiggjort mine planer om nedrykker-sæt til
fodhvilerne!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-01-04 19:48

> [...]
(qua
> ydelsen). Og omtalte mod's på GS'eren drejer sig om en endog ganske

Nåh, GS'en har nu fået mange andre nye ting - ny tank, fx. Er stellet ikke
også nyt?
Men tilbage til emnet: For mange motorcyklister er effekten langfra det
vigtigste, der er uendelig mange andre parametre der afgør om cyklen er
lækker. Og mange af og kan sagtens nøjes med 50-80 hk, det er alt rigeligt
til at miste kørekortet.

> Enig!
> Men behøver det absolut at være på størst mulige motor?

Næh, men 750-900cc giver sådan en dejlig blød motorgange, og en rar
momentkurve. Nogle gange er det ufedt at høvle rundt med 18.000 rpm. Du får
fx. aldrig mig at se på en GSXR250, lyden er (for mig) noget af det mest
bøssede der nogensinde er præsteret på en motorcykel.

> Tjoeh :-/
> Men skal det være forbudt at skubbe lidt til iøjnefaldende forhold på
> nykonstruktioner, endsige motorcykeltyper (for lige at blive ved subj.)?

Joda, men du skubber ikke helt fair, syns jeg. En Honda Revere er en
fantastisk tour cykel, og selvom den nok i næsten enhver henseende kan
overgås af en VFR800, så vil jeg stadig gerne have den Revere.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 03-01-04 00:33

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh, GS'en har nu fået mange andre nye ting - ny tank, fx. Er stellet ikke
> også nyt?

Jeg har lige en række shitty-indsendelser p.g.a. et upåagtet flueben,
der medførte at jeg ikke har fået genlæst og rettet, omformuleret, samt
fuldende
indlægget (samt nå at få rettet uret) inden afsendelse
GS-modifikationens misopfattede omfang er én af dem, men dog delvis
retfærdiggjort qua et andet indlæg hvor jeg forinden havde nået at surfe hos
Reinhard, og dér udtaler mig at jeg ser frem til at vurdere ombygningen med
egne
øjne ved nær lejlighed!

> [...]
> lækker. Og mange af og kan sagtens nøjes med 50-80 hk, det er alt rigeligt

Jeg nøjes in facto også med "kun" lidt over 60 HK!

> [...]
mest
> bøssede der nogensinde er præsteret på en motorcykel.

Og dét beviser vores forskellighed, for den største motor jeg har haft
imellem benene var en XS1100, som nok skulle borgre for kraftoverskud - Men
ikke desto mindre havde den en enerverende tung gearkasse, som var nærmest
umulig at skifte når man udnyttede omdrejningstællerens ellers beherskede
spænd!
Den var ikke noget for mig, der helst vil ligge i rette lave(ste) gear og
have hele
spandet til rådighed ved påbegyndelsen af overhaling af et tankvognstog på
motortrafikvejen mellem Fredericia og Vejle - Og glem det bare, jeg bliver
ikke(!) hængende bagved og nyder naturen :-|

> Joda, men du skubber ikke helt fair, syns jeg. En Honda Revere er en
> fantastisk tour cykel, og selvom den nok i næsten enhver henseende kan
> overgås af en VFR800, så vil jeg stadig gerne have den Revere.

Men også Reveren var s.v.j.h. temmelig dyr, for ellers er den
størrelsesmæssigt også et godt bud fra min side, ligesom jeg er vild med
kædetrækker-versionen: Bros!
Jeg har jo ligeledes også længe lovprist SV'eren for at være mere end
tilstrækkelig for flertallet!
Men derfra og så til en 126.000 kr's Breva7½'er med 48HK - Mnjaaarh :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-01-04 21:27

Armand wrote:

> (der f.eks. heller ikke giver meget for de diodebaglygter, som designerne
> har præsteret ti d.d.)

Det er vel bare fordi at omgivelserne absolut skal se så pokkers mærkelige
ud, rent teknisk er de jo meget smartere. Mindre varme, mindre effekt per
lysmængde, levetid på 50-100k timer, ingen dele der kan rasle i stykker og
hurtigere tændetid.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-01-04 21:52

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> writes:

> [...]
> lysmængde, levetid på 50-100k timer, ingen dele der kan rasle i stykker og

Jeg tror den eneste pæne diodebaglygte jeg har set, til dags dato,
sidder på R1 '02-'03 modellen.

--Kai

Fra : Armand

Dato : 06-01-04 21:05

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror den eneste pæne diodebaglygte jeg har set, til dags dato,
> sidder på R1 '02-'03 modellen.

á to matte runde "lamper"?
Dém er jeg heller ikke hook'ed på, men jeg vedgiver at de er mere diskrete
end f.eks. SV'erens!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-01-04 22:14

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
>
> á to matte runde "lamper"?
> Dém er jeg heller ikke hook'ed på, men jeg vedgiver at de er mere diskrete

Nej nej, slet ikke. Lygten er nærmest sekskantet - Se her:
http://www.yzf600r-usa.com/jpgs/kai5.JPG

--Kai

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-01-04 22:34

> [...]
> mindre effekt per lysmængde, levetid på 50-100k timer, ingen dele der
> kan rasle i stykker og hurtigere tændetid.

Og en pris på godt 500kr.hvis man køber dem uden ny MC! (?)

--
Arne Lorenzen / http://www.dfmc.dk/?id=183

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-01-04 23:17

Arne Lorenzen wrote:

> Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev:
....LED-baglygter

> Og en pris på godt 500kr.hvis man køber dem uden ny MC! (?)

Well, med den holdbarhed holder de til nogle millioner kilometer, så det er
begrænset hvor stor en udgiftpost det kan blive. Derudover koster
lysdioderne ikke noget særligt i sig selv, men fabrikanterne vil jo nok
udnytte at de ikke følger nogen 'pære-standard'.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hekto

Dato : 06-01-04 00:49

Jes Vestervang wrote in news:ittoc1-fl5.ln1@svedig-gnu.fake:

> [...]
> mindre effekt per lysmængde, levetid på 50-100k timer, ingen dele
> der kan rasle i stykker og hurtigere tændetid.

Hvad var kommentarerne den gang de skiftede karbidlygterne ud med
elektriske??? ;0)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-01-04 01:10

Hekto wrote:

> Hvad var kommentarerne den gang de skiftede karbidlygterne ud med
> elektriske??? ;0)

*lol* Det er heldigvis før min tid
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 06-01-04 21:05

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel bare fordi at omgivelserne absolut skal se så pokkers mærkelige
> ud, rent teknisk er de jo meget smartere.

Jup!
Gemte i ordet: "designerne", at det var udformningen jeg skuffedes over!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 02-01-04 11:00

Armand wrote in news:bt2rca$2mv6$7@news.cybercity.dk:

> [...]
> GS400, som lanceredes da jeg var friskbagt motorcyklist sidst i
> 70'erne, regner jeg ikke dén for andet end den folkevogn den er

Nu vil ikke engang Moto Guzzi have svært ved at hale flere end 48 HK
ud af 750cc. De har endda sat indsprøjtning på den. Selv med
stødstænger skulle de nok med en smule umage kunne trække lidt hypper
ud af den.
De har nok bare haft et helt andet sigte, end det marked der kun kan
tælle HK. (jeg ser bort fra, at de har været uheldige at lave et
FLOP!!!)

> [...]
> 750SS's ringe ydelse i forhold til den godtnok vandkølede men
> traditionelt (DOHC 8-ventiler) konstruerede SV650, finder jeg for

Hvornår er en motor egentlig 'outdated'???
Krumtap, stempler og plejlstænger, kan man jo ikke rigtig ændre så
meget på, andet end boring/slaglængde, leje og materialevalg.

En 'moderne' ventilstyring á la 4 ventiler og OHC er jo bare et
forsøg på at lappe på de ulemper, der er ved netop stempelmotorer af
4-takts typen, der er lavet på gammeldags manér med ventilerne i
toppen. Japanerne har valgt 4V/DOHC-princippet (sikkert det
billigste), BMW (R)/MotoGuzzi holder fast ved stødstænger, Ducati har
jo næsten et varemærke med gummiremme og desmodromiske ventiler.
Alle systemerne er raffinerede til det sidste nye, og ingen af dem er
vel egentlig dårlige? Havde der været væsentlige fortrin, eller
markdsføringsmæssige fordele, eller fordele på bane, havde de sikkert
ændret design.
Indsprøjtning er noget helt nyt, og giver de samme muligheder på
MC'er, som man har haft på biler de sidste 10-15 år. Det skyldes ikke
nytænkning; men emissionskrav!
Skulle man i den forbindelse betragte bilmotorer, og deres
konstruktionsår, falder man da i svime over hvor outdatede de er!
Produktudvikling kan også være løbende forbedringer, som f.eks. BMW's
boxer, frem for manisk at kaste sig over nye 'bedre' og mere
'fantastiske' motordesigns, i kampen om kunderne.

Jeg tror bare, at de fleste falder for teknologiske 'gimicks', når
bare der loves flere HK og flere omdrejninger, er det dét der tæller
og ikke effekt/moment kurverne. Det er blevet vane, at det er
'nytænkning', når bare der er flere ventiler og HK i næste års model.
Det får mig til at tænke lidt på hunden der gøende løber efter en
bil. Hvad ville den gøre hvis den fangede een???? ;0)

> (*):
> Ud af fire samlelinier i Bologna fremstiller man Monster-modeller
> på de to, hypersports på én, og ST-modellerne + lidt blandet på
> det sidste!

Tjaaaa ... for nogen er det ikke et spørgsmål om vanetænkning,
ventiler, omdrejninger og HK.
Monsteren er en 'sællert' og hvem vil påstå den er dårlig og kører
elendigt, fordi den har to ventiler, er luftkølet og ligner (men ikke
er helt magen til) de første motorer med gummiremme?
Jeg kunne godt forestille mig at MotoGuzzi sigter lidt til det samme
markedssegment.

Det vi mangler at se, er udnyttelsen af nye materialer, der ville
sikre bedre køling, holdbarhed og lang levetid. Udnyttelse af de
muligheder der ligger i indsprøjtning og ventilstyring, via noget
elektronik. Genfødelsen af 2T'eren, og nye spændene
motorkonstruktioner. Tænk bare på udviklingen af stempelmotorer til
fly i WW2, lige inden man gik over til jet.

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 10:40

> [...]
> vel egentlig dårlige? Havde der været væsentlige fortrin, eller
> markdsføringsmæssige fordele, eller fordele på bane, havde de sikkert

Der er et argument for enhver konstruktion, også for sideventiler, men
ville du ikke regne en sideventilet motor for at være outdated??

I ordet ligger der gemt noget omkring tiden og Guzzi's motor ér altså
nærmest fortidig - Langt mere end den tocylindrede GS-yngling, og selv HD,
som jo kører med motorlinie fra senest 80'erne og forinden havde formået at
forny sig omkring topstykkerne flere gange!
Bortset fra at man i desparat forsøg på at tilpasse sig det kundesegment der
ikke VIL anerkende moderne V2-cruisere som et match til HD, og derfor nu
begynder at benytte stødstænger igen, er der ingen modeller på markedet med
stødstænger, hvorfor de på samme måde som sideventiler MÅ anses for at være
en anakronisme!

Forøvrigt er Guzzi'er i alm. spændt så hårdt for at der ikke levnes meget
plads over det røde felt førend amn bukker ventiler eller stødstænger. De
har med andre ord længe været helt derude hvor videre udvikling er umulig!

> [...]
> Skulle man i den forbindelse betragte bilmotorer, og deres
> konstruktionsår, falder man da i svime over hvor outdatede de er!

Måske, og måske alligevel ikke: Små detaljer sniger sig ind fra netop
bilindustrien. F.eks. de sammenbyggede tændrørshætter/tændspoler

Men igen: Selv bilerne har efterhånden mistet stødstængerne selvom de ikke
har brug for nær de samme omdrejninger som de mindre mc-motorer - Komfort
qua ventilstøj og vedligeholdelse er argumentet dér!

> Jeg tror bare, at de fleste falder for teknologiske 'gimicks', når
> bare der loves flere HK og flere omdrejninger, er det dét der tæller
> og ikke effekt/moment kurverne.

Jeg tror i den forbindelse ikke på at en Fazer600 motormæssigt er mindre
letkørt , end f..eks den gamle CB750 Four med omkring 2/3 af 600'erens
ydelse

> Det er blevet vane, at det er 'nytænkning', når bare der er flere
ventiler og HK i
> næste års model.

Mnjarh :-/
Netop fordi der blandt især de fire japanske fabrikker er en hård kamp i de
forskellige klasser, er der jævnligt løsninger/konstruktioner der af
motorpressen dømmes ude p.g.a. uacceptabel ringere motorgang eller
effekt-forløb end "normen"!
Hvad angår vilde konstruktioner: Bortset fra det 16-ventilede toprstykke så
er Lillefrøens ellers pumpede motor langt mere primitiv i konstruktion end
f.eks. den gode gamle CB400Four

> [...]
> er helt magen til) de første motorer med gummiremme?
> Jeg kunne godt forestille mig at MotoGuzzi sigter lidt til det samme

Det er netop dét de gør; men selv i forhold til Ducati's skuffende
lavtydende luftkølede motorer er det et kiks med kun 48HK på Breva'en imod
de ~70 på en luftkølet Duc7½'er med indspr.

> Det vi mangler at se, er udnyttelsen af nye materialer, der ville
> sikre bedre køling,

vandkøling ville gøre meget derved (på Guzzi'er)!

> holdbarhed og lang levetid.

Motorcykler kører længere end nogensinde før!
Hvis en BMW-boxer var normen for uopslidelighed i 70'erne, er dét langt
overgjort af så pumpede motorer som CBR600!
Også hér er vandkølingen en væsentlig faktor!

> Udnyttelse af de muligheder der ligger i indsprøjtning

ER godt igang qua dobbelt-klap-systemerne!

> og ventilstyring, via noget elektronik.

Jup!
Dér er bilerne (Toyota Yaris) langt foran!

> Genfødelsen af 2T'eren,

Mnjah :-/

> og nye spændene motorkonstruktioner. Tænk bare på udviklingen af
> stempelmotorer til fly i WW2, lige inden man gik over til jet.

Jetten kom som en befrielse netop fordi at man, bortset fra enkelte
konstruktioner, var ved at løbe linen ud hvad angår antallet af cylindre
hhv. motorstørrelse og brug af kompressor!

Og der kommer nok til at gå meget længe førend at den 2-6 cylindrede
stempelmotor bliver fortrængt fra såvel motorcykler som biler :-/

--
Armand.

Fra : Knorsfis

Dato : 02-01-04 12:50

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:<bt2rca$2mv6$7@news.cybercity.dk>...
> [...]
>
> Nu foregiver GS'eren jo ikke at være andet end den hele tiden har været, og
> i forhold til Breva'ens 48HK på 750ccm, er GS'eren egentlig langtfra

Det er da netop det GS'eren gør når den i år kommer med en GSX-R
lignende kåbe!!! Den kåbe får den til at ligne en mc der let runder de
200+..

Ud fra hvad du siger, så var SV motoren outdated allerede da den kom
frem... I 80'erne havde en Honda VF500 jo 70Hk. Altså en litereffekt
på 140 hk/l kontra en SV'ers knap 108 hk/l

> Men netop p.g.a. at motoren rent faktisk stammer tilbage til GS400, som
> lanceredes da jeg var friskbagt motorcyklist sidst i 70'erne, regner jeg
> ikke dén for andet end den folkevogn den er :-|

Jeg vil da netop af den grund mene at GS'motoren er langt mere
outdated end Guzzi's 750ccm'er. Der er INTET sket af optimering ved GS
motoren... Breva motoren har da fået indsprøjtning og hydrauliske
ventiler, så den er up to date...

Breva'en og Yamahe Bulldog (som er skåret over samme) er en, efter min
mening, en ny type MC, der henvender sig til dem, som finder effekten
i en cruiser MC tilstrækkelig, mes som gerne vil kunne more sig på de
små snoede veje!!!
De er ikke lavet får at kunne accelerere øjnene om i nakken og der for
ville en 100 hk maskine i en Breva virke fuldstændigt malplaceret...
Køreglæde vurderes forskelligt ud for det temperement som man besider,
og med mit temperement så er der mere "value for the money" i en 46
hestes Breva 750 til 126.000,- end i en 141 hestes GSX-R 750 til
190.000,-

Men endu en gang har vi vist slået fast at motorcykelister er et bredt
folkefærd, og af den grund er forskelligheden blandt de MC'er der
findes på markedet ligeså bredt...

Jesper
Der stadig drømmer om en Moto Guzzi 750 Breva

Fra : brobaek

Dato : 02-01-04 15:00

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> wrote in message
> [...]
> findes på markedet ligeså bredt...
>
> Jesper
> Der stadig drømmer om en Moto Guzzi 750 Breva

Iøvrigt fik den da udmærket omtale på dba.dk af Peter Rahbek.

http://www.dba.dk/asp/redaktionelt/redirectTilDetail.asp?Query=breva&Sogning=1&ArtikelId=24281&ConstSektionId=8&NyhedsKategoriId=292&SekItem=292

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 11:17

> [...]
>
> Det er da netop det GS'eren gør når den i år kommer med en GSX-R
> lignende kåbe!!! Den kåbe får den til at ligne en mc der let runder de

Først nu har jeg set den afbilledet på reinhards site, og jeg vil vedgå at
dét er at stramme den lige rigeligt. Jeg er spændt på at se in real live
hvorvidt det kun er et badekar der er kastet på eller om det er seriøst
arbejde!

Men på den anden side så er det jo en lille "replica" til overkommelig pris,
og den har stadig omtrent samme ydelse som den næsten dobbelt så dyre Breva
:-|

> Ud fra hvad du siger, så var SV motoren outdated allerede da den kom
> frem... I 80'erne havde en Honda VF500 jo 70Hk. Altså en litereffekt
> på 140 hk/l kontra en SV'ers knap 108 hk/l

Alle twin-motorer er outdated hvad angår topydelse og det er kun bedre
bundtræk at de er blevet kørt op på i de forløbne år, så en sammenligning
med en V4 holder ikke :-|
På den måde kunne du jo istedet gøre en mere aktuel sammenligning med den 50
kubik mindre 600-klasse der har en litereffekt på over 180HK!
SV'eren og dens ca. 70 HK, hører til sammen med Ducati hvis 7½'ere spænder
fra lige over 60HK til næsten 100HK - Og nu Breva'en og dens 48HK!

> [...]
> outdated end Guzzi's 750ccm'er. Der er INTET sket af optimering ved GS
> motoren... Breva motoren har da fået indsprøjtning og hydrauliske

[[[[[[[[[[[[[[[[[[[

> [...]
> mening, en ny type MC, der henvender sig til dem, som finder effekten
> i en cruiser MC tilstrækkelig, mes som gerne vil kunne more sig på de

Og netop Bulldog'en har jeg prøvet og anderkender som meget ánderledes og
meget rolig i motoren - Meen derfra og så til ligefrem at købe sig én :-/

> [...]
> og med mit temperement så er der mere "value for the money" i en 46
> hestes Breva 750 til 126.000,- end i en 141 hestes GSX-R 750 til

Lille *pisst*: Fazer 600!

> Jesper
> Der stadig drømmer om en Moto Guzzi 750 Breva

Drøm løs, og køb også løs!
Man vil stedse fortryde ikke at have gået efter drømmen hvis man havde
lejlighed dertil, hvorimod man vil kunne trøste sig med dette faktum hvis
drømmen skulle vise sig at briste (som for dennis og Nevada'en endsige mig
og min ungdoms Benelli Sei) !

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 02-01-04 17:39

Knorsfis wrote:
> Jesper
> Der stadig drømmer om en Moto Guzzi 750 Breva

Hej Jesper.
http://www.motorcycledaily.com/17september03_2004motoguzzi_breva_v1100.htm
Her kan du læse lidt om 1100 modellen

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Hekto

Dato : 02-01-04 21:31

Dennis Hellan Pedersen wrote in news:bt46d6$buo$1@news.net.uni-c.dk:

> http://www.motorcycledaily.com/17september03_2004motoguzzi_breva_v1
> 100.htm

Ganske nysselig!!!
Det ER dét jeg siger!!! Italienerne kan!!! ;0)

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-01-04 22:11

> Ganske nysselig!!!
> Det ER dét jeg siger!!! Italienerne kan!!! ;0)

Ja, den ku jeg også godt finde på at tage på ferie på.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 03-01-04 00:34

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Ganske nysselig!!!
> Det ER dét jeg siger!!! Italienerne kan!!! ;0)

Men de har li'godt ikke turdet oplyse ydelsen!

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-12-03 15:35

Armand wrote:
> Hvordan kan man drømme om en 7½'er med under 50 hk??

Hvad dælen er der nu galt med en 7½'er med under 50 hk?

// Hans, 7½'er med 27hk og ingen hjul.
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Armand

Dato : 30-12-03 19:10

> Hvad dælen er der nu galt med en 7½'er med under 50 hk?
>
> // Hans, 7½'er med 27hk og ingen hjul.

Den seneste 7½'er jeg havde, var med nominerede 70 Hk (men effektivt langt
mindre end 60 :-/ ) ikke i stand til at hænge på mine kammeraters 500'ere
og 550'ere - Sådant noget hø :-|

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-12-03 01:07

Armand wrote:
> Den seneste 7½'er jeg havde, var med nominerede 70 Hk (men effektivt langt
> mindre end 60 :-/ ) ikke i stand til at hænge på mine kammeraters 500'ere
> og 550'ere - Sådant noget hø :-|

Jeg har en klar formodning om at jeg ikke vil kunne følge med en 2cv
på min

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Armand

Dato : 29-12-03 19:19

> [...]
> touring.
> En af dem er Moto Guzzi 750 Nevada. den passer fint til dine krav!!!

Av av. Lige netop at foreslå Nevada'en er at kaste bensin på Dennis' bål

Italiensk alternativ kunne være en (nøgen) Ducati Monster eller (touring-)
Ducati ST (s.v.j.h. er der endnu ikke lagt loft på prisen)!

--
Armand.