Min første Mc købt!
Fra : Boesen

Dato : 20-12-03 13:34

Så fik jeg endelig købt mig en Mc, skal hente den på mandag.
Efter at ha kikket på alt fra en Yamaha SR500 til en Aprilla RS125, blev til
en Aprilla RS125. Den er fra 98 og har gået 5000km. Den er fed at se på MEN
det er jo en 2-takter så lyden og kraften er jo ikke perfekt.
Så vil jeg lige høre: Kan man få lidt mere kraft ud af den lille maskine? Og
er der noget jeg skal være opmærksom på, ved sådan en maskine?

--
Anders Boesen
Andersboesenxxx@tiscali.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 13:44

Boesen wrote:
> Så fik jeg endelig købt mig en Mc, skal hente den på mandag.
> Efter at ha kikket på alt fra en Yamaha SR500 til en Aprilla RS125,
> blev til en Aprilla RS125. Den er fra 98 og har gået 5000km.

Tilykke med den.

> Den er
> fed at se på MEN det er jo en 2-takter så lyden og kraften er jo ikke
> perfekt.

Hvad mener du med det, lyden er da bare ren race, at den har for lidt hypper
er jo fordi at du skulle have købt storesøsteren ;)

> Så vil jeg lige høre: Kan man få lidt mere kraft ud af den lille
> maskine?

Det er billigere og bedre at købe en større.

/Jens Kwak KR-1 (250ccm 2-takt med 60hk)

Fra : Boesen

Dato : 20-12-03 14:56

KLIP>
> Det er billigere og bedre at købe en større.

Men har kun haft kortet i et halvt år så 250'eren er nok lige stor nok! Har
da haft en 125crosser den havde da 45hk så vidste ikke om aprillaen var
droslet lidt for at få et bedre moment.

Fra : MKS - 74

Dato : 20-12-03 15:05

On Sat, 20 Dec 2003 14:56:13 +0100, "Boesen"
<AndersboesenXXX@tiscali.dk> wrote:

>Men har kun haft kortet i et halvt år så 250'eren er nok lige stor nok! Har
>da haft en 125crosser den havde da 45hk så vidste ikke om aprillaen var
>droslet lidt for at få et bedre moment.

Næh snarere omvendt,de 45 hk for en 125 cc er noget der nærmer sig
raceydelse og altså ikke til gademaskiner....

--
-Michael

Fra : Brian Lænø

Dato : 20-12-03 15:08

"Boesen" skrev

> [...]
Har
> da haft en 125crosser den havde da 45hk så vidste ikke om aprillaen var

RS 125 er ikke tunet så hårdt, da det er en gade cykel.
På en crosser er det normalt at udskifte stempel tit.
Der er nok ikke mange der vil accepterer, at skulle renovere deres gade
cykel hver måned.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 15:53

Boesen wrote:
> [...]
> nok! Har da haft en 125crosser den havde da 45hk så vidste ikke om
> aprillaen var droslet lidt for at få et bedre moment.

Det lyder lidt for mig som om at du slet ikke skulle have købt en 2-takter,
hvis både lyden og momentet ikke passer dig var en lidt større 4-tagger nok bedre.
Hårdtpumpede 2-taggere er altså noget specielle at kører på gaden med, hverdagsdugligheden
er langt bedre på en 4-tagger. Byt den til en større 4-tagger til foråret i stedet for
at smide en masse penge i tuning af RS'en. Jeg har haft størst fornøjelse af mine 2-taggere
når de kun har skulle bruges til lidt lør/søndagsraceri, til hverdag er de trættende at kører på.

/Jens

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-12-03 20:11

"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> writes:

> [...]
> da haft en 125crosser den havde da 45hk så vidste ikke om aprillaen var

Har du lille kort? For saa maa du, svjh, slet ikke koere paa en RS125,
medmindre den er specielt godkendt til det.. Se mere paa:
<http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=12>

Ouch!

--
Ole Hansen

Fra : Hekto

Dato : 21-12-03 00:27

In article <854qvvqp86.fsf@bugs.oaf.dk>, Ole Hansen says...
> Har du lille kort? For saa maa du, svjh, slet ikke koere paa en RS125,
> medmindre den er specielt godkendt til det.. Se mere paa:
> <http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=12>

> Ouch!
Ja, det er maskine for rigtige mænd!

Den er god nok! Man må gdt køre 125'eren på lille kørekort, selv om den
ligger på vægtgrænsen.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Pwh

Dato : 21-12-03 18:05

Hekto wrote:
> In article <854qvvqp86.fsf@bugs.oaf.dk>, Ole Hansen says...

> Ja, det er maskine for rigtige mænd!

Kender du sådan en ;-p

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 21-12-03 22:49

In article <3fe5d2ab$0$69997$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Pwh
says...
> Kender du sådan en ;-p

Åhhh ... jo! ;0)

Fra : Brian Lænø

Dato : 20-12-03 13:56

"Boesen" skrev

> [...]
Og
> er der noget jeg skal være opmærksom på, ved sådan en maskine?

Pas på bilerne!
Der kører en del RS 50 rundt, og som ligner din 125.
Der for kan du risikerer, at nogle bilister tror at det er en knallert der
kommer kørende.
Så signaliserer med din placering på vejbanen, at det er en motorcykel der
kommer kørende (læs: kør tæt ved midten af vejen).
Pas i sær på biler der skal ud fra sideveje.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : MKS - 74

Dato : 20-12-03 15:02

On Sat, 20 Dec 2003 13:34:12 +0100, "Boesen"
<AndersboesenXXX@tiscali.dk> wrote:

> Den er fed at se på MEN
>det er jo en 2-takter så lyden og kraften er jo ikke perfekt.

Hmmm...

>Så vil jeg lige høre: Kan man få lidt mere kraft ud af den lille maskine?

Det _kan_ du godt,men det kan slet ikke svare sig,der findes div.
cylinderkits og også andre ting du kan gøre,men det vil alligevel være
rimelig begrænset hvad du får ud af det ydelsesmæssigt og slet ikke
pengene værd.Lyden kan du iøvrigt heller ikke ændre meget på.

Brug den til at lære at køre på,den har fremragende køreegenskaber og
er særdeles let at ha' med at gøre,men pas på,netop derfor kan det
være let at overvurdere egne evner ved specielt inspireret
svingkørsel. Køre stærkt ligeud sammen med kammeraternes større cykler
- glem det,det er den ikke til.Når du så har fået lidt erfaring og
måske beslutter dig for at du måske hellere _vil_ ligge og fræse på
motorvejen eller lign. så skiv den af...

> Og
>er der noget jeg skal være opmærksom på, ved sådan en maskine?

At det kan være svært at undgå at gå i race-mode ? Motoren er nok ikke
verdens mest pålidelige eller holdbare,en cykel hvor sliddet nok i
højere grad er afhængig af hvor hårdt man bruger den end for så mange
andre.

--
-Michael

Fra : Moller

Dato : 20-12-03 18:19

> Så fik jeg endelig købt mig en Mc, skal hente den på mandag.
> en Aprilla RS125. Den er fra 98 og har gået 5000km. Den er fed at se på
MEN

Tillykke med dyret :) sød lille begynder tingest :)

> det er jo en 2-takter så lyden og kraften er jo ikke perfekt.

Okay, du købter ud fra udsendet, og intet andet :( ak suk ... håber du
gider bruge mere tid på at overholde servicebogen, end du tjekkede datende
ud på modellen inden køb, for ellers holder den ikke længe, da du nok vil
havde gasen i bund konstant på den.

En RS125 med 33Hk, er ik møj ... men det er rigeligt til det som
maskinen er bygget til, nemlig ligge sidelæns nede i svingende med et stort
smil på.

> Så vil jeg lige høre: Kan man få lidt mere kraft ud af den lille maskine?
Og
> er der noget jeg skal være opmærksom på, ved sådan en maskine?

Absolut intet som ikke skader stabilitet og levetiden på den, og koster
dig en del knaster... eneste og mest fornuftige er at køre på den, lære at
køre MC... og så skifte den ud med en støre 4 takter...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 Cdi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Pwh

Dato : 20-12-03 19:50

Moller wrote:
> eneste og mest fornuftige er at køre på
> den, lære at køre MC... og så skifte den ud med en støre 4 takter...

Og når du så er blevet træt af store 4-taggere kan du jo altid købe
dig en 2-tagger igen i en mere fornuftig størrelse ;)

/Jens Kwak KR-1

Fra : Moller

Dato : 20-12-03 22:13

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og når du så er blevet træt af store 4-taggere kan du jo altid købe
> dig en 2-tagger igen i en mere fornuftig størrelse ;)

:( Sad But True

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 21-12-03 00:31

In article <3fe483be$0$260$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
> En RS125 med 33Hk, er ik møj ... men det er rigeligt til det som
> maskinen er bygget til, nemlig ligge sidelæns nede i svingende med et stort
> smil på.

Ja, de burde næsten skrive det i instruktionsbogen!

Eller er det rigtiget! :

Service, vedligehold, justering, Service, vedligehold, justering,
Service, vedligehold, justering, Service, vedligehold, justering,
Service, vedligehold, justering, ... med kirurgisk præcision!

Det er f...... skægt!!! ;0P

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-12-03 19:07

Tillykke med købet. Det er en sjov MC på de små veje du har fået. Men pas,
man bliver afhængig

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-12-03 09:14

> en Aprilla RS125. Den er fra 98 og har gået 5000km
> Kan man få lidt mere kraft ud af den

Hej Anders

Først skal vi lige have slået fast, at det ikke er en kallert du har købt.
Knallerter er bygget til at køre 70-90km/t, og derefter droslet på
forskellige, temmeligt simple, måder, så de i Danmark kan køre 30-45km/t.
Man kan på knallerter med stor succes fjerne eller omgå droslinjen og vinde
hele eller dele af den originale tophastighed (effekt) igen ret let. Faktisk
så let, at enhver frisk dreng på 16 år kan triksne. Der er så meget at
hente, at selv om man laver et dårligt stykke arbejde og ikke formår at
justere/matche karburator, motor og udstødning, så vindes der
tophastighed/effekt alligevel.

En motorcykel er ikke droslet vel leveringen i dk som en knallert er. Den er
udstyret med den "gode tuncylinder med de mange skyllekanaler", den "rigtige
effektpotte, med de rigtige resonans frekvenser" der passer til "den store
tun karburator".
Man kan ikke bore en plompe ud i cylindren og få en RS125 til at køre
dobbelt så hurtigt. En RS 125 er har dog nogle få restiktioner fra fabrikken
af. Den ligger under for nogle støj og emmisionskrav, og den er ikke større
end 125ccm. Man kan få et Polini 156ccm kubik cylinder og stempel til den
for ca 2000kr. Men før du begynder at savle, så husk lige dette. På en
knallert er den originale cylinder droslet, og arbejder slet ikke i det
rette omdrejningsområde som udstødningen er justeret ind til. Karburatoren
kan være for lille eller dyser forkert ind. Alt er "skævt" når man får den
fra forhandleren. Hver enkelt justering som peger i retning af den rigtige
indstillen har en stor effekt.

På en RS 125 passer det hele sammen, og er optimeret til hinanden fra
starten. Den 156cc cylinderkit giver ikke noget særligt selv om der en
kubikforøgelse på 25%. Det er fordi at udstødning og karburator stadig
passer bedst til det "originale 125cc tun". Hvis man lavede en rigtig 156cc
effektpotte og justerede karburatoren og luftfilterkassen ind til de 156cc
ville man kunne hive en effektforøgelse ud af Poloni cylinderen som matcher
kubikforøgelsen (25%), men det er næsten umuligt for menigmand.

En højtydende totaks motor er meget følsom over for dårlig justering. Er alt
justeret efter bogen, går de som raketter, og hvis noget er lidt ude af
justering, så går de af lort, brænderhul i stemplerne eller sætter sig
(spørg de lokale knallerdrenge for info her ). Det er en balancegang på
en knivsæg. Hvis en 4-taksmotor er ude af justering kører den alligevel. De
går måske ikke så godt, eller benzinøkonomien bliver dårligere, men den
kører, og den brænder sjældent sammen. Til gengæld yder de også det halve
pr. kubik cm. end en totakter (ca.).

Det jeg ville sørge for, hvis jeg ejede en RS 125, var at alt var justeret
100% ind. Jeg ville skaffe mig en værkstedsmaual, og kigge på service
intervallerne. Jeg ved ikke om en RS 125 udstødningsventil har tendens til
at sætte sig, men det er noget der ofte skal renses, kan jeg høre på 2
taktsfolket her i gruppen.

Hvis den kun har gået 5000km har den nok de originale Dragon dæk på endnu.
De er over 5 år gamle, og er ved at blive gamle, hårde og skæve. Prøv f.eks.
at se efter revner i bunden af rillerne i fordækket. Lad være med at sætte
bredere dæk på end de originale fordi det går ud over dækkets profil og
dermed cyklens svingegenskaber. Jo bredere dækket er jo sværere er den at
smide rundt i sving. Desuden giver overbrede dæk meget lodrette dæksider du
umuligt kan slide til kanten. Bemærk! Dækket bliver altså ikke særligt meget
bredere, men mere "ballon agtigt" med alt for brede dæk.
En RS 125 kører med følgende dækstørrelser: 110/70-17 og 150/60-17. Sportec
M1, Pilot Sport og D208 er gode, moderne valg til en sportsmaskine i RS125
kaliber.

Hos www.reifenversand.com koster et sæt dæk meget mindre end i dk. Porto
dernede fra er ca 100kr. Du vi opdage det er meget billigere at handle over
nettet end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene
løst, monterer de dem for en 150kr pr. fælg hos f.eks Scan-X på Artellerivej
på Amager. Bemærk københavnerriet ved at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet. På http://www.pmc.dk/daekguide.htm er der en guide
med hvordan man bestiller hos Reifenversand.

Lige en sidste ting: Hold den i powerbandet. En totakter går bedst mest
økonomisk og kokser mindst til hvis man holder den i det område hvor den
laver mest effekt. På en RS125 betyder det at du skal holde den over 7000rpm
hele tiden. Det larmer en smule, men en bruger en del minde totaksolie her,
og fedter/kosker ikke så hurtigt til.

Links til gode steder at handle ind:
http://centroricambi.de/index.html RS125 reservedele og sliddele
http://www.geiwiz.de/ RS125 reservedele og sliddele
http://www.louis.de/ Tøj og sliddele
www.reifenversand.com/test dæk
http://www.motorradtechnik.de/ dæk

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Boesen

Dato : 21-12-03 12:00

Til jer alle takker mange gange for svarene!
Jeg er dog udemærket klar over alt det med at jeg skulle have en 4-takter
hvis jeg vil have moment, men jeg skriver jo netop om der vår mulighed for
at få flere HK på bekostning af dårligere moment i bunden. Har jo som omtalt
kørt cross i nogle år og ved godt at hvis den skal yde det ypperste skal der
skiftes stempelringe hver 5timer og stempel hver 10timer, og tændrør,
luftfilter lige så tit man har penge til det! Så er også klar over at den
skal holdes over de 8000 omdrejninger hvor udstødningsventilen er aktiveret
for at der er noget sjov ved sådan en motor.
Det er en Mc jeg stort set kun skal bruge til sjov, har min bil til den
almindelige kørsel. Jeg valgte apriliaen på køre egenskaberne det var den
sjoveste af de 12-15Mc'er jeg har været ude at prøve.
Man kunne jo godt forestille sig at Aprilia har droslet den lidt for at den
kan køre som lille Mc i Dk! Men det er abenbart ikke tilfældet!?

Att: Jens bager jensen, der er to helt nye dæk på så de skulle være ok!

Mvh Anders Boesen

Fra : Hekto

Dato : 21-12-03 12:11

In article <3fe57d04$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Boesen
says...
> Man kunne jo godt forestille sig at Aprilia har droslet den lidt for at den
> kan køre som lille Mc i Dk! Men det er abenbart ikke tilfældet!?

Det er ikke antal Hk der er problemet i dette tilfælde; men HK/Kg.

Fra : Boesen

Dato : 21-12-03 12:24

> Det er ikke antal Hk der er problemet i dette tilfælde; men HK/Kg.
> --
Ja men havde den nu haft 40hk havde den nok ikke fået lov at køre som lille
Mc!!

Fra : MKS - 74

Dato : 21-12-03 12:30

On Sun, 21 Dec 2003 12:24:04 +0100, "Boesen"
<AndersboesenXXX@tiscali.dk> wrote:

>Ja men havde den nu haft 40hk havde den nok ikke fået lov at køre som lille
>Mc!!

Sikkert ikke,Aprilia har fået disp. fordi den ligger lige på
grænsen,men de har ikke droslet den - den yder det samme på alle
markeder...afstemt efter at den skal kunne holde,en race 125 cc som
f.eks RS125R eller TZ125 yder 45 hk ab fabrik (uden A-kit ganske vist)
og det er jo ikke ganske tilfældigt at der følger et antal
cylindre/krumtap/stempler med i kittet.

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 21-12-03 18:55

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert ikke,Aprilia har fået disp. fordi den ligger lige på
> grænsen,

Mig bekendt har 125'eren ikke fået en generel disp. - Derimod er det fleres
erfaring at der er blevet set igennem fingre med den eftersom at den ligger
så tæt på grænsen, og dét er en forskel :-|

Når droslingsreglerne netop har fået en vægt/effekt-passus, så er det fordi
man har villet forhindre mindre og alt for sportslige modeller at snige sig
ind under HK-reglen alene, og specielt derfor ser jeg ingen grund til at
"man" skulle dispensere :-/

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 21-12-03 20:30

On Sun, 21 Dec 2003 18:55:26 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Mig bekendt har 125'eren ikke fået en generel disp.

Jeg henviser til :

<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3e80841f%240%2429529%24ba624c82%40nntp04.dk.telia.net&rnum=5&prev=/groups%3Fq%3DRS125%2Bkramme%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dda>

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 22-12-03 18:05

> [...]
%240%2429529%24ba624c82%40nntp04.dk.telia.net&rnum=5&prev=/groups%3Fq%3DRS12
5%2Bkramme%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dda>

- - - - Som jeg sågu'dagodtnok kan huske ved gensynet - UPS!

Rest my case!

--
Armand.
(paragrafrytter, der finder en dispensation utilstedelig ud fra tidligere

Fra : Hekto

Dato : 21-12-03 17:58

In article <3fe582c4$0$125$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Boesen says...
> Ja men havde den nu haft 40hk havde den nok ikke fået lov at køre som lille
> Mc!!

Nej, det bliver voldsomt svært, når grænsen er 34HK!!!!