Gængurugitter hvordan?
Fra : //zigge

Dato : 21-12-03 20:29

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at montere et "kængurugitter" i stil med det de
amerikanske highway patrols kører med. Og efter jeg har fået grønt lys fra
min venlige lokale synsmand er der jo intet at betænke sig på.

Men hvor skal det fastgøres på en bil med selvbærende karosse?

Mvh
//zigge
Peogeut 405 SRi 1,9

Fra : Møller

Dato : 21-12-03 20:38

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message
> [...]
> min venlige lokale synsmand er der jo intet at betænke sig på.
>
> Men hvor skal det fastgøres på en bil med selvbærende karosse?

Han er måske ikke opdateret?

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2003.pdf

9.06.005 SAFARIGITRE M.V.

(1) Bil må ikke være forsynet med safarigitter, frontbøjle, lygtebøjle

eller lignende.

(2) Bestemmelsen i pkt. (1) gælder ikke for:

a) Safarigitter m.v. udført i eftergiveligt plastmateriale.

b) Lygtebøjle, anbragt i en højde af mindst 2 meter over vejbanen.

Fra : //zigge

Dato : 21-12-03 21:12

"Møller" <eamhvem@hvad.dk> skrev i en meddelelse

> Han er måske ikke opdateret?

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fag
omraader/krav/DfK2003.pdf

Jo da. Men hvis du var det også, ville du vide at bestemmelsen kun gælder
for biler der er nyere end 2002 og altså kan jeg montere en jernbaneskinne i
næsen af min bil, såfremt den er behørigt afrundet
Du kan læse mere om det i afsnitene om ikrafttræden og udstyr på ældre
biler.

citat:
"""
ÆLDRE KØRETØJER:
De hidtidige bestemmelser vedrørende indretning og udstyr gælder fortsat for
køretøjer,
der er registreret, godkendt eller taget i brug inden ikrafttrædelsesdatoen,
medmindre andet bestemmes i denne bekendtgørelse. I bilag 4 findes en
oversigt
over bekendtgørelser om køretøjers indretning og udstyr, hvori der er
fastsat bestemmelser,
der tillige finder anvendelse på ældre køretøjer.
"""

Hvilket betyder at min bil fra 1989 vil blive synet efter de regler der
gjalt på det tidspunkt da den blev indregistreret første gang og ikke efter
de nye regler. Det har jeg synsmandens ord for.

Mvh
//zigge

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-12-03 02:54

//zigge wrote:

Vil du ikke nok overveje at lade være med at montere det alligevel. Det
at da langt ude at montere en dims, der er helt overflødig blandt danske
koncentrationer af kænguruer, smadrer folk der er så uheldige at blive
ramt af dig og forværrer luftmodstand, vægt mv. - bare for udseendets skyld.

- selv om det er lovligt

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : //zigge

Dato : 22-12-03 12:06

"Soren Kuula" <dongfangspam@bitplanet.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> koncentrationer af kænguruer, smadrer folk der er så uheldige at blive
> ramt af dig og forværrer luftmodstand, vægt mv. - bare for udseendets

Jeg kan godt se hvad du mener, men seriøst hvis man rammer en blød trafikant
med mere end 10 Km/t så sker der alvorlige skader uanset om man har
jængurugitter eller ej. Hvis gitteret opfylder de krav der er til sådan
noget mht. afrundede kanter mv. kan jeg ikke se problemet.

Mvh
//zigge

Fra : ct

Dato : 22-12-03 12:16

> [...]
> jængurugitter eller ej. Hvis gitteret opfylder de krav der er til sådan
> noget mht. afrundede kanter mv. kan jeg ikke se problemet.

Der er ganske stor forskel på fodgængeren efterfølgende....

Jeg kan kun tilslutte mig opfordringen til at undlade at montere den

god og sikker jul...

Claus

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 12:22

> [...]

>jængurugitter eller ej. Hvis gitteret opfylder de krav der er til sådan
>noget mht. afrundede kanter mv. kan jeg ikke se problemet.

Nu er der altså forskel på at blive ramt af den bløde plade der udgør
fronten på en bil eller at blive ramt af et hårdt stålrør.
Den regel er der faktsik nogen der har tænkt og undersøgt en hel del
om inden den blev indført.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : //zigge

Dato : 22-12-03 12:39

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> fronten på en bil eller at blive ramt af et hårdt stålrør.
> Den regel er der faktsik nogen der har tænkt og undersøgt en hel del

Tak for svarene begge to. Det har givet mig noget at tænke over og jeg vil
overveje og undersøge nærmere om risikoen ved gængurugitter før jeg kaster
mig ud i yderligere. Men indtil videre tror jeg stadig at det er (90%) lige
så farligt at blive ramt af en bil med eller uden gitter, da jeg (tror) at
mange af de skader der sker ikke kun skyldes selve sammenstødet med bilen,
men også de skader men får når man kastes væk fra bilen og rammer f.eks. en
fortovskant.

Men om ikke andet, så kan jeg da kun opfordre til at man køre ordentligt og
ansvarligt altid. Det er jo ikke kun en selv man har ansvaret for i
trafikken ved at man bruger sele og holder hastighedsbegrænsningerne. Det er
også vores medtraffikanter, som man bør respektere og tage hensyn til, ved
at gøre hvad man kan for undgå uheld.

Mvh
//zigge

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-12-03 13:08

On Mon, 22 Dec 2003 12:39:05 +0100, "//zigge"
> [...]

>men også de skader men får når man kastes væk fra bilen og rammer f.eks. en

Du er forkert på den. I NCAP tester man også for det:
www.euroncap.com/content/test_procedures/pedestrian_impact.php

Se hvor ringe en Saab klarer sig:
www.euroncap.com/details.php3?id=saab_9_3_1999#pedestrian_protection
Pedestrian Protection
Unfortunately, pedestrian protection on this car was all but
non-existent: only two child head protection sites scored points.

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 13:20

> [...]

>men også de skader men får når man kastes væk fra bilen og rammer f.eks. en

Måske, men du levner ikke staklen mange chancer, hvis du allerede har
knust kraniet på ham med dit stålrør ...

Fra : //zigge

Dato : 22-12-03 15:10

> Måske, men du levner ikke staklen mange chancer, hvis du allerede har
> knust kraniet på ham med dit stålrør ...

Som det fremgår af Mogens Knudsens indlæg, er der forskellige
sikkerhedszoner i bilens front at tage hensyn til. Ved en påkørsel vil en
hård forkant på motorhjelmen give skader på ben og hofter, men en fodgængers
hoved vil ramme ned oven i motorhjelmen.
Så siden min peogeut alligevel score meget dårlige point på netop det
område, er det altså ikke en væsentlig forringelse af fodgængersikkerheden -
med mindre jeg altså tromler hen over en der ligger på knæ og ber' om nåde

Sikkerhedszonerne oven i hjelmen vil stadig have den samme værdi, som før.

Mvh
//zigge