Blow-off ventil.
Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 15:21

Hvor stor indvirkning har en blow-off ventil på
turbotrykket/performance..?

Jeg går og spekulerer på, hvor lang tid en sådan dims kan holde og om
jeg bør skifte min.

Hr. Bjørn

Fra : Anders Møller

Dato : 12-12-03 15:45

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor stor indvirkning har en blow-off ventil på
> turbotrykket/performance..?

Meget på spoolup tiden ved gearskifte... MEGET.

> Jeg går og spekulerer på, hvor lang tid en sådan dims kan holde og om
> jeg bør skifte min.

De fleste turbobiler er orig. leveret med en dum plastic ventil der holder
relativt få kilometer. Jeg kan anbefale en recirkulerende Baileys
stempelventil (den orig. er en gummi membran, der ikke kan holde til møj,
slet ikke hvis du kører med højere tryk end standart. Ellers har
Powerpage.dk også recirkulerende stempelventiler, men de er lidt dyre.

--
Anders Møller
Uno Racing - der har været monteret med 5 forskellige ventiler for at finde

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 15:50

On Fri, 12 Dec 2003 15:44:42 +0100, "Anders Møller"
<anders-fjern-@damkjaer-moller.dk> wrote:

>Meget på spoolup tiden ved gearskifte... MEGET.

Hvorledes dog det?

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 15:59

> Hvorledes dog det?

Ved at luften kan undslippe efter et gearskift med tryk på,
derved bremses turboens omdrejningstal ikke så meget ned,
og den er derfor klar til at trykke hurtigere igen.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 16:12

On Fri, 12 Dec 2003 15:58:43 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Ved at luften kan undslippe efter et gearskift med tryk på,
>derved bremses turboens omdrejningstal ikke så meget ned,
>og den er derfor klar til at trykke hurtigere igen.

Ok - mener ikke min Volvo fra '95 havde, men det har den uden tvivl
haft på grund af årgangen...

Hvad så med Bjørns bi-turbo? - dér må vel nødvendigvis være 2 stk for
at systemet arbejder optimalt?

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 16:16

> Ok - mener ikke min Volvo fra '95 havde, men det har den uden tvivl
> haft på grund af årgangen...

Det har den uden tvivl, men den kan nemt sidde et sted man
ikke lige kommer hver dag.

> Hvad så med Bjørns bi-turbo? - dér må vel nødvendigvis være 2 stk for
> at systemet arbejder optimalt?

Ikke nødvendigvis, den kan være monteret hvor trykrørene fra
de 2 turboer mødes, så er det nok med en, der er dog lavet
nogle turboer til Volvo, af Mitsubishi, der har inbygget dump,
det kan jo være den har sådanne, isåfald er der jo 2 stk.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 16:24

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> nogle turboer til Volvo, af Mitsubishi, der har inbygget dump,
> det kan jo være den har sådanne, isåfald er der jo 2 stk.

Der er kun én (1).

Den er monteret på røret fra intercooleren.

Hr. Bjørn

Fra : Anders Møller

Dato : 12-12-03 16:01

> Hvorledes dog det?

Hvis man slet ingen blow-off/diverter valve har på en turboladet bil, vil
trykket blive "kastet" tilbage til laderen når du lukker gasspjældet (ved
gearskifte naturligvis) og dette bremser turbinen. Hvis man kører med
blow-off, minimerer man den tid laderen er om at komme op i omdrejninger
efter gearskifte. Bosch membranventilerne har tendens til at blive slidte og
få tryklækage. Derfor effekt tab, og spoolop tid forværres. Det er meget få
biler med turbo der ikke er leveret med blow-off, sidst jeg undersøgte det,
var det en SAAB fra starten af 1980'erne. Unoerne er lige fra starten i 1983
leveret med en membranventil fra Bosch.

Jeg tør godt vædde med at Bjørns også er slidt, hvis bare motoren har kørt
en håndfuld år, og som sagt især hvis den lader mere end standart, turboen
altså.

Se endvidere:

http://dv.mistertam.com/12.htm

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 16:14

On Fri, 12 Dec 2003 16:00:38 +0100, "Anders Møller"
> [...]

>en håndfuld år, og som sagt især hvis den lader mere end standart, turboen

Danke - hvorledes kan man vurdere sliddet?
Forstået også på dénne måde: Er det kun arbejdet, der slider, eller
også årene?

>Se endvidere:
>http://dv.mistertam.com/12.htm

Thanx :)

/Mogens

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 18:17

> [...]

>var det en SAAB fra starten af 1980'erne. Unoerne er lige fra starten i 1983

Findes der ikke 2 typer?, den ene type der ikke larmer så meget og som
sender luften bagom turboen og ind den rigtige vej og derfor genbruger
luften, og en anden der bare lukker trykket ud i luften og derfor siger
noget mere.
Flemming Jacobsen

Fra : John Sahl

Dato : 12-12-03 19:36

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
> sender luften bagom turboen og ind den rigtige vej og derfor genbruger
> luften, og en anden der bare lukker trykket ud i luften og derfor

Yup, det gør der og Anders har prøvet en del af de sidste
men er lige nu endt på en lukket som skulle fungere rigtig
godt.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 12-12-03 22:07

> Yup, det gør der og Anders har prøvet en del af de sidste
> men er lige nu endt på en lukket som skulle fungere rigtig
> godt.

Det er sådan set ikke så underligt at de åbne(BOV) ikke opfører sig
eksemplariskt, idet Anders pt måler luftmasseflow, og afmåler jo så bensin
til den luft BOVen skyder ud, hvorefter motoren får alt for fed blanding, og
skal lige "sunde sig" lidt imellem gearskift. Når han recirkulerer ser
motorstyringen ikke noget luftflow, og lukker derfor også af for blandingen.

Helt anderledes ser det ud hvis han brugte MAP signal fra manifolden til at
styre efter. Så kunne han bruge BOV med fornuft istedet.

Mvh
Henrik

Fra : John Sahl

Dato : 12-12-03 22:17

Henrik Mortensen wrote:
> Helt anderledes ser det ud hvis han brugte MAP signal fra manifolden
> til at styre efter. Så kunne han bruge BOV med fornuft istedet.

Det kommer han vel til med MS eller har jeg helt misforstået det?

Dog er han vist blevet træt af lyden fra BOV'er, så det vil vise sig
om han hopper på sådan en igen ,-)

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 12-12-03 22:19

> Det kommer han vel til med MS eller har jeg helt misforstået det?

Nej, du har ikke misforstået det.
Og, ja, jeg skal nok skynde mig!

> Dog er han vist blevet træt af lyden fra BOV'er, så det vil vise sig
> om han hopper på sådan en igen ,-)

Hmm....jeg har selv en BOV på Volvoen, og jeg har så jeg kan "slukke" for
den.....Den er ikke slukket ret mange timer om året. Måske nogle få
minutter, ikke mere.....

Mvh
Henrik

Fra : John Sahl

Dato : 12-12-03 22:27

Henrik Mortensen wrote:
> Nej, du har ikke misforstået det.

Godt

> Og, ja, jeg skal nok skynde mig!

Jeg ved han er skide spændt på det. Har du fået billeder
af kasserne til det?

> Hmm....jeg har selv en BOV på Volvoen, og jeg har så jeg kan "slukke"
> for den.....Den er ikke slukket ret mange timer om året. Måske nogle
> få minutter, ikke mere.....

Vi får se hvad det ender med, han er jo heldigvis ikke bange
for at prøve forskellige ting for at opnå et godt resultat.

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 12-12-03 22:36

> Jeg ved han er skide spændt på det. Har du fået billeder
> af kasserne til det?

Nope, men jeg skulle have fået kasserne idag....

Det har jeg så ikke, men håber på at de kommer imorgen. Står selv og hopper
lidt på stedet...lidt som juleaften

Henrik

Fra : John Sahl

Dato : 12-12-03 22:43

Henrik Mortensen wrote:
> Nope, men jeg skulle have fået kasserne idag....

Ingen tidig juleaften til dig

> Det har jeg så ikke, men håber på at de kommer imorgen. Står selv og
> hopper lidt på stedet...lidt som juleaften

Jeg følger det spændt på sidelinien!

Fra : Anders Møller

Dato : 16-12-03 08:58

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Helt anderledes ser det ud hvis han brugte MAP signal fra manifolden til
at
> styre efter. Så kunne han bruge BOV med fornuft istedet.

Jfr. de andre indlæg fra John, kommer jeg til at MAP'e istedet for LMM.
Glæder mig meget til at kigge på det, og specielt til at blive færdig. Jeg
er godt klar over at jeg kan bruge min recirkulerende ventil til blow-off
når jeg kører med MAP. Jeg har skam også tænkt mig at prøve begge dele,
altså både at skyde luften ud atmosfærisk og ind til indsugningen igen.

Det skal nok blive godt.

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:35

SNIP
> [...]
det,
> var det en SAAB fra starten af 1980'erne. Unoerne er lige fra starten i

Toyota 1.5 turbo motorer som var i starlet er omkring 89-92 vil jeg tro har
ikke BOV standard!

Noget helt andet er, at det heller ikke er så godt for turboen at køre uden
bov! Jeg mener, det kan ihvert fald ikke skade at man undgå en masse luft
der bliver trykket tilbagé!

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 15:50

"Anders Møller" <anders-fjern-@damkjaer-moller.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> slet ikke hvis du kører med højere tryk end standart. Ellers har
> Powerpage.dk også recirkulerende stempelventiler, men de er lidt dyre.

Tak for hintet og forklaringen.

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet dette også:

http://www.jumptronix.com/2g_go_faster/Stages/details/BlowOffValve.htm

Jeg er blevet tilbudt en ny ventil og jeg vil lige lægge et billede på
dk.binaer.motor

Så kan du/andre råde og vejlede mig.

Den er på 1.5 Bar.

Hr. Bjørn

Fra : Anders Møller

Dato : 12-12-03 16:03

> Så kan du/andre råde og vejlede mig.

Jeg har set den nu. Er det en membran eller stempelventil? Det er hvis
ventilen er af god kvalitet ligemeget, men stempeltypen holder normalt
længere, og reagerer lidt hurtigere end membrantypen, og kan generelt holde
til mere tryk.

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 16:14

"Anders Møller" <anders-fjern-@damkjaer-moller.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ventilen er af god kvalitet ligemeget, men stempeltypen holder normalt
> længere, og reagerer lidt hurtigere end membrantypen, og kan generelt

Jeg mener Morten fra TA Tuning sagde, det var stempeltypen.

http://www.toftensauto.dk

Den er relativ kostbar nemlig 1.556,25 inkl.. moms men ekskl.. fragt.

Hr. Bjørn

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:38

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message
SNIP

Den er relativ kostbar nemlig 1.556,25 inkl.. moms men ekskl.. fragt.

Hmmm det var nu ikke så slemt, powerpage koster 1200 kr! Og en HKS, som
eftersigende skulle være en af de eneste som kan side på min hvis den skal
lufte i det fri koster 2600 kr kr! Så jeg synes din er billig :)

Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:41

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
skal
> lufte i det fri koster 2600 kr kr! Så jeg synes din er billig :)

Det må du nok sige...for sådan en blikdåse...

Min er (her kommer lærdommen) en såkaldt CBV.

Hr. Bjørn

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:49

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

Klip

> Det må du nok sige...for sådan en blikdåse...

Jeps synes jeg også, men jeg kan fortælle dig at sådan en HKS bov lyder
vildt godt, hvis man da kan lide den lyd! Hørte lige en på en anden S2 som
er lidt mere modificeret end min omkring 350 hk! Det lød ret så godt :)

> Min er (her kommer lærdommen) en såkaldt CBV.

Jeps det har jeg også lige erfaret, min er rent faktisk også en CBV, og
siger overhovedet ingen ting :/

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:51

> [...]

som
> er lidt mere modificeret end min omkring 350 hk! Det lød ret så godt
:)

Det kan jeg levende forestille mig.

> Jeps det har jeg også lige erfaret, min er rent faktisk også en CBV,
og
> siger overhovedet ingen ting :/

Det skyldes vel at luften recirkuleres og ikke blæses ud i det fri...

Hr. Bjørn

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:54

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message
SNIP

> og
>
> Det skyldes vel at luften recirkuleres og ikke blæses ud i det fri...

Ja og nej, havde en recirkulerende BOV eller CBV om vil kalde det på min

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:56

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja og nej, havde en recirkulerende BOV eller CBV om vil kalde det på
min
> corolla, og den sagde noget :)

Hmmm .... så må det have været en semi-CBV...;)

Hr. Bjørn

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:58

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

SNIP

> Hmmm .... så må det have været en semi-CBV...;)

Kan jo godt tænkes, men mener nu at jeg har hørt man kan få en CBV som også
siger noget, dog ikke så meget som en BOV!

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 16:01

> [...]
> slet ikke hvis du kører med højere tryk end standart. Ellers har
> Powerpage.dk også recirkulerende stempelventiler, men de er lidt dyre.

Den er nu ikke så dum igen, og hvis det er den nye model så
holder den faktisk ok.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/
Med orginal Bosch ventil og en _del_ tryk.

Fra : Anders Møller

Dato : 12-12-03 16:05

> Den er nu ikke så dum igen, og hvis det er den nye model så
> holder den faktisk ok.

Der er flere forskellige modeller. Porche turbobiler, og bla. Audi's
S-modeller har en stærkere model end min.. kan holde til mere tryk.

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 16:12

> Der er flere forskellige modeller. Porche turbobiler, og bla. Audi's
> S-modeller har en stærkere model end min.. kan holde til mere tryk.

Okay, jeg trode bare der var en, den gamle som jeg ikke kan
nummeret på, og den nye model med en messingring til at
forstærke membranen, pn. 280 142 110, jeg mener den gamle
sluttede på 114.
At den så er lige lille nok i huldiameter til at klare volumen
fra store IC´s og tykke trykrør er så noget man kan klare ved
at montere 2 stks, billigt og god løsning

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 16:03

> [...]
> turbotrykket/performance..?
>
> Jeg går og spekulerer på, hvor lang tid en sådan dims kan holde og om

Hvis du ikke oplever problemer med at holde trykket ville
jeg ikke skifte, når menbranen går er det meget tydeligt, der
mangler power i _den_ grad

Du har jo heller ikke så meget at dumpe med aut kassen.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 16:19

"Torben E" <TopconFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du ikke oplever problemer med at holde trykket ville
> jeg ikke skifte, når menbranen går er det meget tydeligt, der
> mangler power i _den_ grad
>
> Du har jo heller ikke så meget at dumpe med aut kassen.

Der er en anden gut fra Sjædland, der har skiftet sin.

Han er meget begejstret.

Her er hans potte: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4038

Et i øvrigt ret imponerende rullefeltsark.

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 16:28

> Der er en anden gut fra Sjædland, der har skiftet sin.
>
> Han er meget begejstret.
>
> Her er hans potte: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4038
>
> Et i øvrigt ret imponerende rullefeltsark.

Ja det er en rigtig flot kurve, går en t6 ´er virkelig 260 ved 4500 rpm ?
er det også din erfaring, i tyskland naturligvis
Den har så åbenbart ikke turboer med indbygget dump, når han har
skiftet den

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 16:34

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja det er en rigtig flot kurve, går en t6 ´er virkelig 260 ved 4500
rpm ?
> er det også din erfaring, i tyskland naturligvis

Ikke det der ligner.

Jeg mener at huske potten går 50,5 Km/t (måske lidt mere) ved 1.000
omdr. i højgear.

Jeg har aldrig været højere end 5.400 omdr. (hust at trække fejlvisning
fra)

Jeg turde simpelhen ikke holde på i et så langt stræk for at se, om jeg
kunne presse den nogle flere omdr.

Jeg mener da at huske omdrejningsbegrænseren stopper festen ved 5.800
omdr. i højgear også.

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 16:41

> Jeg har aldrig været højere end 5.400 omdr. (hust at trække fejlvisning
> fra)

Så har der da også været gang i kedlen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 16:43

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så har der da også været gang i kedlen

Jeg kan kun på godt midtfynsk sige: "Det går fandenflækfisogbroderemig
stærk"...

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 16:35

On Fri, 12 Dec 2003 16:18:37 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Der er en anden gut fra Sjædland, der har skiftet sin.
>Han er meget begejstret.
>Her er hans potte: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4038
>Et i øvrigt ret imponerende rullefeltsark.

Jow, jow - men kan den virkeligt ikke være med en Cayenne turbo?
Tænk, hvis I så mødte en '91 Lotus Omega en dag...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 16:37

KLIP

> Jow, jow - men kan den virkeligt ikke være med en Cayenne turbo?

I mellemaccelration burde der være en chance.

> Tænk, hvis I så mødte en '91 Lotus Omega en dag...

Så må vi håbe Volvo har leveret en manuel gearkasse samt klasket et par
T25´ere på møllen...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 12-12-03 17:13

Vi har lige lidt begrebsforvirring her!

Ikke ret mange biler er std forsynet med BlowOffValve (BOV), faktiskt mig
bekendt ingen.Her tager jeg måske fejl, men det er ikke biler typegodkent i
dk i så fald.

Der er derimod masser af turbobiler med std. monteret CompressorBypassValve
(CBV), som feks den lille sorte bosch.

BOV er alle karakteriseret ved at de blæser ud til fri luft med en vis
underholdende drengerøvseffekt til følge(been there)

CBV derimod _recirkulerer_ luften så turboladerens kompressorhjul
kortsluttes via denne ventil, og tryksiden er således forbundet mere eller
mindre direkte til sugesiden.

De gør _næsten_ det samme. Begge holder fart i propellen, men kun den
ene(BOV) har "brian-effekt".

Grunden til at BOV som regel ikke kan synes er fordi motorens
krumptaphusventilation ofte er ført ind før BOV arrangementet, og der vil
derfor slippe(kunne slippe) olietåge fra motoren ud via BOV når den åbner.
Derfor kan man faktisk risikrere ikke at kunne få bilen gennem syn på den
konto, hvis SBI er lidt opmærksomme. Det er derfor de ikke kan typegodkendes
med BOV, men godt med CBV.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 17:20

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:brcpdn$2qvf$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Vi har lige lidt begrebsforvirring her!

Så lærte jeg i hvert fald noget igen...

http://www.fastwrx.com/whatisblowva.html

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/blow_off_valve.htm

Samtidig er min Völle forsynet med en EBCV styret af motorens
management.

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 12-12-03 18:19

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har lige lidt begrebsforvirring her!

Ja, kært barn mange navne, også kendt som åbne eller
rerecirkulererende dumpventiler i daglig tale.

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:44

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
> Vi har lige lidt begrebsforvirring her!

Har aldrig hørt navnet CBV men søgte lige lidt på google og ganske rigtigt!
Sjovt de fleste steder står det bare beskrevet som en recirkulerende BOV!

MVH
JOnas

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:46

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sjovt de fleste steder står det bare beskrevet som en recirkulerende
BOV!

Det vil jeg ikke finde mig i, min CBV skal kaldes.

Hvor og hvem klager jeg til..?....)))

Hr. Bjørn

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:55

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

SNIP

> Det vil jeg ikke finde mig i, min CBV skal kaldes.
>
> Hvor og hvem klager jeg til..?....)))

Jeg ville starte med www.powerpage.dk :) han har jo en del artikler og såen
om det !

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 22:57

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ville starte med www.powerpage.dk :) han har jo en del artikler og
såen
> om det !

Oki doki..

Hr. Bjørn

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 22:57

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

Forresten er det standard at en volvo har biturbo? Jeg prøvede godt nok en
gang en S80 i babyblå, som min far havde lånt. Han påstod den havde biturbo,
meeen troede aldrig helt på ham. Men måske jeg skulle overgive mig?

Og din volvo lyder da så ikke helt standard`?

MVH
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 23:03

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
biturbo,
> meeen troede aldrig helt på ham. Men måske jeg skulle overgive mig?

Såfremt du vælger modellen T6, så er det en bi-turbo.

http://www.volvocars.dk/Showroom/S80/Specifications/TechnicalSpecifications/
og vælg 'motor'.

> Og din volvo lyder da så ikke helt standard`?

Den er chippet af BSR i Sverige, har en lettere modificeret indsugning
samt en komplet Feritta 3" udstødning, inkl.. race-kat´s, fra
turboafgangene til bageste kofanger.

BSR kaldte dette, i gamle dage, for Steg 3.

Hr. Bjørn

Fra : Jonas R.

Dato : 12-12-03 23:06

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message

SNIP

> BSR kaldte dette, i gamle dage, for Steg 3.

Hvad giver et stage 3 kit så? Bare sådan i runde tal :)

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 23:10

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad giver et stage 3 kit så? Bare sådan i runde tal :)

BSR´s opgivelse var 334 Hk og 540 Nm.

Drejningsmomentet blev tillige flyttet til 2.450 omdr. Det kunne jeg
sagtens mærke.

De skal nok tages med et gran salt, tror jeg nok.

Bortset fra det er jeg vældig glad for potten. Den kører dejligt til mit
behov som er motorvejstogtagtigt.

Dog er vognen fabrikssænket med 20 mm og jeg har påmonteret
"husmandsracerskiver og klodser" fra S.A.M i Sverige.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 00:15

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg smider lige et par billeder af udstødningssystemet på
dk.binaer.motor Jonas R.

Så kan du se det, inden det blev monteret i potten.

Samtidig er der også et lille billede af BSR i Sverige, fra den dag jeg
var oppe og få potten "kildet".

Hr. Bjørn