peogøj 406 med 16" sommerdæk - skal den ha~
Fra : Anders

Dato : 11-12-03 16:19

Hej,

Jeg har en Peogøj stationcar edm 16" 205 dæk på. jeg er i tvivl om det er en
god ide med vinterdæk eller jeg skal blive på sommerdæk. Jeg ahr set
diskussioner omkring vinterdækn er en god ide eller ej - men nogle siger at
har man 16" fælge er sommerdæk om vinteren en dårlig ide.

Hvad siger eksperterne ??

Anders

Fra : bme

Dato : 11-12-03 16:27

> [...]
at
> har man 16" fælge er sommerdæk om vinteren en dårlig ide.

206/306/307/406 ?????

de er nok ved at være de bredeste til at køre vinteren igennem på. et par
185 eller 195 er nok bedre. Men det afhænger også af dækkets mønster. Der
bør mindst være 3 mm. og det må gerne være et groft/åbent mønster.

Af hensyn til fælgene ville jeg nok skifte til et par vintersutter.

/bo

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-12-03 16:41

On Thu, 11 Dec 2003 16:26:50 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>"> Jeg har en Peogøj stationcar edm 16" 205 dæk på. jeg er i tvivl om det er
> [...]

Ved iagttagelse af det ypperste indenfor rettidig omhu, er det
lykkedes mig at konstatere at der er tale om en 406'er.

Hint: Se headeren.

Jeg er iøvrigt ikke enig med dig i betragtningen om det åbne mønster.
Jeg vil til enhver tid vælge lameldæk. Lameller i moderne vinterdæk er
så skarpe så det nærmer sig effekten af pigdæk, uden pigdækkets
ulemper.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : bme

Dato : 11-12-03 20:06

> [...]

> Jeg vil til enhver tid vælge lameldæk. Lameller i moderne vinterdæk er
> så skarpe så det nærmer sig effekten af pigdæk, uden pigdækkets

Ja, men for at holde en kort tråd kort, så er der vist noget med at de der
lameldæk kun virker ordentligt på sne og is.
Jeg er dog ikke selv i tvivl om at jeg ville skifte 205'erne til et par 185
eller deromkring, da de presser mere pr. kvadratcentimeter end 205'erne.
Men hvis han nu havde haft et par 185 på den nu, var det en anden sag.

Jeg er normalt også af den overbevisning at der skal vinterdæk på bilen, men
denne vinter bliver det nu på sommerdækkene. Både fordi jeg ikke lige syntes
jeg gider smide 3000-3500 efter nye fælge og dæk, men også fordi mit (og
konens) kørselsbehov denne vinter er væsentligt mindre end normalt. (og så
er sommerdækkene næsten nye).

og så må jeg jo bare lade bilen stå de få dage der er sne.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 17:36

> [...]
> diskussioner omkring vinterdækn er en god ide eller ej - men nogle siger at
> har man 16" fælge er sommerdæk om vinteren en dårlig ide.

Du kan sagtens køre igennem vinteren på dine sommerdæk - men vid at du kører
dårligere, når der er sne og is på vejen.

Til gengæld kører du bedre, når der er tør eller våd vej.

Dette er fakta - og til alle jer andre, der tror noget andet: I´ll be back.

Jeg er på arbejde, og vender aktivt tilbage til tasterne på lørdag, når jeg igen
er hjemme og har tid.

Der er "nyt guf i vaflen", når det handler om vinter- og sommerdæk. *LOL*

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)