/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bokstuning af Skoda Octavia
Fra : Martin


Dato : 21-12-03 14:41

Hej, jeg har netop købt en spritny Skoda Ovtavia 1,9 TDI m. 110 HK. Jeg påtænker
at forsyne den med en FGA bokstuning, men er lidt nervøs for den nye motor. Mit
formål med tuningen er primært et bedre moment samt en bedre brændstoføkonomi.

Nogle erfaringer ??

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.255.89.129)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


 
 
Kristian Knudsen (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Knudsen


Dato : 21-12-03 15:21


> Nogle erfaringer ??

---

Hej Martin.

Jeg har købt en 115 hk som er chippet.
Jeg har ikke de præcise tal men jeg er blevet oplyst 140 hk, så´ n cirka og
360 nm. Jeg skal have den på rullefelt, bare for nysgerrigheden.

Jeg kan i hvert fald fortælle dig at jeg har en kæmpe moment og den kører
bare godt. Jeg har ikke kørt så langt endnu, men de 1000 jeg har kørt er med
+16 km/l.

Jeg har prøvet en Octavia hos Skoda i Helsinge og de havde sgu sat en boks i
den fra start, så der er åbenbart nogle forhandlere som tilbyder dette. Jeg
har ikke fundet nogen VW-forhandler som vil vedkende sig det.

Jeg har en bekendt som købte en spritny Seat Leon 110 hk. og den blev også
leveret med boks.

Så, du må høre rundt omkring.

Bor du i Nordsjælland giver jeg gerne en tur...

Mvh.
Kristian



Henrik (21-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 21-12-03 18:45

Hej

Prøv at gå ind på www.hcracing.dk der er en som også har boks til en skoda oktavia
1,9.

Jeg har også købt en boks hos hcracing til min passat 130 hk og har kørt ca.30K km
med denne uden nogle problemer og ca. 12% længere på literen, samtidig med jeg har
fået ca. 10% mere moment.

Hilsen
Hn.






"Martin" <mailto:martin.bak@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
"Bokstuning af Skoda Octavia"

> Hej, jeg har netop købt en spritny Skoda Ovtavia 1,9 TDI m. 110 HK. Jeg påtænker
> at forsyne den med en FGA bokstuning, men er lidt nervøs for den nye motor. Mit
> formål med tuningen er primært et bedre moment samt en bedre brændstoføkonomi.
>
> Nogle erfaringer ??
>
> -- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.255.89.129)
> -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk
>
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.199.200.146)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


phk (21-12-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-12-03 21:36


"Henrik" <hach@private.dk> skrev i en meddelelse
news:00bb01c3c7ea$397576e0$10ffaad5@autoatlas.local...

> Jeg har også købt en boks hos hcracing til min passat 130 hk og har kørt
ca.30K km
> med denne uden nogle problemer og ca. 12% længere på literen, samtidig med
jeg har
> fået ca. 10% mere moment.

Har du fået forklaret hvordan det kan lade sig gøre at få bilen til at køre
længere på literen?

12% er relativt langt. Eksempelvis er det min erfaring at en Golf 3 TDI
110HK kører 17,5% længere på literen end en Golf 2 GTD ved 100 km/t. Skal
man så lægge yderligere 12% oveni .... jeg mener ikke det er realistisk.

Hvordan kan en motor kræve mindre diesel ved kørsel ud af landevejen blot
fordi den er chippet (fordi jeg mener ikke det er muligt at spare 12% i
brændstoføkonomi som følge af et bedre moment). Og i det øjeblik du udnytter
det bedre moment ud over standardmomentet koster det brændstof!

Ganske vist kan man accellerere under laver omdrejninger (tidligere
gearskift), men jeg kan se, når jeg tilslutter mit interface til udlæsning
af data fra motoren, at det ikke er gratis at træde speederen ned, ej heller
ved lave omdrejninger.

Såhh hvordan fremkommer de 12% lige?


--
Per, Esbjerg
der skal have tjippet sin TDI´er inden juni måned til skræk og advarsel for
alle benzinbetvingere :)



Morten Fruergaard (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-12-03 06:34

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Såhh hvordan fremkommer de 12% lige?


Motoren får det diesel, som den skal bruge - hverken mere eller mindre.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



phk (22-12-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-12-03 11:02


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:bs5vp5$7m8$1@sunsite.dk...
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> > Såhh hvordan fremkommer de 12% lige?
>
>
> Motoren får det diesel, som den skal bruge - hverken mere eller mindre.

En dieselmotors omdrejninger bliver udelukkende styret af mængden af diesel.
Luftmængden bliver ikke reguleret. Når en diesel får en given mængde
brændstof kører den alt andet lige med en given hastighed uanset om den er
chiptunet eller ej. Det er f.eks. ikke således at en given belastning giver
en ændring i f.eks. turbotryk så man kunne forestille sig at man af den vej
kan spare på brændstoffet.

Således tilbageviser jeg hermed din påstand ;)
--
Per, Esbjerg



Peter G C (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 23-12-03 13:48

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe60416$0$29380$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

[klip]

> Har du fået forklaret hvordan det kan lade sig gøre at få bilen til at
køre
> længere på literen?

Det kan han nok ikke - det er vel kun specialister der kan forklare det?

> 12% er relativt langt.

Er det?

> Eksempelvis er det min erfaring at en Golf 3 TDI
> 110HK kører 17,5% længere på literen end en Golf 2 GTD ved 100 km/t. Skal
> man så lægge yderligere 12% oveni .... jeg mener ikke det er realistisk.

Nå - og?

> Hvordan kan en motor kræve mindre diesel ved kørsel ud af landevejen blot
> fordi den er chippet (fordi jeg mener ikke det er muligt at spare 12% i
> brændstoføkonomi som følge af et bedre moment). Og i det øjeblik du
udnytter
> det bedre moment ud over standardmomentet koster det brændstof!

Det er ganske sædvanligt, at en box eller chip giver bedre brændstoføkonomi.
Se f.eks. http://www.fgamotorsport.dk/modeloversigt.htm:

"En fynbo (kunden ønsker at være anonym p.g.a. forholdet til sin forhandler)
har lavet lidt forskellige tests på en Peugeot 406 HDi."

Tjek de procentuelle forbedringer i brændstoføkonomien.

> Ganske vist kan man accellerere under laver omdrejninger (tidligere
> gearskift), men jeg kan se, når jeg tilslutter mit interface til udlæsning
> af data fra motoren, at det ikke er gratis at træde speederen ned, ej
heller
> ved lave omdrejninger.
>
> Såhh hvordan fremkommer de 12% lige?

Han har sgu nok målt det......

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



phk (23-12-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-12-03 14:21


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe83995$0$27400$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fe60416$0$29380$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Har du fået forklaret hvordan det kan lade sig gøre at få bilen til at
> køre
> > længere på literen?
>
> Det kan han nok ikke - det er vel kun specialister der kan forklare det?

Jeg har snakket med Bosch i Esbjerg - der var ingen der der kunne forklare
det ;)

> > 12% er relativt langt.
>
> Er det?

Ja. Prøv at køre en given strækning i din bil med en bestemt hastighed - og
kør så den samme strækning på samme tid og spar så 12% i brændstof. Temmelig
umuligt, også selv om du i mellemtiden har fået en tuningschip monteret.

> > Eksempelvis er det min erfaring at en Golf 3 TDI
> > 110HK kører 17,5% længere på literen end en Golf 2 GTD ved 100 km/t.
Skal
> > man så lægge yderligere 12% oveni .... jeg mener ikke det er realistisk.
>
> Nå - og?

Jeg kan godt se advokaten har nogle rigtig gode argumenter der. Jeg kan så
modargumentere at den af grundene til at økonomien er så god på TDI´eren er
at den kører med omkring 20% laverer omdrejninger end GTD´eren ;)


> > Hvordan kan en motor kræve mindre diesel ved kørsel ud af landevejen
blot
> > fordi den er chippet (fordi jeg mener ikke det er muligt at spare 12% i
> > brændstoføkonomi som følge af et bedre moment). Og i det øjeblik du
> udnytter
> > det bedre moment ud over standardmomentet koster det brændstof!
>
> Det er ganske sædvanligt, at en box eller chip giver bedre
brændstoføkonomi.
> Se f.eks. http://www.fgamotorsport.dk/modeloversigt.htm:

Lige netop på den side står der intet om forbedring af brændstoføkonomi i
forbindelse med boks/chip. Og der er også ret mange chip-sælgere som _ikke_
bruger forbedret forbrug som argument for at man skal købe en chip.

> "En fynbo (kunden ønsker at være anonym p.g.a. forholdet til sin
forhandler)
> har lavet lidt forskellige tests på en Peugeot 406 HDi."
>
> Tjek de procentuelle forbedringer i brændstoføkonomien.

Nu kan jeg ikke finde det sted du tilsyneladende henviser til i ovenstående
internetadresse. Det nærmeste bokstuning kommer bedre brændstoføkonomi er:

a.. Man opnår en forbedring af forbruget hvis man kører på samme måde med
boksen monteret som man gjorde før.

Hvis man kører på samme måde som før, så er den eneste måde for mig at se en
forbedring af brændstoføkonomien at chippen også nedsætter friktionen i
motor eller karossen. Men kan en chip det?

> > Ganske vist kan man accellerere under laver omdrejninger (tidligere
> > gearskift), men jeg kan se, når jeg tilslutter mit interface til
udlæsning
> > af data fra motoren, at det ikke er gratis at træde speederen ned, ej
> heller
> > ved lave omdrejninger.
> >
> > Såhh hvordan fremkommer de 12% lige?
>
> Han har sgu nok målt det......

Lige som dem der begynder at køre Nitro 3000 (what ever), og som også lige
får en forbedring af brændstoføkonomien?
Eller dem der får en chip monteret tilfældigvis lige samtidig med at man
begynder at køre sommerdiesel (det kan godt forklare de 12% selv om
forbruget efter min erfaring i den forbindelse falder lidt mindre).

Jeg kunne forstå det hvis man fik gearet bilen om samtidig, som jeg gjorde i
sin tid med min GTD´er ... men det gør man ikke mere (i hvert til fælde ikke
med VW og mig bekendt heller ikke med andre).

Jeg tror bare ikke en meter på det.


--
Per, Esbjerg



Peter G C (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 23-12-03 15:31

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe8413b$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Jeg har snakket med Bosch i Esbjerg - der var ingen der der kunne forklare
> det ;)

Der kan du bare se

> > > 12% er relativt langt.
> >
> > Er det?
>
> Ja. Prøv at køre en given strækning i din bil med en bestemt hastighed -
og
> kør så den samme strækning på samme tid og spar så 12% i brændstof.
Temmelig
> umuligt, også selv om du i mellemtiden har fået en tuningschip monteret.

Det er faktum, at mange får en forbedret brændstoføkonomi - længere er den
ikke.

[klip]

> Jeg kan godt se advokaten har nogle rigtig gode argumenter der. Jeg kan så
> modargumentere at den af grundene til at økonomien er så god på TDI´eren
er
> at den kører med omkring 20% laverer omdrejninger end GTD´eren ;)

- Du har da ingen argumenter mod mandens måling..... ( og jeg er ikke
advokat )

[klip]

> > Det er ganske sædvanligt, at en box eller chip giver bedre
> brændstoføkonomi.
> > Se f.eks. http://www.fgamotorsport.dk/modeloversigt.htm:
>
> Lige netop på den side står der intet om forbedring af brændstoføkonomi i
> forbindelse med boks/chip. Og der er også ret mange chip-sælgere som
_ikke_
> bruger forbedret forbrug som argument for at man skal købe en chip.

Beklager fejlen. Kig på http://www.fgamotorsport.dk/Erfaringer.htm - vedr.
fynboen. Så skal du se resultater.

[klip]

> Nu kan jeg ikke finde det sted du tilsyneladende henviser til i
ovenstående
> internetadresse. Det nærmeste bokstuning kommer bedre brændstoføkonomi er:
>
> a.. Man opnår en forbedring af forbruget hvis man kører på samme måde med
> boksen monteret som man gjorde før.

Korrekt.

> Hvis man kører på samme måde som før, så er den eneste måde for mig at se
en
> forbedring af brændstoføkonomien at chippen også nedsætter friktionen i
> motor eller karossen. Men kan en chip det?

Du konklusion er mellem resultat og årsag hænger ikke sammen....

[klip]

> Jeg tror bare ikke en meter på det.

Per, det har intet med religion at gøre

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Landberg (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Landberg


Dato : 23-12-03 17:45

Angående længere på literen efter montage af boks eller chip....

Det er (sikkert som bekendt) mig der står bag www.fgamotorsport.dk /
www.bokstuning.dk

Det er korrekt, at mange kunder ofte oplever en forbedring af økonomien
efter montage af en boks. På hjemmesiden går jeg ikke i detaljen med
hvorfor, men jeg kan prøve at forklare det lidt nærmere her. For det første,
så er der stor forskel motorerne imellem og boksene/chippene imellem. Min
klare holdning er, at man ikke skal tune sin bil for at få bedre økonomi,
men for at få flere kræfter. Får man så også bedre økonomi, så er det bare
en "gratis gevinst". Økonomien kan forbedres på flere måder:
1: Hvis boksen forlænger/rykker indsprøjtningstidspunktet og derved også det
tidspunkt hvor dieselen antændes, så kan man få en kraftigere og bedre
forbrænding. Ved at sprøjte dieselen ind en anelse tidligere, så kommer der
mere tryk på forbrændingen og man udnytter brændstoffet bedre. Ulempen er,
at forureningen med NoX stiger og dette er også årsagen til at fabrikkerne
indstiller motorerne "forkert" fra fabrikken. Forureningen stiger ikke
voldsomt, men når fabrikkerne skal tilfredsstille nogle emsige politikere,
så kan selv systemer som EGR virke fornuftige....
2: På commonrail-motorer kan man øge indsprøjtningstrykket og - som nævnt
ovenfor - indsprøjtningstidspunktet. Hvis trykket øges får man en bedre
forbrænding p.g.a. en bedre forstøvning af dieselen. Forskellen i økonomien
kan være ganske voldsom, men det svinger meget efter hvordan bilen er
indstillet fra fabrikken. Nogle biler kører i forvejen med et relativt højt
tryk, mens andre kører med et lavere tryk og deraf dårligere økonomi. Det er
ikke kun chaufførens skyld, at nogle HDi'er kører 20km/l og andre ikke er
til at drive over 15km/l. Jeg gjorde selv forsøget med min tidligere
Picasso. Den kørte 13.6km/l fra Aalborg til København med 130km/t uden boks.
Hjem med samme fart men med boks kørte den 17.0km/l. Begge tal fundet ved
optankning. Jeg har desuden kendskab til en taxavognmand med en C5 2.2HDi. H
ans forbrug ligger 1 liter lavere pr. 100km med boksen monteret. Men som
sagt, så svinger det fra bil til bil. F.eks. kører min egen Octavia 90hk
ikke længere literen med en boks end uden, men jeg har hørt fra flere
kunder, at de kører 1-1½ km. længere pr. liter. Jeg har lavet en del tests
og kan ikke konstatere nogen forskel.
3: Min bil har med boks ca. samme antal hk ved 2.500omdr./min som den har
uden boks ved 4.000omdr./min. Det vil sige, at jeg kan lave samme
acceleration med boks ved at skifte gear ved 2.500omdr/min som jeg kan uden
boks ved at køre bilen ud i gearene. En turbodieselmotor arbejder langt mere
effektivt ved lave end ved høje omdrejninger og hvis man udnytter momentet
til at komme fremad i stedet for at køre den ud i gearene vil man også få en
bedre udnyttelse af brændstoffet.

Håber disse punkter har givet lidt klarhed. Som nævnt, så skal man ikke købe
en boks for at spare på brændstoffet, men tage det som en behagelig
sidegevinst, hvis bilen kører længere på literen.


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



phk (23-12-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 23-12-03 20:43


"Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fe87107$0$29419$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> 3: Min bil har med boks ca. samme antal hk ved 2.500omdr./min som den har
> uden boks ved 4.000omdr./min.

Hvilken bil er det?

> Det vil sige, at jeg kan lave samme
> acceleration med boks ved at skifte gear ved 2.500omdr/min som jeg kan
uden
> boks ved at køre bilen ud i gearene. En turbodieselmotor arbejder langt
mere
> effektivt ved lave end ved høje omdrejninger og hvis man udnytter momentet
> til at komme fremad i stedet for at køre den ud i gearene vil man også få
en
> bedre udnyttelse af brændstoffet.

Dette gælder i øvrigt alle biler ;)

> Håber disse punkter har givet lidt klarhed. Som nævnt, så skal man ikke
købe
> en boks for at spare på brændstoffet, men tage det som en behagelig
> sidegevinst, hvis bilen kører længere på literen.

Jeg havde læst et eller andet sted at dieselmotorer kan fremstille NOX hvis
de bliver presset. Det med indsprøjtningstidspunktet havde jeg ikke taget
med som en mulighed i programmeringen af chippen - så jeg kunne godt tænke
mig at vide hvilke specifikke ting man kan ændre på i chippen ud over
indsptrøjtningstidspunkt og -mængde (de kan vil ændres ved alle
omdrejningstal, hvordan gør man det i praksis i chippen, er det bare een
parameter til hele omdrejningsområdet?)?

Jeg skal selv have chippet min 110HK TDI inden maj måned, så jeg vil gerne
vide lidt mere om det :)


--
Per, Esbjerg
dobbelt DK-mester i økonomikørsel Dieselklassen :)



Rene´ (24-12-2003)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 24-12-03 09:57

nu skal jeg kommer med en historie som jeg har prøvet, jeg køre en del med
campingvogn efter en MB 220 cdi og har kørt højest 9,6 uden boks. efter boks
har jeg haft den på 10,9 på samme strækning fra Ålborg til kruså camping.
jeg tror at når jeg køre uden boks gear bilen ned når den kommer til de
store bakker. (autmatgear). men efter boksen har den holdt sig i 5 gear hele
turen selv op ad de stejle bakke ved Randers, jeg køre altid omkring 89 km i
timen (autopilot) det er nemlig det lastbilerne kan køre.



Carsten Petersen (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Petersen


Dato : 03-01-04 18:14

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message news:<3fe89adb$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3fe87107$0$29419$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Jeg skal selv have chippet min 110HK TDI inden maj måned, så jeg vil gerne
> vide lidt mere om det :)

Tjah Per, nu har du jo tidligere udtalt at du har valgt ikke at
benytte en boks, elers har jeg en fin lille fyr liggende her i
Esbjerg, som gav 142 hk i min 110 hk TDI. Skiftes kun pga. overgang
til 130 hk TDI.

Mvh
Carsten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste