Drastisk fald i forbrug af motorolie, wtf?
Fra : Klaus G.

Dato : 14-12-03 20:15

Hej.

Jeg købte i sommers en Peugeot405 Mi16 89'. I starten brugte den 1liter
Motorolie pr. 1200-1300km, i brugsanvisningen står der at den har et forbrug
på 1liter olie pr. 1000km, så det forbrug undrede jeg mig ikke så meget
over, selv om det er ret meget, sammenlignet med andre biler. Men efter et
par måneders kørsel så bruger den praktisk talt ingen olie. Nogen der ved,
eller har nogle idéer om hvad der kan være skyld i denne ret drastiske
ændring i forbrug? Ikke at jeg brokker mig, tvært imod, jeg undrer mig bare
:)

Bilen havde kørt 222.000km ved køb, har så rundet de 234.000km nu. Jeg køre
den meeget sjældent over 3000RPM hvis ikke motorolien er blevet varmet op
til omkring 60-70grader først. Olien er Shel Helix Ultra 5W40, hvis det har
noget af sige. Jeg køre altid på 95oktan, og engang imellem får den en
tankfuld V-Power, System3000, eller hvad disse "vidunder"-benzin typer nu
hedder :) Denne køre på samme olie nu, som den har gjort inden købet, så det
er ikke det der er blevet ændret på...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-03 22:52

Klaus G. wrote:
:: Hej.
::
[...]

Kører du mange korte turer?

M.v.h.

Fra : //zigge

Dato : 15-12-03 01:48

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

> Kører du mange korte turer?

Klaus bør lige tage proppen af til køleren imens motoren køre og gasse lidt
op og ned. Hvis der kommer bobler !!! Det er dog normalt at vandstanden
flytter sig lidt ved dette, men bobler tyder på en utæt toppakning.
Og så lige hive olieproppen af og se om der er "margarine" på undersiden.
Dette er tegn på enten ovenstående eller at du køre for korte ture, og så
skal du passe lidt på med at køre en meget lang tur - så koger du nemlig
vandet ud af olien og risikere at står uden olie med et...

Mvh
//zigge

Fra : Klaus G.

Dato : 15-12-03 15:05

> [...]
> skal du passe lidt på med at køre en meget lang tur - så koger du nemlig
> vandet ud af olien og risikere at står uden olie med et...

Jeg har ikke lige gjort det du omtaler, men tjekker olie, og vand hver
fredag. Det er jo en ældre bil, så man kan ikke være for sikker :) Og vandet
falder ikke, har ihvertfald ikke fyldt ret meget på. Vi snakker ½DL eller
under, på +10k km, og det burde ikke være unormalt på en 14år gammel motor,
eller?

Fra : Klaus G.

Dato : 15-12-03 15:02

> Kører du mange korte turer?

Ikke specielt, køre da nogen gange lige om til bageren, eller på mcd og
såen. Men de fleste km bliver kørt når jeg besøger kærsten, og det er en tur
på lidt over 35km hver vej.