Hvad er denne for en fætter?
Fra : TGD

Dato : 16-12-03 03:47

På nedenstående link er der et billed af en eller anden spole der sidder ved
fordelerdækslet.

http://www.hardwareportal.dk/image/bil.JPG (Size 66,8kB)

Det er ligesom at Kasketten den sidder I ikke vil starte, og ejeren ved ikke
hvad den karl hedder og hellere ikke undertegnet.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 19:29

Tændspole?

mvh Ole

Fra : Rune Larsen

Dato : 16-12-03 20:44

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> wrote:

> Tændspole?
>
> mvh Ole

Nop, det er ihvertfald ikke tændspolen, men jeg er ikke sikker på hvad
præcis den hedder. Så vidt jeg kan lure, sidder den for at styre hvornår
gnisten skal springe ved de enkelte cylindre, i forbindelse med den der
"stjerne" som roterer rundt i strømfordelerdækslet.
Uden jeg er 100% sikker på det, så er min teori noget med at den der spole
laver et magnetfelt, som "kortsluttes" af stjernen i nogen bestemte
stillinger, og derved giver signal om at nu skal gnisten springe.

En bekendts vectra døde engang da det der flamingo-fnuller der sidder
omkring spolen havde opløst sig halvt og fordelt sig ud i fordeler dækslet.
Efter at have hittet en ny ved en "hugger" snurrede motoren fint igen.

/Rune

Fra : TGD

Dato : 16-12-03 23:35

"Rune Larsen" <runeDOTlarsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dækslet.
> Efter at have hittet en ny ved en "hugger" snurrede motoren fint igen.

Det ender nok med at han skal købe et helt startsystem = skrotning for
sådan en bagatel ting.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 17-12-03 13:37

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> hvad den karl hedder og hellere ikke undertegnet.

Er det er den sorte flade dims der ligger rundt om akslen, med de 4
ledninger du tænker på? Det er tændingsmodulet. Det er "boxen" der styrer
tændingen. Disse er der skiftet mange af gennem tiderne.

MVH Niels