Polering
Fra : Pilegade

Dato : 25-12-03 16:06

Er der en der kan svare på, hvordan man får sit Alustel
fuldstændig spejlblankt poleret. Har prøvet med autosol
og klud, men det giver stadig små ridser. Så hvis der er en
der har erfaring eller ved noget, vil jeg være meget taknemlig for at høre
om det.

Fra : Brian Christensen

Dato : 25-12-03 16:23

> [...]
> og klud, men det giver stadig små ridser. Så hvis der er en
> der har erfaring eller ved noget, vil jeg være meget taknemlig for at høre

Købte engang et polersæt hos louis tror jeg det var, bestående af 3
polerskiver til at montere på en boremaskine og 2 forskellige slags voks.
Virker perfekt, kræver dog noget tålmodighed.

Brian

Fra : Brian Christensen

Dato : 25-12-03 16:26

Faktisk dette sæt: http://makeashorterlink.com/?B68E133E6

Fra : Pilegade

Dato : 25-12-03 16:39

ok tak, men ved du et sted man kan købe det her i landet, og hvad man evt.
efterbehandler med?

Fra : Brian Christensen

Dato : 25-12-03 17:05

> ok tak, men ved du et sted man kan købe det her i landet, og hvad man evt.
> efterbehandler med?

Jeg ved ikke om det forhandles her i landet, men det er nu heller ikke noget
problem af købe hos louis.

Efterbehandling ved jeg ikke - den bedste løsning er nok lak.

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 25-12-03 17:22

"Pilegade" <bundi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> ok tak, men ved du et sted man kan købe det her i landet, og hvad man evt.
> efterbehandler med?
>
> "Brian Christensen" <brianc@fjerndetteesenet.dk> skrev i en meddelelse
> voks.

Hej Pilegade (?)

De fleste byggemarkeder har også poleringssæt. Det største udvalg har jeg
set hos Johannes Fog (Hørsholm og Lyngby), men SILVAN har også noget.
På veteranbilklubbens hjemmeside over leverandører, af interesse for
restaurering af gamle køretøjer
(http://www.veteranbilklub.dk/suppliers.html),
nævner de også, under "Slibning/metalpolering artikler for":
Preben Z Jensen A/S, Guldalderen 11, Fløng, 2640 Hedehusene, Tlf.: 46563666,
Fax.: 46590515

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)

Fra : Armand

Dato : 25-12-03 17:37

> ok tak, men ved du et sted man kan købe det her i landet, og hvad man evt.
> efterbehandler med?

Bliv nu lige voksen ikke!

Du sidder tydeligvis ved en net-opkoblet PC, og følgelig ligger hele verden
for dine fødder!!

Specielt når men er mc-ejer er det nærmest en betingelse for økonomisk
overlevelse at man kigger sig godt og grundigt om på nettet :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-12-03 17:48

> Købte engang et polersæt hos louis tror jeg det var, bestående af 3
> polerskiver til at montere på en boremaskine og 2 forskellige slags voks.
> Virker perfekt, kræver dog noget tålmodighed.

Og aluminium bliver aldrig "crom-farvet", og holder frem for alt ikke
"blankheden" særligt længe, eftersom at aluminiums formenste egenskab er at
overfladen oxiderer til en beskyttende hinde - der af farve desværre er
mælket grå
En lakering øjeblikkeligt efter polering kan være løsningen, men også dét
har sine bagdele!

--
Armand.

Fra : Press Esc

Dato : 25-12-03 18:33

MEN når man nu engang har købt en mc, hvor stellet er blevet poleret blank,
er man jo nød til at holde det ved lige?

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-12-03 19:49

Press Esc wrote:
> MEN når man nu engang har købt en mc, hvor stellet er blevet poleret
> blank, er man jo nød til at holde det ved lige?

Man kan jo bare få det lakeret.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Armand

Dato : 25-12-03 23:29

"Press Esc" <PressEs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> MEN når man nu engang har købt en mc, hvor stellet er blevet poleret
blank,
> er man jo nød til at holde det ved lige?

Jup, og dermed argumenterer du på en måde for ikke at polere sit alustel op

En gang poleret op, skulle autosol kunne stå for vedligeholdelsen; men alu
ér et snotblødt materiale og i modsætning til for kroms vedkommende vil man
som feinschmecker kunne irriteres over at overfladen skæmmes af fine
ridse-spor i det blanke; men på den anden side så råder oxideringen bod på
dét, derved at sagerne ikke er så tydelige at se allerede efter den første
afmattende oxidering (omkring svejsning af aluminium, hvor oxideringen også
er en hæmsko, taler man om at 80% af oxid-hinden er gen-etableret efter blot
20 minutter!)!

Primært vil jeg atter opfordre dig til ikke at opfatte alu-overfladen som
krom-blank hhv. læg bånd på gejleriet!!

--
Armand.

Fra : Press Esc

Dato : 26-12-03 00:35

når den nu er småridset og det irriterer, har man vel lov at prøve uden at
kloge hoveder spolerer det, jeg spurgte ikke om det var klogt, bare
hvordan!!!

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 10:49

Press Esc skrev i meddelelsen ...
>når den nu er småridset og det irriterer, har man vel lov at prøve uden at
>kloge hoveder spolerer det, jeg spurgte ikke om det var klogt, bare
>hvordan!!!

Go ahead, knock yourself out....

Kloge hoveder bliver man af erfaring. Jeg forsøgte i vel omkring 16 år at
holde motor og gearkasse på min BSA B33 blankpoleret. Der findes ikke det
mirakkelmiddel der ikke har været afprøvet. Det kan blive pænt, men det
holder ikke en uge. Jeg har siden nået til den erkendelse, at jeg hellere
vil køre end at pudse, derfor rører jeg ikke alu-stellet på VTR'en med andet
end en vaskebørste, og tørrer af med en blød klud.

Så jeg ville bestemt "behandle" irretationen i dit tilfælde ellers
forbered dig på at pudse _hver_ uge... Ud over Autosol findes eksempelvis
Slipol, Slipoline og nogle lakslibemidler virker også.

mvh
Orla

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-12-03 11:22

> når den nu er småridset og det irriterer, har man vel lov at prøve
> uden at kloge hoveder spolerer det, jeg spurgte ikke om det var
> [...]

[klip]

Hey "Press Esc"
Du har åbenbart ikke fattet at du her på NGén godtnok befinder dig i en
form for "helle" - man kan sige hvad man vil hvis man kender rumlen på
NGén, men skave sig fra en kant af som du gør fremmer ikke lysten til at
svare dig ordentligt.

Så:
- giv dig til kende, anonymitet holder ikke
- flere udråbstegn efter hinanden opfattes som råberi
- skriv efter det citerede
- klip det for forståelsen overflødige bort
- Ikke forstået? så læs videre her: www.usenet.dk

Godt nytår

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183 _

Fra : Armand

Dato : 26-12-03 15:42

> [...]
> når den nu er småridset og det irriterer, har man vel lov at prøve uden at
> kloge hoveder spolerer det, jeg spurgte ikke om det var klogt, bare

Jeg fortæller dig IKKE hvad du skal, jeg rådgiver blot! :-|

Må jeg anbefale dig at firewall'e mit indsendernavn, så du slipper for at
skulle læse mine indlæg når nu de irriterer dig i den grad, som nu flere
indlæg bærer præg af.
Jeg gør det modsatte nu, hvorved du slipper for at skulle få svar fra min
side fremover - Og så kan du jo ligge og hygge dig dér sammen med bl.a.
knallerthjernen RpR og Tommy Rønn :-|

*PLOINK*

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-12-03 16:01

> [...]
> hvordan!!!

Jeg fortæller dig IKKE hvad du skal, jeg rådgiver blot! :-|
Endvidere er dette et offentligt sted, og mine anbefalinger gælder derfor
ikke kun dig, men også enhver anden der interesserer sig for emnet, også
blandt fremtidige læsere (der ulejliger sig med at søge tilbage)

Må jeg anbefale dig at firewall'e mit indsendernavn, så du slipper for at
skulle læse mine indlæg når nu de irriterer dig i den grad, som efterhånden
flere
indlæg bærer præg af.
Jeg gør det modsatte nu, hvorved du slipper for at skulle irriteres over

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 26-12-03 16:35

> [...]
> svar fra min side fremover - Og så kan du jo ligge og hygge dig dér sammen

hæ hæ hæ

Fra : André T.

Dato : 26-12-03 00:44

>Primært vil jeg atter opfordre dig til ikke at opfatte alu-overfladen som
>krom-blank hhv. læg bånd på gejleriet!!

Sådan skal det gøres:
http://home19.inet.tele.dk/psyquan/yamr1.jpg

; )