/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opsætning af undervogn på Calibra
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-03 08:36

Hej gruppe,

En bekendt har lidt problemer med sporsikkerheden på sin Calibra, ved
meget høje hastigheder.
Den er original i udformningen (Hellere ladetryk en spoilere)
nyt sænkningssæt 30mm (Apex), nye gasdæmpere(Monroe), 6x16 alu.
Sporet med al den elektronik og laser der fåes.
Mange eksperimenter med dæktryk, helt op til eksplotionsgrænsen.
Kvalitetsdæk med Z markering (270km/t). Dækkene er svjh 205/50 el. 205/55.
Nye styre/bærekugler/tandstang.
Ved hastigheder over 220 km/t kræver det en fast hånd og
mange justeringer på rattet for at holde retningen.
Han ved godt at 19" fælge med en lav dækprofil vil hjælpe og er villig til
at "style" med en "frontspoilerlæbe".
Den er dog alt for levende til at det ikke kan blive bedre, uden
voldspoilere og
møllehjul.

Der er overvejet at skifte gummibøsningerne i undervogn fra shore 60 til
shore 95.

Han vil forfærdelig gerne i kontakt med en person, der sætter undervogne på
DTC vogne - og helst i Jylland :)

Nogen der ved noget (selvom han er en fartbølle)?

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



 
 
Mogens Knudsen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 18-12-03 08:52

On Thu, 18 Dec 2003 08:36:07 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

>Han vil forfærdelig gerne i kontakt med en person, der sætter undervogne på
>DTC vogne - og helst i Jylland :)
>Nogen der ved noget (selvom han er en fartbølle)?

Han har nok ikke mange chancer ved Jan Mortensen, hvis han giver
udtryk for at være en fartbølle, men ham ville jeg kontakte, hvis det
var. Jan bor jo også deroppe omkring (vest for Skive)
www.tolerance.dk/showpage.asp?lPageID=22


/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Ukendt (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-03 09:01

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:aum2uv8d0dlsqmh966nhv1as4h7c2k0su0@4ax.com...
> On Thu, 18 Dec 2003 08:36:07 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
> wrote:
>
> >Han vil forfærdelig gerne i kontakt med en person, der sætter undervogne

> >DTC vogne - og helst i Jylland :)
> >Nogen der ved noget (selvom han er en fartbølle)?
>
> Han har nok ikke mange chancer ved Jan Mortensen, hvis han giver
> udtryk for at være en fartbølle, men ham ville jeg kontakte, hvis det
> var. Jan bor jo også deroppe omkring (vest for Skive)
> www.tolerance.dk/showpage.asp?lPageID=22

Fartbølle er nok et forkert ord at bruge :) Calibraen har i år 2003 rullet
hele 2953km. Ejermanden er nu ikke den helt unge bølle; jeg kunne fristes
til at sammenligne ham med dig :) Virkelig bilentusiant ;)

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1




Mogens Knudsen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 18-12-03 09:05

On Thu, 18 Dec 2003 09:00:52 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

>Fartbølle er nok et forkert ord at bruge :) Calibraen har i år 2003 rullet
>hele 2953km. Ejermanden er nu ikke den helt unge bølle; jeg kunne fristes
>til at sammenligne ham med dig :) Virkelig bilentusiant ;)

Godt så - så prøv Jan M pr. tlf. (ej mail!) og fortæl ham historien.
Jan er yderst hjælpsom.
AK er også inde på noget, som nemt kunne være fejlen.


/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Ukendt (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-03 17:43


"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe15eaf$0$29419$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:aum2uv8d0dlsqmh966nhv1as4h7c2k0su0@4ax.com...
> > On Thu, 18 Dec 2003 08:36:07 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
> > wrote:
> >
> > >Han vil forfærdelig gerne i kontakt med en person, der sætter
undervogne
> på
> > >DTC vogne - og helst i Jylland :)
> > >Nogen der ved noget (selvom han er en fartbølle)?
> >
> > Han har nok ikke mange chancer ved Jan Mortensen, hvis han giver
> > udtryk for at være en fartbølle, men ham ville jeg kontakte, hvis det
> > var. Jan bor jo også deroppe omkring (vest for Skive)
> > www.tolerance.dk/showpage.asp?lPageID=22
>
> Fartbølle er nok et forkert ord at bruge :) Calibraen har i år 2003 rullet
> hele 2953km. Ejermanden er nu ikke den helt unge bølle; jeg kunne fristes
> til at sammenligne ham med dig :) Virkelig bilentusiant ;)

Hvad med Jørgen Nielsen eller Henrik Lundgaard, de har begge kørt DM Rally i
opel Calibra, bilen var dengang monteret med Pro-flex undervogn.
Jeg mener at Lundgaard har en forretning i Hedensted (N. for Vejle - der
hvor det lugter af døde dyr), så kan han måske købe sig til lidt hjælp.

Monroe støddæmpere lyder i mine ører ikke særligt seriøs til en Calibra med
ladetryk, det burde hedde Bilstein eller Koni.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264




ak (18-12-2003)
Kommentar
Fra : ak


Dato : 18-12-03 08:58


> Den er original i udformningen (Hellere ladetryk en spoilere)
> nyt sænkningssæt 30mm (Apex), nye gasdæmpere(Monroe), 6x16 alu.


Hvis det er Monroe sensatrac dæmpere han har på sammen med sænkning, så duer
det ikke, der har været skrevet om det flere gange i gruppen, og det er
importørens kommentar at de ikke kører sammen med sænkning.



Ukendt (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-03 09:04

"ak" <duer@ikke.dk.> skrev i en meddelelse
news:3fe15e0a$0$27386$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Den er original i udformningen (Hellere ladetryk en spoilere)
> > nyt sænkningssæt 30mm (Apex), nye gasdæmpere(Monroe), 6x16 alu.
>
> Hvis det er Monroe sensatrac dæmpere han har på sammen med sænkning, så
duer
> det ikke, der har været skrevet om det flere gange i gruppen, og det er
> importørens kommentar at de ikke kører sammen med sænkning.

Iflg. specifikationerne dæmper de korrekt med sænkninger
indtil 45mm. Sensatrac er det svjh ikke.


--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Mikael Kristiansen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 18-12-03 10:47

Hej.....

"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
news:3fe158e1$0$29351$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> En bekendt har lidt problemer med sporsikkerheden på sin Calibra, ved
> meget høje hastigheder.
> Den er original i udformningen (Hellere ladetryk en spoilere)
> nyt sænkningssæt 30mm (Apex), nye gasdæmpere(Monroe), 6x16 alu.
> Sporet med al den elektronik og laser der fåes.
> Mange eksperimenter med dæktryk, helt op til eksplotionsgrænsen.
> Kvalitetsdæk med Z markering (270km/t). Dækkene er svjh 205/50 el. 205/55.
> Nye styre/bærekugler/tandstang.
> Ved hastigheder over 220 km/t kræver det en fast hånd og
> mange justeringer på rattet for at holde retningen.
> Han ved godt at 19" fælge med en lav dækprofil vil hjælpe og er villig til
> at "style" med en "frontspoilerlæbe".
> Den er dog alt for levende til at det ikke kan blive bedre, uden
> voldspoilere og
> møllehjul.
>
> Der er overvejet at skifte gummibøsningerne i undervogn fra shore 60 til
> shore 95.

Dit problem kunne lyde, som om det er en smule betinget af aerodynamik, men
det har jeg lidt svært ved at forestille mig er det eneste problem. Jeg har
kørt noget hurtigere end 220 km/t i biler, som ud over motor, kun havde fået
lavet undervogn. Jeg tror heller ikke det er nødvendigt at gå på 19" hjul,
for at kurere problemet. I raceren har vi flere gange kørt 200 km/t på
195/60R15 gadedæk uden antydninger af instabilliteter....

For det første :
Brug kun fabriksangvelserne af sporing, camber osv. som vejledende. Bilen er
sænket og gjort stivere, så det er ret sikkert at ingen af værdierne i
værkstedets manualer passer længere. Jeg ville f.eks. give mere toe-out på
en forhjulstrukket, tunet bil, pga. de større "fremadrettede" kræfter, hvis
den bare skal køre ligeud......

En grundregel er, at udbøjninger & bevægelser andre steder end i fjedre &
dæmpere er skidt, fordi det efterlader meget lidt kontrol over, om
affjedringen eller karosseriet arbejder.
Derfor vil nylonbøsninger (Eller en bly-bronze legering!), tårnstivere,
sikkerhedsbur osv. alle hjælpe til med at det kun er affjedringen, som
arbejder. Fra shore 60 --> 95 sker der sikkert en forbedring, men det _er_
altså bedre at "tage sig i skridtet fuldt ud" fordi kræfterne er meget
store....
Jeg tror der er et misforhold mellem fjedre & dæmpere, som du af Jan Motor
vil få at vide at du skal teste dig frem til. "Ud på racerbanen, op i fart,
mærk efter hvodan det føles, lav _een_ justering og kør igen ud på
racerbanen"..... Det er altså med andre ord meget vigtigt at han enten har
købt et færdigt testet kit, eller også har brugt de ekstra skillinger på at
få noget, som er justerbart. Samtidigt skal der også være penge til at teste
for......

Hvis bilen kun skal kunne køre stærkt ligeud, ville jeg ud over at justere
på dæmperne også prøve at slække krængningsstabilisatoren. Hvis den ikke er
justerbar, kan han modificere den, og jeg kan sagtens bidrage til
beregninger af hvor meget gods han skal fjerne, hvis i kan finde ud af, hvor
meget i vil slække den af. Betingelsen er, at jeg får nogle tilbagemeldinger


> Han vil forfærdelig gerne i kontakt med en person, der sætter undervogne

> DTC vogne - og helst i Jylland :)

Der er ikke nogen, som skruer på undervogne der vil ud med vigtige fif, ud
over grundreglerne, medmindre det drejer sig om biler der ikke længere er i
konkurrence. Husk også at det kun er "grundreglerne" der kan bruges ifm.
opsætning af en bil uden bur, fordi en DTC-racer er _meget_ stiv.
Vinkeldrejningen på langs af et karosseri, som fastholdes i rammerne er
under 1 grad, for et påtryk moment på 10kNm iflg. Ole Ingemann, så det er
ikke kun på grund af sikkerheden, at der bliver brugt meget energi på at
designe et bur.


Mvh. Mikael Kristiansen



Mark Sandberg (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 18-12-03 11:21


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dit problem kunne lyde.............

Det var da et svar det vil noget. Meget interessant læsning.

/Mark.



Mikael Kristiansen (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 19-12-03 10:00


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message
news:3fe17f12$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > Dit problem kunne lyde.............
>
> Det var da et svar det vil noget. Meget interessant læsning.
>
> /Mark.
>

Jeg bukker og takker da for de rosende ord

Jeg syntes sådanne problemer er sjove at følge med i, fordi man kan lære
noget. Det vigtige (Som mange desværre glemmer) er at reflektere over, hvad
det i virkeligheden var man gjorde, for at opnå det ønskede resultat. Som
jeg nævner nedenfor i samme tråd, skruer man på en række parametre ved at
skrue på indpresningsdybden.
Hvor mange tænker over, at de rent faktisk "går på kompromis med Ackermanns
principper" (At hjulet inderst i kurven drejer mere end det yderste) ved at
montere spacere ?


Mvh. Mikael Kristiansen



Jesper Hørup (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hørup


Dato : 18-12-03 20:48


"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe158e1$0$29351$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> En bekendt har lidt problemer med sporsikkerheden på sin Calibra, ved
> meget høje hastigheder.
> Den er original i udformningen (Hellere ladetryk en spoilere)
> nyt sænkningssæt 30mm (Apex), nye gasdæmpere(Monroe), 6x16 alu.
> Sporet med al den elektronik og laser der fåes.
> Mange eksperimenter med dæktryk, helt op til eksplotionsgrænsen.
> Kvalitetsdæk med Z markering (270km/t). Dækkene er svjh 205/50 el. 205/55.
> Nye styre/bærekugler/tandstang.
> Ved hastigheder over 220 km/t kræver det en fast hånd og
> mange justeringer på rattet for at holde retningen.
> Han ved godt at 19" fælge med en lav dækprofil vil hjælpe og er villig til
> at "style" med en "frontspoilerlæbe".
> Den er dog alt for levende til at det ikke kan blive bedre, uden
> voldspoilere og
> møllehjul.
>

Hej,

Det eneste du ikke skriver noget om er indpresningen på fælgene...

Jeg har selv dårliger erfaringer med for lav indpresning og store fælge +
lave dæk...

De fleste Opel bruger ET = 49, Calibra kan jeg ikke lige huske.
men kig på de originale fælge eller på
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/faelge/Boltcirkel.htm


mvh
Jeps.



Hans Paulin (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 18-12-03 21:13


"Jesper Hørup" <jesper_eva@ko.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe20479$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> De fleste Opel bruger ET = 49, Calibra kan jeg ikke lige huske.

....Calibra-fælge = 49...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Ukendt (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-03 08:28

"Jesper Hørup" <jesper_eva@ko.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe20479$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Det eneste du ikke skriver noget om er indpresningen på fælgene...
>
> Jeg har selv dårliger erfaringer med for lav indpresning og store fælge +
> lave dæk...
>
> De fleste Opel bruger ET = 49, Calibra kan jeg ikke lige huske.
> men kig på de originale fælge eller på

ET målet for Calibra uden turbo er i hvert fald 49. På denne Calibra sidder
der så godt nok Calibra Turbo fælge - om det også er ET49 ved jeg ikke; men
det burde da i hvert fald ikke være helt hen i skoven ;)


--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Mogens Knudsen (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-12-03 08:38

On Fri, 19 Dec 2003 08:28:24 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

>ET målet for Calibra uden turbo er i hvert fald 49. På denne Calibra sidder
>der så godt nok Calibra Turbo fælge - om det også er ET49 ved jeg ikke; men
>det burde da i hvert fald ikke være helt hen i skoven ;)

Det burde være ens - www.nysynet.dk/hjuldata.htm


/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Mikael Kristiansen (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 19-12-03 09:55


"Jesper Hørup" <jesper_eva@ko.mail.dk> wrote in message
news:3fe20479$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jeg har selv dårliger erfaringer med for lav indpresning og store fælge +
> lave dæk...
>
> De fleste Opel bruger ET = 49, Calibra kan jeg ikke lige huske.
> men kig på de originale fælge eller på
> http://www.dkfritidbil.dk/diverse/faelge/Boltcirkel.htm
>

Selvom bilen er blevet sænket tror jeg ikke, at indpresningen er
hovedproblemet, fordi det vel er de fælge bilen er født med ?

Ved at ændre indpresningen (Uden at ændre på andet) skruer man jo på flere
parametre på een gang, men det kan meget vel kurere problemet, uden at man
ved & har forstået hvorfor.
Jeg tror det er langt "alvorligere" at der ikke er købt fjedre & dæmpere af
samme fabrikat, og at det er der problemet burde ligge, men jeg har jo ikke
set bilen køre, så det er svært at stille en korrekt diagnose......


Mvh. Mikael Kristiansen



Ukendt (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-03 10:44


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:brue9u$qr7$1@sunsite.dk...
>
> Selvom bilen er blevet sænket tror jeg ikke, at indpresningen er
> hovedproblemet, fordi det vel er de fælge bilen er født med ?

Nej, de fælge bilen er født med står ude i mit skur :) Den er bygget om til
5 huls (Calibra -> Calibra Turbo undervogn)

> Ved at ændre indpresningen (Uden at ændre på andet) skruer man jo på flere
> parametre på een gang, men det kan meget vel kurere problemet, uden at man
> ved & har forstået hvorfor.
> Jeg tror det er langt "alvorligere" at der ikke er købt fjedre & dæmpere
af
> samme fabrikat, og at det er der problemet burde ligge, men jeg har jo
ikke
> set bilen køre, så det er svært at stille en korrekt diagnose......

Den går godt :) Jeg har ikke været med ude og køre vildt stærkt i den - det
blæste lidt den dag, jeg havde chancen... og den er nok sjovest at køre i
når der er vindstille.

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Mikael Kristiansen (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 19-12-03 11:42


"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
news:3fe2c868$0$29329$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:brue9u$qr7$1@sunsite.dk...
> >
> > Selvom bilen er blevet sænket tror jeg ikke, at indpresningen er
> > hovedproblemet, fordi det vel er de fælge bilen er født med ?
>
> Nej, de fælge bilen er født med står ude i mit skur :) Den er bygget om
til
> 5 huls (Calibra -> Calibra Turbo undervogn)

Det du siger, er altså at det er en Calibra-turbo som er har fået andre
fjedre og dæmpere, men som stadig går på de originale hjul ?


> > Ved at ændre indpresningen (Uden at ændre på andet) skruer man jo på
flere
> > parametre på een gang, men det kan meget vel kurere problemet, uden at
man
> > ved & har forstået hvorfor.
> > Jeg tror det er langt "alvorligere" at der ikke er købt fjedre & dæmpere
> af
> > samme fabrikat, og at det er der problemet burde ligge, men jeg har jo
> ikke
> > set bilen køre, så det er svært at stille en korrekt diagnose......
>
> Den går godt :) Jeg har ikke været med ude og køre vildt stærkt i den -
det
> blæste lidt den dag, jeg havde chancen... og den er nok sjovest at køre i
> når der er vindstille.

Ja, motoren går sikkert godt, men det kan jo ikke rigtigt bruges til noget,
hvis ikke resten passer til.....


Mvh. Mikael Kristiansen



Ukendt (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-03 11:51

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:brukij$qe5$1@sunsite.dk...

> Det du siger, er altså at det er en Calibra-turbo som er har fået andre
> fjedre og dæmpere, men som stadig går på de originale hjul ?

Det er en Calibra 16v, der er parret sammen med en Calibra Turbo. Derudover
er der så gasdæmpere og sænkningssæt monteret. Fælgende er org. fra Calibra
Turbo - men om den kører med Z mærkede dæk standard ved jeg så ikke....

> Ja, motoren går sikkert godt, men det kan jo ikke rigtigt bruges til
noget,
> hvis ikke resten passer til.....

Ejermanden takker for rådene, så har han også noget at få vinteren til at gå
med. Konen skal føde her i december; så der er selvfølgelig en masse ting i
den sammenhæng der skal på plads ude i garagen. Bl.a. montering af
stålplejlstænger - ombytning af den org. K16 lader til Garrett GT35BB er ved
at være fuldført.

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste