Sideblinklygter
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 21:59

Når jeg gennemlæser nedenstående § 6.04.002, står det mig uklart,
hvorledes reglerne er for sideblinklygters placering. Ikke hvilken
højde (400 mm), men istedet hvor langt/tæt på forenden af bilen...
www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit06.pdf

Der står nævnt, at lygten højst må være anbragt 400 mm fra køretøjets
yderste kant, men på Alfa'en sidder de jo 1000 mm fra kanten ?

I princippet burde det vel være lovligt at montere en E-mærket
sideblinklygte umiddelbart op af det forreste blinklys, som desværre
er afskærmet til siden? (dybt go'nat)

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-12-03 22:15

Mogens Knudsen wrote:

> Der står nævnt, at lygten højst må være anbragt 400 mm fra køretøjets
> yderste kant, men på Alfa'en sidder de jo 1000 mm fra kanten ?

Er det afstanden fra bilens front, du er i "tvivl" om ?
I så fald må den (ifølge side 33 i det link du selv sendte) være max 1,8
meter.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 22:29

On Tue, 23 Dec 2003 22:15:28 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Er det afstanden fra bilens front, du er i "tvivl" om ?

Jep.

>I så fald må den være max 1,8 meter.

Det er minimumsmålet, jeg tænker på - hvor tæt må den sidde på fronten
Og må den eksempelvis sidde på det blinklys, der ér der pt.
(fremadrettet), men som altså blot ikke kan ses fra siden?

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-12-03 22:46

Mogens Knudsen wrote:

> Det er minimumsmålet, jeg tænker på - hvor tæt må den sidde på fronten

OK, det kan jeg heller ikke se noget om nogen steder.

> Og må den eksempelvis sidde på det blinklys, der ér der pt.
> (fremadrettet), men som altså blot ikke kan ses fra siden?

Kan du ikke bare klaske et par Mercedes side-spejle på, med blink i ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan Riber

Dato : 23-12-03 23:07

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en
meddelelse

> Jep

Det er møgforvirrende læsning, det du har fundet der. Men så
vidt jeg forstår det må sideblinket være sammenbygget med
forblinket, hvis det opfylder kravene om synlighed fra visse
vinkler

--
Venlig hilsen Jan
Peugeot 405 1,9 GTXdt

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-12-03 23:27

> [...]
> Og må den eksempelvis sidde på det blinklys, der ér der pt.
> (fremadrettet), men som altså blot ikke kan ses fra siden?

Tja i hæren har vi lastvogne, fra 80'erne, der har forblink og sideblink i
en og samme lygte. Den sidder lige foran døren på stolpen. Det er sådan en
gummilygte med glas både forud og bagud. Så dengang var der ingen regler,
men om det stadigvæk er sådan ved jeg ikke. Men det kunne det jo tyde på,
siden der ikke står en minimumsafstand.

Kommer lige til at tænke på om der mon er forskel i reglerne for personvogne
lastvogne??

MVH Niels

Fra : Jan Riber

Dato : 24-12-03 00:09

"Fam. Olsen" skrev i en meddelelse

> Kommer lige til at tænke på om der mon er forskel i
reglerne for personvogne
> lastvogne??

I henhold til den forvirrende omgang udstyrsbekendtgørelse
Mogens har fundet, tror jeg, at man med lidt indadlæsning,
kan få den til at passe på alle 4-hjulede motorkøretøjer.

--
Venlig hilsen Jan
Peugeot 405 1,9 GTXdt

Fra : Fam. Olsen

Dato : 24-12-03 13:38

"Jan Riber" <jari@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> I henhold til den forvirrende omgang udstyrsbekendtgørelse
> Mogens har fundet, tror jeg, at man med lidt indadlæsning,
> kan få den til at passe på alle 4-hjulede motorkøretøjer.

Ja det vil jeg tro. Min tvivl forsvandt da jeg læste Leonhards eksempel med
Vw transporter. Den har det også og kan vel ikke kaldes en lastbil.
Transporteren kunne jeg jo også selv have tænkt på. Dem har vi også en del
af på jobbet.

MVH Niels

Fra : alexbo

Dato : 23-12-03 22:50

"Mogens Knudsen" > skrev

> I princippet burde det vel være lovligt at montere en E-mærket
> sideblinklygte umiddelbart op af det forreste blinklys, som desværre
> er afskærmet til siden? (dybt go'nat)

6.04.002 (3)

For og sideblink kan være sammenbyggede

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 23-12-03 22:50

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>I princippet burde det vel være lovligt at montere en E-mærket
>sideblinklygte umiddelbart op af det forreste blinklys, som desværre
>er afskærmet til siden? (dybt go'nat)

Ja, der findes jo modeller hvor de 2 lygter er sammenbygget, fx på en
VW Transporter, hvor der er et udspring i lygteglasset så lyset kan
ses i den krævede vinklen bagud.
Så hvis den ekstra monterede lygte opfylder kravene med vinklerne
lyset skal kunne ses i, så vil det være nok med en lygte helt forrest.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 02:11

On Tue, 23 Dec 2003 21:59:08 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

>I princippet burde det vel være lovligt at montere en E-mærket
>sideblinklygte umiddelbart op af det forreste blinklys, som desværre

Til alle: Thanx - det satser vi på (en sammenbygget løsning).

/Mogens