Hjælp: jeg skal købe en mc
Fra : Fam. Pedersen

Dato : 08-12-03 19:32

jeg er en ung mand på 20 år der har efter nøje overvejelser bestemt mig for
at sælge bilen og købe en motorcykel her til foråret.

Men hvad skal jeg købe??
Jeg har snakket med et par forhandlere og jeg er faldet lidt for en suzuki
gsx600f da dette skulle være en pålidelig og driftsikker cykel, men er dette
et godt valg eller er der andre jeg skal prøve at tage i betragtning???

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-12-03 20:05

> eller er der andre jeg skal prøve at tage i betragtning???

´
yamaha xj600s det er en god begynder cykel.
Har kørt 50000km på min og det eneste der er gået i stykker var min egen
skyld

Så den er god og stabil og til at forsikre.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : klaus kristensen

Dato : 08-12-03 20:41

"Thomas Jensen" <thomasFJERN@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> ´
> yamaha xj600s det er en god begynder cykel.
> Har kørt 50000km på min og det eneste der er gået i stykker var min egen
> skyld

hold nu op med at anbefale de dødsyge motorcykler! en frisk ung mand kan da
kun køre på en grøn kawa zx6r. køb en 98-2001 med så få kilometer som
muligt. de er ikke nemme at sælge og derfor kan prisen desværre presses.

nææh unge mand - spring ud i det. glem alt om fornuft, det er der masser af
tid til senere i livet. masser af tid.

god fornøjelse

klaus - zx6r der er til salg

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-12-03 20:47

> nææh unge mand - spring ud i det. glem alt om fornuft, det er der masser
af
> tid til senere i livet. masser af tid.
>
> god fornøjelse

hehe ja lad os bruge 25k om året på en dejlig forsikring det er skidesjovt
at skulle låne til den også

> klaus - zx6r der er til salg

men der er jo en grund til alt :)

Fra : Veset

Dato : 08-12-03 21:12

>hehe ja lad os bruge 25k om året på en dejlig forsikring det er skidesjovt
>at skulle låne til den også

Det kommer da an på hvor i landet man bor

--
Veset
XRV 750 AT

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-12-03 21:13

> Det kommer da an på hvor i landet man bor

20 år, nybegynder, zx6r er ikke heeelt billigt ligemeget hvor man bor

Men jow der er da forskel.

Fra : Veset

Dato : 08-12-03 23:49

On Mon, 8 Dec 2003 21:13:05 +0100, "Thomas Jensen"
<thomasFJERN@thomas-jensen.dk> wrote:

>20 år, nybegynder, zx6r er ikke heeelt billigt ligemeget hvor man bor
>
>Men jow der er da forskel.

Ja, det med de 20 år havde jeg lige overset, men ellers kan man da
godt få en ret billig forsikring med de andre kriterier, der hvor jeg
bor....

--
Veset
XRV 750 AT

Fra : Jan

Dato : 08-12-03 21:06

"klaus kristensen" <kkonkawa@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> muligt. de er ikke nemme at sælge og derfor kan prisen desværre presses.
>
> nææh unge mand - spring ud i det. glem alt om fornuft, det er der masser

Jeg kan kun give Klaus ret i, at det ville være vanvittigt for en gut på 20
at købe en gsx-f eller endnu værre en xj... hvis han vel at mærke køber mc
af samme grund som langt de fleste på 20. Sørg for at tage et godt
mc-kørekursus og køb dig en sportsmaskine. Alternativt vil du stå med en
cykel om et år, som du vil have udskiftet, og det er sjældent økonomisk
fordelagtigt.
Klaus foreslår en zx6r, hvilket jo også er en fin mc, men jeg kunne
forestille mig, at f.eks. en cbr 600 F2 ell. F3 er lettere kørt. På disse
modeller er der i hvert fald heller ingen problemer, hvis cyklen skulle have
rundet 30-40.000 km. Motorerne er ret stabile efter min opfattelse (ikke at
zxr motorerne er dårlige.. jeg kender dem ikke)

Hvor kommer du fra ?... jeg er fra Aalborg, og du er velkommen til at skrive
for en uddybende snak.

Hygge.. Jan
CBR 600 F3 (som måske er til salg

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-12-03 21:51

"Jan" <jndkmd@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mc-kørekursus og køb dig en sportsmaskine. Alternativt vil du stå med en
> cykel om et år, som du vil have udskiftet

Det er da utroligt så let det er at spå om en vildfremmeds ønsker, behov og
fremtid!

> Hygge.. Jan
> CBR 600 F3 (som måske er til salg

Nåh, ja...

Rittig

Fra : Jan

Dato : 08-12-03 22:56

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
>
> Rittig
>
> Jeg taler skam kun ud fra egne og venner og bekendtes erfaringer... andet
kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om

Jan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-12-03 20:47

Fam. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Men hvad skal jeg købe??
> Jeg har snakket med et par forhandlere og jeg er faldet lidt for en suzuki

Tung båd!

Hvad er dit budget?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Adam Christensen

Dato : 08-12-03 21:07

"Fam. Pedersen" <mosevang@worldonline.dk> wrote in message
> Men hvad skal jeg købe??

SV650S

> [...]
dette
> et godt valg eller er der andre jeg skal prøve at tage i betragtning???

Som tidligere GSX600F- og SV650S-ejer kan jeg ikke anbefale førstnævnte, med
mindre du skal køre mest på motorvej eller meget med passager.

Køb en SV650S - det er en letkørt, hurtig og billig mc. Desværre er den ikke
så køn mere (2003) men det er jo en smagssag

Og den er til at forsikre for menneskepenge...

--
Adam
(ex. SV650S - hulk)

Fra : m0rt3n

Dato : 08-12-03 22:31

Pedersen! Køb den største og hurtigste maskine du har råd til! Al det pis
med at starte på små maskiner; det dur bare ikke. De bliver lavet til piger,
og det er altså ikke for os mænd at køre rundt på. Da jeg startede med at
køre MC som en lille dreng havde jeg øje på nogle Suzuki og Honda 400
kubikker, men så galt gik det heldigvis ikke. Jeg vil her ridse ulemperne op
ved de små maskiner:
1. Du lærer at man altid skal køre med fuld æde for at komme frem. Det er
ikke en god vane den dag man så får en rigtig maskine med +100 heste.
2. Man lærer ikke at bruge kroppen i svingene på en lille maskine. Deres
køreegenskaber lægger sig mere op almindelige trædecykler og når du efter en
sæson eller to indser at du skal have en større maskine, kan du ikke forstå
du ikke kan få den med rundt i svingene. -det dur heller ikke.
3. De små maskiner er lavet til pigerne. Nå ja, det vil jeg vist flettet ind
tidligere...

-m0rt3n zrx1100 som selv startede på en 1000cc på baggrund af ovenstående
gode råd og i dag er en vildt god MCist!

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-12-03 22:42

De bliver lavet til piger,
> og det er altså ikke for os mænd at køre rundt på.

uha uha stor mand der

> 1. Du lærer at man altid skal køre med fuld æde for at komme frem. Det er
> ikke en god vane den dag man så får en rigtig maskine med +100 heste.

kan man ikke sige generelt, det kommer da helt an på personen, nogle kan
styre det andre kan ikke

> 2. Man lærer ikke at bruge kroppen i svingene på en >lille maskine.

så mener du fx ikke at 125ccm klassen bruger kroppen i svingene ? De store
maskiner kan da netop føles tunge rundt i sving ift de små.

> 3. De små maskiner er lavet til pigerne. Nå ja, det vil jeg vist flettet
ind
> tidligere...

ja sprogbruget er flot, du hedder ikke Brian til mellemnavn vel ?

> gode råd og i dag er en vildt god MCist!

hvor mange folk tror du der kalder sig selv dårlige mcíster når de skal
dømme selv ? :)

Thomas Jensen
XJ600s div ´96 (kan nu sælges som "kørt af pige"
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 09-12-03 00:48

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
forstå
> du ikke kan få den med rundt i svingene. -det dur heller ikke.

Sådantnoget BS :-|

En af mine jævnaldrende hed aldrig andet end "Lars Lodret". Hans handicap
var at han i modsætning til vi andre gymnasie-elever og lærlinge tjente
masser af penge og købte sig en dyr og stor motorcykel, som han aldrig blev
helt dus med.
Vi andre fattige kørte på vores offroadere og 400'ere som var det
knallerter, og for mit eget vedkommende har jeg opgraderet flere gange ud
fra oplevelsen af at den "fornuftige" og økonomisk tilgængelige model i
klassen over den hidtidige, ikke styrede mærkbart tungere end den gamle
(hvilket alligevel har været en sandhed med modifikationer når man er kommet
"ned" på den mindre igen!)!

Jeg har kørt motorcykel siden '78, og hele tiden dukker der nye "Lars
lodretter" op, som alene ud fra rykket i deres store motorcykel mener at de
kører formidabelt, men oftest er lette at sætte til vægs når de kommer til
"håndtering" på de mindre veje :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-12-03 08:51

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:

> -m0rt3n zrx1100 som selv startede på en 1000cc på baggrund af ovenstående
> gode råd og i dag er en vildt god MCist!

*LOL* Morten, du er nu sjov.

Du får da ihvertfald no'en op af stolen.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : jesper

Dato : 09-12-03 20:07

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message news:<3fd4ed8b$0$95021$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> -m0rt3n zrx1100 som selv startede på en 1000cc på baggrund af ovenstående
> gode råd og i dag er en vildt god MCist!

Magen til en gang PIS skal man da lede længere efter!!!
Tror du at Rossi eller Biaggi ville være så gode til at køre på en GP1
maskine hvis de ikke først havde kørt på de små maskiner??

Det er lettere at lære at køre rigtigt i svingene på en lettere
maskine, end på en 1000ccm færge!!! Og tit vil de små sportsmc'er også
være svovere og hurtigere på de små snoede veje!!!
Jeg kører selv på en GPZ500s og på de små veje kan jeg sagtens følge
med en 600ccm sportsmaskine fra midten af 90'erne. Desuden har jeg
hægtet et par større mc'er af på disse veje. Bl.a. en gsx750f, en zx10
og en cbr1000!!!!
Og jeg vil da meget gerne køre en tur med dig en dag, så du kan se
hvilket potentiale der kan være i en lille sports-mc.....
Og bagefter kan du så fortælle mig om følelsen af at køre rundt på en
færge med +100Hk som du ikke kan bruge til en skid!!!!

Jesper
(hvad fanden nytter det at købe at stor potensforlænger, når man
stadig ikke kan finde ud af at bruge den!!!!)

Fra : jesper

Dato : 09-12-03 20:07

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-12-03 20:17

jesper wrote:

> "m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message
>>
> Magen til en gang PIS skal man da lede længere efter!!!

Rolig nu, det er bare M5rt9n, der dyrker trollingens ædle kunst
Vi tager lige trolden igen:
--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

--
mvh Jes Vestervang

Fra : m0rt3n

Dato : 09-12-03 20:38

Jeg kan se at alle de små tudeprinsesser med deres små maskiner har fundet
deres lommetørklæder frem og græder i flok. Oh, hvor kan m0rt3n dog være
grusum? Men der tager I fejl! Selv om jeg startede på en stor maskine og
kører på stor maskine i dag, har det dog ikke altid været sådan. I
slutningen af de mørke 90ere hvor Nyrup slog sig løs med Pinsepakken, måtte
jeg faktisk køre en sæson eller to på en XJ600 mens jeg studerede. OK, den
var ny, men alligevel...

Så jeg kender udmærket godt den stikkende jalousi mod dem der har en
ordenlig maskine. Særlig ondt gjorde det når udenforstående spurgte: "Skal
du ikke ind og åbne Bakken i år?". De mente det jo godt, men de vidste jo
heller ikke, at XJ600 ikke har en skid at gøre på Bakken. Der skal man kun
tage ind hvis man har noget ordenligt at køre på. Der er aldrig nogen som
siger det direkte, men vi ved det jo godt inderst inde. Jeg tror kun at
Nørrebro-rødderne som kører zig-zag på deres scootere har mindre at gøre ved
Bakkens åbning, end de små maskiner...

Så I har min dybeste sympati indtil I får hevet Jer op af sumpen og får
noget ordenligt at køre på. Jeg kender det! Jeg HAR været der! (Faktisk har
jeg været der i værre grad, end førnævnte XJ600. Jeg har også ejet og kørt
en sæson på den ene af de to maskiner der er mere ussel end XJ600 -og det er
IKKE GS500 jeg tænker på. Gys, men det er sgu stadig for traumatisk for mig
at tænke på, så den historie må I have til gode til en anden dag).

-m0rt3n zrx1100

Fra : MKS - 74

Dato : 09-12-03 20:43

On Tue, 9 Dec 2003 20:38:27 +0100, "m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk>
wrote:

>Så jeg kender udmærket godt den stikkende jalousi mod dem der har en
>ordenlig maskine.

Så sælg da den L*orte-ZRX og køb en ordentlig cykel....

--
-Michael

Fra : Denise

Dato : 10-12-03 10:28

> [...]
> siger det direkte, men vi ved det jo godt inderst inde. Jeg tror kun at
> Nørrebro-rødderne som kører zig-zag på deres scootere har mindre at gøre

Hej knægt

Først generer du gamle nisser, og nu generer du gud hjælpe mig også min
motorcykel - lever du ikke livet en smule farligt

--
Hilsen Denise
XJ600S, http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-12-03 22:34

Prøv at søge på google. GSXF har været oppe og vende tit er i gruppen. Visse
modeller skulle have problemer med knasterne.

Men ellers ville jeg nok kigge efter en lidt ældre CBR600. De har ry for at
holde....

Alternativt: GPX600R som også er vandkølet, og der er sikkert flere der kan
anbefales.

Men der er nok mange meninger om hvad for en MC der er den rigtigt.
Heldigvis, ellers kørte vi jo nok på den samme MC alle sammen

--
Mvh.
Henrik (hvis mening nok er lidt farvet...)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 08-12-03 22:45

"Fam. Pedersen" <mosevang@worldonline.dk> wrote:

>jeg er en ung mand på 20 år der har efter nøje overvejelser bestemt mig for
>at sælge bilen og købe en motorcykel her til foråret.
Det lyder fornuftigt

>Men hvad skal jeg købe??
Stort spørgsmål!

En lille historie [ok, en længere historie så]:
Min kammerat Søren, startede på en GSX250. I årevis måtte jeg og andre
i hans omgivelser høre om, hvor fantastisk det ville være, når han
kunne skifte den ud med en Suzuki Bandit.
Tiden gik, og pludselig skulle Søren have ny cykel. Stik mod
forventningerne blev det ikke en Bandit, men en ældre TransAlp, som
forhandleren også havde stående.
Det var en rigtig fin cykel, som bragte os ud på mange sjove ture -
særligt da min GSX250 blev skiftet til en SuperTenere.

Men efter et par år - og mange kilometer - fik TransAlpen et par
uvaner (nogen rystelser, hvis årsag aldrig blev identificeret). Nu kan
man beskylde Søren for mange ting, men at have stor tålmodighed er
ikke én af dem - så TransAlpen blev skiftet. Denne gang til en Bandit
600 - helt ny, spindende og blank. Drømmen levede altså stadig - omend
Bandit-snakken var blevet lidt mere sjælden.

Og den var da også meget sjov den først måned eller to, men det er jo
ikke det samme som en TransAlp: Intet bundtræk, ingen
offroad-egenskaber, for meget pæn krom og plastik - og ikke den samme
sjæl, som TransAlpen havde.
Søren kunne godtnok køre noget hurtigere nu - og det gjorde han så...
Men hurtigt vendte Bandit-snakken tilbage med fordums intensitet - og
modsat fortegn: Hvor dumt det havde været at sælge TransAlpen. Hvor
kedelig sådan en Bandit egentlig er. Hvor mange penge han ville tabe
på salget af Banditen osv.

Så mindre end et år gammel, blev Banditen solgt, og Søren fandt en
nyere TransAlp, som han kører på i dag.

Pointen med denne historie er, at det godt kan være, at man har
forelsket sig i en eller anden særlig smuk/stor/hurtig motorcykel hos
den lokale forhandler eller i mc-magasinerne. Men virkeligheden kan
vise sig, slet ikke at stå mål med forventningerne.

Mit råd vil derfor være, at du skal prøve så mange forskellige
motorcykler, som du kan komme i nærheden af, før du køber. Det er
selvfølgelig nemmest når man _har_ en motorcykel, og kender nogen man
kan bytte cykel med, når man er på fællestur. Men flere forhandlere
har prøvekørsler i løbet af året, hvor man kan få bare en lille
fornemmelse af maskinerne.

Jeg har selv prøvet en håndfuld forskellige motorcykler på korte eller
længere ture - også dem, der er både stærkere, hurtigere og dyrere end
min - men hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg ikke bytte.
Efter en time eller to på en Bandit 600, CBR1000 eller VFR800, så
keder jeg mig! Det er meget kompetente cykler, men det er bare ikke
min stil. Jeg finder langt mere underholdning i 'langbenede
gyngeheste' og grovmønstrede dæk.

Well, det blev en længere smøre. Håber de tålmodige læsere, der fulgte
med helt hertil, fik noget fornuftigt ud af det

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTènèrè

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 08-12-03 22:57

"Kåre Nejmann" wrote in message
[klip en masse]
> Well, det blev en længere smøre. Håber de tålmodige læsere, der fulgte
> med helt hertil, fik noget fornuftigt ud af det

Jepper! Fed historie, og sådan er det egentlig med mange ting. Man går
og drømmer om det i årevis, og når man så endelig får det, så var det slet
ikke som man havde drømt om... Så nogen gange er det måske ligefrem bedst,
kun at lade det blive ved tanken.

Hygge...
Daniel

Fra : Armand

Dato : 09-12-03 00:25

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke som man havde drømt om... Så nogen gange er det måske ligefrem bedst,

èr det man ønsker sig allermest, ikke også ofte noget hvis største kvalitet
er blærerøvs-effekten? Dén bliver man hurtigt selv mæt af, hvorefter de
egentlige kvaliteter kommer til kort!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-03 00:04

- snip et velskrevet indlæg om hvorledes smag forandrer sig med tiden og
hvordan forventningerne ikke altid lever op til realiteterne -

> Well, det blev en længere smøre. Håber de tålmodige læsere, der fulgte
> med helt hertil, fik noget fornuftigt ud af det

> [...]

Det er altsammen rigtigt, men nogengange er det altså nødvendigt at
springe ud i det, gå efter drømmen, der er sq ikke noget så godt som
erfaring til at fortælle en sandheden. Det vigtigste, som jeg ser det,
er ikke at gå på kompromis. Hellere smide en vognladning kroner efter en
drøm (dumt, dyrekøbt eller ej) end at smide en halv vognladning kroner
efter noget som man alligevel altid vil opfatte som næstbedst, det er
spildte penge.

I say, go for it!! ..hvis du har forelsket dig i en Gix 600, så køb den.
Der kan komme tidspunkter hvor du egentlig hellere ville have haft din
bil, eller måske en anden cykel (Yamaha måske , men du kan ikke vide
det før du prøver det. Til gengæld vil enhver kørt km gennemsyres af
ikke at have gået på kompromis, "Jeg gjorde det, det lykkedes, nu kører
jeg krafteddeme min Suki, yes!!".

Der er alligevel ikke en skid fornuft i at have en MC i danmark, vejret,
forsikringsselskaberne og priserne sørger for det, så enhver
fornuftsudtalelse i den her forbindelse er unødvendig.

...bare kør forsigtigt, ellers dør du.

Kenneth S
R1

Fra : anders majland

Dato : 09-12-03 11:04

> Der er alligevel ikke en skid fornuft i at have en MC i danmark,
> vejret, forsikringsselskaberne og priserne sørger for det, så enhver
> fornuftsudtalelse i den her forbindelse er unødvendig.

Uenig - men du kan sige det samme om biler (lige på nær vejret).

Priserne på både nye biler og mc'er er helt hen i vejret (så lidt har de
da tilfældes mhs til det). Dog er afskrivningen på en mc ofte meget
mindre.

Mhs til forsikring giver jeg mindre i kasko for min yamaha tenere end
for ansvar på mazdaen.

Og mht til vejret så er der mest et spørgsmål om at være klædt ordenligt
på. Der er ikke mange dage om året hvor føret er for slemt til 2hjulet
kørsel.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Armand

Dato : 09-12-03 00:52

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Well, det blev en længere smøre. Håber de tålmodige læsere, der fulgte
> med helt hertil, fik noget fornuftigt ud af det

Vise ord!
Faktisk kan ingen(!) branchefremmed newbie overskue hvilken af alle de
mulige mc-typer/størrelser der er tilgængelige (biler er i den retning langt
mere konforme!), at der passer bedst. Derfor er det heller ikke sjældent at
der købes en sports-model (600'er-klassen er yderst populær i disse år)
alene ud fra et "Ferrari-image" :-|
At starte på noget gedigent og alment brugbart, som af samme grund beholder
en vis videresalgsværdi, er derfor ikke nogen fejl. På en sådan motorcykel
kan man dels udvikle sig og dels "falde ind i branchen" og således bedre
(selv) komme til at vurdere hvilken model man egentlig skal have sig som
næste cykel!!
I den forbindelse fortjener det at blive præciseret at motorcykler ikke har
nær den
samme værdi-afskrivning som for bilers vedkommende, især hvis man køber
brugt -
Nogle få tusinde kroner, kan det lade sig gøre at nøjes med at sætte til på
en sæson
eller to, så tab ved gensalg er ikke det store argument i den sammenhæng

--
Armand.

Fra : brobaek

Dato : 09-12-03 19:18

Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> [...]

> en sæson
> eller to, så tab ved gensalg er ikke det store argument i den sammenhæng

Rørende enig med Armand.

Mine råd er:

- Find dine behov (tour, race, off-road) og overvej maskine derefter
- Køb en maskine, som ikke falder meget i værdi i løbet af de første 2 år du
har den
- Køb en maskine, som ikke er for dyr at "ligge ned" (en ny mister _meget_
værdi på en kuretur)
- Find så en maskine hvor forsikring, anskaffelsespris og reperation stemmer
overens med din økonomiske formåen
- Se på rigtig mange før du køber. Skriv priser, km. og årgang ned og find
en som passer lader til at være et godt køb... Du kan nemt spare 5-10.000
kr. ved at tænke dig om...

Pas på med forelskelsen - du bliver blind for fejl og ulemper...

Good luck...
Martin

Fra : Jan

Dato : 08-12-03 23:10

> [...]
dette
> et godt valg eller er der andre jeg skal prøve at tage i betragtning???

Jeg har fundet en gammel tekst fra et gammelt indlæg her i gruppen. Det kan
måske hjælpe dig som førstgangs køber. Alle her i gruppen har jo hver sin
holdning om, hvad der er bedst, men nedenstående synes jeg beskriver meget
godt, hvilke "udfordringer" man står overfor.. håber du kan bruge det

Mvh. Jan

Lige et par tips når man køber MC.

Du må ikke købe den første MC du ser. Det er en TYPISK begynder fejl. Man
har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to hjul,
fire cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skivere der har lavet det samme trick. Få en erfaren kammerat til
at hjælpe med at kigge modellen efter.

Du skal kigge på flere. Gerne flere forskellige modeller, så du kender netop
den model du købers fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og lede på
nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun
et fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt
sværet at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast".
Prøv et par stykker at samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad
_jeg_synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin
vis ikke interessant.
Jeg gør således: Undersøger cyklen grundigt, starter cyklen. Snakker lidt
med sælger mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder
gassen i hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager
man hjem laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det
koster og får den i en stand man kan holde ud og så afgive et bud til
sælger. Dette bud er (selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er
vel krejler ). Hvis ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv
nogle andre cykler. Når man har kigget på en del ved man godt hvilke der er
værd at samle på og hvilke der er alt for dyre.

Hints
Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
2000rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange omdrejninger.
Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændningen over batteriet ved 6000rpm. Den skal vise max 15V
regulator/omformeren går på alle cykler. Det koster minimum
en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste værs. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster minimum en tudse at reparere.

Chek hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge dig selv koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale.Dæk er billige ved
www.reifenversand.com . Besparelsen dækker så rigeligt portoen.

Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kupperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Lige en ting til. Forlang motoren er kold når du kommer. Motorcyklen SKAL
startes med choker når den er helt kold. Fuld choker - ingen gas. Skal din
have det anderledes trænger den til en karburator justering.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke. Læs
mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-12-03 09:34

> Jeg har fundet en gammel tekst fra et gammelt indlæg her i gruppen.
> Det kan måske hjælpe dig som førstgangs køber.

Hej Jan

En henvisning til hvem der havde skrevet indlæget havde være høfligt. Nå,
men det er altså mig. Jeg har mere af det gode begynder stof:

Hvis du køber en der er næsten ny (1-2 år 5-15000km) Så ville jeg klart købe
den privat, da chancen for den er defekt er meget lille. Sørg dog for at
alle service er overholdt og at den liger en ny cykel, det burde den stadig
efter ca. 10.000 km. Tegn på slid nu tyder på km fusk eller misligehold. Du
giver ca. 10.000kr mere hos en forhandler end ved en privat i 70.000 kr
klassen.

Når du kigger efter brugt, så kan de også komme andre maskiner i
betragtning.

En GSF 600 F Katana er en ok maskine, men vildt fed er den ikke. Der er
sparet på motoren (gammelt design fra 1985) og finishen er mindre godt.
Knastakslerne har ry for ikke at holde motoren ud, som de ellers har for
vane på de nyere modeller, og den er ret tung.

Hvis det var mig, og det SKAL være en 600cc) ville jeg kigge efter:
Yamaha FZS 600 Fazer. Den er på tilbud i år og er en meget vellykket MC.
Både med køreengenskaber, bremser og motor er den i en kvalitet der en GSX
600 F langt overlegen.
Honda CBR 600 F. God maskine der er lidt højt prissat. Man får dog masser af
kvali for pengene. Jeg anbefaler F2 og F3 modellerne altså fra 91-98. Stand
er vigtigere end præcis hvilken årgang det er.
Yamaha FZR 600 R. Meget i stil med en CBR, men igen lidt dyr.
Yamaha FZR 600 (US) Ældre model, der er udmærket og ikke for dyr. Designet
ser dog aldrene ud, men motoren er mere moderne end en Katana. Det er den
billigste af dem jeg anbefaler.
Yamaha YZF 600 R Thundercat. Meget lig FZS 600, men med fuldkåbe.
Kawasaki ZZR 600 Lidt ældre hurtig sportstourer. Vælg den fra 93 og frem med
ram-air. Den vejer ikke 217kg som der står i MC-revyen, men 195Kg. Det er en
fejl. de 217kg er fuldtanket vægt!
Suzuki RF 600 Noget i stil med CBR, men med anderlede ergonomi. Længere
prøvetur er anbefalelsesværdig. Man sidder dybt i cyklen med kort til
forhvilerne.
Suzuki SV 650 S. Noget sportslig, men meget velkørende og populær model

Og så er der lige de "rigtige" begyndercykler du bør overveje. De kan
somregel sælges med minimalt tab hvis man passer på dem. Så den der man at
man skal købe en MC som er så stor at man ikke bliver træt af den med det
samme, er noget pjat, og som kun holder når man køber nyt. En fornuftigt
prissat brugt model holder prisen mægtigt godt, og man burde kunne sælge den
efter et år med minimalt tab. De kan alle eftermonteres med fuldkåbe for
7500kr.
Honda CB 500
Kawasaki ER-5
Suzuki GS 500 E
Kawasaki GPZ 500 S ligger sådan lidt midt i mellem. Den har en halvkåbe og
en plov, så den er pakket noget ind i plastik. Den har 60hk og skivebremse
bag og doppeltskive foran. Det er den mest sportslige af
mellemklassemodellerne. Meget velkørende, hurtig og økonomisk.

Spørg løs. Her er masser af erfaring at hente!

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Jan

Dato : 10-12-03 15:48

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:KPfBb.17$za1.13@news.get2net.dk...

> [...]
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
> Træt af spam -> nospam.dkfritidmotorcykel.dk

Det får du så hermed en undskyldning for .. kan se at mange
efterfølgende, at jeg muligvis har gengivet noget forkert (de 16 km/l) og
dette undskylder jeg så også for.

Mvh. Jan

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-12-03 17:37

> Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
> mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
> reparere.

Øeæhh nårhh !!, så er min cykel sq nok defekt
!............................................

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-12-03 19:11

> Øeæhh nårhh !!, så er min cykel sq nok defekt
> !............................................

Det er lidt det samme som at sige at den er defekt hvis den har under 50 HK.
Det er absolut modelspecifikt, og specielt mange racer-totaktere kommer ikke
op og runde 16km/l.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-12-03 19:54

Martin Sørensen wrote:

> Det er lidt det samme som at sige at den er defekt hvis den har under 50
> HK. Det er absolut modelspecifikt, og specielt mange racer-totaktere
> kommer ikke op og runde 16km/l.

Arh, en Bandit 1200 skulle da gerne gå mindst 16 km/l.
--
mvh Jes Vestervang - med en Fazer der ved almindelig kørsel kører 19-20 km
l, men kan presses ned på 12 ved masser af hurtig motorvejskørsel.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-12-03 11:43

> Det er lidt det samme som at sige at den er defekt hvis den har under
> 50 HK. Det er absolut modelspecifikt, og specielt mange
> racer-totaktere kommer ikke op og runde 16km/l.

Gæt selv om netop den sætning mon ikke er taget ud af sin sammenhæng, og at
jeg faktisk snakkede om en maskine der har ry for at gå over 20km/L i
hverdagskørsel.

Fra : m0rt3n

Dato : 09-12-03 20:50

Dullens Bandit1200 går 16-17 km/L og op til 20 km/L på en god dag, så det
kan da godt være, der er noget du skal være opmærksom på hvis din går meget
mindre end 16?
-m0rt3n zrx1100