/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Citroén BX snurrer men tager ikke fat
Fra : Casper Bang


Dato : 27-12-03 10:23

Jeg har en Citroén BX 1.6 fra 1991 som før i tiden har haft problemer med at
den løb tør for strøm.
Nu er problemet et andet - der er rigeligt med strøm, men den starter ikke.

Den snurrer som den skal, men der sker ikke noget - den snurrer en vel 5
gange (sådan lyder det) så siger den "krong", stopper med at snurre et par
sekunder, og begynder igen. Jeg vil tro det er en sikkerhedsmekanisme som
stopper "snurringen".

Anyway, ud fra hvad jeg har læst mig frem til her i gruppen er det fugt i
tændningssystemet som gør det, og ledningerne skal derfor tørres og gives en
omgang med noget silikone spray.
Er det korrekt?
Hvis det er, hvor sidder det jeg skal tørre i moterrummet (hvad skal jeg
kigge efter), og er der noget jeg skal passe meget på?
Jeg har ikke den store praktiske viden mht. reperation af biler, men håber
på at jeg kan undgå en mindre formue på værkstedet, og ordne det selv.

MVH
~Casper



 
 
Jan Nielsen (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 27-12-03 11:03



"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> skrev i en meddelelse
news:bsjjae$fbs$1@sunsite.dk...
> Anyway, ud fra hvad jeg har læst mig frem til her i gruppen er det fugt i
> tændningssystemet som gør det, og ledningerne skal derfor tørres og gives
en
> omgang med noget silikone spray.
> Er det korrekt?

Nej, det tror jeg ikke, det er starteren der har "sat sig" giv den et
kærligt dask med en hammer, og se om ikke problemet er løst for en tid. Det
er tandhjulet på starteren der ikke glider frem på akslen, og derfor ikke
fanger startkransen på svinghjulet, men altså, et lille dask kan løsne
tandhjulet...håber jeg

--
Mvh
Jan Nielsen

..:Hvis du kan lide biler, så smut forbi:.
www.fedebiler.dk






Casper Bang (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 28-12-03 11:42

> Nej, det tror jeg ikke, det er starteren der har "sat sig" giv den et
> kærligt dask med en hammer, og se om ikke problemet er løst for en tid.

Ok... et gok på starteren. Men hvad skal der til for at løse problemet
permanent? Er det en ny starter der skal til, eller..?



Møller (31-12-2003)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 31-12-03 12:02


"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote in message
news:bsmc8v$lm3$1@sunsite.dk...
> > Nej, det tror jeg ikke, det er starteren der har "sat sig" giv den et
> > kærligt dask med en hammer, og se om ikke problemet er løst for en tid.
>
> Ok... et gok på starteren. Men hvad skal der til for at løse problemet
> permanent? Er det en ny starter der skal til, eller..?

Inden du begynder at rode med startmotoren.

Nøglerne i lommen, pluspolen af batteriet, i frigear og trækmhåndbremsen.
Vi skal ikke have nogle på skadestue her op til nytår.

Nu har jeg godt nok ikke sagt noget om et gok på startmotoren med en hammer,
du har klippet lidt uheldigt i tråden

hvis startmotoren snurrer og du vil slå på noget, så skal det være på huset
på indrykkespolen, da den evt. sidder fast, eller er brændt af.

Hvis startmotoren snurrer, så vil der i de fleste konstruktioner også være
strøm på spolen, da selve den kraftige kontakt til at slutte strømmen til
startmotoren er sammenbygget med Indrykkespolen.

Det hyppigste problem er at du hører et klong: spolen trækker, starthjulet
går i indgreb, men den kraftige kontakt, der skal slutte strømmen til selve
startmotoren er alt for slidt, da der er ret kraftig gnistbearbejdning af
kontakten, Startmotoren trækker en del af består kontakten normalt af to
kraftige boltehoveder, der sidder inde i spolehuset, og det er dem du
skruer de kraftige ledninger på udvendig, så har du størrelsesforholdene,
forbindelsen skabes normalt af et kraftigt fjederbelastet stykke kobber, der
klasker mod skruehovederne med en pæn kraft.

spolen kan måske adskille og renses, det er lidt forskelligt fra model til
model. Der må ikke smøres i spolehus og anker!

Du kan godt få et rap over fingrene hvis du ikke er sikker på hvad du
foretager dig.

Du kender godt den med smeden og bondemanden:
1, traktoren ville ikke starte.
2. bonden tinger efter smeden
3. smeden giver start motor (indrykkerelæ) et dask med en hammer: det
bliver lige 150 kr.
4. Bonden: 150 kr. for et dask med en hammer, det er for groft smed!
5 Smeden: dasket har du fået gratis nu da det er jul, men de 150,- er for at
hvide hvor man skal slå.
stik den!
Godt nytår og frem med mukkerten, og giv den et ordentligt dask, så har du
en undskyldning for at købe en ny/brugt og montere i stedet for
--
Møller





Møller (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 27-12-03 11:48


"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote in message
news:bsjjae$fbs$1@sunsite.dk...
> Jeg har en Citroén BX 1.6 fra 1991 som før i tiden har haft problemer med
at
> den løb tør for strøm.
> Nu er problemet et andet - der er rigeligt med strøm, men den starter
ikke.
>
> Den snurrer som den skal, men der sker ikke noget - den snurrer en vel 5
> gange (sådan lyder det) så siger den "krong", stopper med at snurre et par
> sekunder, og begynder igen. Jeg vil tro det er en sikkerhedsmekanisme som
> stopper "snurringen".
>
> Anyway, ud fra hvad jeg har læst mig frem til her i gruppen er det fugt i
> tændningssystemet som gør det, og ledningerne skal derfor tørres og gives
en
> omgang med noget silikone spray.
> Er det korrekt?
> Hvis det er, hvor sidder det jeg skal tørre i moterrummet (hvad skal jeg
> kigge efter), og er der noget jeg skal passe meget på?
> Jeg har ikke den store praktiske viden mht. reperation af biler, men håber
> på at jeg kan undgå en mindre formue på værkstedet, og ordne det selv.
>
> MVH
> ~Casper

Det er højest sandsynlig forbindelsen til spolen der trækker drivhjulet ind
problemet skal findes.
- dårlig kontakt
- snavs mellem anker og spole MÅ aldrig smøres.
- evt. lidt andet.
jeg bliver nødt til at løbe nu, men hvis du ikke har løst det til senere,
kan du svarer her , og jeg kontakter
(er din mail -adresse uden - _fjerndette_ - korrekt?)

Kan du oplyse fabrikat på din startmotor, så har jeg det lidt lettere
Bosch
Ducellier
Paris -Rhone
--
Møller



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste