Biltema motor olie ?
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 13-12-03 16:02

Hej NG.

Turde/ville i hælde en denne Biltema olie, på en boks "tunet" HDi'er ?

Syntetisk Motorolie 5W-40.
ACEA A3/B3, API SJ/CF.

Det er samme type ( viskositet og ACEA/API værdier) som den olie jeg kører
på nu, bare til en _helt_ anden pris( 149,- kr for 4 liter/ 349,- kr for 10
liter), jeg plejer at skifte olie+filter, ved halve skifteintervaller, efter
at jeg har sat boks på den.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 19:51

> [...]
10
> liter), jeg plejer at skifte olie+filter, ved halve skifteintervaller,

Om jeg begriber at man vil hælde en semisyntetisk olie på en så ny bil
skråstreg motor (selv om det er en citroen).
Købt dog en fuldsyntetisk

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 13-12-03 20:09

Tom wrote:

> Om jeg begriber at man vil hælde en semisyntetisk olie på en så ny bil
> skråstreg motor (selv om det er en citroen).
> Købt dog en fuldsyntetisk

Hej Tom.

Øeæhh ..........., tak for sangen !, har du ikke fået dit Lørdags slik

Men så længe der _ikke_ står "Semisyntetisk", må man vel gå udfra at der er
en fuldsyntetisk olie ?, desuden kan man vel dårligt nok få en Semisyntetisk
olie
med de specifikationer ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 20:13

> Øeæhh ..........., tak for sangen !, har du ikke fået dit Lørdags slik

Nej

> [...]
> olie
> med de specifikationer ?
>
> Syntetisk Motorolie 5W-40.ACEA A3/B3, API SJ/CF.

Det forholder sig lige MODSAT.
Hvis der ikke står FULDSYNTETISK på oliedunken så er det fordi det er en
semisyntetisk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-12-03 20:54

> Det forholder sig lige MODSAT.
> Hvis der ikke står FULDSYNTETISK på oliedunken så er det fordi det er en
> semisyntetisk

Nu kiggede jeg lige på biltemas hjemmeside og der har de semisyntetisk olie
og syntetisk.
Syntestisk er dyrest og det er vel det visse fabrikanter kalder
fuldsyntesisk.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 21:09

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
olie
> og syntetisk.
> Syntestisk er dyrest og det er vel det visse fabrikanter kalder

har jeg set, men jeg tror stadig ikke en milimeter på at der er tale om en
FULDsyntetisk olie, Nu plejer jeg så kun at købe lidt mere kendte mærker end
onkel høyers hjemmemix eller biltema og her har fabrikanterne INGEN
problemer med at mærke dunkene med FULDsyntetisk (fully synthetic) når der
er tale om dette. Er der derimod tale om semisyntetisk så kommer alle mulige
betegnelser i brug, så som syntethic, synth-pro,
multigrade-syntethic..........

Vil stadig ikke tro der er tale om fuldsyntetisk FØR de skriver det et eller
andet sted .......og det gør de ikke.

Fra : Rasmus

Dato : 13-12-03 20:59

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> Semisyntetisk

> Det forholder sig lige MODSAT.
> Hvis der ikke står FULDSYNTETISK på oliedunken så er det fordi det er en

Hvem fremstiller en 5W-40 semisyntetisk motorolie??, jeg er aldrig stødt på
sådan en

5W-40 olien hos biltema er fuldsyntetisk, de har en 10W-40 som er
semisyntetisk

mvh
Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 21:17

http://www.sct-germany.de/English/Mannol2/motoroel2/Extreme2/body_extreme2.html

> 5W-40 olien hos biltema er fuldsyntetisk, de har en 10W-40 som er
> semisyntetisk

Hvor har du det fra?

--
Tom

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-12-03 21:48

On Sat, 13 Dec 2003 19:51:08 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Om jeg begriber at man vil hælde en semisyntetisk olie på en så ny bil
>skråstreg motor (selv om det er en citroen).
>Købt dog en fuldsyntetisk

Skal den ha' det? - ved du det?

Man kan ikke blot tro, at fuldsyntetisk pr. automatik er den bedste.
En Lotus Omega eksempelvis skal IKKE ha' dén slags olie, Tom!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 22:10

> Skal den ha' det? - ved du det?

Nej jeg ved det ikke og som sagt jeg begriber det heller ikke. Har man råd
til en bil der koster > 300.000 Kr så har men vel også de basseøre som en
god olie koster. Dermed ikke være sagt at biltema's olie ikke er god, men
ved Shell-Helix, Valvoline, Mobile1, Castrol, Duckham og en del mere, da ved
man hvad man køber.

> Man kan ikke blot tro, at fuldsyntetisk pr. automatik er den bedste.
> En Lotus Omega eksempelvis skal IKKE ha' dén slags olie, Tom!

En fuldsyntetisk olie ER den bedste men at omega ikke skal have skråstreg
kan tåle det bedste står jeg undrende over for. Man kan da også få ?w/50
olier som fuldsyntetiske.
Mig bekendt opfylder en fuldsyntetisk olie, let de krav de fleste
fabrikanter foreskriver, men skal ha' / må ha', kan jo være mange ting.

--
Tom

Fra : Leif Nielsen

Dato : 13-12-03 20:30

Så længe olien overholder diverse standarder, hvilket den
tilsyneladende gør, er der ingen fare. Det er for øvrigt sådan med
olie som med reservedele.
Det meste kommer ud af samme raffinaderi, og nede i pakkeafdelingen
hælder de noget på dunke til Biltema, noget til alle mulige andre, på
dunke med et andet klistermærke. Lidt ligesom en "original" kobling
til Mercedes kommer ud af fabrikken hos Sachs.

Leif Nielsen
Citroen XM 2,1 TD St.car
Citroen BX 14 TE

Fra : gshok

Dato : 15-12-03 18:25

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message news:<brf9ah$kft$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> liter), jeg plejer at skifte olie+filter, ved halve skifteintervaller, efter

Biltema oljen er Statoil olje:
Biltemas motoroljer kommer fra Statoils smørejoljefabrikk i
Nynäshamn. Deretter går den med tankbil til Skänninge, der tappes oljen på
Biltemas egna dunker.

Espen
86 Golf GTI