Opel Omega + / - ?
Fra : ThomasS

Dato : 15-12-03 15:08

Hej.

Fruen, Junior og mig selv, var på rundfart her i weekenden...

Grundet Junior og hans barnevogn og alt det tingel tangel man skal have med
når man er på tur med så'n en lille størelse.
Vi faldt over en Omega 2.0 stc. fra '94 med 249.000 på klokken. Pris:
69.900,- Der lyder billigt i mine ører...

Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?

Jan W. virker jo rimelig glad for hans Vectra 2.0, men er der andre der kan
talt posetivt for Opel?

/ThomasS

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 15-12-03 15:14

"ThomasS" <TVS@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?
>
> Jan W. virker jo rimelig glad for hans Vectra 2.0, men er der andre der

Rust er ubetinget Opels værste fjende, så kig grundigt efter, ved ikke hvor
problemerne er på Omega men på Vectra er det typisk:

Kølerhjelm (der hvor låse tappen sidder)
Lige over for-ruden
Bagskærm-kanter (især!)
Bag-vanger (DYRT!)
Paneler

Ellers er det en bund solid og pålidlig motor hvis altså det er den samme
som sidder i Vectra'en.

/Morten
Vectra '94 2.0i

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-12-03 01:57

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev

> [...]
hvor
> problemerne er på Omega men på Vectra er det typisk:
>
> Kølerhjelm (der hvor låse tappen sidder)
(både oppefra, og nedenfra)

Oversiden af forvanger, under bremsekaftforstærkeren, og i det hele
taget i motorrummet.
Forvanger i siden der hvor den knæker opad, imod midten af bilen.
Inderskærmen lige ved styrehuset..
Skørtet under bagenden.(er vel også en slags skærmkant)
Rundt omkring tårnene, i samlingen imellem tårn og inderskærm.
A-stolpen ved siden af forruden, og under skærmen

MEGET handler om hvordan den er blevet rustbeskyttet.

Mvh.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 15:27

On Mon, 15 Dec 2003 15:07:49 +0100, "ThomasS" <TVS@mail.dk> wrote:

>Vi faldt over en Omega 2.0 stc. fra '94 med 249.000 på klokken.
>Pris: 69.900,- Der lyder billigt i mine ører...
>Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?

Fordi der ikke er den samme prestige i at eje en Omega som at eje en
Audi, BMW eller Mercedes. Køretøjet fejler sgu ikke noget, tværtimod.

> er der andre, der kan tale positivt for Opel?

Nu kører jeg jo en racerudgave af Omega A-modellen, hvorfor det måske
kan rykke lidt ift. en standardvare. Dé steder, en Omega er svag, er
de bagerste skærmkanter, vangerne samt rundt om bagruden - endvidere
er bagtøjet ikke jorden bedste.

Interiøret overlever fint, og sæderne (Recaro i min) bliver ikke
"udsatte". Læderet bliver selvfølgeligt slidt, hvis man ikke efter
"den", hvor gearknop og rat er de meste udsatte detaljer.

Bilen er som skabt til lange ture på motorvejen - kører fremragende.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 15:52

> [...]
> 69.900,- Der lyder billigt i mine ører...
>
> Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?

Fordi :) Det er ikke en specielt eftertragtet bil, som Mogens skriver.

> Jan W. virker jo rimelig glad for hans Vectra 2.0, men er der andre der
kan
> talt posetivt for Opel?

Jeg kører med næææsten samme motor som Jan. I hvert fald samme std. specs.
Du får en stærk motor, der kan klare nogle tøre tæv. Min har pt. gået
233.000, og har fået daglige tæv i de lidt over 1½ år jeg har haft den. Jeg
har kørt 35.000 i bilen, og maskineriet har aldrig brokket sig. Motormæssigt
er der kun skiftet olie, tændrør, tændkabler og ventildækselpakning på bilen
i den tid jeg har haft den. Bilen har haft NOS anlæg monteret - men ikke
mere. Der er ikke engang en mislyd når den står i tomgang - ikke fra motoren
i hvert fald :) Indsprøjtningsdyserne kan dog høres.

Jeg går ud fra at det er en NE motor du har i. Den har 115hk standard. Men
er du fix på fingrene er 150hk let hentet (også for under 10.000 kroner) -
så min lille 2.0'er ryger i pit til foråret, og så må vi se hvad den kan når
den kommer ud igen :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Special

Fra : Rasmus

Dato : 15-12-03 16:14

"ThomasS" <TVS@mail.dk> wrote in message
> [...]
> 69.900,- Der lyder billigt i mine ører...
>
> Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?

....rust rust rust, men ellers en ok bil, som nævnt et andet sted er støj fra
bagtøtet et problem, men hvis man kan leve med det er der ingen problemer.

Check også om sikringsboksen har været varm, jeg har hørt om flere der har
fået den skiftet pga sammensmeltning, det koster vist 5-6000kr at få lavet
ved Opel

Jeg har kørt til Ungarn og tilbage i en Omega 1,8 som havde rundet de
400tkm...., uden problemer

mvh
Rasmus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-12-03 16:20

ThomasS wrote:

> Jan W. virker jo rimelig glad for hans Vectra 2.0, men er der andre
> der kan talt posetivt for Opel?

Som det allerde er sagt mange gange:

Karosseriet er svagt mod rust.
Mekanikken er stærk.

Få den kikket grundigt efter for rust af een, der kender bilen og den svage
punkter.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 16:24

> [...]
>
> Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?
>
> Jan W. virker jo rimelig glad for hans Vectra 2.0, men er der andre der

næh
En tidl værkfører-kollega havde en Omega 2.0 CD sedan og han brokkede sig da
næsten hver uge over at motoren for for lille til så stor en bil.
Tja og så rustede den også ret meget i skærmkanterne.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-12-03 16:26

Tom wrote:

> En tidl værkfører-kollega havde en Omega 2.0 CD sedan og han brokkede
> sig da næsten hver uge over at motoren for for lille til så stor en
> bil.

Det kan man jo altid sige - faktum er dog, at bilen stadig er hurtigere end
de fleste.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 16:33

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Det kan man jo altid sige - faktum er dog, at bilen stadig er hurtigere
end
> de fleste.

Det kan du så have ret i

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 15-12-03 16:52

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> end
>
> Det kan du så have ret i

Efter en søgning på www.bilbasen.dk ser det ud som om den kun findes i 2.0i
16v altså med 136HK, og så er det sgu noget pladder at den er for lille.

Kommer selvfølgelig an på hvad man har tænkt sig at bruge den til, men at
dømme efter indlæget er det en alm. familiebil Thomas er på jagt efter.

/Morten

Fra : Peter J

Dato : 15-12-03 17:08

> [...]

2.0i
> 16v altså med 136HK, og så er det sgu noget pladder at den er for lille.

Det kommer an på om det er en Omega A eller B.... A-modellen havde kuns 115
heste og 8 ventiler, mens b-modellen kom med den 16 ventilede 2.0 maskine...
Jeg kørte hyrevogn i så'n en dengang.... Syn's den var lidt død i det, men
dens forgænger var nu osse en Omega 2,6 CD...... :)

> /Morten

VenHils
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-12-03 17:15

Peter J wrote:

> Det kommer an på om det er en Omega A eller B.... A-modellen havde
> kuns 115 heste og 8 ventiler

Den fandtes både med 115 og 122 hk i 2.0.

Tophastighed hhv 195 og 200 km/t.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 15-12-03 17:17

"Peter J" <peju1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kørte hyrevogn i så'n en dengang.... Syn's den var lidt død i det, men
> dens forgænger var nu osse en Omega 2,6 CD...... :)

Nu skriver han en '94 og så brude den (igen ifg. bilbasen) være en B'er, men
på den anden side ligner prisen helt klart en A'er så du har nok ret.

Om end der var en '94 B'er til 79,900 kr. og det enda med A/C og 18" fælge:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=339580&page=1

/Morten

Fra : TDN

Dato : 15-12-03 17:28

> [...]
>
> Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?
>
> Jan W. virker jo rimelig glad for hans Vectra 2.0, men er der andre der

Hej !

Se følgende link, under stor klasse. Den fra år 2000 og med 4-6 år gamle
biler, dvs gælder også en 94 årgang.

http://www.fdm.dk/altombiler/bilbase/fejlstatistik/adac-2000.asp

der er ikke opløftende læsning....

Mvh
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 17:40

On Mon, 15 Dec 2003 17:28:06 +0100, "TDN"
<thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> wrote:

> der er ikke opløftende læsning....

Nej, og det samme ka' du måske sikrive om Rekord'en. Alligevel er dét
biler, man stadig oplever en stor del af i gadebilledet, fordi ejerne
elsker dem. Ik' Stevns?

Fra : TDN

Dato : 15-12-03 18:01

> Nej, og det samme ka' du måske sikrive om Rekord'en. Alligevel er dét
> biler, man stadig oplever en stor del af i gadebilledet, fordi ejerne
> [...]

Måske, men i min verden var Opel en kvalitetsbil tilbage i 80érne og 70érne
i forhold til dens konkurrenter. Men efter Astra'en i 1991-92 er det gået
stærkt tilbage for Opel og ikke mindest Omega'en (De nyeste Opeler skulle
vist være ok).

Mvh
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-03 18:12

TDN wrote:
[...]

D.v.s. at du betegner Kadett E og den første Astra som kvalitetsbiler?

M.v.h.

Fra : TDN

Dato : 15-12-03 18:46

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: nyeste Opeler skulle vist være ok).
>
> D.v.s. at du betegner Kadett E og den første Astra som kvalitetsbiler?

Astra kom i 1991 så jeg mener fra den kom på markedet. Når jeg skriver
kvalitetsbil mener jeg sammenlignet med dens konkurrenter i samme størrelse
og prisklasse på samme tidspunkt.

Mvh
Thomas

Fra : TGD

Dato : 15-12-03 19:01

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> D.v.s. at du betegner Kadett E og den første Astra som kvalitetsbiler?

Ja det er sq da klassebiler.... *Sidder og kigger med kærlige øjne på
Kasketten nede på gaden*

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-03 19:28

TGD wrote:
:: "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
:: news:3fddeb64$0$95011$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
::
:: <KLIP>
::
[...]

Der er vist intet klasse over en Kadett E. Det var modellen der rigtig
startede Opels nedtur. Lakken på dem var elendig og rent mekanisk var de
utidige.

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-12-03 20:28

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Nej, og det samme ka' du måske sikrive om Rekord'en. Alligevel er dét
>biler, man stadig oplever en stor del af i gadebilledet, fordi ejerne
>elsker dem. Ik' Stevns?

Jow jouw .... jeg vil så indsparke : ligemeget hvilken bil, der
snakkes om, kan man blive glad for den, hvis man finder en der er
iorden , og er passet som den skal være.

Så kan man nemlig se stort på hvilket rygte bilen måtte have, og
risikere at ende med en bil man glædes over at have.

Ja - hvis man kigger i gadebilledet er det besynderligt så mange
Rekorder der triller rundt - mere besynderligt er det hvis man skal
tro på hvad bilsyn.dk påstår - så er der åbenbart rigtigt mange af dem

(nåehh ja, blot på den vej jeg bor, er der 4 Rekord ejere, hvoraf
enkelte jeg ikke nævner navne på, har mere end 1 af slagsen ;)

En Omega, der er iorden - altså rustfri, er sgu' en god bil - det
samme er mange andre.

Jeg ville næsten gætte på at man for de samme penge kan være heldig at
rende ind i en Scorpio St.car - ligesom Sørup ..

Den ville jeg måske foretrække fremfor Omega'en.

men bottomline - jo bedre bil man finder til prisen, jo mere glad
bliver man.

Fra : TGD

Dato : 15-12-03 19:05

"TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse

<KLP>

> Se følgende link, under stor klasse. Den fra år 2000 og med 4-6 år gamle
> biler, dvs gælder også en 94 årgang.
>
> http://www.fdm.dk/altombiler/bilbase/fejlstatistik/adac-2000.asp
>
> der er ikke opløftende læsning....

Det er vel som man tager det...

32% er pga elektriske problemer - hvilket minder mig om en af mine faders
tidligere kollega som altid havde elektriske problemer med sin Golf, det
kostede mange 1000 kr inden hun fandt ud af at få en extern GSM antenne og
ikke have mobien siddende ved sidden af rattet, fra den dag forsvandt alle
problemerne dom dug for solen.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-03 17:52

ThomasS wrote:
[...]

Prøvede i bilen? Jeg har tidligere prøvet en Omega der havde rundet de
200.000 km, det var godt nok en træt gammel slæde at køre i.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 15-12-03 21:32

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Prøvede i bilen? Jeg har tidligere prøvet en Omega der havde rundet de
> 200.000 km, det var godt nok en træt gammel slæde at køre i.

Har du nogen sinde prøvet en brugt bil (andet end en Saab) som ikke var en
møj-slæde?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 21:37

On Mon, 15 Dec 2003 21:31:56 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Har du nogen sinde prøvet en brugt bil (andet end en Saab) som ikke var en
>møj-slæde?

Toyota?

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-03 21:49

Peter G C wrote:
[...]

Ja, massere, jeg kan nævne i flæng: Escort XR3I, Alfa 156, Alfa 164 (Med
Mogens bag roret), Volvo S80 (Jørvad), Volvo 850 T5, Volvo S60, Toyota
VX100, Toyota MR2 (Tidl. model), Pøsjø 205 GTI......o.s.v.

Desuden har jeg ikke kaldt Bimmeren en møjslæde, men en skuffelse der ikke
kan bremse...

M.v.h.

Fra : claus og helle

Dato : 15-12-03 21:44

Alt for lille motor,en trailer på og den er død

--
Opel Senator 89" 3,6 i Irmscher
Alfa Romeo 33 93" Vinterbil

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-12-03 01:46

"claus og helle" <frederiksen@adslhome.dk> skrev

> Alt for lille motor,en trailer på og den er død

Tilgængæld må den slæbe ualmindeligt meget på krogen.

Mvh.

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-12-03 23:02

> [...]

>Så: Hvorfor kosten så'n en fin vogn ikke mere?
>
>Jan W. virker jo rimelig glad for hans Vectra 2.0, men er der andre der kan

Fra www.autobild.de:

Schwachstellen Die Lenkung scheint für das hohe Fahrzeuggewicht nicht
ausreichend dimensioniert zu sein, hier gibt es oft Probleme •
ärgerlich, wenn die schwache Batterie im Zündschlüssel mal wieder nicht
die Fernbedienung der Zentralverriegelung mit Strom versorgt, dann
blockiert auch die Wegfahrsperre, und nichts geht mehr • bei älteren
Fahrzeugen verliert die Klimaanlage häufig Kühlmittel • teuer kommt ein
gerissener Zahnriemen. Wird er nicht regelmäßig kontrolliert und
getauscht, könnte ein Motorschaden das Haushaltsbudget belasten • Rost
ist mittlerweile nur noch an der Auspuffanlage ein Problem, die gesamte
Karosserie wurde gut gegen die braune Pest geschützt

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 23:20

On Mon, 15 Dec 2003 22:02:22 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

> [...]
>ist mittlerweile nur noch an der Auspuffanlage ein Problem, die gesamte
>Karosserie wurde gut gegen die braune Pest geschützt

Hvilken model, Fly?
Min udgave har f.eks. knastæde og ikke -rem - batteriet holdt i 10 år
- styretøjet er vidt berømt - udstødningen er ikke anderledes end
andre - osv...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 23:22

On Mon, 15 Dec 2003 23:20:09 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Min udgave har f.eks. knastæde

kæde !

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-12-03 23:28

On Mon, 15 Dec 2003 23:20:09 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

[snip]
>Hvilken model, Fly?

Opel Omega B (ab 1994)