> "Prøv evt. også at spørge Claus Rittig"
> Ja, jeg har lige været mange af de gamle indlæg om XL'er igennem, på google.
> Og han er næsten med i hver eneste tråd
Jep, jeg ved hvad der er værd at vide om de modeller, har endda skrevet en
artikel om Honda XR600's historie i off-road bladet engang.
Kort sagt, så er XL modellerne off-roadere, og XR modellerne oprindeligt
til race (enduro), men ligesom sidste års sportsmodeller hos gadecyklerne
er dette års sports-touring modeller, så er XR modellerne i dag glimrende
off-roadere (og uegnede til race).
De gamle XL modeller hed nogle gange S (fx XL500S), S'et skulle signalere
sport... Senere modeller hedder R i stedet for, det skal signalere Race...
Men det betyder ikke noget i praksis. Og dog... Nogle modeller hedder LM
(fx. XL600R og XL600LM) og de kaldes også "Paris-Dakar". Honda havde lidt
succes i P-D på et tidspunkt, og det skulle omsættes til markedsandele, så
der kom nogle LM modeller med stor tank og lidt ekstra udstyr og
forstærkninger (fx. elstart og stærkere stel).
Beware - der er en del forskel på de forskellige årgange af modellerne, og
enkelte er slet ikke japanske, men italienske - fx. XL125LM(PD) som er en
ide Italienerne fik med at putte en 12hk gadecykelmotor i et off-road stel.
De tidlige XL250R har en ret elendig tromlebremse på forhjulet.
De tidlige XL600R har en 39mm snot-forgaffel som på de senere er afløst af
en udmærket 41mm.
Mange af de gamle XLxxxS modeller har 23" forhjul, og det kan være ret
svært at finde dæk til nutildags.
Nogle af XL600L modellerne har slangeløse dæk, og derfor svagere eger end
XL600R modellerne, men XL600L er ikke solgt i DK.
Den nyere XR650L model burde retteligt hedde XL650L, for det er dybest set
en NX650 Dominator motor der er puttet i et XL chassis med XR affjedring.
Men hvis der er noget du vil vide, så spørg bare...
Rittig