Spørgsmål til pladesmedene..
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-12-03 09:59

Hejsa..

Hvis nu man skal lave en bil der har fået et ordentligt tryk,
hvordan finder man så ud af præcist hvor tårne og beslag til
affjedring skal sidde? Hvis man fx. bliver nødt til at montere et
reperationsstykke og der på dette sidder et beslag til en
stræberarm til affjedringen, så er det jo ikke helt ligegyldigt om
dette beslag kommer til at sidde en halv cm. for langt fremme
eller tilbage, det er jo rigeligt til at ødelægge
affjedringsgeometrien og derved bilens køreegenskaber. Har
pladesmede sådan nogle opslagsværker hvor de kan se at et beslag
skal sidde præcis 178,9 mm fra et eller andet bestemt punkt, så
man er sikker på det kommer til at sidde helt rigtigt??

--
Hygge..
Thomas

Fra : ENN

Dato : 21-12-03 11:13

Man sætter bilen i bænk - fx en gillette bænk hvor den sættes op med et
monteringssæt der passer på bilmodellen så kan man præcis se hvor de
forskellige fixpunkter skal sidde.

På bænken kan monteres hydraulikværktøj mv. som man kan bruge til at trække
dele ud mv.
En sådan bænk er faktisk et must hvis man skal lave ordentligt pladearbejde.
Bænken sikrer at alt kommer til at sidde præcis hvor det skal.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-12-03 11:46

ENN wrote:

> Man sætter bilen i bænk - fx en gillette bænk hvor den sættes op med et
> monteringssæt der passer på bilmodellen så kan man præcis se hvor de
> forskellige fixpunkter skal sidde.

Skal pladesmeden så have bunker af monteringssæt til forskellige
bilmodeller liggende, eller dækker ordet monteringssæt over nogle
"koordinater" til hvordan bænken skal indstilles?

> En sådan bænk er faktisk et must hvis man skal lave ordentligt pladearbejde.
> Bænken sikrer at alt kommer til at sidde præcis hvor det skal.

Okay..

Tak for svarene..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-12-03 12:18

Thomas Strandtoft wrote:

> Skal pladesmeden så have bunker af monteringssæt til forskellige
> bilmodeller liggende,

Nej, man har som regel de mest brugte modeller liggende selv (afhængigt af
værkstedets størrelse/type), resten låner/lejer man fra gang til gang.

--
Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk / http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : ENN

Dato : 21-12-03 13:19

Man melder sig ind i Celette ringen hvor man så låner monteringskittene af
hinanden - på den måde kan man låne monteringsfiksturer til den model man nu
skal have i bænk.

Fra : ENN

Dato : 21-12-03 11:15

Du kan evt. læse mere her: http://www.celette.com/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-12-03 11:54

ENN wrote:

> Du kan evt. læse mere her: http://www.celette.com/

...og glem bare mit spørgsmål om indstilling af sådan en bænk, jeg
har lige fundet en nydelig fotoserie der illustrerer det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-12-03 13:10

Smart med sådan en Celette bænk ! - kan man så ikke bare tage en Fiat Uno og
så indprogrammere at det er en Ferrari, og så vupti - simsalabim ??

mvh

Andreas M. Hansen