VW TDI PD 100 ...skuffet, er det ok..??
Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 10-12-03 16:57

Hejsa...

Jeg har netop været på prøvetur i en Passat Variant TDI PD 100 hk.

Jeg må sige at jeg er meget overrasket over motoren. Jeg havde troet at den
alligevel kunne give mit en lille bitte spark bagi, men jeg blev godt nok
skuffet.

Ærlig talt ved jeg ikke helt hvor stort et kraftværk jeg har forventet, men
på mig virkede det nærmest som om at jeg skulle træde 80-100 % i bund bare
for at sætte skub i sagerne ved acc.

Ved alm. kørsel kræves ikke det store men den var heller ikke overbevisende
i mellemacc. og overhalinger synes jeg...

Jeg har for 1 års tid siden prøvet en kammerats 110 hk, som havde fået en
boks på. Den var som jeg husker det nærmest et vilddyr ved siden af...

Jeg havde nu tænkt mig en 110 hk fra omkring 1999-2000 men har prøvet den
endnu. Er der nogen af jer som har prøvet PD 100 hk og 110 hk som
umiddelbart vil lave en lile sammenligning. Det er 2 vidt forskellige det er
jeg klar over... og håber !!

Jeg regner med at en boks/chip kunne falde i min smag, men det kunne jo være
at de 110 hk var nok til daglig. Jeg ville i hvert fald ikke være glad for
en 100 hk PD. Den er sgu for sløv.

Måske er det de 155 fHK fra Alfa´en som jeg lige skal have lidt på afstand.
Den kan man ikke beskylde for at være en sejtrækker men jeg havde godt nok
troet noget mere om den 100 hk.

Med venlig hilsen
Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-03 17:04

"Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> alligevel kunne give mit en lille bitte spark bagi, men jeg blev godt nok

Hvad havde du regnet med? En sportsvogn?

> [...]
men
> på mig virkede det nærmest som om at jeg skulle træde 80-100 % i bund bare

Ja sådan er det jo....når der ikke er så meget power ude foran.

> Ved alm. kørsel kræves ikke det store men den var heller ikke
overbevisende
> i mellemacc. og overhalinger synes jeg...

I forhold til hvad?

> Jeg har for 1 års tid siden prøvet en kammerats 110 hk, som havde fået en
> boks på. Den var som jeg husker det nærmest et vilddyr ved siden af...

Det er klart der er forskel! 110 hk og en boks contra en utuned 100
hk............ det kan da ikke undre?

> [...]
> endnu. Er der nogen af jer som har prøvet PD 100 hk og 110 hk som
> umiddelbart vil lave en lile sammenligning. Det er 2 vidt forskellige det

I stedet for at fokusere på HK bør du kigge på moment og momentkurver i
stedet. Det er langt mere interessant.

HK giver ingen racer - ingen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 17:06

KLIP

> HK giver ingen racer - ingen.

Jeg synes ellers konens Clio II med 90 Hk er en racer..

Den kører i hvert fald (næsten) som en go-kart.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-03 17:10

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg synes ellers konens Clio II med 90 Hk er en racer..
>
> Den kører i hvert fald (næsten) som en go-kart.

Er det ikke noget med, at fikse franske vejer lidt mindre en den tunge
tysker?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 17:18

KLIP

> Er det ikke noget med, at fikse franske vejer lidt mindre en den tunge
> tysker?

Den franske trøffel vejer 975 Kg.

Jeg ved ikke hvad "pølsepotten" vejer.

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 10-12-03 17:29

> Jeg ved ikke hvad "pølsepotten" vejer.

Den er tung... 1400 er så´n

Mvh.K

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 17:33

"Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den er tung... 1400 er så´n

Det må så være en *meget* stor del af forklaringen...

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 10-12-03 17:40

> Det må så være en *meget* stor del af forklaringen...

--

Der har du vist meget ret.

Mvh.

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 10-12-03 17:23

> Hvad havde du regnet med? En sportsvogn?

Det havde jeg abolut ikke så havde jeg jo ikke gået efter sådan en.

> Det er klart der er forskel! 110 hk og en boks contra en utuned 100
> hk............ det kan da ikke undre?

Nej, jeg ved godt at det måske ikke lige var en god sammenligning men jeg
havde bare følelsen af at sidde i en bil med underdimensioneret motor. Jeg
havde ikke forventet at jeg skulle geare ned i 4 ved 90 km/t for at komme
nogenlunde fremad...

Jeg er udemærket klar over hvad du mener med hk/nm og ville til hver en tid
gå efter mere nm end høje hk-tal, så der må du ikke misforstå mig.
Når jeg skriver PD 100 mod 110hk var det simpelthen for at holde det
simpelt, ikke fordi jeg tror at det er de 10 hk som er hele forskellen, slet
ikke. Det er jo 2 forskellige motorer.

Jeg ville prøve den for at se om den kunne dække mit behov og jeg havde en
større forventning til momentet. Det er nok det der er galt...

Jeg må prøve en 110 TDI fra den gl. model og se om den kører anderledes.
Sidste udvej må jo så være en boks... (jo ikke den dårligste vej ud

Mvh.
Kristian

Fra : Ham selv !

Dato : 10-12-03 17:44

> I stedet for at fokusere på HK bør du kigge på moment og momentkurver i
> stedet. Det er langt mere interessant.

Gider du forklare det til en "Dummies" da jeg intet aner om dette ;o(

Glenn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-12-03 17:50

On Wed, 10 Dec 2003 17:43:40 +0100, "Ham selv !"
<vectra2000@(GÆT)ofir.dk> wrote:

>Gider du forklare det til en "Dummies" da jeg intet aner om dette ;o(

Det skyldes, at du bruger momentet i forbindelse med
mellemaccelerationerne - en diesel er god til det, fordi momentet er
højt og ligger rigtigt (momentkurve). Hvis du har et højt moment ved
lave omdrejninger, sparer du nedgearingen.

MEN det hjælper jo ikke en kæft, hvis du gerne vil rykke _alvorligt_
fra 0-100 km/t, samt på motorvejen eller køre sportsligt på de små
veje. Hér er en Alfa 2.0 jo langt dieslerne overlegen, hvorfor
Kristian med det samme lægger mærke til det.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 11-12-03 14:08

> [...]
> veje. Hér er en Alfa 2.0 jo langt dieslerne overlegen, hvorfor
> Kristian med det samme lægger mærke til det.

Vil godt stille op i en diesel dyt mod dig
Diesel kan skam nemt køre sportslig. Den kan ihvertfald komme fremad
Det kommer an på om chaufføren kender sin bil.

Erik Elbarto

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 15:45

"Elbarto Simsoniac" <ElbartoFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil godt stille op i en diesel dyt mod dig
> Diesel kan skam nemt køre sportslig. Den kan ihvertfald komme fremad
> Det kommer an på om chaufføren kender sin bil.

Lad os høre hvilken dieselbrænder, du vil stille op i..?

Hr. Bjørn

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-12-03 16:31

> Lad os høre hvilken dieselbrænder, du vil stille op i..?

En Mercedes C30 CDI AMG kunne være en mulighed ...

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 16:36

"Thomas²°°³" <flash4it.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> En Mercedes C30 CDI AMG kunne være en mulighed ...

Så må Mogens jo hellere stille med en Porsche 996 Turbo.

Det er jo ikke helt realistisk at sammenligne en Alfa med en AMG
dieselbrænder....tænk bare alene på prisen...

Hr. Bjørn

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 11-12-03 22:46

> [...]
>
> KLIP

> Lad os høre hvilken dieselbrænder, du vil stille op i..?

Mercer C270 CDI med 173 Turbo diesel HK
Eller S 400 CDI med et sted over 230 HK

Begge ville jeg mene kunne smutte fra en alfa på lidt småveje

At køre sportslig forbinder mange med høje RPMs nu er det jo sådan at en
diesle har momentet og trækket betydeligt længere nede i registret

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 11-12-03 23:18

> Mercer C270 CDI med 173 Turbo diesel HK
> Eller S 400 CDI med et sted over 230 HK
>
> Begge ville jeg mene kunne smutte fra en alfa på lidt småveje

Det vil jeg dog tillade mig at betvivle.

> At køre sportslig forbinder mange med høje RPMs nu er det jo sådan at en
> diesle har momentet og trækket betydeligt længere nede i registret

Men de to du savner undervognen. Desværre. Og så koster det jo spidsen af en
jetjager...

-M

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 23:48

> [...]

> Mercer C270 CDI med 173 Turbo diesel HK
> Eller S 400 CDI med et sted over 230 HK
>
> Begge ville jeg mene kunne smutte fra en alfa på lidt småveje

Jeg ville nu godt være med i "legen" i min Völle.

Måske Torben E. ville i hans Saabe også...

Hr. Bjørn

Fra : EjS

Dato : 12-12-03 10:11

> Mercer C270 CDI med 173 Turbo diesel HK
> Eller S 400 CDI med et sted over 230 HK

Med 100-200 Kg over forakselen som en diesel typisk vejer mere end en
tilsvarende benzin...

.... tror jeg med al respekt ikke du har en chance - især på småveje. Kig på
vægtfordelingen. Naturlovene gælder også for dieselbiler.

Sammenligningsgrundlaget er iøvrigt dårligt. De to biler du nævner er
udprægede komfortbiler.

MVH EjS
- jeg undres...

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 12-12-03 16:04

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> vægtfordelingen. Naturlovene gælder også for dieselbiler.
>

> Sammenligningsgrundlaget er iøvrigt dårligt. De to biler du nævner er

Nu har jeg skam oss bare trillet 50K km i den ene af de to biler det sidste
års tid
Og der er da ingen af de lokale "vildbasser" der har kunnet hænge på ud af
de små veje.Og for den sags skyld heller ikke på motorvejen

Nu r mercedes jo ike ligefrem den bil der ligger værst på vejen ,Faktisk kan
en mercer undervogn spændes ret meget op til lir
Std. alfa undervogn er da heller ikke ligefrem racer præget

Erik Elbarto

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 16:17

On Fri, 12 Dec 2003 16:04:21 +0100, "Elbarto Simsoniac"
<ElbartoFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Og der er da ingen af de lokale "vildbasser" der har kunnet hænge på ud af
>de små veje. Og for den sags skyld heller ikke på motorvejen

Det siger da INTET om noget.

>Nu er mercedes jo ike ligefrem den bil der ligger værst på vejen. Faktisk kan
>en mercer undervogn spændes ret meget op til lir
>Std. alfa undervogn er da heller ikke ligefrem racer præget

Du taler, som du har forstand :)
Min Alfa's undervogn er eksempelvis elektrisk justerbar.

Men - jeg skal jo nok ikke forvente nogen kommentar jvf. min sidste,
hvor du heller ikke svarede...

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 12-12-03 23:20

> [...]
af
> de små veje.Og for den sags skyld heller ikke på motorvejen

Jeg har også overhalet mange Porscher i min fars HDi'er på de tyske
motorveje... Udokumenteret påstand mod udokumenteret påstand...

> Nu r mercedes jo ike ligefrem den bil der ligger værst på vejen ,Faktisk
kan
> en mercer undervogn spændes ret meget op til lir
> Std. alfa undervogn er da heller ikke ligefrem racer præget

Jep - den KAN spændes op. Men MK's Alfa ER spændt op... Alle undervogne kan
spændes op hvis du skifter fjedre og støddæmpere - men du kan ikke ændre på
ophængene og deres geometri.

En std. Alfa 156 undervogn er iøvrigt ret sportspræget:

1. Direkte styring, 2.1 omdrejning mellem ratstop
2. Wishbone ophæng med en geometri svarende til F1 biler
3. Std. monteret 15'' 205/60(!) dæk

Dette er naturligvis suppleret med forholdsvis høj stivhed og dæmpning i
affjedringen i forhold til andre biler i samme klasse. Jeg har selv haft
fornøjelsen af at prøve. Styretøjet er fantastisk og undervognen er helt
neutral som den skal være på en sportsvogn.

Men min primære argumentation gik ikke kun på undervognen. Hvis du vil have
en dieselkværn der matcher MK's Alfa i præstationer vejer motoren 100-200 kg
mere end en benzin ditto. Og samtlige ekstra kg er placeret over forakslen
(mon du har tænkt over det?) - det giver en forringet dynamik.

At påstå det giver bedre køreegenskaber end en 164 Q4 hvor vægtfordelingen
nærmer sig optimale 50/50 vil være det samme som at påstå tyngdekraften ikke
gælder.

Hvis du virkelig mener småveje som jeg forstår småveje ville du i en S 400
CDi få problemer mod selv en Peugeot 206 GTi. Ikke at Mercedesen er en
dårlig bil - men du vil bruge den til noget den ikke er konstrueret til.

Jeg håber du kan lide hækdesignet på en Alfa 164 ;)

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-12-03 17:53

On Thu, 11 Dec 2003 14:08:15 +0100, "Elbarto Simsoniac"
<ElbartoFJERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Vil godt stille op i en diesel dyt mod dig

He, he...

>Diesel kan skam nemt køre sportslig. Den kan ihvertfald komme fremad

Kan godt lide at du allerede med det samme ændrer din formulering fra
"nemt køre sportslig" til "ihvertfald komme fremad". Det er jo 2 VIDT
forskellige ting. En diesel i min Alfa Romeo's klasse kan på ingen
måde køre sportslig.

>Det kommer an på om chaufføren kender sin bil.

Nej.

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-12-03 22:00

> HK giver ingen racer - ingen.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

Hej Peter

Den opfattelse er der vist ikke ret mange forsikringsselskaber der deler.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-03 07:21

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hej Peter
>
> Den opfattelse er der vist ikke ret mange forsikringsselskaber der deler.

Det skulle have stået 100 hk giver ingen racer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-03 18:10

> [...]
meddelelse

> [klip]

> Det skulle have stået 100 hk giver ingen racer.

Hej Peter

Det lyder rigtigt, i hvert fald nå det gælder biler i den vægtklasse som der
er tale om her.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 10-12-03 22:43

> HK giver ingen racer - ingen.

Det bliver du simpelthen nød til at forklare! Formel 1, DTC osv. er det
ikke ligefrem biler, der er kendt for enormt drejningsmoment, men
derimod masser af hk...

\Mandal

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-12-03 17:54

On Wed, 10 Dec 2003 16:56:34 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<knuden@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Den kan man ikke beskylde for at være en sejtrækker men jeg havde godt nok

Jep - det kunne jeg godt ha' fortalt dig på forhånd. Som tidligere
nævnt herinde kan en 130 hk's TDI ikke på nogen måde imponere mig.
Jeg er "bange" for, at du først bliver tilfreds, hvis du kigger dig om
efter en Alfa Romeo JTD. Prøv for sjovs skyld det...

/Mogens

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-12-03 18:29

> On Wed, 10 Dec 2003 16:56:34 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
> <knuden@tdcadsl.dk> wrote:

hvis du kigger dig om
> efter en Alfa Romeo JTD. Prøv for sjovs skyld det...

Ja den ser spændende ud! Men er den ikke lidt moment svag iforhold til
Tdi'erne denne jtd?

Venligst

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-12-03 18:42

On Wed, 10 Dec 2003 18:28:30 +0100, "Søren Christensen"
<Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:

>Ja den ser spændende ud! Men er den ikke lidt moment svag iforhold til
>Tdi'erne denne jtd?

MOMENTSVAG? (årets joke)
1.9 har 305 og 2.4 JTD har 385 Nm !!!

/Mogens

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-12-03 18:46

On Wed, 10 Dec 2003 18:41:50 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>MOMENTSVAG? (årets joke)
>1.9 har 305 og 2.4 JTD har 385 Nm !!!

160,5 hhv. 160,4 Nm per liter; så jow, set per liter er AR svagere end
VAG

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-12-03 18:59

On Wed, 10 Dec 2003 17:46:26 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

>160,5 hhv. 160,4 Nm per liter; så jow, set per liter er AR svagere end
>VAG

Næh, jo mindre HK/Nm pr liter - jo mindre belastning
Alfa laver nogel af Europa's fineste motorer

www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=4968
Alfa'en får vinger:
"Die Leistungsspritze verleiht dem Alfa Flügel. Mit fulminantem
Antritt ab 1700 Umdrehungen und einer ausgeprägten Drehfreude gibt
sich der Motor so, wie man es von Alfa erwartet: spontan,
durchzugsstark und kräftig"

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 10-12-03 23:16

> Næh, jo mindre HK/Nm pr liter - jo mindre belastning
> Alfa laver nogel af Europa's fineste motorer

Jeg tager dig på ordet. Jeg blev sgu helt opstemt da jeg så ned i alfaens
motorrum på Herning messen. For satan en "power pack"!

Og så kører den ifølge motorjournalisterne lige så godt...

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-12-03 23:31

On Wed, 10 Dec 2003 23:16:05 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Jeg tager dig på ordet. Jeg blev sgu helt opstemt da jeg så ned i alfaens
>motorrum på Herning messen. For satan en "power pack"!
>Og så kører den ifølge motorjournalisterne lige så godt...

En skam du ikke bor på Sjælland -> så ville jeg gerne give dig en tur
i en 232 hk V6'er. Dét lyder ikke ringe...
Spørg Morten L, da vi røg forbi strømmerne med +140 km/t

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 11-12-03 10:05

> En skam du ikke bor på Sjælland -> så ville jeg gerne give dig en tur
> i en 232 hk V6'er. Dét lyder ikke ringe...
> Spørg Morten L, da vi røg forbi strømmerne med +140 km/t

Det er lige før jeg ville tage afsted med det samme hvis det ikke var fordi
jeg havde så forbandet travlt her før jul ;)

Jeg kan kun gisne om hvordan den lyder. Har kun prøvet en 1.8 TS og den lød
bedre end nogen anden 4 cylindret jeg har hørt.

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-12-03 17:51

Okay - jamen så vil du jo p**** i bukserne af fryd, hvis du hørte en
V6 24V :)

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 11-12-03 18:00

> Okay - jamen så vil du jo p**** i bukserne af fryd, hvis du hørte en
> V6 24V :)

- havde det på fornemmelsen ;)

MVH EjS

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 10-12-03 19:19

"Mogens Knudsen" skrev
> [...]
> Jeg er "bange" for, at du først bliver tilfreds, hvis du kigger dig om
> efter en Alfa Romeo JTD. Prøv for sjovs skyld det...

---

Hmmm.. Håber ikke du har ret men jeg har indstillet mig på at det
bliver et kompromis i forhold til Alfa´en. Så langt så godt. Køredynamisk
bliver det aldrig rigtig det samme...

Men jeg håber nu at en 110 hk med en chip kan være noget for mig.

Nu må vi se... jeg kigger på JTD også... selvom jeg lige har solgt mine
Selespeed

Mvh.
Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-03 20:42

"Kristian Marquard Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men jeg håber nu at en 110 hk med en chip kan være noget for mig.

Jeg tror bestemt, at du ikke bliver skuffet - den coctail skulle være god

En 1.9TDi PD100 hk har 240nm - det er jo ikke alverden.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/