Castrol motorolie, hvor?
Fra : Tue Jensen

Dato : 21-12-03 19:59

Nu er golfen ved at trænge til lidt olie og det er anbefalet at bruge
Castrol olie. Hvilken tankstation forhandler Castrol motorolie? eller
hvilken butik det er vel lidt billigere?

--

Mvh. Tue

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-12-03 20:01

"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> wrote in message
> Nu er golfen ved at trænge til lidt olie og det er anbefalet at bruge
> Castrol olie. Hvilken tankstation forhandler Castrol motorolie? eller
> hvilken butik det er vel lidt billigere?

Bilka/AZ har ofte Castrol på tilbud.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-12-03 20:11

"Tue Jensen" <Mail_Me@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er golfen ved at trænge til lidt olie og det er anbefalet at bruge
> Castrol olie. Hvilken tankstation forhandler Castrol motorolie? eller
> hvilken butik det er vel lidt billigere?

Mekomomen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : BorreBoy

Dato : 21-12-03 20:30

> [...]
> Castrol olie. Hvilken tankstation forhandler Castrol motorolie? eller
> hvilken butik det er vel lidt billigere?

Bilistens Lavpris i Holme (men ups - du skriver jo ikke hvor du bor).

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 20:38

> [...]
> Castrol olie. Hvilken tankstation forhandler Castrol motorolie? eller
> hvilken butik det er vel lidt billigere?

Nu ikke fordi jeg har noget imod Castrol, nærmere tværtimod.
Men VW anbefaler altså ikke Castrol frem for noget andet mærke.

Det vigtige er at den olie du hælder på har den rigtige VW norm (f.eks
505.02) kig i din instruktions bog for at se hvilken norm den kræver.
Tjek så i Bilka (eller lign.) når der er tilbud på olie, hvis dunken ikke er
mærket med den rigtige VW norm synes jeg ikke du skal hælde den på din bil.
SAE normen (f.eks 0W30) siger intet om holdbarheden eller slidstyrken på
oliefilmen.

VW normen er din garanti for at olien holder til bilen hele stintet (indtil
næste foreskrevne olieskift).

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Tue Jensen

Dato : 21-12-03 22:00

Jeg bor i Nørresundby

> Nu ikke fordi jeg har noget imod Castrol, nærmere tværtimod.
> Men VW anbefaler altså ikke Castrol frem for noget andet mærke.
Det er jo som man tager det. Åbner du motorhjelmen står der, på en flot
lille seddel midt på motoren, at det anbefales at du hælder Castrol
motorolie(noget 0-30w noget) på motoren

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-12-03 22:10

On Sun, 21 Dec 2003 22:00:29 +0100, "Tue Jensen"
<Mail_Me@SMUTstofanet.dk> wrote:

> Åbner du motorhjelmen står der, på en flot lille seddel midt på motoren,
> at det anbefales at du hælder Castrol motorolie(noget 0-30w noget) på motoren

Det er sikkert tilfældigt -> men mærkaten er påklistret, fordi du skal
efterfylde med samme type olie, som motoren sidste gang fik påfyldt.
Jeg ved ikke engang, hvilket mærke man generelt bruger hos VW.

Jég bruger også Castrol pt. - ellers har jeg anvendt olie fra Duckham
og Shell...

/Mogens

Fra : Tue Jensen

Dato : 21-12-03 22:16

> Det er sikkert tilfældigt -> men mærkaten er påklistret, fordi du skal
> efterfylde med samme type olie, som motoren sidste gang fik påfyldt.
> Jeg ved ikke engang, hvilket mærke man generelt bruger hos VW.
Golfen er købt fabriksny(4 måneder gammel), men hvem der hælder olie på
bilen første gang ved jeg ikke, men jeg ville tro at det var fabrikken.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-12-03 22:20

On Sun, 21 Dec 2003 22:16:00 +0100, "Tue Jensen"

>Golfen er købt fabriksny(4 måneder gammel), men hvem der hælder olie på
>bilen første gang ved jeg ikke, men jeg ville tro at det var fabrikken.

Jeg kan ikke få de 2 postings til at stemme overens. Har du købt en ny
Golf, hvor du 4 mdr. efter købet selv vil til at "smadre" med et
olieskifte?
Eller er motorens olieniveau under nederste level?

Ifm. sidstnævnte er det yderst sjældent, at nye VW bruger olie mellem
olieskift. Eller sagt på en anden måde: Mine nye VW har ikke gjort
det.

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-12-03 22:22

On Sun, 21 Dec 2003 22:19:33 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jeg kan ikke få de 2 postings til at stemme overens.

Aaaaaaaaaaaaaahhhhhh - du vil efterfylde. Hen på værkstedet og klag
din nød. Og få så den manglende olie gratis.

/Mogens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-12-03 22:27

> Jeg kan ikke få de 2 postings til at stemme overens. Har du købt en ny
> Golf, hvor du 4 mdr. efter købet selv vil til at "smadre" med et
> olieskifte?

Øhh - hvorfor smadrer man sin bil ved at skifte olie på den selv ? - jeg har
altid praktiseret at skifte olie midt imellem serviceintervallerne fordi
vores kørselsmønster mest er til korte ture.
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se at det skulle smadre motoren at jeg
køber et oliefilter og en dunk kvalitetsolie, kører ud i hobbyklubben,
hejser bilen op på liften, aftapper olien, skifter filteret og hælder frisk
olie på ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-12-03 22:39

On Sun, 21 Dec 2003 22:27:19 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Øhh - hvorfor smadrer man sin bil ved at skifte olie på den selv ? - jeg har
>altid praktiseret at skifte olie midt imellem serviceintervallerne fordi
>vores kørselsmønster mest er til korte ture.

Man skifter næppe selv olie på en 4 mdr. gl. bil.
(han skulle nu også blot efterfylde)

> [...]
>hejser bilen op på liften, aftapper olien, skifter filteret og hælder frisk

At smadre med det selv betyder ikke at ødelægge.

/Mogens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-12-03 22:56

> At smadre med det selv betyder ikke at ødelægge.

Det gør det altså her på øen...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-12-03 23:15

On Sun, 21 Dec 2003 22:55:51 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Det gør det altså her på øen...

Bornholm?

At smadre med noget betyder at rode rundt med det selv. Sikkert jysk
selvom jeg bor på Sjælland. Men sådan er der jo så meget.

Nu kan du eksempelvis "tage" vejret i disse sekunder: Vi har i
Nordsjælland 2.5 grads varme, næsten ingen vind og ingen nedbør.
Jeg tror det er anderledes i Jylland

/Mogens

Fra : bme

Dato : 21-12-03 23:30

"> At smadre med noget betyder at rode rundt med det selv. Sikkert jysk
> selvom jeg bor på Sjælland. Men sådan er der jo så meget.

oppe ved os i nordjylland er "smadre" noget med den største hammer og en
passende portion arrigskab. Når vi roder rundt med det selv så "jøler" vi,
og når det er trælst så er det jøl-å'-pangel.

> Nu kan du eksempelvis "tage" vejret i disse sekunder: Vi har i
> Nordsjælland 2.5 grads varme, næsten ingen vind og ingen nedbør.
> Jeg tror det er anderledes i Jylland

tjoe, der er vist en kende til forskel, se tråd om snekaos.

/bo

Fra : Verner Johnsen

Dato : 22-12-03 11:17

On Sun, 21 Dec 2003 23:30:27 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

> [...]
>passende portion arrigskab. Når vi roder rundt med det selv så "jøler" vi,
>og når det er trælst så er det jøl-å'-pangel.

Åhh, . . det ved jeg nu ik' rigtig ?
Der hvor jeg er opvokset, behøv's vi nu ikke at bruge en hammer for at
smadre.
Især, men ikke kun, børn ynder da at smadre med vand, så hvorfor sku'
man ikke kunne smadre med olie

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : bme

Dato : 22-12-03 12:11

> [...]
> smadre.
> Især, men ikke kun, børn ynder da at smadre med vand, så hvorfor sku'

Tjae, vi plejer nu at sige at tøsen sjasker med vand, ikke smadrer. Smadre
er stadig et destruktivt ord i min indbyggede ordbog. (eksempelvis siger
word også at smadre er at ituslå)

men der skal jo være plads til lidt forskellighed-skråstreg-uenighed

/bo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-12-03 23:43

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>At smadre med noget betyder at rode rundt med det selv. Sikkert jysk
>selvom jeg bor på Sjælland. Men sådan er der jo så meget.

Det må da være et lokalt begreb

Har hverken hørt det i Københavnsområdet, eller på den øvrige del af
Sjælland (Ama'r includeret)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-12-03 00:57

> Bornholm?

Næhh - såmænd på Als, og hvad vejret angår, så har vi endu ikke fået så
meget som et snefnug hernede, så jeg sidder i øjeblikket og funderer på en
plausibel forklaring til ungerne om hvor sneen er blevet af.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : bme

Dato : 21-12-03 22:40

> Ifm. sidstnævnte er det yderst sjældent, at nye VW bruger olie mellem
> olieskift.

øhhh, er der ikke noget med at 2.0 i golf4'eren vist er ret så forslugen??

Eller sagt på en anden måde: Mine nye VW har ikke gjort
> det.

hmm, hva' det da for nogen...

/bo

Fra : Tue Jensen

Dato : 21-12-03 22:44

> øhhh, er der ikke noget med at 2.0 i golf4'eren vist er ret så forslugen??
Det er en 2.0

mvh. Tue

Fra : Tue Jensen

Dato : 21-12-03 22:43

> [...]
>
> Ifm. sidstnævnte er det yderst sjældent, at nye VW bruger olie mellem
> olieskift. Eller sagt på en anden måde: Mine nye VW har ikke gjort
Tja, jeg har ikke fulgt med på olie standen løbende jeg tjekker blot af og
til for at sikre mig at den ikke mangler. Den har kørt 5500km, heriblandt
mange korte ture, og der er 3 streger ned til min, så jeg tænkte at jeg
ville købe en dunk til at efterfylde.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 23:35

Mogens Knudsen wrote:
::: Golfen er købt fabriksny(4 måneder gammel), men hvem der hælder
::: olie på bilen første gang ved jeg ikke, men jeg ville tro at det
::: var fabrikken.
::
:: Jeg kan ikke få de 2 postings til at stemme overens. Har du købt en
:: ny Golf, hvor du 4 mdr. efter købet selv vil til at "smadre" med et
:: olieskifte?

Smadre? Personligt kunne jeg aldrig drømme om at gi' de literpriser
autoriserede værksteder forlanger for olie - ny bil eller ej. Og så længe
den olie man påfylder opfylder producentens krav....er der heller ikke nogen
garanti-problemer i at skifte/efterfylde selv.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 18:39

> Jeg bor i Nørresundby

> Det er jo som man tager det. Åbner du motorhjelmen står der, på en flot
> lille seddel midt på motoren, at det anbefales at du hælder Castrol
> motorolie(noget 0-30w noget) på motoren

Det er nok et skilt dit værksted har sat på, fordi de lige forhandler
Castrol.
Mit værksted handler med Shell, da de har en Shell tank tilknyttet
forretningen, og jeg har derfor et shell mærke under hjelmen.
Mit forrige værksted brugte Valvoline. Og jeg har aldrig haft dårlige
erfaringer med olie (med undtagelse af noget billige Valvoline gearolie).
VW har en lang liste over olie som det har "frigivet" dvs. godkendt til de
forskellige normer, stort set alle kendte og ukendte mærke er på listen.

Så bare sørg for at hælde noget olie på som overholder normen for din motor,
så er mærket underordnet.
Du kan umiddelbart købe den billigtste olie (der overholder normen) uden at
få det dårligt med dig selv.

Jeg ved ikke hvilket mærke VW hælder på fra fabrikken, men jeg vil prøve at
kigge næste gange jeg skal til fabrikken i Wolfsburg.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk