/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kølervæske?
Fra : Daniel Rasmussen


Dato : 15-12-03 12:47

Hejsa...

Jeg har lige et kort (og måske dumt?) spørgsmål:

Er der rigtig kølervæske påfyldt når man køber en ny mc, eller er det bare
vand den bliver leveret med? Det drejer sin om en VZ 800 Marauder fra 2000.
Tænker på om man skulle skrifte, men gider ikke før jul, da jeg ikke rigitg
har tid!

Takker
Daniel



 
 
Carsten Eilersen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 15-12-03 13:21


"Daniel Rasmussen" <izh49@hotmail.com> wrote in message
news:3fdd9f1b$0$27469$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa...
>
> Jeg har lige et kort (og måske dumt?) spørgsmål:
>
> Er der rigtig kølervæske påfyldt når man køber en ny mc, eller er det bare
> vand den bliver leveret med? Det drejer sin om en VZ 800 Marauder fra
2000.
> Tænker på om man skulle skrifte, men gider ikke før jul, da jeg ikke
rigitg
> har tid!
>
> Takker
> Daniel
>
>
Hvilke synder vil du skrifte, søn?
Er det mon VZ 800 Marauder fra 2000 ;-D


Carsten
BMW K1200 RS (vinterhi)
Suzuki DR 250 S(nowsliding)



Daniel Rasmussen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Daniel Rasmussen


Dato : 15-12-03 21:36

Jajaja...Der skal være plads til talende frøer og trykfejl

Men den passer nu meget godt i sammenhængen?

- Daniel


"Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> wrote in message
news:wEhDb.59224$jf4.3416055@news000.worldonline.dk...
>
> "Daniel Rasmussen" <izh49@hotmail.com> wrote in message
> news:3fdd9f1b$0$27469$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hejsa...
> >
> > Jeg har lige et kort (og måske dumt?) spørgsmål:
> >
> > Er der rigtig kølervæske påfyldt når man køber en ny mc, eller er det
bare
> > vand den bliver leveret med? Det drejer sin om en VZ 800 Marauder fra
> 2000.
> > Tænker på om man skulle skrifte, men gider ikke før jul, da jeg ikke
> rigitg
> > har tid!
> >
> > Takker
> > Daniel
> >
> >
> Hvilke synder vil du skrifte, søn?
> Er det mon VZ 800 Marauder fra 2000 ;-D
>
>
> Carsten
> BMW K1200 RS (vinterhi)
> Suzuki DR 250 S(nowsliding)
>
>



Carsten Eilersen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 15-12-03 13:22


"Daniel Rasmussen" <izh49@hotmail.com> wrote in message
news:3fdd9f1b$0$27469$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa...
>
> Jeg har lige et kort (og måske dumt?) spørgsmål:
>
> Er der rigtig kølervæske påfyldt når man køber en ny mc, eller er det bare
> vand den bliver leveret med? Det drejer sin om en VZ 800 Marauder fra
2000.
> Tænker på om man skulle skrifte, men gider ikke før jul, da jeg ikke
rigitg
> har tid!
>
> Takker
> Daniel
>
>
Hej Daniel,

Tap en slat af og se på vandets farve.
Jeg ville under alle omstændigheder skifte vandet da det er ved at være
gammelt.

Mvh.
Carsten
BMW K 1200 RS (vinterhi)
Suzuki DR 250 S(nowsliding)



p.jarnbak (15-12-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 15-12-03 17:45


"Daniel Rasmussen" <izh49@hotmail.com> wrote in message
news:3fdd9f1b$0$27469$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa...
>
> Jeg har lige et kort (og måske dumt?) spørgsmål:
>
> Er der rigtig kølervæske påfyldt når man køber en ny mc, eller er det bare
> vand den bliver leveret med? Det drejer sin om en VZ 800 Marauder fra
2000.
> Tænker på om man skulle skrifte, men gider ikke før jul, da jeg ikke
rigitg
> har tid!

Det er kølervæske ellers bliver der korision i blokken/cyl/top.Det står nok
i instruktionsbogen
hvad der er påfyldt og hvad der kan bruges på systemet(der er normalt 2 år
imellem skift)
Hej Palle.



Daniel Rasmussen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Daniel Rasmussen


Dato : 15-12-03 21:41


"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3fdde4d4$0$27402$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det er kølervæske ellers bliver der korision i blokken/cyl/top.Det står
nok
> i instruktionsbogen
> hvad der er påfyldt og hvad der kan bruges på systemet(der er normalt 2 år
> imellem skift)
> Hej Palle.

Jeg er helt klar over at man ikke må fylde rent vand på! Jeg kom bare til at
tænke på det, da jeg engang havde hørt at japanerne leverede cyklerne med
vand, og at det så var impotøren der skulle skifte til kølervæske...

De 2 år passer i hvert fald.

- Daniel



Armand (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-12-03 08:11


"Daniel Rasmussen" <izh49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fdd9f1b$0$27469$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa...
>
> Jeg har lige et kort (og måske dumt?) spørgsmål:
>
> Er der rigtig kølervæske påfyldt når man køber en ny mc, eller er det bare
> vand den bliver leveret med? ,...........
> Tænker på om man skulle skrifte, men gider ikke før jul, da jeg ikke
rigitg
> har tid!

Kølervædske er en simpel servicedel, der har sit interval for udskiftning!
Årsagen til udskiftning og ikke blot kontrol/efterfyldning, er at vædskens
evner udi korrisions-beskyttelse og frost-modvirkning mindskes med tiden!
Skifteintervallet for kølervædske er normalt et par år, og når nu du hár
haft sagen i tankerne ville det være smartets at skifte inden frostyen for
alvor sætter ind :-|

--
Armand.



Ib Jakobsen (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-12-03 23:18

Armand wrote:

> Kølervædske er en simpel servicedel, der har sit interval for udskiftning!
> Årsagen til udskiftning og ikke blot kontrol/efterfyldning, er at vædskens
> evner udi korrisions-beskyttelse og frost-modvirkning mindskes med tiden!
> Skifteintervallet for kølervædske er normalt et par år, og når nu du hár
> haft sagen i tankerne ville det være smartets at skifte inden frostyen for
> alvor sætter ind :-|

Den vil jeg så lige følge op på. Nogen vil nok sige at det er noget pjat at
skifte det. Men efter sigende skulle de typer kølervæske nedbrydes og danne syre
af en art. Det kan meget godt passe, for det svier som end i helvede hvis man
får det i et sår. I dag har jeg faktisk været nød til at skifte et
alu-termostathus, fordi der var tæret et par huller indefra.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



TA (18-12-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 18-12-03 07:54

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3FDF84B0.38DC76D@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > Årsagen til udskiftning og ikke blot kontrol/efterfyldning, er at
vædskens
> > evner udi korrisions-beskyttelse og frost-modvirkning mindskes med
tiden!

Såvidt vides ændres kølervædskens frysepunkt da ikke nævneværdigt med tiden.
Hvor har du det fra?


> Den vil jeg så lige følge op på. Nogen vil nok sige at det er noget pjat
at
> skifte det. Men efter sigende skulle de typer kølervæske nedbrydes og
danne syre
> af en art. Det kan meget godt passe, for det svier som end i helvede hvis
man
> får det i et sår.

Kølervædske består grundlæggende af ethylenglykol og additiver. Nogle af
disse additiver (anti-oxidanter) skal modvirke, at ethylenglykolen nedbrydes
af ilt, hvorved glykolen omdannes til bla oxalsyre. En traditionel
kølervædske bør have en pH-værdi på ca 10 - 10,5 (alkalisk). En lavere
pH-værdi er tegn på, at anti-oxidanterne er ved at være opbrugte. En
pH-værdi under ca 8,5 betyder at kølervædsken bør udskiftes snarest. Så det
er næppe pga syre, at det svier i et sår

Traditionel kølervædske indeholder typisk silikater til at forhindre
korrosion af aluminium. Silikaterne er både billige og effektive, men
desværre er de også ustabile og polymeriserer efterhånden, hvorved de
omdannes til SiO2 (silicium-oxid) eller silica-gel. Efter ca 36 måneder
(svjv) er silikaterne omdannet og "falder" ud af kølervædsken. Dermed
ophører den korrosionsbeskyttende effekt. Af samme grund bør kølervædsken
derfor skiftes ca hvert andet år.

I den senere tid er der fremkommet såkaldte long-life kølervædsker, der er
baseret på Organic-Acid-Technology (OAT) og som kan beskytte kølersystemet i
længere tid (ca 5 år). Mest kendt er måske Chevron/Havolines "Dex-Cool" og
VWs røde "G12". Til mc-brug kan nævnes Hondas OEM "HP Coolant" og
DOT-Engineerings "Super-Cool" (testet i Touring Nyt #7 2001). Disse
kølervædsker har en lavere pH-værdi (ca 8,0) og indeholder ingen silikater.
Såvidt vides anvender de fleste moderne biler enten OAT eller Hybrid-OAT
kølervædsker.

Generelt er det en dårlig ide at blande forskellige kølervædsker pga deres
forskellige indhold af additiver. Desuden bør man nok være tilbageholdende
med at anvende en long-life kølervædske i en ældre mc, der tidligere har
kørt med konventionel kølervædske. Der kan evt blive problemer med
kavitation (vandpumpe) og korrosion mm. Besides, "if it ain't broke ... "

--
TA



Armand (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-12-03 19:10


"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse
news:brrins$dkl$1@news.cybercity.dk...
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
> news:3FDF84B0.38DC76D@post.tele.dk...
> > Armand wrote:
> >
> > > Årsagen til udskiftning og ikke blot kontrol/efterfyldning, er at
> vædskens
> > > evner udi korrisions-beskyttelse og frost-modvirkning mindskes med
> tiden!
>
> Såvidt vides ændres kølervædskens frysepunkt da ikke nævneværdigt med
tiden.
> Hvor har du det fra?

Det er da dét man måler når kølevædsken checkes, så den må jo kunne forandre
sig med tiden :-/

--
Armand.



TA (19-12-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 19-12-03 11:39


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:brss4e$2peo$3@news.cybercity.dk...
> "TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse
> news:brrins$dkl$1@news.cybercity.dk...
> > Såvidt vides ændres kølervædskens frysepunkt da ikke nævneværdigt med
> tiden.
> > Hvor har du det fra?
>
> Det er da dét man måler når kølevædsken checkes, så den må jo kunne
forandre
> sig med tiden :-/

Svjv bestemmes kølervædskens frysepunkt udelukkende af koncentrationen af
glykol i den færdige blanding. Medmindre man ændrer på koncentrationen af
glykol - fx ved at efterfylde med destilleret vand - burde frysepunktet ikke
ændre sig. Derfor er det også en god ide altid at efterfylde med en 50/50
blanding af vand/kølervædske.

Da vand og glykol har forskellig vægtfylde, kan koncentrationen fx bestemmes
ved at måle blandingens vægtfylde.

--
TA



Ib Jakobsen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 18-12-03 20:35

TA wrote:

> Såvidt vides ændres kølervædskens frysepunkt da ikke nævneværdigt med tiden.
> Hvor har du det fra?

Min erfaring siger mig at det gør den ikke. Måler man den med et refraktometer
eller en gammeldags vægtfylde, så siger de samme værdi som det er målt til for
år tilbage.

> Kølervædske består grundlæggende af ethylenglykol og additiver. Nogle af
> disse additiver (anti-oxidanter) skal modvirke, at ethylenglykolen nedbrydes
> af ilt, hvorved glykolen omdannes til bla oxalsyre.

Samme problem har man også med moderne skæreolier. Er dem meget mere end et år,
så ruster det bearbejdede emne hurtigt.

> En traditionel kølervædske bør have en pH-værdi på ca 10 - 10,5 (alkalisk). En
> lavere
> pH-værdi er tegn på, at anti-oxidanterne er ved at være opbrugte. En
> pH-værdi under ca 8,5 betyder at kølervædsken bør udskiftes snarest. Så det
> er næppe pga syre, at det svier i et sår

Man burde måske som det næste korstog mod værkstederne bruge at de ikke måler
pH-værdien.

> Generelt er det en dårlig ide at blande forskellige kølervædsker pga deres
> forskellige indhold af additiver. Desuden bør man nok være tilbageholdende
> med at anvende en long-life kølervædske i en ældre mc, der tidligere har
> kørt med konventionel kølervædske.

Blandt andet har VW i mange år kørt med to typer kølervæske. En blå og en rød.
Og det er ikke fordi de er i partystemning de to farver. Blandes de får man en
nougat lignende masse i kølesystemet. Og den er ikke vandopløselig.

> Der kan evt blive problemer med
> kavitation (vandpumpe) og korrosion mm.

Det skyldes vel mere pumpens fysiske udformning, og viskositeten af kølevæsken?.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



TA (19-12-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 19-12-03 11:54


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3FE2016C.23328285@post.tele.dk...
> TA wrote:
>
> > Såvidt vides ændres kølervædskens frysepunkt da ikke nævneværdigt med
tiden.
> > Hvor har du det fra?
>
> Min erfaring siger mig at det gør den ikke. Måler man den med et
refraktometer
> eller en gammeldags vægtfylde, så siger de samme værdi som det er målt til
for
> år tilbage.

Også min erfaring.


> Man burde måske som det næste korstog mod værkstederne bruge at de ikke
måler
> pH-værdien.

Ja, pH-værdien er ikke meget bevendt, medmindre man ved, om man måler på en
konventionel eller en OAT kølervædske. Det er nok bedre at bestemme
indholdet af additiver ved at måle kølervædskens elektriske ledningsevne.


> Blandt andet har VW i mange år kørt med to typer kølervæske. En blå og en
rød.
> Og det er ikke fordi de er i partystemning de to farver. Blandes de får
man en
> nougat lignende masse i kølesystemet. Og den er ikke vandopløselig.

Hehe, enhver VW-ejers mareridt . Utroligt at VW kunne komme i tanke om at
anvende to ikke-kompatible kølervædsker, når konsekvensen i værste fald er
et motor-havari. Heldigvis er "G11" og "G12" nu erstattet af en ny "G12
Plus", som er blandbar med begge og som (svjv) kan anvendes i alle VW'er.


> > Der kan evt blive problemer med
> > kavitation (vandpumpe) og korrosion mm.
>
> Det skyldes vel mere pumpens fysiske udformning, og viskositeten af
kølevæsken?.

Forklaringen skulle være, at silikater hurtigt gendanner den beskyttende
overflade efter en kavitationsboble. Organiske syrer er derimod længere tid
om at gendanne en beskyttende overflade og derfor kan pumpen tæres. Desuden
er OAT-kølervædsker måske mere tilbøjelige til at der opstår kavitation. Se
evt <http://www.bmwe34m5.com/articles/coolant_motor_199908.pdf>.

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste