Kan dette lade sig gøre...
Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 25-12-03 12:25

Hej

Jeg er den stolte ejer af en Mitsubishi Strada L200 årgang '95.

Den er udstyret med en alm. 2,5 Turbo Diesel motor. Jeg kunne godt tænke mig
en større motor, nu er spørgsmålet bare...

Kan det lade sig gøre at sætte en Chevolet 5,7 350 V-8 motor i uden de store
problemer???

Hvis ikke, hvad kan så lade sig gøre uden de store problemer???

Hvad kan man gøre for at få en 2,5 Turbo Diesel motor til at lyder som en
større"amerikaner" bil??? uden det bliver til en "Brian lyd fra en golf"

Hvor meget ekstra vil en Intercooler give af heste??

Håber i kan hjælpe mig med div. spørgsmål.

Og Glædelig jul

VH

Thomas

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-12-03 12:54

> [...]
> en større motor, nu er spørgsmålet bare...
>
> Kan det lade sig gøre at sætte en Chevolet 5,7 350 V-8 motor i uden de

Hej

Uden at kende de evt. tekniske problemer, kan du nok roligt regne med at
bestille en tid hos told og skat, da din effektforøgelse langt overstiger,
hvad man lovligt kan gøre. (reglerne siger ca. 20%).

Hilsen
Kim

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 25-12-03 13:03

ja det er jeg klar over, men derfor kan man vel godt fifle med tanken

Thomas

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 25-12-03 13:52

> [...]
> tænke mig en større motor, nu er spørgsmålet bare...
>
> Kan det lade sig gøre at sætte en Chevolet 5,7 350 V-8 motor i uden

Næppe. At gå til benzin fra diesel uden at have en typegodkendelse er
formentligt håbløst dyrt.

> Hvis ikke, hvad kan så lade sig gøre uden de store problemer???

Monter en:
> ...Intercooler

Det giver sammen med justering af pumpen let en 10-20 % ekstra.

FOC
Der selv konverterede fra V8 til 2,5 turbodiesel!

Fra : Frederik

Dato : 25-12-03 14:58

Den Thu, 25 Dec 2003 12:24:54 +0100. skrev Thomas Hauerslev Andersen:

> [...]
> golf"
>
> Hvor meget ekstra vil en Intercooler give af heste??
>

> Håber i kan hjælpe mig med div. spørgsmål.

Hej

Det er kun, hvis du skifter din motor ud, og den nye motor giver mere end
20% ekstra, at du skal betale afgift til Told.

Du kan helt sikkert ikke bare montere en chevolet 5,7 L. Det kræver
ændringer i motorrummet, nyt ophængningsystem, ny gearkasse selvfølgelig,
ny udstødning osv. Det vil nok koste rigtigt mange penge, og det vil helt
sikkert være mere fornuftigt, at købe en helt ny bil. Hvis du skal have
mere effekt ud af din nyværende motor, så er der dog massere af råd du kan
følge. Det første vil være, at kigge på din turbo. Den skal op i
ladetryk, men ikke hæmningsløst. Det er faktisk meget svært, at justere
en motor, så den kører helt perfekt. Du skal formentlig have sat en helt anden
turbo på, som kan klare at give den ekstra ladeeffekt, som du har brug
for. For at finde ud af, hvilken ladeeffekt du skal bruge er det vigtigt,
at du allierer dig med nogle eksperter. Det kræver nemlig en meget
grundig udregning! Du kan starte med at søge på nettet for, at finde lidt
mere viden om emnet. Det er faktisk ret spændende. Du skal selvfølgelig
også have smedet en ny manifold til turboen.

Det er klart, at du skal have fat i en intercoler. De koster fra fra
8000-10000 kr. og opefter. Prøv at se om der overhovedet er plads til en
intercoler i din vogn. Den skal sidde foran køleren. En intercoler kan
ikke blive for stor, så her køber man den største man har råd til!

Det mest nødvendige er dog en ordentlig styring af motoren. Her skal du
selvfølgelig bruge et rullefelt. Igen må du have fat i en ekspert på
området. Optimering af en ny turbomotor er raketvidenskab. Det kræver
tålmodighed, massere af penge og stor stor indsigt. Der er mange der tror
de kan, men vælg én du er sikker på, som ved hvad han taler om! Der er ikke
noget mere frustrerende end, at have brugt en masse penge og køre med en
turbo motor med massere af effekt, men som kører dårligt.

Glem ikke bremserne. Få fat i et par racer skiver og nogle gode
bremseklodser fra brembo. Jeg aner dog ikke om man kan få dem til din bil.
Jeg mener bare, at bremserne også er vigtige for, at få den fulde fornøjelse
af en hurtigere bil. Tjek også om støddæmperne skal skiftes. De er ligeså
vigtige som bremserne.

God fornøjelse

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 25-12-03 17:56

okay. det lyder godt alt det du siger :)

Kan du/i så også sige mig hvilke motorer som skal bruge samme ophæng som en
original 2,5 Turbo Diesel??

Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-03 18:42

"Thomas Hauerslev Andersen" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du/i så også sige mig hvilke motorer som skal bruge samme ophæng som
en
> original 2,5 Turbo Diesel??

Hvad med at smide en 3,5 V6 fra Mitsubishi i?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 25-12-03 19:05

Er alle mitsubishi motorere forsynet med det samme ophæng???

thomas

meddelelse news:bsf7gn$d15$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-03 19:04

"Thomas Hauerslev Andersen" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Er alle mitsubishi motorere forsynet med det samme ophæng???

Det ved jeg ikke. Men 2,5 TD og 3,0 V6 bliver brugt i samme biler. 3,0 V6 og
3,5 V6 i samme.
Jeg vil tro, at de bruger samme ophæng.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-03 18:46

"Frederik" <nospam@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er kun, hvis du skifter din motor ud, og den nye motor giver mere end
> 20% ekstra, at du skal betale afgift til Told.

Arh.. Der er nu flere ting...
Fx. anden krumtap, hvis du monterer turbo på en sugemotor.

> Det første vil være, at kigge på din turbo. Den skal op i
> ladetryk, men ikke hæmningsløst.

Per Mai, Scantune har sagt at denne motor uden problemer kan kører med 1,2
bar ladetryk. Om det er korrekt ved jeg ikke...

> Det er klart, at du skal have fat i en intercoler. De koster fra fra
> 8000-10000 kr. og opefter.

Det var godt nok en dyr intercooler. Er den belagt med guld?

> Prøv at se om der overhovedet er plads til en
> intercoler i din vogn. Den skal sidde foran køleren.

Eller under hjælmen - det kræver naturligvis at man laver et hul i
hjælmen...

> Det mest nødvendige er dog en ordentlig styring af motoren.

Den kører med pumpe.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 25-12-03 19:05

Ja har nemlig tænkt på at sætte intercooleren på "toppen" og så lave en
lækker indsugning af en eller anden form.

Thomas

meddelelse news:bsf7od$r21$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-03 19:06

"Thomas Hauerslev Andersen" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Ja har nemlig tænkt på at sætte intercooleren på "toppen" og så lave en
> lækker indsugning af en eller anden form.

ok. Jeg har en '97 L200, og den model er jo født med intercooler..

Btw. Gider du ikke kommentere under det du kommenterer?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 19:04

"Frederik" <mailto:nospam@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> Hej
>
> Det er kun, hvis du skifter din motor ud, og den nye motor giver mere end
> 20% ekstra, at du skal betale afgift til Told.

Nej det er hvis der skiftes dele ud i motoren så den lider et identitets tab at de
20% gælder og der dermed skal betales afgift.

> 8000-10000 kr. og opefter. Prøv at se om der overhovedet er plads til en
> intercoler i din vogn. Den skal sidde foran køleren. En intercoler kan
> ikke blive for stor, så her køber man den største man har råd til!

I hvilken verden koster en intercooler 8000 kr? Er det den belagt med diamant og
bruger guld forstøvning som køling?

> Glem ikke bremserne. Få fat i et par racer skiver og nogle gode
> bremseklodser fra brembo. Jeg aner dog ikke om man kan få dem til din bil.

Racer skiver fra Brembo må IMO siges at væres seriøst overkill på en diesel slæde!
For hvis du køber racer skiver fra brembo skal de være varme før de bider...Så
hellere nøjes med at tage fra fx en Mitsu 3.5 V6, den burde have bedre bremser og
det er nok billigere og passer bedre!

> Jeg mener bare, at bremserne også er vigtige for, at få den fulde fornøjelse
> af en hurtigere bil. Tjek også om støddæmperne skal skiftes. De er ligeså
> vigtige som bremserne.

Igen en diesel bliver aldrig en racer, så kan ikke se den store grund til at
skifte undervognen ud... Er jo ikke fordi den bliver så meget vildere!

Jonas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:213.237.12.111)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-03 19:07

<Jonas R.> skrev i en meddelelse

> Nej det er hvis der skiftes dele ud i motoren så den lider et identitets
tab at de
> 20% gælder og der dermed skal betales afgift.

Nej. Hvis motoren udskiftes gælder de 20 %.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 20:07

"morten@0x50a12696.hrnxx5.adsl-dhcp.tele.dk" <mailto:mit fornavn @ mit efternavn .
com> skrev i en meddelelse
"Re: Kan dette lade sig gøre..."

> end

> tab at de
>

> Nej. Hvis motoren udskiftes gælder de 20 %.

Altså de 20% gælder da også hvis du skifter dele ud og effekten overstiger 20%.
Hvis du skifter topstykket, knaster og alt med kun beholder selve blokken, så er
jeg ret så sikker på bilen har tabt identitet og der skal betales afgift. Det
gælder også selvom du ikke skifter hele motoren!

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:213.237.12.111)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-12-03 09:08

> Altså de 20% gælder da også hvis du skifter dele ud og effekten overstiger
20%.

Korrekt. Det kommer dog an på, hvilken dele det er...
Men der er vel ikke noget forkert i min sætning:
"Hvis motoren udskiftes gælder de 20 %.".

Kan du se noget "kun"?

Frederik skrev:
Det er kun, hvis du skifter din motor ud, og den nye motor giver mere
end 20% ekstra, at du skal betale afgift til Told.

Du svarede:
Nej det er hvis der skiftes dele ud i motoren så den lider et identitetstab
at de 20% gælder og der dermed skal betales afgift.

Og dette svar er forkert.
I har begge ret, og der findes flere grunde.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jonas R.

Dato : 26-12-03 11:30

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote SNIP

> Korrekt. Det kommer dog an på, hvilken dele det er...
> Men der er vel ikke noget forkert i min sætning:
> "Hvis motoren udskiftes gælder de 20 %.".

Nej men du kunne jo så bare havde skrevet, at det seføli også gælder ved en
hel motor.

> Kan du se noget "kun"?

Nej men du skriver!
"Nej. Hvis motoren udskiftes gælder de 20%"
I mine ører lyder det som om det jeg skriver er forkert.

> [...]
identitetstab
> at de 20% gælder og der dermed skal betales afgift.

Det var en fortsættelse til hans kommentar som jeg kun var delvis rigtig, og
skifter du en hel motor har du ligesom også bare skiftet en hel masse dele
ud.

> I har begge ret, og der findes flere grunde.

Ja det er jeg så udemærket klar over, men synes ikke dit svar kastede mere
lys over sagen end mit svar!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-12-03 19:58

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det er jeg så udemærket klar over, men synes ikke dit svar kastede mere
> lys over sagen end mit svar!

Gider ikke ordkløveri.

EOD.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Sonil

Dato : 25-12-03 21:45

> Hvad kan man gøre for at få en 2,5 Turbo Diesel motor til at lyder som en
> større"amerikaner" bil??? uden det bliver til en "Brian lyd fra en golf"

Hej Brian,

Du kan jo undersøge om ikke T.hansen har en dims til kunstig amerikanerlyd,
ligesom deres turbofløjte.....

Mvh
Søren

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-12-03 09:17

> [...]
> større"amerikaner" bil??? uden det bliver til en "Brian lyd fra en golf"

Kun én ting.
Optag lyden fra min søsters kærestes 6,5 TD V8 uden potter. Sæt nogle gode
højtaler under din bil og afspil lyden...

Den lyd, som sådan en 6,5 TD V8 giver kan du på ingen måde få en 2,5 TD R4
til at give. En Patrol 3,3 R6 lyder også godt, men en 2,5 TD R4 af ingenting
ved sammenligning. Alligevel skal min L200 have sidepipes, når den er blevet
hævet og monteret med bredde skærmforøgere/dæk/fælge.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 26-12-03 12:20

meddelelse news:bsgqpo$km2$1@sunsite.dk...

> [...]
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Hvor møder jeg dem henne :)

Hvad er det for en bil han har???

Thomas

Fra : Morten Fruergaard