Benzinlager
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-03 23:06

Hvor meget dunk-benzin må man køre med, og hvor meget må man have på lager
derhjemme, som privat? (jeg er ved at være lidt træt af at jeg er læns hver
gang benzin er dyrest.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 13-12-03 23:11

Preben Riis Sørensen wrote:
:: Hvor meget dunk-benzin må man køre med, og hvor meget må man have på
:: lager derhjemme, som privat? (jeg er ved at være lidt træt af at jeg
:: er læns hver gang benzin er dyrest.

2x5 liter i bilen. Og mener at kunne huske at det er 25 liter hjemme - vel
at mærke i godkendt beholder!

M.v.h.

Fra : Brizz

Dato : 13-12-03 23:12

> Hvor meget dunk-benzin må man køre med, og hvor meget må man have på lager
> derhjemme, som privat? (jeg er ved at være lidt træt af at jeg er læns
hver
> gang benzin er dyrest.

Hmmm...Kender ikke reglerne for det men hvad har du tænkt dig at opbevarer
det i?
og hvor?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-12-03 23:25

Brizz wrote:

> Hmmm...Kender ikke reglerne for det men hvad har du tænkt dig at opbevarer
> det i?
> og hvor?

Hvis det var mig, så i et par dunke beregnet til det, og så ude i garagen.

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Brizz

Dato : 14-12-03 00:12

> Hvis det var mig, så i et par dunke beregnet til det, og så ude i garagen.

Tja.. jeg tror bare ikke jeg ville så glad hvis min nabo begyndte at bygge
lager af benzin inde ved siden af, også selvom det er i godkendte beholdere.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-12-03 00:34

Brizz wrote:

> Tja.. jeg tror bare ikke jeg ville så glad hvis min nabo begyndte at bygge
> lager af benzin inde ved siden af, også selvom det er i godkendte
> beholdere.

Hvorfor ikke? Hvad med hans bil? Hans scooter? alt andet som har
benzintanke..

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 00:19

On Sat, 13 Dec 2003 23:11:32 +0100, "Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote:

>hver
>
>Hmmm...Kender ikke reglerne for det men hvad har du tænkt dig at opbevarer
>det i?
>og hvor?

Med en dobbeltskroget gummiforseglet beholder?, det burde være en
rimelig garant for at "lortet" ikke lækker nogle steder hen.
Flemming Jacobsen

Fra : Brizz

Dato : 14-12-03 01:02

> Med en dobbeltskroget gummiforseglet beholder?, det burde være en
> rimelig garant for at "lortet" ikke lækker nogle steder hen.

Ja men hvor mange ville investerer i sådan en fætter? for så skal du godt
nok vente mange år før den billige benzin er tjent hjem.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jasper Norman

Dato : 14-12-03 01:12

hehe. Hørte engang en "forsikrings-historie" på et kursus: En mand fra Århus
(og det er ikke engang løgn) var meget betaget af de billige benzinpriser.
Idioten købte, gud hjælpe mig, et stort laget og fyldt ca. 2-300 liter i et
gammelt badekar han havde stående i sit kælderrum i en etageejendom. Det gik
selvfølgelig ild i skidtet, og huset brændte ned til grunden. Utroligt nok
vurderede selskabet at manden "ikke var dum nok" og dækkede huset uden
efterfølgende at afkræve manden noget. Ufatteligt... Men på den anden
side... hvis man er _så_ dum, ligger man sgu nok heller ikke inde med 5-8
mio. kr. til en ejendom

Mvh

Jasper

Fra : Babba-Papa

Dato : 14-12-03 09:48

Der var engang en bruger ved navn "Jasper Norman"
<ahrensbach_fjern_dette_@tele2adsl.dk> der skrev:

> [...]
>Idioten købte, gud hjælpe mig, et stort laget og fyldt ca. 2-300 liter i et
>gammelt badekar han havde stående i sit kælderrum i en etageejendom.

Det var der vist en der gjorde under strejken i '98 eller
deromkring.
Ikke pga. den billige benzin, men pga. hamstring.
Om der gik ild i skidtet melder hukommelsen intet om, men det
giver jo et slemt billede af nogle personers moral - eller mangel
på samme. Ikke så meget fordi de hamstrede, men fordi at de
derved bragte andres liv i fare.
- -
Babba-Papa

Ja til "sjove" børn - Ja til Atomkraft !
Døden væk fra vejene ? - Kør på fortorvet !

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-03 11:11

"Babba-Papa" <superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> skrev
> [...]
> giver jo et slemt billede af nogle personers moral - eller mangel
> på samme. Ikke så meget fordi de hamstrede, men fordi at de

Jeg har nu kun tænkt mig et par tyveliters jerndunke i udhuset. Ville blot
lige vide om det er lovligt. Det bringer vel ikke andres liv i fare. Bilen
står tit med mere, det er der jo ingen der gør ad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brizz

Dato : 14-12-03 13:10

> Jeg har nu kun tænkt mig et par tyveliters jerndunke i udhuset. Ville blot
> lige vide om det er lovligt. Det bringer vel ikke andres liv i fare. Bilen
> står tit med mere, det er der jo ingen der gør ad.

Hvor meget vil du egentlig spare ved at have måske 50 liter stående? nu
aner jeg jo ikke hvor meget du kører men 50 liter er en tankfuld så så mange
penge er det vel heller ikke du sparer??

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Brizz

Dato : 14-12-03 13:12

> Jeg har nu kun tænkt mig et par tyveliters jerndunke i udhuset. Ville blot
> lige vide om det er lovligt. Det bringer vel ikke andres liv i fare. Bilen
> står tit med mere, det er der jo ingen der gør ad.

Så meget er det vel heller ikke du sparer? nu ved jeg ikke hvor meget du
kører men 50 liter er en tankfuld så så meget kan det vel heller ikke være
du sparer?

Mvh Brian
....der til daglig kører rundt med 23000 l benzin i bilen
---
www.gronaerten.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-12-03 13:57

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kører men 50 liter er en tankfuld så så meget kan det vel heller ikke være

Spørgsmålet vedrører ikke økonomien i det, men hvad loven siger om
benzinlager hos private.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TGD

Dato : 14-12-03 20:57

> Hvor meget dunk-benzin må man køre med, og hvor meget må man have på lager
> derhjemme, som privat? (jeg er ved at være lidt træt af at jeg er læns
hver
> gang benzin er dyrest.

10 ltr i bilen.

25 ltr i hjemmet.

6000 ltr dieselolie i hjemmet.

Og det skal være i godkendte beholdere.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-03 23:18

TGD wrote:
:: "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
[...]
::
::
:: 10 ltr i bilen.
::
:: 25 ltr i hjemmet.
::
:: 6000 ltr dieselolie i hjemmet.

6000 Liter dieselolie? Så gælder der specielle regler m.h.t. opbevaringen.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 15-12-03 19:07

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> 6000 Liter dieselolie? Så gælder der specielle regler m.h.t. opbevaringen.

Det skal bare være godkendte opbevarings beholdere - så om det er 600 10
ltrs dunke er et fedt, nu er dieselolies flammepunkt så lavt at der ikke
meget at være bange for - en tændstik gør ikke meget skade.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-03 19:31

TGD wrote:
[...]

Jeg tror liiiige du snakker om noget du ikke har undersøgt. Du må IKKE
opbevare 6000 ltr diesel i 10-liters derhjemme.
Derudover er diesels flammepunkt ikke lavt, men derimod højere end bl.a.
benzins. Men nok mere vigtigt, så er selvantændelsestemperature meget lavere
for diesel end den er for benzin.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 15-12-03 20:16

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jeg tror liiiige du snakker om noget du ikke har undersøgt. Du må IKKE
> opbevare 6000 ltr diesel i 10-liters derhjemme.
Og hvor får du det fra?

http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/brf_virk/vaesker.htm

Oplag som udelukkende omfatter indtil 6.000 liter væske af klasse III-1 i
emballage er undtaget.

> Derudover er diesels flammepunkt ikke lavt, men derimod højere end bl.a.
> benzins. Men nok mere vigtigt, så er selvantændelsestemperature meget
lavere
> for diesel end den er for benzin.

Beklager jeg byttede om på dem - lang tid siden jeg har haft teori på
kassernen.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-03 20:45

TGD wrote:
::: Jeg tror liiiige du snakker om noget du ikke har undersøgt. Du må
::: IKKE opbevare 6000 ltr diesel i 10-liters derhjemme. Og hvor får du
::: det fra?
::
:: http://www.brs.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/brf_virk/vaesker.htm
::
:: Oplag som udelukkende omfatter indtil 6.000 liter væske af klasse
:: III-1 i emballage er undtaget.

Du vil derved også påstå at du må opbevare 6000 liter benz - prøv igen.
Desuden sætter miljømyndighederne sig imod.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 15-12-03 23:31

> TGD wrote:
> ::: Jeg tror liiiige du snakker om noget du ikke har undersøgt. Du må
> ::: IKKE opbevare 6000 ltr diesel i 10-liters derhjemme. Og hvor får du
> ::: det fra?

<KLIP>

> Du vil derved også påstå at du må opbevare 6000 liter benz - prøv igen.
> Desuden sætter miljømyndighederne sig imod.

Jeg har aldrig hævdet at man må opbevare 6000 ltr. benzin...

Hvis du ikke har hård fakta at bakke din påstand op med så skaf det... Lad
mig citere dig selv:

"Jeg tror liiiige du snakker om noget du ikke har undersøgt."

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19850016105REGL <- Dette er
Bekendtgørelse om brandfarlige væsker.

§ 15. Bestemmelserne i dette kapitel er gældende for alle oplag af
brandfarlige væsker med undtagelse af:
e) Oplag på indtil 120 oplagsenheder i emballage, når oplaget udelukkende
omfatter væsker af klasse III-1.

1 enhed Klasse III underklasse 1 som dieselolie er = 50 ltr.
(Beredskabsstyrelsen).

120 * 50 = 6000 ltr.

Emballage:

§ 11. Emballage og tanke (med tilhørende fylde- og aftapningsindretninger og
andet tilbehør) til brandfarlige væsker skal være i overensstemmelse med de
i § 6 nævnte tekniske forskrifter eller typegodkendt af Statens
brandinspektion. <- Nu Beredskabsstyrelsen.

Så jo du må gerne opbevare 6000 ltr. dieselolie.

Emballage:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19851130045-REGL
3.8 Udførelse af emballage.

3.8.1 Almindeligt.

d) For emballage til væsker af klasse III-1 og III-2 gælder ingen regler.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-03 01:53

TGD wrote:
:: <KLIP>
::
[...]

Nej min ven, men da både benz og diesel hører til fareklasse 3, vil det du
citerer også gælde benzin. Kan du se problemet?
Jeg ved ikke om du bygger dine udsagn på gammel militær-belæring, men jeg
arbejder trods alt med skidtet til dagligt.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 16-12-03 02:48

<KLIP>

> Nej min ven, men da både benz og diesel hører til fareklasse 3, vil det du
> citerer også gælde benzin. Kan du se problemet?

Næh, du henviser til farenumre, men loven er ikke opbygget omkring
farenumrerne bekendtgørelserne skiller de 3 klasser ved flammepunkt:
(Ligeledes er der meget stor forskel på farenummer 30 og farenummer 33 og nå
man så ser UN nummeret og erfare det er dieseloli)

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19851130045-REGL
1.1.3 BRANDFARLIG VÆSKE. Væske med flammepunkt på højst 100 grader C.

Til KLASSE I henregnes brandfarlige væsker med flammepunkt under 21 grader
C.

Til KLASSE II henregnes brandfarlige væsker med flammepunkt mellem 21 grader
C og 55 grader C (begge grænseværdier medregnet).

Til KLASSE III henregnes brandfarlige væsker med flammepunkt over 55 grader
C.

Benzin - 45 - -30gr. har farenummer 33
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/63/ik.kort.[M].63.html

Petroleum 50 gr. har farenummer 30
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/39/ik.kort.[P].399.html

Dieselolie 57 - 70 gr.farenummer 30
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/18/ik.kort.[D].184.html

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19851130045-REGL
3. OPLAG I EMBALLAGE.
3.1 Definitioner.

3.1.1

Emballage: Transportable beholdere, hvis rumindhold ikke overstiger 250
liter

Ergo kan vi konkludere at alt under 250 ltr regnes som værende emballage i
lovmæssigtforstand

3.2.2

Punkterne 3.2.4 & 3.4 samt punkterne 3.6 og 3.7 indeholder forskrifter for
oplag af brandfarlige væsker i emballage. Følgende oplag er dog undtaget fra
disse forskrifter:

a.. a) Oplag på indtil 25 oplagsenheder.
b.. b) Oplag på indtil 120 oplagsenheder, som UDELUKKENDE omfatter væsker
af klasse III-1.
c.. c) Oplag på indtil 200 oplagsenheder i butikker.
Her fremgår det klart og tydeligt igen 25 oplagsenheder (derfra at man kun
må opbevare 25 ltr. benzin i godkendt EMBALLAGE petroleum må man således
have 125 ltr af i GODKENDT emballage) Nok engang er 120 oplagsenheder af
dieselolie frataget de 120 svarer til 6000 ltr. i HVIKEN SOM HELST
emballage)

3.8 Udførelse af emballage.

3.8.1 Almindeligt.

d) For emballage til væsker af klasse III-1 og III-2 gælder ingen regler.

Så diesel er i realiteten umulig at sætte futte til når det er opbevaret
korrekt, hvilket også fremgår af emballge vejledningen, dieselolie må man
gerne have i et badekar.
> Jeg ved ikke om du bygger dine udsagn på gammel militær-belæring, men jeg
> arbejder trods alt med skidtet til dagligt.

Skam ikke militær-belæring indgå i det dansk redningsberedskab.

Så kan der vist ikke være flere modargumeter!

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-03 11:00

TGD wrote:
[...]

Fra og med i år er dieselolie til personbiler blevet "nedklassificeret", så
det ligger sammen med benzin i Klasse-3 II - under 55 gr. Hvorimod
fyringsolie stadig er over 55 gr.

Hele klassificeringssystemet blev der ændret på fra i år.

Derudover, snakker jeg ikke kun om brandfaren, men også kommunen
(miljømyndighederne), og de vil ikke acceptere at du som privatperson
opbevarer 6000 liter diesel.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 16-12-03 23:41

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Fra og med i år er dieselolie til personbiler blevet "nedklassificeret",

> det ligger sammen med benzin i Klasse-3 II - under 55 gr. Hvorimod
> fyringsolie stadig er over 55 gr.

Hvor har du dokumentationen henne?

Dieselolie til biler? Hvad dækker det over - nu griber du vist til
halmstrå - sagen er enkelt jeg har hævdet at man have 6000 Ltr. dieselolie i
hjemmet det fremgår af lovene.

Om ændringer af klassificeringer så kan du da have ret men kom venligst med
et link til lovteksten de love jeg har linket til er alle mærket GÆLDENDE.

BEK nr 161 af 26/04/1985 (Gældende)
"
I tvivlstilfælde afgør Statens brandinspektion, til hvilken klasse en væske
henregnes, ligesom Statens brandinspektion kan bestemme, at væsker skal
oplagres og transporteres efter reglerne for en anden klasse end fastlagt i
foranstående. "

Og der fremgå det stadig at dieselolie er klasse III 1 ligeleds at der må
opbevares 6000 ltr.

Der er stadig ikke forskel på dieselolie og fyringsolie:
Fyringsolie se Dieselolie
http://www.kemikalieberedskab.dk/ik/ik.[F].html
Hvis du stadig hævder der er forskel på fyringsolie og dieselolie, så er UN
kortne forkerte:
UN nr:1202 (gasolie, dieselolie eller let fyringsolie)
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/18/ik.kort.[D].184.html

Så fra dit job i benzinbranchen burde du have erfaret at UN nr. er det samme
om det er fyringsolie eller diesel der køres rundt med.

> Hele klassificeringssystemet blev der ændret på fra i år.

Dokumentation, jeg henviser til retsinfo og de gældende regler/love.

> Derudover, snakker jeg ikke kun om brandfaren, men også kommunen
> (miljømyndighederne), og de vil ikke acceptere at du som privatperson
> opbevarer 6000 liter diesel.

Dokumentation

Ang. kommuner så er der hellere ikke et problem:

Hvor meget må jeg have?
Du må maksimalt transportere 10 liter benzin i godkendt reservedunk(e) i din
bil. I private hjem må du maksimalt opbevare 25 liter benzin eller 6.000
liter diselolie - naturligvis skal det være i godkendt emballage/tank.

http://www.aalborg.dk/serviceomraader/brand+og+beredskab/brandgode+raad/side30.htm

Ang. miljølove så omhandler de TANKE (def. kan ikke transporteres), der står
intet sted noget om regler for emballage (def. flytbar max 250 ltr.).

Men kom endelig med dokumentation for denne debattering er blevet lidt
ensidig du siger, jeg dokumentere men du "siger" stadig.

Fra : Brizz

Dato : 16-12-03 10:39

> [...]
> Derudover er diesels flammepunkt ikke lavt, men derimod højere end bl.a.
> benzins. Men nok mere vigtigt, så er selvantændelsestemperature meget

Den vil jeg godt skrive under på. Husker tydeligt et kursus på brændskolen
med brændene og eksploderende diesel..DAMN!!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : TGD

Dato : 16-12-03 23:51

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Den vil jeg godt skrive under på. Husker tydeligt et kursus på brændskolen
> med brændene og eksploderende diesel..DAMN!!

Prøv at læs videre og evt. tryk på linkene, Beredskabstyrelsen skriver MEGET
tydeligt at 6000 ltr klasse III 1 er undtaget.

Fra : bme

Dato : 16-12-03 23:54

">
> Den vil jeg godt skrive under på. Husker tydeligt et kursus på brændskolen
> med brændene og eksploderende diesel..DAMN!!

hmm, var det den video hvor en stigevogn blev blæst til mars af en BLEVE
(boiling liquid elevating vapour explosion).

Under alle omstændigheder ikke noget at spøge med.

/bo

Fra : bme

Dato : 17-12-03 00:02

> (boiling liquid elevating vapour explosion).

Host, der skulle vist stå expanding og ikke elevating

/bo

Fra : Kim

Dato : 15-12-03 06:28

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og det skal være i godkendte beholdere.
>
> 6000 ltr Diesel det troede jeg godt nok ikke, så skal jeg have købt en
olietank til min bil. Ja i grunden, om det er til oliefyr eller bil, kan
vel komme ud på et.
Mvh. Kim

Fra : TGD

Dato : 15-12-03 19:08

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> 6000 ltr Diesel det troede jeg godt nok ikke, så skal jeg have købt en
> olietank til min bil. Ja i grunden, om det er til oliefyr eller bil,
kan
> vel komme ud på et.

I hjemmet! Ikke i Suzuki Altoen..