"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3FDF84B0.38DC76D@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > Årsagen til udskiftning og ikke blot kontrol/efterfyldning, er at
vædskens
> > evner udi korrisions-beskyttelse og frost-modvirkning mindskes med
tiden!
Såvidt vides ændres kølervædskens frysepunkt da ikke nævneværdigt med tiden.
Hvor har du det fra?
> Den vil jeg så lige følge op på. Nogen vil nok sige at det er noget pjat
at
> skifte det. Men efter sigende skulle de typer kølervæske nedbrydes og
danne syre
> af en art. Det kan meget godt passe, for det svier som end i helvede hvis
man
> får det i et sår.
Kølervædske består grundlæggende af ethylenglykol og additiver. Nogle af
disse additiver (anti-oxidanter) skal modvirke, at ethylenglykolen nedbrydes
af ilt, hvorved glykolen omdannes til bla oxalsyre. En traditionel
kølervædske bør have en pH-værdi på ca 10 - 10,5 (alkalisk). En lavere
pH-værdi er tegn på, at anti-oxidanterne er ved at være opbrugte. En
pH-værdi under ca 8,5 betyder at kølervædsken bør udskiftes snarest. Så det
er næppe pga syre, at det svier i et sår
Traditionel kølervædske indeholder typisk silikater til at forhindre
korrosion af aluminium. Silikaterne er både billige og effektive, men
desværre er de også ustabile og polymeriserer efterhånden, hvorved de
omdannes til SiO2 (silicium-oxid) eller silica-gel. Efter ca 36 måneder
(svjv) er silikaterne omdannet og "falder" ud af kølervædsken. Dermed
ophører den korrosionsbeskyttende effekt. Af samme grund bør kølervædsken
derfor skiftes ca hvert andet år.
I den senere tid er der fremkommet såkaldte long-life kølervædsker, der er
baseret på Organic-Acid-Technology (OAT) og som kan beskytte kølersystemet i
længere tid (ca 5 år). Mest kendt er måske Chevron/Havolines "Dex-Cool" og
VWs røde "G12". Til mc-brug kan nævnes Hondas OEM "HP Coolant" og
DOT-Engineerings "Super-Cool" (testet i Touring Nyt #7 2001). Disse
kølervædsker har en lavere pH-værdi (ca 8,0) og indeholder ingen silikater.
Såvidt vides anvender de fleste moderne biler enten OAT eller Hybrid-OAT
kølervædsker.
Generelt er det en dårlig ide at blande forskellige kølervædsker pga deres
forskellige indhold af additiver. Desuden bør man nok være tilbageholdende
med at anvende en long-life kølervædske i en ældre mc, der tidligere har
kørt med konventionel kølervædske. Der kan evt blive problemer med
kavitation (vandpumpe) og korrosion mm. Besides, "if it ain't broke ... "
--
TA