Hjælp juridisk
Fra : Knud Rehne

Dato : 29-12-03 12:22

hej

er der nogen der ved hvor man kan få juridisk hjælp uden man skal være
medlem af fdm ?????
har købt en audi a4 ved smc i esbjerg og der sad en arm til fartpiot men det
virkede ikke fik så at vide at den var forberedt og at motorstyringen
manglede men efter ca. 2 mdr ringede jeg til en anden smc forhandler og fik
at vide at der skulle være fartpilot i bilen via reg. nr. og stel nr.
ringede så til smc i esbjerg og fortalte dette og nu påstod sælgeren nu at
han aldrig har sagt det med den arm og at bilen var med komplet fartpilot da
de fik bilen ind men at den var defekt . jeg forlangte nu at få en monteret
men dette ville de ikke da de ikke har fortalt mig ved handlen at der har
været såden en i bilen ????????? kan jeg forlange at de skal montere en
????? mvh knud.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 12:53

> [...]
> men dette ville de ikke da de ikke har fortalt mig ved handlen at der har
> været såden en i bilen ????????? kan jeg forlange at de skal montere en

Når sælgeren ændrer sit udsag fra at der aldrig har været fartpilot og så
til at den er defekt så er sagen klar.
Der er helt klart tale om en vare med en mangel som sælger SKAL udbedre
eller give nedslag i prisen for. Jeg mener du kan se købeloven i forståelig
sprog på en piece de har ved forbrugerstyrelsen

http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/13082003/pdf/

--
Tom

Fra : Christian

Dato : 29-12-03 14:01

Jeg er nu ikke så sikker på at sagen er så klar.

Ekstraudstyr såsom fartpilot vil normalt fremgå af salgsmaterialet og det er
tilsyneladende ikke tilfældet her. Du har købt bilen uvidende om fartpiloten
og har heller ikke betalt "ekstra" for denne funktion. Er det så rimeligt at
de skal lave det for dig gratis? Tja ..... det mener jeg umiddelbart ikke
det er!

Hvis du derimod (hævder at du) var vidende om at der var fartpilot i bilen
da handlen blev indgået (eksempelvis havde bemærket betjeningsarmen ifm
prøvekørsel) og at det var en overraskelse at den ikke fungerede - ja så er
sagen helt klar efter min opfattelse. I såfald er det sælgers pligt at
udbedre manglen eller tage bilen retur.

At sælgeren har givet urigtige oplysninger efter handlen tvivler jeg på
ændrer noget.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at få et kompromis i stand med værkstedet.
Få det lavet til ½ pris eller lign. Jeg tror det bliver svært for dig at få
noget ud af den sag uden at gå til domstolene og selv her tivler jeg på at
dine chancer er vildt store.

.........men jeg er ikke advokat

Held & lykke

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:14

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:17

> [...]

> noget ud af den sag uden at gå til domstolene og selv her tivler jeg på at

Sådan en gang øregas.

Hvis man køber en bil hvor der helt klart sidder et betjenningsgreb til
fartpilot men at den ikke virker, så skal det bare fixes.
Ingen kompromis her.

Desværre er det ikke første gang man hører om ufine metoder fra SMC's side.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:25

> [...]
at
> de skal lave det for dig gratis? Tja ..... det mener jeg umiddelbart ikke

Det er sagen uvedkommende om det har været nævnt at bilen var med fartpilot
eller ej. Hvis der sidder en arm til en fartpilot så skal den også virke.
Selv med mit ringe kendskab til VW mener jeg ikke de monterer arme til
fartpiloter uden at koble dem til.
Der er helt klart tale om en mangel. Det samme ville være hvis
bagrude-viskerarmen heller ikke var tilsluttet viskeren. Tingene skal virke
når man køber en bil med "garanti" og/eller reklamationsret.

> [...]
er
> sagen helt klar efter min opfattelse. I såfald er det sælgers pligt at

Hvis du læser det jeg har linket til, så kan man vende retur til
forhandleren inden for 6 mdr. og påpege de mangler som måtte være. Det
betragtes stadig som værende en mangel som var før købet, når det er inden
for 6 mdr.
ALT det udstyr der sidder i bilen skal da virke også selv om det ikke er
nævnt i diverse salgsmateriale.

> [...]

> noget ud af den sag uden at gå til domstolene og selv her tivler jeg på at

Man klager først til forhandleren, derefter til forbrugerombudsmanden og til
DAF.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Peter G C

Dato : 29-12-03 15:42

> [...]
at
> de skal lave det for dig gratis? Tja ..... det mener jeg umiddelbart ikke

Hvad har rimelighed med spørgsmålet at gøre??

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:23

"Knud Rehne" <knud.rehne@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men dette ville de ikke da de ikke har fortalt mig ved handlen at der har
> været såden en i bilen ????????? kan jeg forlange at de skal montere en

Sådan noget fis, de har sikert heller ikke fortalt dig at der elbagrude i,
men det fritager dem ikke for en reparation af den grund. Når man kan se at
udstyret er til stede, og de ikke har gjort opmærksom på at den er defekt,
så skal den bare fixes.

Hvilken årgang er Audien, og hvilken motor er der i den ?

Det kan være noget så simpelt som koblings kontakten der er defekt.

SMC i en nøddeskal.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Christian

Dato : 29-12-03 15:26

Det er nu ikke en rimelig sammenligning du laver der !

En elbagrude er standard udstyr mens fartpiloten er eftermonteret
ekstraudstyr. Sælgeren har ikke solgt bilen med dette ekstraudstyr og køber
var ikke stillet det i udsigt. Køber bemærkede rent faktisk først at det var
sådant ekstraudstyr efter at handlen var afsluttet. Er køber så blevet snydt
?

Den er altså tvivlsom hvis du spørger mig. Det der kan tale for at køber har
et krav han kan gøre gældende er at sælger IKKE oplyste at udstyret fandtes
i bilen men var defekt ifm handlen blev indgået.

En mangel er når en vare ikke svarer til det lovede eller det man normalt
ville kunne forvente af en sådan vare. Eftersom køber IKKE forventede
fartpilot og det ikke er standard i den bil så mener jeg at der kan sås
tvivl om hvorvidt der er en mangel.....men den er på vippen - det indrømmer
jeg.

Uanset om køber har retten på sin side vil det blive svært og
uforholdsmæssig dyrt at få SMC til at betale.

Hvis man vil lave en sammenligning så svarer det til at man køber en bil med
et lille klistermærke mærke med "Alarm system" på ruden og der rent faktisk
ikke er det. Sælger lover ikke nogen alarm og køber spørger ikke til det
............... har køber ret til at få eftermonteret en alarm u/b ? Det er
jo meget brugt at disse mærke klistres på ruden af præventive årsager uden
at der rent faktisk er en alarm i bilen.

Endnu engang held og lykke !

Christian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-12-03 16:50

> [...]

>tvivl om hvorvidt der er en mangel.....men den er på vippen - det indrømmer

Det er vist meget på vippen - hvis armen til fartpiloten er monteren
i bilen - er det temmeligt sikkert forventeligt at skidtet også
fungerer : Det ville jo både du og jeg forvente, og rimeligtvis også
alle andre der ser armen.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 17:11

> [...]
> i bilen - er det temmeligt sikkert forventeligt at skidtet også
> fungerer : Det ville jo både du og jeg forvente, og rimeligtvis også

tænker på hvordan det ville være hvis forhandleren solgte bilen og der sad
en jydekrog på som ikke var nævnt i salgsmaterialet. Krogen knækker i
boltene og forhandleren siger "ikke mit bord".
Det er klart i strid med de intensioner som den udvidede reklamationsret
står for. Meningen er at køber skal få en vare som fungerer og hvis den går
i stykker (mangel) så får han det lavet u/b.

Fra : Peter G C

Dato : 29-12-03 17:15

[klip]

> [...]
> boltene og forhandleren siger "ikke mit bord".

> Det er klart i strid med de intensioner som den udvidede reklamationsret

Der er ingen væsentlige ændringer i købeloven eller mangelsbegrebet som
følge af lovændringen. Så de "intentioner" giver jeg ikke meget for

> Meningen er at køber skal få en vare som fungerer og hvis den går
> i stykker (mangel) så får han det lavet u/b.

En kontrakt/aftale består ikke alene af det skrevne ord, men også af hvad
man kan se. Så når man kan se armen til en fartpilot må det antages at den
fungerer. Måske man kræve at køberen skulle have afprøvet den inden køb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 17:27

> Der er ingen væsentlige ændringer i købeloven eller mangelsbegrebet som
> følge af lovændringen. Så de "intentioner" giver jeg ikke meget for

hehe der er også nogle forhandlere der kører med konceptet "ud af syn, ude
af sind". Der er ikke hos SMC jeg ville købe min næste bil (har hørt flere
af sådanne sager hos SMC)

> [...]
> fungerer. Måske man kræve at køberen skulle have afprøvet den inden køb.

mine forældre kunne heller ikke chekke deres aircon da de købte bilen, fordi
det var om vinteren. Efter 3-4 mdr. fandt de først ud af at den ikke kunne
holde på kølemidlet og det blev lavet uden brok af forhandleren.

Fra : Christian

Dato : 29-12-03 18:15

Enig .........men han havde jo IKKE set armen da han købte bilen !

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-12-03 18:37

"Christian" <christian@whocares.com> skrev :

>Enig .........men han havde jo IKKE set armen da han købte bilen !

Hvordan når du til den konklusion ?

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 12:25

> [...]
var
> sådant ekstraudstyr efter at handlen var afsluttet. Er køber så blevet

Ja, for det er defekt, men han var først belvet bildt ind at det ikke var
tilsluttet.
Hvilket iøvrigt også lyder komplet idiotisk i mine ører. Når først man har
haft rattet afmonteret og sat betejeningsgrebet på, ja så er der da ikke
langt tilbage, fire-fem ledninger og en aktivering.

> [...]
fandtes
> i bilen men var defekt ifm handlen blev indgået.

Det fremgår tydeligt når man sidder ved rattet at der er fartpilot i.
Og Knud har efterfølgende tjekket bilen på stelnr. og har fået at vide at
der var monteret alarm da bilen forlod Ingolstadt.

> [...]
> fartpilot og det ikke er standard i den bil så mener jeg at der kan sås
> tvivl om hvorvidt der er en mangel.....men den er på vippen - det

Snikke snak, er det dig der har solgt ham bilen ? Det lyder sq* sådan.
Når du køber en bil, får du ikke det hele udpenslet af sælger, det vil jo
tage timevis.
Man får betjening og specifikationerne i grove træk, det er derfor at der er
en brugervejledning med

Finder man så ud af at noget af at der er noget der ikke virker som det
skal, får man det repareret på sin reklamtionsret.
Eks. Hvis du kommer hjem med en ny bil, du bemærkede godt da du hentede den
at uret ikke passede, da du så kommer hjem vil du stille uret, men knappen
til at indstille uret med virker ikke.
Er det så en forudsætning at du har fået at vide at uret kan stilles for at
du kan få det repareret.

Jeg købte i 1993 en Citroën, der var alarm i dyret, det var jeg faktisk ikke
klar over da jeg underskrev slutsedlen.
Jeg opdagede det ved afhentning af bilen (der stod alarm i side ruden), og
jeg blev selvfølgelig glad.
Det viste sig så senere at rumføleren ikke virkede, men jeg fik det
alligevel repareret, selvom jeg ved købet ikke var klar over at der var
monteret alarm.

> [...]
> jo meget brugt at disse mærke klistres på ruden af præventive årsager uden
> at der rent faktisk er en alarm i bilen.

Hvis der er org. Audi alarm klistermærke i ruden men ingen alarm, er man i
god tro.
Jeg mener at sælger skal oplyse at der ikke er alarm hvis der sidder et alam
klistermærker i ruden .
Hvis der er monteret en org. alarm (altså ab fabrik) i en Audi kan du ikke
umiddelbart se det, og må være i god tro når du køber bilen.
Sælger bør efterprøve om der er alarm, og lade hans klargøring fjerne
klistermærket hvis ikke det er tilfældet.

Havde der derimod siddet et alam modul og det ikke virkede skulle sælger
lave det.

Nogle gange er der altså ting man må tave for givet. Selvfølgelig med
rimelighed, og det mener jeg at en fartpilot er, sidder grebet til at
betjene den med, skal den den ondteme brølemig virke.

Jeg håber at du selv kan hører hvor tynd isen er...

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-12-03 14:16

On Mon, 29 Dec 2003 12:22:24 +0100, "Knud Rehne" <knud.rehne@esenet.dk>
wrote:

>hej

Davs.

Stil dit spg. dk.videnskab.jura, men spar lidt på "?".

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : alexbo

Dato : 29-12-03 18:01

"Knud Rehne" skrev

> har købt en audi a4 ved smc i esbjerg og der sad en arm til fartpiot men
det
> virkede ikke

Det vil sige at du vidste fartpiloten ikke virkede da du købte bilen, og du
oven i købet har talt med sælgeren om det.
Så er det ikke en mangel ved bilen, den er som du har købt den.
Bilen behøver jo ikke være som ny, den skal bare være som aftalt.

Der er forøvrigt noget galt med din ?tast.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud Rehne

Dato : 29-12-03 21:50

sælger har løget han sagde først at der ikke har været en fartpilot i bilen
og når jeg nu kommer og fortæller at jeg har fået oplyst af en anden smc
forhandler at der skal side en i min bil siger han nu at han aldrig har sagt
at den bare var forberedt men at det er rigtig at der har været en i min bil
men at den var defekt da de fik bilen ind og at den var defekt så de har
bare afmonteret den og ikke sat en anden motorstyring i da den koster 6500kr
og så det har de sparet men jeg mener nu at jeg har krav på den skal
monteres der må jo også være en grund til han lyver da jeg klager over at
den ikke virker da jeg er i den tro at jeg har købt en bil med fartpilot da
der sidder en arm med al styringen men jeg mangler nu den del i motorrumet .
mvh knud

Fra : alexbo

Dato : 29-12-03 22:24

"Knud Rehne" skrev

> og når jeg nu kommer og fortæller at jeg har fået oplyst af en anden smc
> forhandler at der skal side en i min bil

Jeg starter forfra.
Vidste du at fartpiloten ikke virkede da du købte bilen?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 12:36

> "Knud Rehne" skrev

> Jeg starter forfra.
> Vidste du at fartpiloten ikke virkede da du købte bilen?

Er du tungnem ?

Forhandleren havde tydeligt vis løjet for ham, ved at forsøge at bilde ham
ind at Audi (altid) montere armen, men ikke resten af fartpiloten.

Knud tjekker så bilen på stelnr. og får at vide at Audi'en havde fartpilot
monteret da den forlod Ingolstadt.

Sælgeren har altså løjet. Enhver der er Aut. VW/Audi sælger ved udmærket
godt at der ikke sidder betjeningsgreb til fartpilot, med mindre udstyret
faktisk er til stede.

Så sælger har i mine øjne bevidst forsøgt at omgåes en reklamation, ved at
forsøge at bilde Knud ind at udstyret ikke er tilstede, det ser blot sådan
ud. Men det var tilstede, men var/er defekt.

I starten tager Knud åbenbart sælgerens ord for gode vare og er måske
indstillet på at tilkøbe ekstraudstyret og få det monteret. Men finder så ud
af at der er blevet løjet for ham ved handlens indgåelse. Så ville jeg
ærligt talt også blive sur.
For nu står man så i en situation hvor fartpiloten måske ikke kan komme til
at virke for de forholds små penge en fartpilot koster at montere i en Audi.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 13:23

On Tue, 30 Dec 2003 12:36:08 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Er du tungnem ?

Prøv at læse hvad der står!
"...der sad en arm til fartpiot men det virkede ikke..."

>Forhandleren havde tydeligt vis løjet for ham, ved at forsøge at bilde ham
>ind at Audi (altid) montere armen, men ikke resten af fartpiloten.

Næh, han haar jo oplyst, at fartpiloten ikke virker.

>Knud tjekker så bilen på stelnr. og får at vide at Audi'en havde fartpilot
>monteret da den forlod Ingolstadt.

Vi taler om et brugtvognssalg!

>Sælgeren har altså løjet. Enhver der er Aut. VW/Audi sælger ved udmærket
>godt at der ikke sidder betjeningsgreb til fartpilot, med mindre udstyret
>faktisk er til stede.

Han har jo fortalt, udstyret ikke virker.

>Så sælger har i mine øjne bevidst forsøgt at omgåes en reklamation, ved at
>forsøge at bilde Knud ind at udstyret ikke er tilstede, det ser blot sådan
>ud. Men det var tilstede, men var/er defekt.

Jep - han ville ikke ofre en rep. hvorfor han ganske korrekt oplyser
om uvirksomheden.

SMC er nogle fjolser, og især i Esbjerg - der er mange eksempler på
dét. I det her tilfælde er de nogle fjolser, fordi de ganske enkelt
ikke ønkser at bringe et produkt op i dén standard, man kan forvente
af et brugtvognskøb hos en mærkeforhandler, men istedet falder for
fristelselen og oplyser om manglen istedet. Dét er slet ikke godt nok,
IMO

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 18:41

> Næh, han haar jo oplyst, at fartpiloten ikke virker.

Jowjow men på højst løgnagtig måde, for hvis han havde fortalt (K)nud at den
var defekt, havde han enten forlangt den repareret eller måske endda ikke
købt bilen.

> Vi taler om et brugtvognssalg!

Ja og men K har tjekket bilens PR-status via dens stelnummer og fået
konstateret at bilen var født med en funktionsdygtig fartpilot.

> Han har jo fortalt, udstyret ikke virker.

Ja, men igen på useriøs løgnagtig måde, der kunne havde til formål at
forebygge en evt. reklamations/klargørings udgift.

> Jep - han ville ikke ofre en rep. hvorfor han ganske korrekt oplyser
> om uvirksomheden.

Kunne han for f...... da så ikke har sagt sandheden.
Hvor er vi så henne hvis brugtvognsforhandlere bare kan stikke en hvid løgn
og så hænger de ikke på den.
Og så iøvrigt ændre foklaring, når historien komme tilbage.

> SMC er nogle fjolser, og især i Esbjerg - der er mange eksempler på
> dét.

Ja enig, men desværre ikke kun i Esbjerg, Århus har også et plettet ry, har
endda selv bakket ud af forestående handel, da sælgers forklaringer blev
lidt for usammenhængende og selvmodsigende.
Prøvede blandt andet at fortælle mig at han havde der var en anden køber for
at presse prisen på min Bora ned, men fire måndeder senere stod bilen der
stadig
Og nu er vi også blevet belemret med dem i Aalborg.

> [...]
> af et brugtvognskøb hos en mærkeforhandler, men istedet falder for
> fristelselen og oplyser om manglen istedet. Dét er slet ikke godt nok,

Det er så iorden hvis man på ærlig måde kan indgå en handel selvom bilen har
en defekt, hvis køber vurdere at han kan leve med fejlen, eller måske selv
vil betale reparationen.
Men at lyve, fy for py for.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 31-12-03 09:58

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in
dk.fritid.bil:

[...]

> Jowjow men på højst løgnagtig måde, for hvis han havde fortalt (K)nud at
> den var defekt, havde han enten forlangt den repareret eller måske endda
> ikke købt bilen.

Det er en anden sag. Det relaterer sig ikke til forbrugerkøb men tilgengæld
reglen om loyal oplysningspligt (mener jeg det hedder - spørg i
d.v.jura-gruppen).

[...]

> Ja og men K har tjekket bilens PR-status via dens stelnummer og fået
> konstateret at bilen var født med en funktionsdygtig fartpilot.

Og?
K er ved købet bekendt med at den ikke virker. Længere er den historie ikke.

[...]

> Ja, men igen på useriøs løgnagtig måde, der kunne havde til formål at
> forebygge en evt. reklamations/klargørings udgift.

Det er så helt rigtigt men det binder sig ikke til købeloven. Jeg vil nok
betænke mig over at handle hos SMC i Esbjerg hvis det skulle blive aktuelt.

[...]

> [...]
> løgn og så hænger de ikke på den.
> Og så iøvrigt ændre foklaring, når historien komme tilbage.

Det kommer jo an på løgnens karakter og det med at ændre forklaring er
grunden til at man _altid_ sørger for at få den slags ting på skrift hos
brugtvognsforhandlere. Personligt havde jeg dog forventet en lidt højere
standard hos SMC :(

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I use my breasts to get other people's attention"
-- Jennifer Anistorn as Rachel in 'Friends'

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 11:58

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tilgengæld
> reglen om loyal oplysningspligt (mener jeg det hedder - spørg i

Se Købelovens § 76

> [...]
>
> Og?
> K er ved købet bekendt med at den ikke virker. Længere er den historie
ikke.

Enig. Helt teorisk, stringent kan der argumenteres for, at der formelt set
ikke er tale om en mangel. Situationen som sådan peger dog imod, at der er
tale om en mangel. Køberen har måske haft en forventning om, at defekten
ville blive udbedret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-03 12:06

On Wed, 31 Dec 2003 11:58:09 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Se Købelovens § 76

Det var nemmere, hvis du blot citerede.

>Enig. Helt teorisk, stringent kan der argumenteres for, at der formelt set
>ikke er tale om en mangel.

Netop - jeg har bl.a. købt en Alfa, hvor fartpiloten var defekt. Dét
berørte vi blot under handlen således, at jeg kunne kalkulere manglen
ift. prisen.

>Situationen som sådan peger dog imod, at der er
>tale om en mangel. Køberen har måske haft en forventning om, at defekten
>ville blive udbedret.

Når man handler en mærkevare hos en mærkevareforhandler, vil jeg mene,
at man har en berettiget forventning om, at alle fejl - skjulte som
synlige - bliver/er udbedret ifm. handelen eller efterfølgende. Det er
netop denne forventning, der berettiger den høje pris.

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 12:21

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det var nemmere, hvis du blot citerede.

Okay:

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller

[klip]

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 31-12-03 12:50

"Peter G C" <

.. Køberen har måske haft en forventning om, at defekten ville blive
udbedret.

Kunne du læse det ud af Knuds indlæg?

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 31-12-03 16:39

Peter G C wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Se Købelovens § 76

"§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som
en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt."

Jeg kan ikke lige se hvad der ændrer på situationen her netop fordi at
sælger har oplyst at påvirkninger på armen ikke medfører nogen handling
(årsagen er vel som sådan irellevant) og køber har accepteret dette.

[...]

> [...]
> tale om en mangel. Køberen har måske haft en forventning om, at defekten

Sådan som jeg læste Knuds indlæg føler jeg mig ret overbevist om at køberen
ikke har haft den forventning ved indgåelse af aftalen, men først på et
senere tidspunkt.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

It works! Now if only I could remember what I did...

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 31-12-03 09:52

> [...]

> Forhandleren havde tydeligt vis løjet for ham, ved at forsøge at bilde ham
> ind at Audi (altid) montere armen, men ikke resten af fartpiloten.

Det er i relation til købet ikke vigtigt.
Hvis sælger oplyser at fartpiloten ikke virker (årsagen er sagen
uvedkommende) og Knud er bekendtgjort herom er sagen ikke længere i forhold
til forbrugerkøbet.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Wow! This guy has a huge....appartment...."
-- Michael J. Fox as Michael Flaherty in 'Spin City'

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 12:48

> [...]
> Hvis sælger oplyser at fartpiloten ikke virker (årsagen er sagen
> uvedkommende) og Knud er bekendtgjort herom er sagen ikke længere i

Jo. gu' f...... er det vigtigt, sælger har jo ikke fotalt at udstyret er
defekt. Vel ? ? ?
Istedet forsøgt med en svag historie om at Audi montere grebet til
fartpiloten uden at den egentlig er der.

Og årsagen til at udstyret ikke virker er højst vedkommende, ville du ikke
blive sur hvis du havde købt en bil som oprindeligt havde 115 Hk
Men motoren er defekt eller slidt op, sælgeren måler så bilen til 90 Hk og
sælger bilen som en 90 Hk model der ellers er i orden uden at fortælle at
det er en opslidt/defekt 115 Hk motor. Hvor er forskellen ?

Jeg synes uanset alle de kloge bedrevidende hoveders mening, at det er
moralsk forkasteligt at lyve over for en kunde, uanset løgnens omfang.
Og på den baggrund vil jeg til enhver tid mene at SMC bør reparere
fartpiloten for Knud.

Det er ikke sikkert at han får held med hans krav.
Men så håber jeg til gengæld at han skriver til Jyske Vestkysten, FDM og
hvem ellers der kan viderbringe budskabet om deres forretningsmetoder.
Selvom det efterhånden er velkendte for mange.

Godt nytår.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 31-12-03 16:46

> [...]

> defekt. Vel ? ? ?
> Istedet forsøgt med en svag historie om at Audi montere grebet til
> fartpiloten uden at den egentlig er der.

Jeg mener faktisk at årsagen til manglende reaktion ved påvirkning af armen
er irellevant her idet køber accepterer handlen velvidende at påvirkning af
armen ikke medfører reaktion på nogen måde.

> [...]
> sælger bilen som en 90 Hk model der ellers er i orden uden at fortælle at
> det er en opslidt/defekt 115 Hk motor. Hvor er forskellen ?

Jo. Og jeg ville også blive sur hvis jeg var havnet i Knuds situation (og
derfor gøre alt hvad jeg overhovedet kan for at undgå det :)). Men det er
den aktuelle diskussion underordnet. Set ud fra diskussions "interesse" så
er resultatet det samme - nemlig at jeg får hvad jeg bliver lovet: En bil
med en motor der yder 90 hk. I den situation ville jeg selvfølgelig inden
få specifikationerne på bilen som ny på skrift af sælger (det bør man altid
gøre når der er tale om brugtvognskøb). Så undgår man bl.a. grimme
situationer som den Knud er havnet i (bagklogskab er rart :D).

> [...]
> moralsk forkasteligt at lyve over for en kunde, uanset løgnens omfang.
> Og på den baggrund vil jeg til enhver tid mene at SMC bør reparere

Se det er jeg helt enig i (især fordi jeg havde et billede af SMC som et
forholdsvis troværdigt firma) men det var egentligt ikke det der var
udgangspunktet her.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

A *nix with out ZShell is like a car without tires...

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 17:08

> [...]
> gøre når der er tale om brugtvognskøb). Så undgår man bl.a. grimme
> situationer som den Knud er havnet i (bagklogskab er rart :D).

Ja det er bagklogskab så det klodser.
Jeg har nu heller aldrig haft en brochure af ældre årgang med mig for at
cheke om bilen indeholdt det som står skrevet i listen.
Når der sidder en arm på bilen så skal den virke, basta!!
Ellers er det som skrevet står, sælger der skal dokumentere at fejlen var
der fra starten og det har været oplyst. Eneste måde han kan det på er ved
at det er skrevet i salgskontrakten at bilen er købt med en defekt
fartpilot.

Fra : Peter G C

Dato : 01-01-04 13:56

[klip]

> [...]
> der fra starten og det har været oplyst. Eneste måde han kan det på er ved
> at det er skrevet i salgskontrakten at bilen er købt med en defekt

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 01-01-04 14:22

"Tom" skrev

> Ellers er det som skrevet står, sælger der skal dokumentere at fejlen var
> der fra starten og det har været oplyst.

I dette tilfælde erkender køberen at han var bekendt med fejlen, mere
dokumentation behøves ikke.
Det er selvfølgelig et problem for sælger, hvis køber påstår at han
ingenting vidste, men det er jo ikke tilfældet her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 01-01-04 17:27

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Jeg har nu heller aldrig haft en brochure af ældre årgang med mig for at
> cheke om bilen indeholdt det som står skrevet i listen.

Jeg har nu fra flere steder hørt at man bør hvis man skal købe brugt bil
sørge for at få fingrene i en salgsbrochure af bilen - især hvis man er
lidt uerfaren udi brugtvognshandler - og som minimum specifikationerne fra
en tredjepart.

[...]

> [...]
> der fra starten og det har været oplyst. Eneste måde han kan det på er ved
> at det er skrevet i salgskontrakten at bilen er købt med en defekt

I princippet er det vel lige så godt at han har oplyst om det mundtligt (men
pisse meget sværere at bevise)?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Confucius say: Never use a cannon to kill a mosquito"
-- Catherine Zeta-Jones as Virginia Baker in 'Entrapment'

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 21:20

> [...]
> Hvis sælger oplyser at fartpiloten ikke virker (årsagen er sagen
> uvedkommende) og Knud er bekendtgjort herom er sagen ikke længere i

Prøv at læse Knud's nye tråd af i dag.
Det sætter unægteligt sagen i at andet lys (for dig).
Det var først da Knud selv meddelte at fartpilotten ikke virkede at han fik
at vide at den ikke at den var blevet afmonteret.

Alt i alt rystende læsning, angiveligt skulle de også have fortalt at de har
skiftet udstødninge uden faktiskt at have gjort det.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : alexbo

Dato : 01-01-04 22:00

"Claus Petersen" skrev

> Prøv at læse Knud's nye tråd af i dag.
> Det sætter unægteligt sagen i at andet lys

Ja, men indtil i dag havde vi kun det lys Knud startede med.

Jeg skrev selv
"Det vil sige at du vidste fartpiloten ikke virkede da du købte bilen, og du
oven i købet har talt med sælgeren om det."

dertil svarede Knud
[...]

Det kan jeg kun læse som en bekræftelse på at knud vidste fartpiloten ikke
virkede.

Idag skriver Knud så at han ikke vidste, der var noget galt da han købte
bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-01-04 08:22

> [...]

[...]

> Prøv at læse Knud's nye tråd af i dag.
> Det sætter unægteligt sagen i at andet lys (for dig).

Ja det gør. Men ind til da kan jeg kun forholde mig til hvad Knud havde
skrevet ind til da hvilket jeg gjorde.

> Det var først da Knud selv meddelte at fartpilotten ikke virkede at han
> fik at vide at den ikke at den var blevet afmonteret.

Ja men det fremgår ikke så tydeligt af Knuds oprindelige indlæg:

> [...]

> Alt i alt rystende læsning, angiveligt skulle de også have fortalt at de
> har skiftet udstødninge uden faktiskt at have gjort det.

Enig. Jeg er skuffet over at SMC har sælgere der opfører sig sådan.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Oh no! Not another day like last Tuesday"
-- Phil Buckman as Leo in 'Frasier'