Automatisk mellemgas?!?
Fra : TomCK

Dato : 09-12-03 13:10

Hej,

I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
kilometer på bagen.... Midt i glæden over nyanskaffelsen piner det mig lidt,
at der til det i forvejen omfattende udstyr åbenbart også hører automatisk
mellemgas. Ved udkobling er motoren tilbøjelig til at holde omdrejningerne i
1/2-1 sekund efter jeg har sluppet speederen. Nogle gange stiger de endda
lidt først. Sættes i frigear kan det ske, at den gasser op til 2000 rpm
efter 5-10 sekunder, hvorefter den falder til normal tomgang. Jeg sprang for
livet første gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse
garagen op
Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.
Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget med
miljøet". Er der nogen hér, der kan komme med en lidt mere udtømmende
forklaring, eller skal vi nøjes med at gi' miljøet skylden?
Hvis nogen finder spørgsmålet underligt, så må jeg sige til mit forsvar, at
jeg har kørt diesel i 10 år. Min viden om, hvad der er "normal opførsel" for
moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.

mvh
TomCK

Fra : Tom

Dato : 09-12-03 13:29

> [...]
for
> moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.

Det er en dårlig motorstyring hvis ikke der ligefrem er fejl i
motorstyringen. Skulle der være fejl i styringen så vil benzinforbruget også
være stort.
Det er da muligt det er normalt for en sonata men jeg ville ikke leve med
det. Min Sierra lavede det samme men det var fordi at lambdasonden var
defekt.

Mondeo'en har dog liiidt af det samme, fordi den skal bruge et ½ sekund før
den går ned i omdrejninger når man skifter gear og motoren er kold, men ved
varm motor er motorstyringen ok.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 14:08

On Tue, 9 Dec 2003 13:29:29 +0100, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
wrote:

>Det er en dårlig motorstyring hvis ikke der ligefrem er fejl i
>motorstyringen.

Tror jeg ikke Toyota-folket vil give dig ret i. En Carina/Corolla 1.6
gør det samme. Pisse irriterende

Dét er så til gengæld en fejl!

Miljø'et var forklaringen hos Toyota, da jeg spurgte "sidst".
Jeg har jo kørt Corolla 1.6 i flere år

Yes, yes - en ganske anden oplevelse

Jeg kan så fortælle dig, at min '95 Alfa Romeo 164 Q4 gør det samme
(holder gassen et splitsekund)

Din bil: Der må være noget, som går galt ifm. "opgasningen" - det må
værkstedet se på, IMO...

/Mogens

Fra : René Lønstrup

Dato : 09-12-03 14:26

Mogens Knudsen wrote:
> Tror jeg ikke Toyota-folket vil give dig ret i. En Carina/Corolla 1.6
> gør det samme.

Gør de? I hvilke årgange? Jeg har (udfra hukommelsen) haft lejlighed til at
køre i en '03 Yaris D-4D, en '02 Corolla 1,6i, en '90 Corolla 1,3i 12v, en
'88 Corolla 1,3 12v (karb.), en '87 Camry 1,8 (karb.), en '86 Carina II 2,0
Diesel, min hedengangne '86 Celica 1,6i og min '85 MR2 1,6i. Jeg syntes ikke
at have bemærket det i nogle af ovenstående. Ihvertfald ikke i det tidsrum
der er tale om (1/2-1 sek). Men det kan da være at "problemet" har været
mere udtalt i nogle mellemliggende årgange/modeller..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 14:43

'84 Corolla DX 1.6 4-dørs sedan

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 09-12-03 21:26

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote in message

> [...]
> der er tale om (1/2-1 sek). Men det kan da være at "problemet" har været
> mere udtalt i nogle mellemliggende årgange/modeller..

Både min Corolla 1.3 DX fra '85 og min Carina II 2.0 GLi fra '88 havde en
lille tøven når gassen blev sluppet.
Det var en (udramatisk) overraskelse i forhold til mine forældres tidligere
biler (Fiat, Simca, Ford)

mvh
Peter

Fra : Sonil

Dato : 09-12-03 13:43

> Jeg har spurgt forhandleren hvad det kan være, og han siger det er helt
> almindeligt, omend lidt mere udtalt i Sonata'en end i andre modeller.

Sådan en gang pis.
Ud til ham og bed ham om at udbedre problemet.

Mvh
Søren

Fra : Janus

Dato : 09-12-03 14:38

Jeps vores accent gør det samme dog går ikke ligefrem op i omdrejningerne.
Tror di ikke det er fordi motoren er kold og der er chocker på at den lige
stiger lidt?

vh Janus

Fra : TomCK

Dato : 09-12-03 14:41

OK - tak til alle bidrag-ydere.

Opgasningen fra tomgang har jeg kun oplevet med sikkerhed ved den ene
lejlighed, hvor jeg var stået ud for at åbne garageporten under den lokale
orkan lørdag nat. Og
når man har Stephen King's "Christine" liggende på natbordet, så skal der
ikke så meget til af den slags, før....gyyys

I andre tilfælde kan det jo strengt taget skyldes, at jeg ikke just bruger
str. "small" i sko, og er vant til lidt mere plads i fodrummet... Det kan
dog ikke udgøre hele forklaringen.

Jeg vil nævne det ved 1. service, men jeg kan forstå på de forskellige
indlæg, at lidt forsinket speederslip ikke er noget særsyn.

mvh
TomCK

Fra : Martin Sand.

Dato : 09-12-03 18:45

TomCK wrote:
> [...]
> hvorefter den falder til normal tomgang. Jeg sprang for livet første
> gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse garagen op
[...]

Tillykke med bilen. Jeg har kørt i en Citroen Xsara 1,6 16V årg. 2001 som
steg 500 o/m i ca. 1-2 sekunder når man koblede ud - dog mest udtalt i 1. og
2. gear. Jeg fik den forklaring, at det var for at forbrænde overskydende
benzin så det ikke kom uforbrændt ned i katalysatoren. Jeg har lige købt en
ny Golf 2,0 som ikke har de "problemer". Meget lækker motorgang selv ved
koldstart.

MVH Martin

Fra : Holten

Dato : 09-12-03 19:27

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> I torsdags hentede jeg vores nye bil, en Sonata 2.0 GLS med sølle 7
> kilometer på bagen....

Til lykke med den

> [...]
> 1/2-1 sekund efter jeg har sluppet speederen. Nogle gange stiger de endda

Min far har en magen til dog fra 2001.
Han har nu kørt snart 150.000 km i den, og den har nøjagtig samme fænomen
som din.
Værkstedet har intet kunne stille op, og når man snakker med andre folk med
samme vogn er problemet det samme.
Det skal nok være sådan på sådan en koreaner.

> [...]
for
> livet første gang det skete, da jeg stod lige foran bilen for at låse

Jep samme problem på min fars; troede først kølekompressoren var problemet,
men den gør det også uden tilkoblet A/C.

> [...]
> miljøet". Er der nogen hér, der kan komme med en lidt mere udtømmende
> forklaring, eller skal vi nøjes med at gi' miljøet skylden?

Nææ, giv koreanerne skylden.

> [...]
for
> moderne benzinbiler er derfor ganske ringe.

Sælg lortet og køb en gl. dieselhund, det ved man hvad er )

MVH

Holten

Fra : Olesen

Dato : 09-12-03 19:54

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Yderligere forklaring kunne han ikke komme med, udover at det var "noget
med
> miljøet".

En Mazda 323 Fuschia ejer fik at vide, den holdt omdrejningerne
en smule, så gearskiftningen gik mere 'smertefrit'...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-12-03 19:55

Det med at omdrejningene stiger til 2000 omd. efter et stykke tid, gjorde
min Berlingo også dengang at stepmotoren til tomgangsreguleringen var
defekt.

mvh

Andreas M. Hansen