On Tue, 23 Dec 2003 09:52:44 +0100, "Morten O" <Træt@spam.dk> wrote:
Hej Morten.
>Med jævne mellemrum bliver DMC's kørekurser omtalt her, nu er spørgsmålet
>så, er de noget værd eller er det bare spild af tid?
>
Hvis det er spild af tid, er det den bedste tid jeg har spildt
>Hvis holdningen er at man lige så godt kan spare sine penge, er der så andre
>alternativer som er anbefalelsesværdige?
Jeg skrev det nedenstående efter et lignende spørgsmål i gruppen for
nogen tid siden.
Jeg tillader mig at gengive det i uredigeret form, selv om det måske
føles som værende revet ud af en anden sammenhæng.
Jeg har deltaget 1½ gang på broncekurset og en gang på guldkursus.
Broncekurset er på lukket bane, og omhandler det at kunne tumle sin
MC, både rent fysisk og under pludseligt opståede situationer, såvel
som at gøre tingene rigtigt i nær sagt alle situationer.
Guldkurset er et landevejskørekursus, hvor det gælder om at placere
sig rigtigt i trafikken og i forhold til dem man kører sammen med.
Jeg kan anbefale begge, ligegyldigt hvilken aldersklasse man er i.
Instruktørene på begge kurser sætter sikkerheden meget højt.
Faktisk vil jeg betegne dem som drøn professionelle og meget
diplomatiske (højrefodsdiplomati
)
Før hver øvelse er der en grundig mundtlig instruktion med en
efterfølgende demonstration af øvelsen.
Ingen bliver presset til at overskride egne grænser, og de der går for
hårdt til den bliver dæmpet ned.
Sværhedsgraden stiger langsomt, og afstemmes med underlagets
beskaffenhed.
Jeg var så drønheldig at være med på et broncekursus der startede i
høj solskin om lørdagen, søndag formiddag regnede det, og vi sluttede
igen på tør bane.
Ved den lejlighed fik jeg prøvet hvor godt en tohjuler egentlig står
fast selv på vådt underlag.
Jeg kørte over 100 Km på den lukkede bane hvilket var en overraskelse,
men forklarede min efterfølgende træthed.
Guldkurset var i meget blandet vejr begge dage - fra sol til siglende
regn.
Jeg tror vi kom hele registeret igennem.
Regntøj på, regntøj af, dugget hjelm - vand i hovedet fra madkasserne
på motorvejen - det var virkelig lærerigt.
Igen, grundig instruktion - en formiddags ren teori.
Ud på landevejen, og før hver opgave en grundig instruktion og meget
af initiativet overladt til deltagerne - det bliver på intet tidspunkt
kedeligt.
Alene det at planlægge sidste session og gennemføre den er en opgave i
sig selv.
Efter hver session er der en grundig evaluering af de enkeltes
præstationer - jeg har stadig erindringen om enkelte episoder med røde
øren
Der køres 100% efter de gældende færdselsregler - ikke noget ræs - men
det jeg vil kalde frisk kørsel på landevej.
Kurset er har det hele for dem der vil køre MC på landevej sammen med
andre.
Jeg havde ikke kørt MC i en meget lang årrække og havde en seasson bag
mig da jeg kom under DMC instruktørenes behandling.
Så du kan sige til dit ophav, at når andre gamle R........ der har
passeret de 50 kan få noget ud af det, så kan han også - uden at få
skrammer.
Og så kunne du jo passende tage med, om ikke andet så for at få en dag
(2 dage) ud af det.
By the way, erindrer jeg mig noget om at gennemsnitsalderen på de
kurser jeg var med på lå tæt på de 40.
Jeg skrev efter broncekurset en epistel af min opfattelse af kurset,
og den findes vist endnu på DMC's hjemmeside.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk