Udfordring: Hvilken bil nr. 2?
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-12-03 10:27

Vi skal ha' bil nr. 2. Basta.

Den skal bruges til transport af 1-2 personer, 2x25 km dagligt i op til 4 år
(minimum 2½ år).

Jeg gider ikke ligge og rode under den hver anden week-end, men skifter
gerne "tilgængelige dele" (diverse alm. sliddele) efter behov.

Derfor: En lille (3/5-dørs eller stationcar), økonomisk, teknisk
ukompliceret, "rustfri" bil som ikke koster en formue i
motor/gearkasse/karosseri-stumper de næste 3-4 år. Om der står Skoda, Audi
eller Mazdarati på bagklappen er underordnet...

Det store spørgsmål er så - hvilke biler (mærker/modeller/årgange) kan
gruppen anbefale? Anbefaling gerne baseret på faglig kompetance, og/eller
personlige erfaringer.

Vi forestiller os en prisklasse omkring 25.000 Danske Kroner, alt inklusive
(det er her udfordringen ligger...).

På forhånd tak for rådet.
Michael Jørgensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-12-03 10:43

Michael Jørgensen wrote:
> Vi forestiller os en prisklasse omkring 25.000 Danske Kroner, alt
> inklusive (det er her udfordringen ligger...).

Hvorfor det? Det flyder da med gamle golf2 dieseler fra Tyskland til
de penge som opfylder dine krav.

mvh
Henning

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-12-03 10:51

[snip]
> Hvorfor det? Det flyder da med gamle golf2 dieseler fra Tyskland til
> de penge som opfylder dine krav.

Min fornemmelse siger mig at de første 10.000 er for mærket - dvs. man får
bilværdi for 15.000 ud af de 25.000. Men måske tager jeg fejl - konkrete
eksempler på Golf-II der opfylder kriterierne modtages gerne.

Mvh
Michael

Fra : Rasmus

Dato : 15-12-03 12:19

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> wrote in message
> [...]
> bilværdi for 15.000 ud af de 25.000. Men måske tager jeg fejl - konkrete
> eksempler på Golf-II der opfylder kriterierne modtages gerne.

.....det kan vel diskuteres om det er mærket eller kvaliteten man betaler
for, jeg har kørt Opel, VW, Citroen og nu Mazda, VW var helt klart den bil
hvor kvaliteten og holdbarheden var bedst

VW Golf er et godt bud, jeg har haft en 1,6 benzin og en 1,8 GTI 8v, 1,6
kørte ca 12km/L, GTI´en kørte 13-14km/L
Ellers ville jeg kigge efter en Citroen ZX fra omkring 1992-1993

mvh
Rasmus

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-12-03 12:48

[snip]
> ....det kan vel diskuteres om det er mærket eller kvaliteten man betaler
> for, jeg har kørt Opel, VW, Citroen og nu Mazda, VW var helt klart den bil
> hvor kvaliteten og holdbarheden var bedst

Men vel også hvor prisen var størst?

> VW Golf er et godt bud, jeg har haft en 1,6 benzin og en 1,8 GTI 8v, 1,6
> kørte ca 12km/L, GTI´en kørte 13-14km/L

Hvilke fejl skal man kigge efter, hvis man nu finder et eksemplar fra
starten af 90'erne?

> Ellers ville jeg kigge efter en Citroen ZX fra omkring 1992-1993

Allerbedst hvis man finder en der fra ny var rust-rød?

Mvh
Michael

Fra : kr

Dato : 15-12-03 14:25

> Allerbedst hvis man finder en der fra ny var rust-rød?

Rustproblermerne var løst da ZX kom, den eller en Peugeot 205/309 er
udmærkede bud

Konen kører i en 309 1,4 Kick fra 1991, vi har haft den i 3 år, gav 19000
for den, har lige synet den for 800 kr (skiver klodser 3 pærer og en
styrekugle) og regner med at den kører foreløbigt.

Der er ingen rust, rigeligt med kræfter til alm. brug, og ca 12 på literen,
(kører kun by/kø kørsel i København.)

Dyre svagheder på både ZX og 205/309 er toppakning i 1,4 modeller hvis den
ikke er skiftet til ny model og bagbroen (hvis den står skævt med baghulene
så køb en anden)

Keld

Fra : Rasmus

Dato : 15-12-03 21:56

> [snip]
>
> Men vel også hvor prisen var størst?

Nej, faktisk ikke...., og driftsomkostningerne var faktisk mindst på VW

Opel = absolut dyreste, og ringeste køreglæde

> Hvilke fejl skal man kigge efter, hvis man nu finder et eksemplar fra
> starten af 90'erne?

> Allerbedst hvis man finder en der fra ny var rust-rød?

.....ZX´eren var fra 1993, aldrig pava behandlet, havde kørt 240tkm, og ingen
rust at finde, den have faktisk stadig originale bremserør i stål, og de så
fine ud da jeg solgte den

mvh
Rasmus

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-12-03 10:57

corolla

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 15-12-03 19:36

Jeg vil også klart sige Toyota - f.eks Corolla.... Har haft 4 corolla i
familien og aldrig har vi haft problemer (kun små). Den er driftsikker -
billig - men kedelig i desig og køreindeskaber som bare fa'en.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Rasmus

Dato : 15-12-03 21:59

"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> wrote in message
> Jeg vil også klart sige Toyota - f.eks Corolla.... Har haft 4 corolla i
> familien og aldrig har vi haft problemer (kun små). Den er driftsikker -
> billig - men kedelig i desig og køreindeskaber som bare fa'en.

....og man skal være glad for at lave rust , ihvertfald hvis det er
modellen fra omkring 1990

Men helt klart et godt bud hvis man kan finde en som er velholdt...

mvh
Rasmus

Fra : LL

Dato : 15-12-03 21:21

Golf 2 1.6 TD er da klart et oplagt valg... Jeg har selv en af slagsen, og
har haft den nu i ca. 2 år. Det eneste jeg har ofret på den, er 4 stk. nye
gløderør (som ikke er sjove at skifte i -10 grader, heldigvis er det ikke så
ofte de skal skiftes) og 1 kilerem. ...og jo, så har jeg "skiftet" diesel på
den et par gange... men det er ikke fordi det er sket så ofte, den kører jo
ca. 18-20 km/l og med literpriser på 5 - 6 kr. er det jo ikke så galt.

Selfølgelig er der mange andre alternativer, men Golf 2 Turbo Diesel eller
Benzin ville (og var det også) klart være mit valg.

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 22:16

[snip]
> den et par gange... men det er ikke fordi det er sket så ofte, den kører
jo
> ca. 18-20 km/l og med literpriser på 5 - 6 kr. er det jo ikke så galt.

Det lyder som om du har været billigt kørende.

> Selfølgelig er der mange andre alternativer, men Golf 2 Turbo Diesel eller
> Benzin ville (og var det også) klart være mit valg.

Nogen bestemte årgange? Jeg aner ikke hvornår Golf 2 startede og sluttede...

Mvh
Michael

Fra : Mads Stetter

Dato : 15-12-03 22:36

Michael T. Jørgensen wrote:
> [snip]
>
> Det lyder som om du har været billigt kørende.

Yep, Jeg har også en Golf TD fra 89 på gule Plader! 2500 i vægtafgift, Og så
en billig ansvarsforsikring plus lidt diesel!

Min kører 17,5 i bykørsel og gerne lidt mere ved lange ture! Nam nam

www.golf2.dk Tag en efter 86 og gerne en fra tyskland!

> Mvh
> Michael

MVH Mads Stetter

Fra : Rasmus

Dato : 15-12-03 22:54

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> en billig ansvarsforsikring plus lidt diesel!
>
> Min kører 17,5 i bykørsel og gerne lidt mere ved lange ture! Nam nam

Det er ikke nødvendigvis en fordel den er fra tyskland, de fusker med km
tælleren, og behandler deres biler dårligt...så man skal være på vagt!

Jeg ville sige minimum en årgang 88, Golf II blev lavet fra slutningen af
´83 til slutningen af ´91

mvh
Rasmus

Fra : LL

Dato : 16-12-03 08:10

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det lyder som om du har været billigt kørende.

> Nogen bestemte årgange? Jeg aner ikke hvornår Golf 2 startede og

Som beskrevet blev Golf 2 produceret fra 83 til 91. Min er en 87'er (88'er
model) med 250.000 km på bagen, men den starter stadig HVER gang uden
problemer. Jeg ved ikke hvor mange kilometer man kan forvente af såden en
motor, men den går stadig godt og stabilt.
Det er desuden også en tysker, på gule plader... Men hvis den ikke skal
transportere mere end 2 personer, er det jo også rart med et ordenligt
bagagerum

Hvis du vil vide en hel del mere om, hvad du skal kigge efter hvis du skal
kigge på Golf 2'er - så besøg www.golf2.dk Der er ALT om denne bilmodel.

Fra : LL

Dato : 16-12-03 08:12

Ups - glemte lige en lille kommentar. Selv om det er en diesel, som jo har
ry for at være sløve, skal man ikke undervurdere den. Turboen gør den til en
forholdsvis kvik bil, der sagtens kan følge med den almindelige traffik,
både i byerne og på motorvejene... Men prøv dig frem med de forskellige
modeller, der ligger i den prisklasse du har tænkt dig...