Vinterdæk - The Final Battle
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 13:21

Hej igen

Som lovet/truet med vender jeg tilbage med mere info om vinterdæk og
sommerdæk.

Der er allerede slået fast, at vinterdæk er klart dårligere end almindelige
sommerdæk, når der ikke er is og sne på vejen - også selvom temperaturerne
for eksempel er nul grader celsius.

Dette gælder OGSÅ brede dæk.

På tør/våd vej står det brede dæk ca. 5% bedre fast end det
smalle, siger Færdselsstyrelsen.

Problemerne med de brede dæk opstår, når der er sne og is på
vejen. Så falder de helt igennem.

På sne står det brede almindelige dæk ca. 5% dårligere fast end det smalle.
Og dette står igen langt dårligere fast end vinterdæk.

Man kan med andre ord sige, at der gælder de SAMME REGLER for brede
sommerdæk som for de almindelige sommerdæk.

Blot er forskellene større - så det brede dæk bremser endnu bedre på tør og
våd vej - men at der er endnu dårligere på is og sne.

Der er ifølge Amternes Vej-service sne og is på de danske veje små 3 uger om
året, så skal man bruge penge på vinterdæk..?

Til syvende og sidst er det jo en rent personlig afgørelse - men man kan
sige, at der er bedre grund til at købe vinterdæk, hvis man har en hurtig
bil med brede dæk og samtidig bor for enden af en lang markvej - end hvis
man har en almindelige bil og bor i en by.

Oplysningerne stammer Færdselsstyrelsen - og i øvrigt vil der i løbet af den
kommende tid blive lagt en artikel ud på Alfa-klubbens hjemmeside. Artiklen
er skrevet af Peter Dyrelund, der selv kører Alfa og er ansat i
Færdselsstyrelsen.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 13:49

Jan W Nielsen wrote:

> Som lovet/truet med vender jeg tilbage med mere info om vinterdæk og
> sommerdæk.

P.S.: Vinterdæk har generelt dårlige dræningsegenskaber end sommerdæk. Dette
betyder, at risikoen for aqua-planing er større, når man kører på vinterdæk.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 14:56

[klip]

> P.S.: Vinterdæk har generelt dårlige dræningsegenskaber end sommerdæk.
Dette
> betyder, at risikoen for aqua-planing er større, når man kører på
vinterdæk.

Vel under forudsætning af, at der er tale om samme dækbrede? Smallere
dæk --> lavere risiko for aquaplaning, ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 14:59

Peter G C wrote:

> Vel under forudsætning af, at der er tale om samme dækbrede? Smallere
> dæk --> lavere risiko for aquaplaning, ikk'?

Jo, alt er under alt-andet-lige-forudsætning.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-12-03 15:49

Jan W Nielsen wrote:

> Jo, alt er under alt-andet-lige-forudsætning.

Og derfor er debatten totalt latterlig.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-12-03 16:16

Roberto Saldo wrote:

> Og derfor er debatten totalt latterlig.

Hvad mener du..?

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Peter Weis

Dato : 13-12-03 17:40

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

-snip

Undskyld jeg ikke citerer men jeg forsøger at konkludere på hele indlægget.

Sommerdæk er gode på tør/våd vej og katastrofale på sne/is.
Vinterdæk er dårlige på tør/våd vej og så gode som muligt på sne/is.

Vil det så ikke være bedst at køre på vinterdæk når føret er "pletvist", og
så bare sætte farten lidt ned? Det må sikre den mest ens ydeevne uanset
føret, medens sommerdæk skifter mellem det gode og det katastrofale på få
meter.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 18:32

Peter Weis wrote:

> Undskyld jeg ikke citerer men jeg forsøger at konkludere på hele
> indlægget.

Ok.

> Sommerdæk er gode på tør/våd vej og katastrofale på sne/is.

Katastrofale er i bedste fald negativt et ladet og "farbet" ord. I værste
fald direkte forkert - der optræder jo ikke nødvendigvis nogen katastrofe.

Fakta er at sommerdæk kører klart bedst knap 90 procent af tiden i
vinterhalvåret. De sidste tre uger kører vinterdæk endnu mere klart bedst.
Uheld sker der flest af, når der er is og sne. Ulykker, som er de mest
alvorlige, sker der flest af, når vejen ikke er dækket af sne/is.

> Vinterdæk er dårlige på tør/våd vej og så gode som muligt på sne/is.

Dette er helt korrekt - og nu er vinterdæk jo mange ting. De dæk der er
lavet til kun at køre på is og sne er helt elendige til danske forhold.
Michelin Maxi Ice er et godt eksempel herpå. Der er simpelthen så mange
lameller, at dækket sejler rundt med bilen på tør/våd vej.

> Vil det så ikke være bedst at køre på vinterdæk når føret er
> "pletvist", og så bare sætte farten lidt ned?

Det er en personlig vurdering.

Som sagt mener jeg, at det ville være ufornuftigt af mange at købe
vinterdæk. På den anden side er der også mange for hvem det ville være
ufornuftigt ikke at gøre det. Jeg mener, det i høj grad kommer an på, hvem
man er, og hvor man kører.

> Det må sikre den mest
> ens ydeevne uanset føret.

Det er korrekt - på vinterdæk er det altid "lidt glat". Når det er rigtig
glat står de bedre fast, men jo stadig fuldkommen elendigt, hvorfor det
stadig er nødvendigt at køre meget forudseende.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Rasmus

Dato : 14-12-03 10:28

> [...]
Artiklen
> er skrevet af Peter Dyrelund, der selv kører Alfa og er ansat i

Jeg køre med 185/65-14, både sommer og vinterdæk, og jeg kan ikke mærke den
store forskel, endnu !!.
Men når først der ligger sne, så står vores 306 klart bedre fast med vinter
dæk. Og da vi bor på lolland, kan man ikke altid være sikker på, at der har
været en sneplov forbi, inden man skal på arbejde. Så jeg betrakter det som
en investering i bedre køreegenskaber, i den tid hvor der ligger sne.