Indstilling af steddata
Fra : M. Andersson

Dato : 26-12-03 10:41

Hejsa,
Jeg har fået et ur med indbygget kompas og det skal have instillet steddata.
Uheldigvis står København ikke med på en referenceliste som jeg har fået med
uret.
Det skal have GMT-forskellen, længde samt timer og minutter (timer og
minutter kaldes også for Lunitidal Interval som er både tidsforskllen mellem
månes passage af meridianen indtil højvande og tidsforskellen mellem månes
passage af meridianen indtil lavvande.)
I den referenceliste som jeg har er Hamburg opgivet til følgende :
GMT-forskel + 1,0, Længde 10 gr. Øst og et lunitidal interval på 4:50.
Jeg ved at København har en GMT-forskel på 1,0, Længde må være 12 gr. Øst,
men Lunitidalintervallet hvad er det ?
Er der nogle her i gruppen, som kan hjælpe mig ?
Med venlig hilsen og godt nytår
Morten

Fra : John Smith

Dato : 26-12-03 12:57

M. Andersson wrote:
> [...]
> Øst, men Lunitidalintervallet hvad er det ?
> Er der nogle her i gruppen, som kan hjælpe mig ?

Sorry dude det var 24 år sen jag läste Astronomisk navigation....

NuN

Fra : steen

Dato : 26-12-03 13:49

On Fri, 26 Dec 2003 09:41:24 UTC, "M. Andersson" <m.andersson@mail.dk>
wrote:

> men Lunitidalintervallet hvad er det ?

Ixquick.com er din ven:

http://www.realdictionary.com/L/dir/lunitidalinterval.asp

"interval between the moon's transit of a particular meridian and the
next high tide at that meridian"

Hjælper det..??
--
steen
---

Fra : M. Andersson

Dato : 26-12-03 13:58

Ikke helt, da det er selve timerne og minutterne jeg skal bruge, men tak
alligevel

Fra : steen

Dato : 26-12-03 14:59

On Fri, 26 Dec 2003 12:49:01 UTC, "steen" <bondos@_PIST_paradis.dk>
wrote:

> Ixquick.com er din ven:

Det var måske lidt kort. "ixquick.com" er en søgemaskine, vælg English
som sprog, og tast "lunitidal interval" ind i feltet. Der kommer bla
andet også et link til beregning af "månetidevands intervallet":
http://co-ops.nos.noaa.gov/faq2.html

Du mangler så at vide forskydningen i Greenwich, men den må være til
at finde.
--
steen
---

Fra : steen

Dato : 26-12-03 17:04

On Fri, 26 Dec 2003 13:58:54 UTC, "steen" <bondos@_PIST_paradis.dk>
wrote:

> Du mangler så at vide forskydningen i Greenwich, men den må være til
> at finde.

Imponerende så meget det svinger ved De Britiske Øer:
http://www.pol.ac.uk/ntslf/lunitidal.php

Hygge
--
steen
---

Fra : Lazy

Dato : 26-12-03 21:01

Hejsa

Hvad er det for et ur?

Jeg har tænkt mig at købe en cacio med kompas, er det noget der dur?

Mvh

Lazy

Fra : Lars Poulsen

Dato : 27-12-03 02:10

Hej Morten

Prøv at se på denne side
http://home.t-online.de/home/340027375960-0001/tiden_faq.htm
her bliver emnet behandlet med tysk grundighed

--
_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-12-03 08:19

"Lazy" <sjarme@hotmail.com> skriver:

>Jeg har tænkt mig at købe en cacio med kompas, er det noget der dur?

Jeg er da glad for mit:

http://www.casio-europe.com/euro/watch/seapathfinder/spf-40-2ver/

Og det er sjovt at have compas, barometer, termometer, stopur, nedtæller,
alarm og månealder samlet i et armbåndsur.
Tidevand har vi vel ikke så meget brug for her.

Hilsen Sverre.

Fra : Lazy

Dato : 27-12-03 19:04

Hej

Den jeg kunne tænke mig hedder spf-40-7ver
Der er også en der begynder med prg-40-7ver
Hvad er forskellen på de to

Mvh

Lazy

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-12-03 00:23

"Lazy" <sjarme@hotmail.com> skriver:
>Den jeg kunne tænke mig hedder spf-40-7ver
>Der er også en der begynder med prg-40-7ver
>Hvad er forskellen på de to

http://www.redfingerprint.com/watches_detail.php/Casio_Protrek/Protrek_Triple_Sensor_Titanium_PRG-40/PRG-40T-7VDR

Bland andet at PRG-40 har højdemåler, hvilket ikke har den store betydning
til havs

Hilsen Sverre.