Er tyske biler opreklameret gas
Fra : Per Wildau

Dato : 21-12-03 14:54

Jeg læste lige denne artikel...

McPerson

Offentliggjort 20. december 2003 22:30

Dumpet: Tyskerne er trætte af tyske biler

Af CLAUS WORUP

Den højt besungne tyske kvalitet er på retur. Skal man have noget der duer,
skal det være japansk. Selv tyskerne er trætte af tyske biler - ifølge en
undersøgelse blandt 40.000 tyske bilejere.

Det begynder måske at blive trivielt: At høre om de jævnlige
tilfredshedsundersøgelser, hvor Toyota efterhånden har limet sig fast til
førstepladsen. For ikke så længe siden vandt mærket en klar sejr i FDM's
hjemlige tilfredshedsundersøgelser, ligesom japanerne også er i høj kurs i
resten af Norden.

Og nu kommer så den seneste undersøgelse blandt tyske bilister. Den er
foretaget af FDM's tyske søsterorganisation, ADAC, som ofte er værd at lytte
til.

ADAC's simple spørgsmål til de tyske bilejere lyder: Hvis De sammenfatter
erfaringerne med Deres bil og Deres værksted - hvor tilfreds er De så med
det valgte bilmærke?

Spørgsmålet blev stillet til næsten 40.000 læsere af organisationens blad
Motorwelt, og svarene burde give ekko ind på direktionsgangene hos ikke
mindst de tyske bilproducenter.

VW og Mercedes i bund
Meget tyder nemlig på, at tyskerne er trætte af tyske biler. Mærkerne på de
syv første pladser - det vil sige de syv bilmærker, som giver kunderne den
største glæde - er alle japanske. Og atter med Toyota i top. Fulgt af
Subaru, hvilket er interessant. Mærket, som længe har levet en
skyggetilværelse i Danmark, er nemlig også kendt for meget lidt teknisk
vrøvl.
Efter de syv følger to mindre mærker, Porsche og Saab, fulgt af Daihatsu.

Altså japanske biler på otte af de 10 bedste pladser. Og kun en dyr
sportsvogn som den eneste tyske bil på top 10.

Karakterbogen
Spørgsmål: Hvor tilfreds er De med Deres bil og Deres værksted? 40.000
tyskere har givet karakter fra 1 til 5, hvor 1 er bedst
1. Toyota 1,17
2. Subaru 1,30
3. Honda 1,33
4. Mazda 1,41
5. Nissan 1,45
6. Mitsubishi 1,48
7. Suzuki 1,50
8. Porsche 1,53
9. Saab 1,56
10. Daihatsu 1,57
11. Volvo 1,58
12. BMW 1,58
13. Hyundai 1,58
14. Jaguar 1,62
15. Citroën 1,64
16. Lada 1,66
17. Kia 1,66
18. Skoda 1,67
19. Lancia 1,69
20. Daewoo 1,71
21. Peugeot 1,76
22. Ford 1,80
23. Seat 1,83
24. Renualt 1,86
25. Alfa Romeo 1,86
26. Audi 1,87
27. MG Rover 1,88
28. Opel 1,92
29. Chrysler 1,96
30. smart 2,04
31. Fiat 2,05
32. VW 2,07
33. Mercedes 2,13
34. Land Rover 2,32
Kilde: ADAC

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-12-03 15:09

On Sun, 21 Dec 2003 14:53:33 +0100, "Per Wildau" <xy@z.com> wrote:

>Jeg læste lige denne artikel...

Hvad er baggrunden for ikke at bruge Tom's tråd
om nøjagtig samme emne?

/Mogens

Fra : Per Wildau

Dato : 21-12-03 15:38

Mogens Knudsen wrote:

> Hvad er baggrunden for ikke at bruge Tom's tråd
> om nøjagtig samme emne?

.... næsten samme...

Sorry Tom... havde ikke set den...

Når listen føres af røvkedelige japanske biler, som ingen kan huske hvad
hedder, skulle man måske overveje fransk eller italiensk....

McPerson

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-03 16:09

"Per Wildau" <xy@z.com> wrote in message
> 1. Toyota 1,17
> 33. Mercedes 2,13

Min erfaring er stik motsat (min far og jeg kører Mercedes, min
kæreste/samboer en 1997 Toyota Starlet, og min lillesøster havde tidligere
to Celica). Ikke ret imponeret over Toyota-værkstederne her i Oslo, og bilen
er heller ikke af den kvalitet, Toyota-fanatikerne her hjemme gerne vil ha´
det til. Jeg siger ikke at det er en dårlig bil, men at dørlåserne ikke
fungerer, motoren ikke kan tåle en motorvask uden at der bliver problemer,
den forbruger masser af olie (som værkstedet hevder skyldes at olien
fordamper, noget Esso Norge/Mobil tilbageviser), problemer ved kobling og
gearkasse. Samt diverse andre fejl, og bilen har kun kørt 106.000 km. Med
undtag af benzinforbruget, har min Mercer været et langt billigere
bekendtskab.

Jeg er spændt på min fars nye firmabil, vi henter den i morgen - en ny
Mitsubishi SpaceWagon 2.4 GDI aut. Hold da k..., jeg troede der var mange år
siden man ikke kunne få en ny bil med ABS (mindst 4 år, dengang han
overvejede en Honda CR-V - på den var ABS ekstraudstyr). Skal han have en
med ABS, må han vænte på næste model, og den kommer først til sommeren... Så
ka´ man bedre forstå, der er få fejl på disse biler - der er jo intet der
kan gå i stykker på dem

Efter mange år med Fiat (2x127), Ford (´84 1.6, ´87 1.8, ´85 2.0), Honda
(´90 Accord 2.0 EXi), Opel (´95 Omega 2.5 TD, ´96 Omega 2.5 V6), Mazda (´86
929) og Mercedes (´87 230 TE, ´87 260 E, ´98 E280 4Matic, ´00 E240 og ´99
S320), er der ingen tvivl om hvilket mærke der har været færrest problemer
med, og det er Mercerne (med undtag af 260´en, men det var mere værkstedets
manglende kundskaber, og ikke bilen sin fejl).
Flest fejl har nok min lillesøsters nuværende bil, en 1994 Audi 100 2.6 E
aut. Den er påkostet rundt de 35.000,- det sidste år (den kører omkring
10.000 km om året).
--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-12-03 17:50

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]

> Flest fejl har nok min lillesøsters nuværende bil, en 1994 Audi 100 2.6 E
> aut. Den er påkostet rundt de 35.000,- det sidste år (den kører omkring

Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig I Norge med "gulpladebiler", for
det er vel det din far skal have?

Som personbiler havde den norske CR-V ABS for fire år siden
http://www.dinside.no/php/art.php?id=5768 og Space Wagon har det også, det
er i hvert fald hvad Mitsubishi skriver på deres norske side.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-03 18:29

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

> "Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> år
sommeren...
<snip>

> Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig I Norge med "gulpladebiler", for
> det er vel det din far skal have?

Jep, her er de dog grønne

> Som personbiler havde den norske CR-V ABS for fire år siden
> http://www.dinside.no/php/art.php?id=5768 og Space Wagon har det også,

På CR-V grad A (AFAIR kaldte de den det) skulle man betale ekstra for ABS.
En af grunderne til han ikke købte den... (ABS var standard på grad B, men
så kostede den også en hel bondegård)

> er i hvert fald hvad Mitsubishi skriver på deres norske side.

Problemet med den han har købt, er at den allerede var produceret (og sto
her i Norge) - uden ABS. Siden denne model tilsyneladende ikke længere er i
produktion, måtte han eventuelt altså ha´ ventet til sommeren og den nye
model.
Nuvel, man har da overlevet i mange år uden ABS, så mon ikke man kan
overleve nogle år til

--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-12-03 18:55

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
Det ved jeg, hovedsædet for det firma jeg arbejder i ligger på Høvik
(sandviksveien).

> På CR-V grad A (AFAIR kaldte de den det) skulle man betale ekstra for ABS.
> En af grunderne til han ikke købte den... (ABS var standard på grad B, men
> så kostede den også en hel bondegård)

Så var det ikke den normale udgave, men en model som var billigere i mangel
på ABS.

> [...]
> model.
> Nuvel, man har da overlevet i mange år uden ABS, så mon ikke man kan

Jo for det vigtigste sikkerhedsudstyr sidder stadig mellem ørene, ABS eller
ej.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-03 18:57

> "Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> Så var det ikke den normale udgave, men en model som var billigere i
mangel
> på ABS.

Det var hvad jeg ville kalde en basismodel, eftersom man skulle betale
ekstra for grad B.

I mine øjne er det uhørt at sælge en moderne personvogn uden ABS som
standard, ligemeget hvilken udstyrsvariant det er.
Scorpio havde jo ABS som standard i 1985...
--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-12-03 19:27

> [...]
> standard, ligemeget hvilken udstyrsvariant det er.
> Scorpio havde jo ABS som standard i 1985...

Jeg er ret sikker på at du kunne få mange biler uden ABS, de blev bare ikke
importeret. I 99 havde ingen Lamborghini Diablo på det danske marked ABS, i
2000 havde GT modellen det og det er trods alt biler som koster en klat
penge.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-12-03 17:04

On Sun, 21 Dec 2003 14:53:33 +0100, "Per Wildau" <xy@z.com> wrote:

Tag og kig lidt på de karakterer. 2.00 er altså ikke nogen dårlig
karakter.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-12-03 19:42

> Tag og kig lidt på de karakterer. 2.00 er altså ikke nogen dårlig
> karakter.

Næh, men dårligere end 1,35

/Caspersen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 17:12

Per Wildau wrote:
:: ---------------------------------------------
::
[...]

Tjah, det har en grund - Toyota's mål er at sælge er det 20 eller 25% af
alle nye biler på verdensmarkedet inden 2012 eller 2015.

M.v.h.

Fra : ENN

Dato : 21-12-03 18:09

Tja Toyota er en virkelig fornuftig bil - var jeg selv mere forniftig kørte
jeg også i Toyota Meeen de er altså fuldstændig sjælløse og absolut
kedelige - derfor må jeg nok fortsætte med andre mærker og så betale hvad de
koster at holde på gaden.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 19:08

ENN wrote:
[...]

Du skulle prøve den nye Avensis.

M.v.h.

Fra : ENN

Dato : 21-12-03 20:18

Har jeg prøvet - Gaaaab

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-03 20:52

ENN wrote:
:: Har jeg prøvet - Gaaaab

Jeg synes faktisk at den efterlader et mere inspirende indtryk (også af
kvalitet) end f.eks. en Passat gør.

M.v.h.

Fra : Torben Madsen

Dato : 23-12-03 11:07

Tjaa, det er jo så nok lidt en smagssag. Jeg synes mest af alt at den ligner
en krydsning mellem en bil og en russisk kampvogn.

mvh
Torben Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 23:49

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjah, det har en grund - Toyota's mål er at sælge er det 20 eller 25%
af
> alle nye biler på verdensmarkedet inden 2012 eller 2015.

Mht. kvaliteten...

Hvis jeg (nu regner vi danske træpenge) har givet eks. 800.000,- kr. for
en Volvo eller 1.200.000,- kr. for en MB, så vil jeg være betydeligt
mere kritisk med hver eneste lille fejl end havde jeg købt en Toyota til
mellem 175.000,- kr eller for den sags skyld til 450.000,- kr.

Kvalitet i denne sammenhæng afhænger (efter min mening) dramatisk af
bilens købspris og de efterfølgende forventninger til (små-)fejl.

Hr. Bjørn

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-12-03 16:01

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kvalitet i denne sammenhæng afhænger (efter min mening) dramatisk af
> bilens købspris og de efterfølgende forventninger til (små-)fejl.

Uenig. Man køber et produkt, og det har bare at være i orden.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:01

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Uenig. Man køber et produkt, og det har bare at være i orden.

....og månen er lavet af grøn ost..:)

PS: Gid man kunne behandle "defekte" medarbejdere som "produkter"..;)

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 16:08

On Tue, 23 Dec 2003 16:00:34 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>...og månen er lavet af grøn ost..:)
>PS: Gid man kunne behandle "defekte" medarbejdere som "produkter"..;)

Selvfølgelig er et produkts kvalitet afhængig af prisen, men Toyota'en
bør være iorden - ligså MB'en.
Deri ingen forskel - med Lada er det en anden sag.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:11

KLIP

> Selvfølgelig er et produkts kvalitet afhængig af prisen, men Toyota'en
> bør være iorden - ligså MB'en.

Naturligvis .... men lortet er altså lavet af mennesker (og morsomt nok
mange gange af de samme mennesker, der brokker sig).

> Deri ingen forskel - med Lada er det en anden sag.

Hvorfor egentlig det..?

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 16:16

On Tue, 23 Dec 2003 16:10:30 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Hvorfor egentlig det..?

Ja, prøv at spørg dig selv - citat:
"Kvalitet i denne sammenhæng afhænger (efter min mening) dramatisk af
bilens købspris og de efterfølgende forventninger til (små-)fejl"

ROFL

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:19

KLIP

> Ja, prøv at spørg dig selv - citat:
> "Kvalitet i denne sammenhæng afhænger (efter min mening) dramatisk af
> bilens købspris og de efterfølgende forventninger til (små-)fejl"

Jeg skal altså forstå dig således, du er enig med mig (hele vejen
igennem)...?

> ROFL

Såfremt man som C. Caspersen siger: "Man køber et produkt, og det har
bare at være i orden", er der altså ikke plads til undtagelser.

Du mangler altså at fortælle mig, hvad du egentlig mener..?...

Hr. Bjørn

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-12-03 16:34

> Du mangler altså at fortælle mig, hvad du egentlig mener..?...

Hmm...Mogens eller undertegnede ? Nå, her er min version:

Køber jeg en Lada (eller Peugeot), ved jeg erfaringsmæssigt, at det er noget
lort. Hvis jeg ønsker et sådant køretøj(?) har jeg inden indgåelsen af
aftalen indset, at jeg skal bøvle med lortet. Der er ingen forskel om det er
en Lada til 99.900 eller en Peugeot til 247.000.

Hvorimod, hvis jeg køber en japser, ved jeg erfaringsmæssigt at det er
kvalitet, og så har det bare at være kvalitet uanset hvad

Peugeot er et godt eksempel på, at pris og kvalitet ikke hænger sammen

Ergo er det tilladt at tænke lidt selv, når man vælger produkter, og ikke
blot stole på, at det virker.

/Caspersen

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:34

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmm...Mogens eller undertegnede ? Nå, her er min version:

Fint du også kommenterer, men jeg ville da gerne høre fra Mogens også.

> [...]
det er
> en Lada til 99.900 eller en Peugeot til 247.000.

Er der en pasus i købeloven, der retfærdiggører denne "erfaring"..?

> Hvorimod, hvis jeg køber en japser, ved jeg erfaringsmæssigt at det er
> kvalitet, og så har det bare at være kvalitet uanset hvad

Er der en pasus i købeloven, der retfærdiggører denne "erfaring".. ..
japser kontra russki..?

> Peugeot er et godt eksempel på, at pris og kvalitet ikke hænger sammen

Er der en pasus i købeloven, der tilgodeser denne sammenhæng..?

> Ergo er det tilladt at tænke lidt selv, når man vælger produkter, og
ikke
> blot stole på, at det virker.

Er der en passus i købeloven, der fordrer denne "selvtænkning"..?

Hr. Bjørn

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-12-03 16:40

> Er der en pasus i købeloven, der retfærdiggører denne "erfaring"..?

Nå, er vi i købeloven ? I købelovsterminologi har en ny bil bare at være i
orden uanset mærke og pris

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:40

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nå, er vi i købeloven ? I købelovsterminologi har en ny bil bare at
være i
> orden uanset mærke og pris

Sådan tolkede jeg også dit udsagn: "Man køber et produkt, og det har
bare at være i orden".

Igen slinger i valsen...

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 17:13

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev :

>Nå, er vi i købeloven ? I købelovsterminologi har en ny bil bare at være i
>orden uanset mærke og pris ;-

Sludder - den skal svare til det lovede - ikke til (måske)
urealistiske forventninger

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 17:48

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sludder - den skal svare til det lovede - ikke til (måske)
> urealistiske forventninger

Hvad forstår man ved "det lovede" (juridisk) eksempelvis i mellem en
Lada kontra en Toyota Yaris/Corolla..?

Hvordan definerer man (juridisk) 'urealistiske forventninger' i mellem
eks. en Lada kontra en Toyota Yaris/Corolla..?

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 19:55

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

>Hvad forstår man ved "det lovede" (juridisk) eksempelvis i mellem en
>Lada kontra en Toyota Yaris/Corolla..?

Hehe - kryptisk - og så dagen før Juleaften ;)

Du kan vel regne med at du basalt set skal have det du er blevet
lovet, om det så er en Lada, eller en Yaris du er lovet - er nok
ligemeget i denne sammenhæng.

Hvis vi skal tage købeloven i ed, handler det jo bare om at varen skal
svare til beskrivelsen (altså det du er blevet lovet)

begge dele kan jo være end spand, måske af forskellig beskaffenhed,
men stadig en spand ;)

>Hvordan definerer man (juridisk) 'urealistiske forventninger' i mellem
>eks. en Lada kontra en Toyota Yaris/Corolla..?

Det kan man vidst ikke sådan lige sige, det må vel i den sidste ende
komme foran en dommer, der så kan vurdere tingene.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:06

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hehe - kryptisk - og så dagen før Juleaften ;)

Det sætter gang i "de små grå" samt kan risikere at give lidt
perspektiv..

Klip ... en masse vi er enige i.

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 20:10

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

>Det sætter gang i "de små grå" samt kan risikere at give lidt
>perspektiv..

Jeg har slet ikke tid til at det dersens perspektiv - jeg har lige en
kofanger der skal sætttes på en bil, så jeg kan trille til juleæde i
morgen ;)

(og jeg har glemt at fyre op i varmen derovre)

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:13

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har slet ikke tid til at det dersens perspektiv - jeg har lige en
> kofanger der skal sætttes på en bil, så jeg kan trille til juleæde i
> morgen ;)

Jeg fik klaret monteringen af min nye CBV i går.

> (og jeg har glemt at fyre op i varmen derovre)

Jeg lånte et hjørne af værkstedshallen hos den lokale Völle-pusher, til
de 4 gange spændebånd.

Det havde tændt for varmen i hallen...

Flinke folk hos Völle i Vejle.

Hr. Bjørn

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-12-03 20:21

> Jeg fik klaret monteringen af min nye CBV i går.

Undskyld jeg blander mig, men jeg sidder og spekulerer som en gal på hvad en
CBV er for en fætter ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:24

KLIP

> Undskyld jeg blander mig, men jeg sidder og spekulerer som en gal på
hvad en
> CBV er for en fætter ?

He he .... jeg lærte et nyt ord i gruppen forleden dag.

CBV = Cerculating Blow Off Valve.

.... eller i daglig lægmandstale en Blow Off ventil...

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 23-12-03 16:40

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

>Er der en passus i købeloven, der fordrer denne "selvtænkning"..?

Hvilken tangent er du på vej ud af?
At tænke selv er en evne nogle mennesker har udviklet, på trods af et
skrift som "Med lov skal land bygges".
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:44

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilken tangent er du på vej ud af?

Den tangent som siger:"Man køber et produkt, og det har
bare at være i orden".

Hvad er det du ikke kan følge på den..?

> At tænke selv er en evne nogle mennesker har udviklet, på trods af et
> skrift som "Med lov skal land bygges".

Venstrefløjen burde indføre denne "evne" ved lov (det gør de sikkert
også, så snart de får chancen), så mennesker kunne anklage hinanden for
lovbrud og således retsforfølge hverandre...

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 23-12-03 16:52

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote:

>Den tangent som siger:"Man køber et produkt, og det har
>bare at være i orden".
>
>Hvad er det du ikke kan følge på den..?

Det var nok vejen derud jeg ikke lige kunne finde.

Men der vil jeg give Caspersen ret i at der stadig er forskel på hvad
jeg forventer ved "i orden" alt efter om det er en Lada eller Toyota.
Og køber jeg en Peugeot så skal den selvfølgelig være i orden, men jeg
forventer at der skal bruges flere timer på at forklare sælgeren om
hvad jeg mener med "i orden" end hvis jeg køber en VW.

I forhold til købeloven, så findes gradueringen af "i orden" vel
indbygget i reklamationsbestemmelserne.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:55

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
KLIP

> Det var nok vejen derud jeg ikke lige kunne finde.

Jeg ved ikke, om en navigator med Tom Tom måske kunne have været en
hjælp...

> I forhold til købeloven, så findes gradueringen af "i orden" vel
> indbygget i reklamationsbestemmelserne.

Ikke mig bekendt, men det må vores "husjurist" (Peter G C) hellere svare
på 'skråstreg' kommentere..globalt landsdækkende..?

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 16:37

On Tue, 23 Dec 2003 16:19:12 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Du mangler altså at fortælle mig, hvad du egentlig mener..?...

Næppe, men du mangler nok at forstå den,
og dét er en ganske anden sag

/Mogens
Pt. kok i køkkenet !!!

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:38

KLIP

> Næppe, men du mangler nok at forstå den,
> og dét er en ganske anden sag

Det kan jeg leve med...))

> /Mogens
> Pt. kok i køkkenet !!!

Hr. Bjørn ... som har folk til sligt..

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 16:41

On Tue, 23 Dec 2003 16:37:58 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Det kan jeg leve med

Okay...

> .. som har folk til sligt..

Jeg har sendt dem på juleferie - herregud, om vi selv i år skal
tilberede og hente det downstairs kan vi vel leve med...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:45

KLIP

> Jeg har sendt dem på juleferie - herregud, om vi selv i år skal
> tilberede og hente det downstairs kan vi vel leve med...

Mine "folk" er livstidskontrakt og kan ikke få fri i tide og utide...

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 16:47

On Tue, 23 Dec 2003 16:45:09 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Mine "folk" er livstidskontrakt og kan ikke få fri i tide og utide...

Tror du!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 16:49

KLIP

> Tror du!

Jep, salig være de enfoldige..

Hr. Bjørn

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-12-03 18:09

> [...]
>
> Kvalitet i denne sammenhæng afhænger (efter min mening) dramatisk af
> bilens købspris og de efterfølgende forventninger til (små-)fejl.

Jeg mener nu også at det bare skal være i orden, køber man en billig video
forventer man jo også at den spoler båndet tilbage nå man trykker på den
rigtige knap. At der så er forskel på ting som:

Hvor mange eller hvilke features den har.
Hvordan den levere den ydelse som sådan en vare skal levere.
Image/præstigeværdien.
Hvor mange år den holder.
Gensalgsværdi osv.

Er en anden sag. Man kan ikke nødvendigvis forvente at alle de øvrige
værdier omkring varen er den samme på en dyr som på en billig, men det den
har skal sgu' virke.

Så kan forventningerne måske for nogle af svarene påvirke resultatet, hvis
de selvfølgelig mener at prisen skal tages som udtryk for hvor stor
procentdel af varen der skal fungere. Priserne i Tyskland er jo også nogle
andre end i Danmark hvorfor prisen vel i de tilfælde ikke er med til at
skrue forventningerne så højt op som hos den del af de danske bilkøbere der
tænker sådan.

I Sverige har man spurgt 14.121 ejere af biler som blev taget i brug i
slutningen af 2001 og begyndelsen af 2002 om hvordan det gik et år efter.
Her er de blevet bedt om at rapportere hvilke fejl de er stød på i deres nye
bil, disse rapporteringer har det svenske Motormännens riksförbund så gjort
op.

De ti mindste fejlfri blev (antal biler uden alvorlige fejl/uden småfejl):

BMW 5-serien 85/64
Nissan Primera 81/53
Opel Corsa 81/67
Toyota Yaris 80/66
Mitsubishi Galant 78/66
Toyota RAV 4 78/68
Ford Fiesta 77/60
Saab 9-5 77/60
Toyota Avensis 77/63
Toyota Corolla 76/65

Og de ti værste:

Volvo S 60 65/54
Volvo S 70/V 70/C 70 65/47
Volvo S 80 65/47
Opel Vectra 64/56
Peugeot 307 64/40
Peugeot 406 63/45
VW Polo 62/31
Mercedes C-klass 61/46
Renault Clio 59/38
Renault Laguna 58/29

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:19

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe876a9$0$95073$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
video
> forventer man jo også at den spoler båndet tilbage nå man trykker på

Heri er vi ikke uenige.

> At der så er forskel på ting som:
> Hvor mange eller hvilke features den har.
> Hvordan den levere den ydelse som sådan en vare skal levere.
> [...]

Heri er vi heller ikke uenige.

> [...]

hvis
> de selvfølgelig mener at prisen skal tages som udtryk for hvor stor

Heri er vi også enige.

> [...]
at
> skrue forventningerne så højt op som hos den del af de danske

Vi er enige i at priserne er forskellige i Danmark.

En tysker køber den bil som han formår (passer til hans økonomi) og
agerer/opfatter kvaliteten herefter.

Rigtige mange tyskere kører i mellemklassebiler som BMW 3XX/5XX eller MB
tilsvarende, hvor vi må "nøjes" med eks. Opel Vectra eller Renault
Megane.

> I Sverige har man spurgt 14.121 ejere af biler som blev taget i brug i
> slutningen af 2001 og begyndelsen af 2002 om hvordan det gik et år
efter.
> Her er de blevet bedt om at rapportere hvilke fejl de er stød på i
deres nye
> bil, disse rapporteringer har det svenske Motormännens riksförbund så
gjort
> op.
>
> De ti mindste fejlfri blev (antal biler uden alvorlige fejl/uden
> [...]

Vi må jo konstatere at de lande der producerer egne biler, opfatter
deres egne produkter som værende ringe.

Gad vide hvordan en japaner ser på sagerne i hjemlandet..?

Hr. Bjørn

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-12-03 19:01

> [...]
> deres egne produkter som værende ringe.
>
> Gad vide hvordan en japaner ser på sagerne i hjemlandet..?

Det tror jeg nu ikke de gør med baggrund i at bilerne er "lokale", men kan
selvfølgelig ikke afvise det. I den svenske opgørelse har de spurgt en masse
forskellige ejere af næsten nye bil, der er næppe mange af dem der har kendt
hinanden, haft mere end en bil eller haft et bestemt formål med deres svar.

Jeg tror nu også at japanerne også mener at en fejl er en fejl for meget, de
er jo i høj grad vokset op med at optimere med henblik på at undgå at lave
fejl som de skal bruge kræfter på at rette.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 19:08

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe882d1$0$95013$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
kendt
> hinanden, haft mere end en bil eller haft et bestemt formål med deres

Nu er f.eks. Volvo en standard firmabil i Sverige og landets mest
solgte.

Mange svenskere er trætte af at køre i det samme mærke år ind og år ud.

Jeg tror faktisk "den menneskelige faktor" er den største grobund for
utilfredshed med bilen i Sverige (og for den sags skyld også i
Tyskland).

> [...]
lave
> fejl som de skal bruge kræfter på at rette.

Japanere er dygtige kopister og jeg er stensikker på, du kan finde en
statistik som viser det samme som den svenske og tyske.

Det er jo såre menneskeligt at ønske sig noget nyt..

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 20:10

On Tue, 23 Dec 2003 19:07:37 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Nu er f.eks. Volvo en standard firmabil i Sverige og landets mest
>solgte.

VAG er Sverige-landets mest solgte - i alt fald jvf. en svenks
forretningsforbindelse.

>Japanere er dygtige kopister og jeg er stensikker på, du kan finde en
>statistik som viser det samme som den svenske og tyske.

Deres force er den måde, de introducerer en ny bil på markedet på.
Først eet års test i hjemlandet - derefter på dt europæiske marked.
Derved er alle/mange børnesygdomme kuréret.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:16

KLIP

> VAG er Sverige-landets mest solgte - i alt fald jvf. en svenks
> forretningsforbindelse.

Jeg menet at have læst min oplysning i et svensk (dag-)blad.

> Deres force er den måde, de introducerer en ny bil på markedet på.
> Først eet års test i hjemlandet - derefter på dt europæiske marked.
> Derved er alle/mange børnesygdomme kuréret.

Det er højeste prestige at køre i en importeret bil i Japan.

Det samme gør andre bilfabrikker.

Problemet er blot, vi taler sammen i EU og "testbanen" ligger lige om
"gadehjørnet".

Hr. Bjørn

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-12-03 23:20

> [...]
> statistik som viser det samme som den svenske og tyske.
>
> Det er jo såre menneskeligt at ønske sig noget nyt..

Ja det er ikke den store overraskelse at der kører mange svenske biler i
Sverige, tyske i Tyskland franske i Frankrig osv. Men efterhånden kan man jo
stille spørgsmål ved hvor lokale de forskellige biler efterhånden er. Ifølge
den oversigt jeg har set er det GM der ejer SAAB og Ford der ejer Volvo, så
er de så svenske som vi tror eller bliver de bare produceret i Sverige.

De svenske tal fra Motormännens riksförbund ikke ud fra en samlet mængde
biler, men beregnet pr. 100 bil.

De ti mindste fejlfri blev (antal biler uden alvorlige fejl/uden småfejl),
tallet i parentes er det antal af den pågældende modelserie der er solgt fra
jan. til okt. 2003:

BMW 5-serien 85/64 (2112)
Nissan Primera 81/53 (1044)
Opel Corsa 81/67 (1334)
Toyota Yaris 80/66 (2260)
Mitsubishi Galant 78/66 (486)
Toyota RAV 4 78/68 (2111)
Ford Fiesta 77/60 (1583)
Saab 9-5 77/60 (12.345)
Toyota Avensis 77/63 (3836)
Toyota Corolla 76/65 (6330)

Og de ti værste:

Volvo S 60 65/54 (6573)
Volvo S 70/V 70/C 70 65/47 (22938)
Volvo S 80 65/47 (2789)
Opel Vectra 64/56 (1378)
Peugeot 307 64/40 (6947)
Peugeot 406 63/45 (2871)
VW Polo 62/31 (3158)
Mercedes C-klass 61/46 (1840)
Renault Clio 59/38 (3151)
Renault Laguna 58/29 (1468)

At der er mange firmabiler eller mange biler af et bestemt mærke/model
retfærdiggøre vel ikke en høj fejlprocent.

Nu er det i den opgørelse ikke et spørgsmål om tilfredshed eller mangel på
samme, bare en indsamling af antal fejl så den menneskelige faktor spiller
næppe ind her. Hvis den gør er det jo et spørgsmål om at lyve sig til flere
fejl på den bil man har end man er stødt på, men det siger så kun noget om
troværdigheden hos ejere af disse biler.

Den med kopister plejer at være den der kommer på bordet nå argumenterne er
sluppet op, men du narre dig selv ved at tro at en eneste bilproducent
holder sig fra at se hvad de andre har lavet. Men du har ret i at andre
statistikker giver det samme billede som de svenske og tyske, jeg nøjedes nu
med dem som er på et sprog som jeg har en chance for at tyde. I USA er
Toyota og Honda som jo sælger godt der nærmest lige så amerikanske som SAAB
og Volvo er svenske, både Toyota og Honda er ejet af dem selv og bliver så i
høj grad produceret lokalt men ender alligevel i toppen af den samme type
statistikker. Skal man følge argumentationen med at stort salg giver en høj
fejlprocent slår den jo helt fejl i dette tilfælde, og globalt er netop de
to japanske mærker temmelig store. I 2000 var de fem mest sælgende mærker
(ikke koncerner) globalt set:

1 Toyota
2 Volkswagen
3 Ford
4 Honda
5 Renault

Med hensyn til teknisk stabilitet og fejlprocent ligger 1+4 i top, 5 tæt på
bunden og 2+3 et sted midt i mellem. Så man kan godt lave mange biler, uden
at lave mange fejl.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 23:57

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe8bf93$0$95032$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
tæt på
> bunden og 2+3 et sted midt i mellem. Så man kan godt lave mange biler,

Det kan man.

Jo mere elektronisk tingeltangel der puttes i en bil, jo større mulighed
for fejl.

Det bliver spændende at se, hvorledes den nye Toyota Avensis og Golf
klarer sig efter et par år eller tre på markedet.

PS: Bemærkelsværdigt nok er Lexus ikke nævnt i diverse undersøgelser....

Hr. Bjørn

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-12-03 00:49

> [...]
>
> Det bliver spændende at se, hvorledes den nye Toyota Avensis og Golf
> klarer sig efter et par år eller tre på markedet.

Sådan har det jo været med de sidste par generationer af biler, så mod ikke
de får en erfaring hen af vejen som gør at de kan holde niveauet for fejl
nede.

> PS: Bemærkelsværdigt nok er Lexus ikke nævnt i diverse undersøgelser....

I den specifikke undersøgelse har der nok ikke været 100+ Lexus ejere med
nye biler man kunne spørge, det er jo ikke så mange Lexus der triller rundt.
Mærket er med i den svenske maskinskaderapport, som nummer 1 i øvrigt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 01:01

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe8d45c$0$95015$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
ikke
> de får en erfaring hen af vejen som gør at de kan holde niveauet for

Det må man da håbe (også for ejernes skyld).

> [...]
rundt.
> Mærket er med i den svenske maskinskaderapport, som nummer 1 i øvrigt.

Det største problem (måske kun i Danmark) er vel de enorme
reservedelspriser.

Jeg har ladet mig fortælle at en forskærm til en LX 400 skulle koste
75.000,- i reparationsudgifter.

2 forskærme og man har brugt det samme som en Yaris koster...

Bortset fra det kunne en Mazda RX-8 (231) eller en Nissan 350Z godt
tiltrække mig.... når de kan købes med TipTronic og
turbo/kompressor....zoom zoom zoom .....

Hr. Bjørn

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-12-03 01:20

> [...]
> 75.000,- i reparationsudgifter.
>
> 2 forskærme og man har brugt det samme som en Yaris koster...

Hvis det er tilfældet bliver man nok mere end almindelig utilfreds med at få
bulet bilen, men det lyder meget dyrt. I BRUGT REVEYEN 2002 står Lexus LS
400 til reservedelsindeks 200, men 75K for at få den bragt flot igen lyder
lidt i overkanten.

> Bortset fra det kunne en Mazda RX-8 (231) eller en Nissan 350Z godt
> tiltrække mig.... når de kan købes med TipTronic og
> turbo/kompressor....zoom zoom zoom .....

Ja nogle lækre biler, jeg syntes at 350Z er en rigtig flot model. Måske får
vi lidt at se til den slags biler i TV, Jan Magnussen skal jo teste en NSX
den 24/25 med henblik på en kontrakt i det japanske GT mesterskab. Men igen
dansk TV og motorsport

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 02:20

On Wed, 24 Dec 2003 01:19:35 +0100, "Kim Kristensen"

> [...]
>400 til reservedelsindeks 200, men 75K for at få den bragt flot igen lyder

Eksemplet stammer fra "Motor", som lånte importørens pressebil først i
'90-erne. De kørte en tur til Østrig, og nede i Alperne kom redaktøren
på glatis og toucherede autoværnet. Heldigvis kunne bilen kører
videre, men måtte repareres, da de kom til DK. Pris 75.000 kr.
Jeg husker det, som var det igår.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 10:35

> [...]
> på glatis og toucherede autoværnet. Heldigvis kunne bilen kører
> videre, men måtte repareres, da de kom til DK. Pris 75.000 kr.

gosh, så er det da billigere at lade en pladesmed genopbygge kofangeren
(metal) eller maleren genopbygge den (plast). Om de så skulle bruge en 3
uger på det.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-12-03 12:39

> [...]
> på glatis og toucherede autoværnet. Heldigvis kunne bilen kører
> videre, men måtte repareres, da de kom til DK. Pris 75.000 kr.

Jamen så koster det 75K, man skulle tro den var lavet af guld. Det jeg
ellers har hørt om i den retning er den testkører der bøffede en fælg på en
Lupo 3L, det kostede også noget i nærheden af 5K så vidt jeg husker hvilket
selvfølgelig er langt fra 75K men stadig dyrt. For noget der ligner 20 år
siden stod den hvide Countach som den ene af de to pool og solarium-brødre
(silver?) havde haft hos en brugtvognsforhandler i Roskilde. Da jeg så den
stod inde på værkstedet måtte jeg jo lige glo og faldt i snak med
mekanikeren, han fortalte at den lige var kommet hjem fra service hos en
specialist i Sverige. Regningen på service en ny køler og en stump af
udstødningsrøret lød på 108.000 kr. det var dæleme også mange penge den
gang.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 13:20

On Wed, 24 Dec 2003 12:39:04 +0100, "Kim Kristensen"
> [...]

>ellers har hørt om i den retning er den testkører der bøffede en fælg på en
>Lupo 3L, det kostede også noget i nærheden af 5K så vidt jeg husker

Nope - det var meget dyrere:
"I nyeste "Bilmagasinet" kørte en testperson i en kantsten med en Lupo
3L. Det kostede 2 alufælge i trillebørstørrelse, 2 dæk, en bærearm og
lidt andet. Pris ca. 14.000. Dæk/fælg alene knap 7000"

> For noget der ligner 20 år siden stod den hvide Countach som den ene af
> de to pool og solarium-brødre (silver?)

Jep, det var Silverbrødrene. Lambo'en var slagspræminen til den mest
sælgende sælger.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 13:49

> [...]
> specialist i Sverige. Regningen på service en ny køler og en stump af
> udstødningsrøret lød på 108.000 kr. det var dæleme også mange penge den

...og jeg som synes at det er dyrt at købe et tændrør til 125,-

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 13:54

On Wed, 24 Dec 2003 13:49:05 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>..og jeg som synes at det er dyrt at købe et tændrør til 125,-

Det giver jeg pr. stk til min Omega!

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 13:55

Åh, jeg mente, du skrev pr. sæt

/Mogens

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-12-03 14:43

On Wed, 24 Dec 2003 13:54:57 +0100, Mogens Knudsen

Lidt for meget glögg?

Fly

God Jul

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 15:52

KLIP

> Lidt for meget glögg?

.... eller røg i køkkenet.

Samtidig God Jul (til alle).

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 10:59

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe8db8c$0$95077$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> men 75K for at få den bragt flot igen lyder
> lidt i overkanten.

Mogens har uddybet ovennævnte længere nede i tråden.

> Ja nogle lækre biler, jeg syntes at 350Z er en rigtig flot model.

Jeg er ikke mærkefanatiker (på nogen måde) og har også været den glade
ejer af flere Mazda´er samt en enkelt Nissan Silvia 2.0i 16V DOHC
Hatchback.

Så det at købe en japansk bil er på ingen måde afskrækkende i forhold
til evt. europæiske.

> [...]
NSX
> den 24/25 med henblik på en kontrakt i det japanske GT mesterskab. Men

Det er blevet betragtelig bedre.

Hvis TV så ville skære ned på de over 27 timers fodbold om ugen og
erstatte "græskartrilningen" med bilnyt/motorsport ville det ikke være
så ringe endda...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 11:03

> Hvis TV så ville skære ned på de over 27 timers fodbold om ugen og
> erstatte "græskartrilningen" med bilnyt/motorsport ville det ikke være
> så ringe endda...

101% enig

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-12-03 10:22

> [...]
> deres egne produkter som værende ringe.
>
> Gad vide hvordan en japaner ser på sagerne i hjemlandet..?

LOL, der var no én med en Volvo, der følte sig trådt over tæerne Det er
ikke noget med opfattelse, som jeg læser det. Det er konstaterede fejl, så
den med japserne kommer du ikke langt med.

/Caspersen

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-12-03 12:43

On Thu, 25 Dec 2003 10:22:10 +0100, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> [...]
>ikke noget med opfattelse, som jeg læser det. Det er konstaterede fejl, så
>den med japserne kommer du ikke langt med.

Det er den samlede tilfredshed med bilen og værkstedet - altså
opfattelse.
At det så IMHO er statistisk forkert at pare de to udsagn er en anden
side af sagen.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 21:27

KLIP

> At det så IMHO er statistisk forkert at pare de to udsagn er en anden
> side af sagen.

Enig.

Hvis du så tager antallet af biler i Danmark, burde vi køre i det samme
mærke og model alle sammen.....

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 21:16

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> LOL, der var no én med en Volvo, der følte sig trådt over tæerne

Nu er jeg ikke Volvo-fanatiker, hvilket du kan overbevise dig om, når du
på dfb´s hjemmeside ser de bilfabrikater, jeg har været forundt at eje.

Jeg kan finde ting at udsætte på samtlige mærker og deres
værksteder........

PT kører jeg altså i Volvo......men måske i et helt andet mærke i morgen
...... nåeee ja .... jeg har jo også en Renault Clio II....

Forskellen imellem mig og andre er måske, jeg køber den/det bil/mærke
som umiddelbart passer mig og så vil jeg faktisk skide på, hvad
journalister og andre "skriftkloge" mener.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas H.

Dato : 21-12-03 18:10

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> Dumpet: Tyskerne er trætte af tyske biler

<snip>

Jamen det er dybt tragisk synes jeg! For jeg er desværre ret sikker på at
der er noget om snakken, og når selv tyskerne indrømmer det nu, går det
rigtig stærkt den forkerte vej, hvis ikke de lynhurtigt tager sig sammen.
Min teori er, at det bliver simpelthen lavet alt alt for billigt og
spinkelt, og det er Japserne altså bedre til end europæerne (de har jo gjort
det i maaange år Gamle japanerbiler rustede helt vildt, den fase har de
ligesom været i gennem, i 90'erne var det så Opels tur, og alt Fords nye
lort, ruster også værre end en gammel Honda Civic! Så er der alt det
elektriske, som snart er det værste, fordi der kommer mere og mere af det i
nye biler, derfor ser man det ekstra tydeligt i disse år, det sørgelige er,
at det er lige meget om det er en Xsara eller en Mercedes S600, de KAN ikke
finde ud af, at lave dem uden en masse elektriske fejl. Dette har Japserne
tilsyneladende ikke de store problemer med, hvorfor må guderne vide.

Så er der udseende og kvalitetsindtryk, der synes jeg altid Japanerbiler har
lignet det det var, nemlig noget billigt lort, men også her har de lært af
Europæerne, Mazda 6, den nye Avensis osv. .... de skal VIRKELIG se at tage
sig sammen i Tyskland, og Frankrig hvis de skal overleve!

Og alle jer, der sammenligner med, at jeres 1986 Ford Sierra da virker fint
nok, kan man ligesom ikke rigtig bruge til noget

God jul
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-12-03 19:46

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Europæerne, Mazda 6, den nye Avensis osv. .... de skal VIRKELIG se at tage
> sig sammen i Tyskland, og Frankrig hvis de skal overleve!

Uenig i, at udseende og kvalitetsindtryk er noget billigt lort. Europæerne
har i de senere år betrukket instrumentbordet med slingredug (det man
bruger på borde i skibe for at holde kopper og bestik på plads) og alle
journalister hyler op om dejlig blød plastickvalitet. Som om man sidder og
kæler for instrumentbordet når man kører.

Gudskelov er de da begyndt at skrive kvalitets*fornemmelse* i stedet for
kvalitet

> Og alle jer, der sammenligner med, at jeres 1986 Ford Sierra da virker
fint
> nok, kan man ligesom ikke rigtig bruge til noget

Nemlig!

/Caspersen

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 21-12-03 20:08

> Og alle jer, der sammenligner med, at jeres 1986 Ford Sierra da
> virker fint nok, kan man ligesom ikke rigtig bruge til noget

Nu er det en 87'er, og den er både billig og kører udmærket! Bom. Den har
stort set intet kostet i de 4½ år jeg har haft den. Eller rettere har den
kostet det samme som 1. års afskrivning på en Avensis. X-)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-12-03 20:45

> [...]
> Min teori er, at det bliver simpelthen lavet alt alt for billigt og
> spinkelt, og det er Japserne altså bedre til end europæerne (de har jo

Tror nu mere at det er de hyppige modelskift der har den indvirkning,
japanerne er i rigtig mange år kommet med en ny model af en given bil nå de
var noget nyt at komme med. Den ide om at køberne skulle have glæde af de
tekniske landvindinger så hurtigt som muligt er jo noget tyskerne engang
afviste som noget pjat, men nu gør de det selv.

Gamle japanerbiler rustede helt vildt, den fase har de
> ligesom været i gennem, i 90'erne var det så Opels tur, og alt Fords nye
> lort, ruster også værre end en gammel Honda Civic! Så er der alt det

Nu var det ikke kun gamle japanere der rustede, folk i min alder kan sikkert
også huske Alfasud, de første Unoer, Volvo 343, nogle årgange af Golf var nu
også hårdt ramt, Kadett E og BMW 3 havde også deres problemer.

> [...]
> finde ud af, at lave dem uden en masse elektriske fejl. Dette har Japserne
> tilsyneladende ikke de store problemer med, hvorfor må guderne vide.

Jeg tror de har været bedre til at lære af deres fejl, og så lave processen
om for at undgå disse fejl. I 1994 var jeg på et kvalitetsbevidsthedskursus,
noget af materialet bestod i det resultat en amerikansk forsker havde fået
ud af at studere japansk kontra tysk bilindustri. Resultatet viste at
japanerne brugte flest penge på at forbygge fejl mens tyskerne brugte flest
på at rette dem, sammenlagt brugte tyskerne en del flere penge end japanerne
nå man lagde forebyggelse og fejlrettelse sammen. Denne forsker var kommet
frem til at det tog Mercedes 14 dage at rette fejlene på en af deres biler,
mens Toyota på de samme 14 dage producerede fire biler af tilsvarende
størrelse uden fejl. Så lidt på spidsen kan man sige at Toyota kun betalte
deres folk for at lave fejlfrie biler, mens Mercedes først betalte nogle af
deres folk for at lave fejl og der efter betalte andre af dem for at rette
de fejl (så tror da fanden det bliver dyrt).

En stor tysk undersøgelse lavet af CAR (centret for bilforskning), og det
tekniske universitet i Gelsenkirchen kommer frem til at seks ud af ti
driftsstop skyldes elektronikfejl. De kommer også frem til at Honda er dem
med færrest og SAAB dem med flest, utroligt at en koncern som SAAB der også
producere fly og militærudstyr ikke kan lave den slags bedre.

> Så er der udseende og kvalitetsindtryk, der synes jeg altid Japanerbiler
har
> lignet det det var, nemlig noget billigt lort, men også her har de lært af

Måske er det omvendt, at det er de andre der er noget dyrt lort. Man høre så
ofte om kvalitetsindtryk, og at noget giver indtryk af kvalitet er jo ikke
ensbetydende med at det er det.

> Europæerne, Mazda 6, den nye Avensis osv. .... de skal VIRKELIG se at tage
> sig sammen i Tyskland, og Frankrig hvis de skal overleve!

Det jeg har læst er at grunden til at Renault købte sig ind i Nissan var for
at højne kvaliteten, så jeg tror godt de ved det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 23:32

> og alt Fords nye
> lort, ruster også værre end en gammel Honda Civic!

Du har så evig ret, det er f..... en skandale at ford ikke gider at smide
bilerne i et zinkbad uden de bliver sendt ud til kunderne. Den måde at
rustbehandle biler på er ganske enkelt dårlig som ford har valgt.

> [...]
> finde ud af, at lave dem uden en masse elektriske fejl. Dette har Japserne
> tilsyneladende ikke de store problemer med, hvorfor må guderne vide.

Vi har jo selv lært dem det meste :o/

> Og alle jer, der sammenligner med, at jeres 1986 Ford Sierra da virker
fint
> nok, kan man ligesom ikke rigtig bruge til noget

Så har man også accepteret at instrumentbordet knirker, stolene er udhulede,
diverse lysfejl, olierøg ved motorstart,,,,,,

Fra : Snusken

Dato : 21-12-03 21:47

Hej.

I kun een af de 25 halvgamle biler jeg haft har motoren været skiftet og
det var en ....... ja, gæt: Toyota Starlet med 1,3 12V motor (pga utæt
olietryksføler og deraf flg. for lavt olietryk til 4. cyl.) , hvorimod
f.eks. en gl. Golf GTI med 280000 km på motoren stadig kunne holde til
nogle tæsk.

mvh Erik
----------------------------->

Fra : Leif Nielsen

Dato : 22-12-03 19:42

Selvfølgelig er Tyskerne trætte af de plasticbaljer de selv
producerer.
De er akkurat lige så fyldt med plastic og billig letforgængelig
elektronik som alle andre helt nye biler. Moderne biler er produceret
efter devicen: Køb nyt, brug det og smid det så væk når det ikke duer
længere. Alt for mange biler holder ikke hvad de lover, de er dårligt
konstrueret og alt for præget af billig masseproduktion. Der findes jo
ikke biler til under 500.000 kr, hvor kabinerne f.eks. ikke er proppet
med elendig hård plastic som knirker og brager når det er koldt.
Dårlige hårde formstøbte sæder der ikke passer til en normal
menneskekrop. Bilproducenterne prøver som alle andre der gerne vil
sælge varer, at profilere sig i reklamer der lover langt mere end de
holder.
Når jeg ser tests af brugte biler med 2-4 år på bagen, læser jeg alt
for ofte atder er "begyndende problemer med rustangreb, også på
bærende dele. Men især diverse undervognskomponenter, dårlige bremser,
slidte motorer, slidte kabiner osv...Jeg er absolut ikke imponeret
over kvaliteten på de biler jeg efterhånden skal betale 250-300.000
kr. for at få lov til at eje.

Leif Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 22-12-03 22:53

> [...]
> :: proppet med elendig hård plastic som knirker og brager når det er
> :: koldt. Dårlige hårde formstøbte sæder der ikke passer til en normal

Ja, det lød som et gevaldigt surt opstød.

Fra : Leif Nielsen

Dato : 23-12-03 10:57

Nej, det var nu ikke ment som et surt opstød, men jeg mener oprigtigt
at vi bliver taget ved næsen når vi køber nye biler. Et er den
overdrevne og urimelige afgift vi skal slås med, men samlekvalitet og
komponentkvalitet er altså ikke imponerende. Der er absolut også en
tendens til at nyere biler bliver mere og mere spinkelt konstrueret.
Om det er for at spare vægt til fordel for bedre brændstoføkonomi ved
jeg ikke, men på det område er der jo heller ikke sket nogen større
revolution de sidste 10 - 15 år, bortset fra de der små tændstikæsker
som f.eks Lupo. Til gengæld er de så rasende dyre at de alene på
prisen gør sig selv uinteressante. Mht. brændstorøkonomi. Min gamle nu
pensionerede Peugeot 405 1,9 fra 1991 kørte ca. det samme på literen
som min svogeres 8 måneder gamle Nissan Primera.
Jeg mener det ville være på sin plads at bilproducenterne lyttede lidt
til deres kunders kritik. det kan ingen vist påstå der har været
tradition for. Tværtimod hører vi jo gang på gang groteske historier
om hvordan bilejere må slås med forhandlere, som jo opererer efter
producentens anvisninger, omkring latterlige fejl og mangler. Biler
der ikke kan bremse når det regner, biler der ikke kan bakke når
vinden blæser fra øst osv. Jeg har engang set i "Kontant" et indslag
om en Opel Astra ejer hvor rattet knækkede af under kørsel. en fejl
som Opel Danmark ikke ville tage ansvaret for. Der er masser af
eksempler.
Desværre for os bilejere, er stort set alle næsten alle producenter
skåret ud af samme stykke på dette område, og derfor er vi jo bundet
på hænder og fødder, fordi vi ikke kan vælge de dårlige fra.
Så ikke noget surt opstød herfra, men lidt ærgelse over at
producenterne ikke gider lytte til deres forbrugere.

Glædelig jul og godt nytår.

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-12-03 16:04

"Leif Nielsen" <it-center@teaterbygningen.dk> skrev i en meddelelse
> prisen gør sig selv uinteressante. Mht. brændstorøkonomi. Min gamle nu
> pensionerede Peugeot 405 1,9 fra 1991 kørte ca. det samme på literen
> som min svogeres 8 måneder gamle Nissan Primera.

Er de lige tunge ? Var der ligeså meget forbrugskrævende ekstraudstyr ?

/Caspersen

Fra : Leif Nielsen

Dato : 24-12-03 09:45

"C. Caspersen wrote: >
Er de lige tunge ? Var der ligeså meget forbrugskrævende ekstraudstyr
?

Min gamle Peugeot var en st.car, så jeg mener bestemt at den var
tungere. Jeg kender ikke de eksakte tal. Men jeg mener nu heller ikke
at f.eks. en A/C kompressor skulle gøre en større forskel i det store
spil.
Men der hvor min pointe er, er at i gruppen mellemklassebiler, som
Peugeot 405/406 Opel Vectra, Primera og andre biler i den størrelse.
er der ikke den store forskel idag og for 10 år siden.

Leif Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 17:37

> Jeg mener det ville være på sin plads at bilproducenterne lyttede lidt
> til deres kunders kritik. det kan ingen vist påstå der har været
> tradition for.

Næh jeg har forgæves forsøgt at komme i kontakt med Ford Motor Company
angående deres latterlige rustbeskyttelse (eller mangel på samme). De vil
sgu kun sælge nye biler og har man en bil der er bare at par år gammel, kan
man virkelig "rende og hoppe"

> [...]
> Så ikke noget surt opstød herfra, men lidt ærgelse over at
> producenterne ikke gider lytte til deres forbrugere.

Du har så evig ret. Man kan ikke engang sende en email til Ford men skal
skrive et traditionelt brev eller ringe til dem, hvilket jeg ofte har gjort
uden at jeg føler det bliver taget seriøst.
Mage til arrogance findes vist ikke i mange andre brancher og så har man
også kun betalt afsindig mange penge for..........??? ingenting.