udskiftning af Mondeo bærearme
Fra : Tom Nielsen

Dato : 09-12-03 09:13

I forbindelse med skift af bærearme (bøs færdige) på mondeo har jeg forstået
at det er vanskeligt at få den ene bolt ud i v. side pga gearkassen.
På engelske newsgroups er der flere der foreslår at save bolthovedet over og
så montere den nye bolt "omvendt", altså med møtrikken øverst.
Hvad mener I om denne fremgangsmåde? og vil det kunne give problemer ved
syn?
Har I evt. et godt råd til udskiftningen?

mvh
Tom

Fra : SNiP

Dato : 09-12-03 10:13

Tom Nielsen wrote:
> [...]
> over og så montere den nye bolt "omvendt", altså med møtrikken øverst.
> Hvad mener I om denne fremgangsmåde? og vil det kunne give problemer
Monter de andre bolte på samme måde? Det burde ikke betyde noget, men det
vil nok se suspekt ud hvis de sidder anderledes, selvom jeg tvivler på at
synsmanden vil bemærke det, men nu hvor jeg har sagt det, vil synsmanden
ifølge murphys lov bemærke det, og derved vil det nok være gavnligt i denne
situation at du vender alle boltene på den måde.

> Har I evt. et godt råd til udskiftningen?

Ja, hvis det ikke vil komme fri, så varm det op med en blæselampe og anvend
sanseløs vold, alle problemer der ikke umiddelbart kan løses på denne måde
kræver bare mere vold.

/J

Fra : Tom

Dato : 09-12-03 13:09

> [...]
> syn?
> Har I evt. et godt råd til udskiftningen?

De må vrøvle i disse nyhedsgrupper, det kan sagtens lade sig gøre at få den
omtalte bolt ud. Jeg har da skiftet begge mine bærearme uden at ødelægge
nogen skruer.
Jeg vil dog medgive at det er godt at have et koben så man lige kan vippe
gearkasse samt motor lidt op når bolten skal tages ud.
Når den nye skal monteres så kan det godt være mere smart at montere den
omvendt, omend jeg monterede den på samme måde igen.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Tom Nielsen

Dato : 09-12-03 13:40

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

<snip>
> Jeg vil dog medgive at det er godt at have et koben så man lige kan vippe
> gearkasse samt motor lidt op når bolten skal tages ud.

Kan det gøres uden at løsne motorophænget?

Tom

Fra : Tom

Dato : 09-12-03 13:46

> <snip>
> >

> Kan det gøres uden at løsne motorophænget?

Jep og det kan endda gøres af en ikke uddannet Ford mekaniker
Det værste var faktisk bare at få bolten løsnet fordi den var rustet sammen
med møtrikken, men ellers gik det da rimelig smertefrit at få bolten ud i
venstre side.
Men lettere vold med et koben eller jernrør hvor man lige vrider det lidt
kan være nødvendigt fordi bolten er ca. 2-3 mm for lang

Fra : Tom Nielsen

Dato : 09-12-03 14:22

> [...]
> Men lettere vold med et koben eller jernrør hvor man lige vrider det lidt
> kan være nødvendigt fordi bolten er ca. 2-3 mm for lang

Jamen, det lyder da til at være en overkommelig sag.
Jeg kan iøvrigt se i et gammelt indlæg her i gruppen, at du har brugt
uoriginale bærearme. Er du stadig tilfreds med kvaliteten?

mvh
Tom

Fra : Tom

Dato : 09-12-03 14:51

> Jamen, det lyder da til at være en overkommelig sag.
> Jeg kan iøvrigt se i et gammelt indlæg her i gruppen, at du har brugt
> uoriginale bærearme. Er du stadig tilfreds med kvaliteten?

Ja de holder da endnu
Kan ikke lige huske hvor mange Km de har kørt nu men måske en 30.000 eller
deromkring. Bilen er da også synet med dem uden der var slør så hvis man
sammenholder det med Fords egne der kun holder ca 60.000 Km.