/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Uhhh Turbo
Fra : Jørgen


Dato : 08-12-03 19:52

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min mx5'er...
men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget med bar
o.s.v.... hvor meget skal den stå på??



 
 
HC (08-12-2003)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 08-12-03 20:24

> Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min
mx5'er...
> men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget med bar
> o.s.v.... hvor meget skal den stå på??
>

2,0 bar hvis du skal have mange HK meeeeeeen det er jo ikke sådan at
svare på.

Hvor meget har du ændret på motoren for at montere turbo ?

Er der ikke ændret noget ( stempler , toppakning osv. ) turde jeg ikke give
den særlig meget lade tryk.

Mvh Hans



Tom (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 08-12-03 20:31



> Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min
mx5'er...
> men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget med bar
> o.s.v.... hvor meget skal den stå på??

Nåja det er også noget man lige gør, det med at smække en turbo på.
Jeg kunne frygte at motoren må få en meget kort levetid. En motor der bliver
konfigureret med turbo skal have sænket kompressionen, den skal have ekstra
dyser så benzinblandingen kan blive federe ved fuld gas tja og som du
skriver så skal der være ca. 0.5 til 0.8 bar ladetryk på.
En intercooler er heller ikke af vejen hvis motortemperaturen skal holdes
nede og det samme med oliekøler.
En turbomoter skal under alle omstændigheder justeres på rullefelt med
tænding og benzinblanding hvis man vil undgå den alt ødelæggende
tændingsbanken.
Og så skal man være 101% sikker på at benzinpumpen kan levere nok benzin da
smeltede stempler eller vil være resultatet.

--
Tom




Thomas (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 08-12-03 21:45


"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
news:3fd4d197$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>


> En intercooler er heller ikke af vejen hvis motortemperaturen skal holdes
> nede og det samme med oliekøler.


Nu aner jeg ikke meget om turboer, men intercooleren har da intet med selve
motortemperaturen at gøre? Den sikre vel bare at køle indsugningsluften ned
så den kan indeholde mere benzin?


Mvh

Thomas




Tom (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 08-12-03 21:58



> > En intercooler er heller ikke af vejen hvis motortemperaturen skal
holdes
> > nede og det samme med oliekøler.
>
>
> Nu aner jeg ikke meget om turboer, men intercooleren har da intet med
selve
> motortemperaturen at gøre? Den sikre vel bare at køle indsugningsluften
ned
> så den kan indeholde mere benzin?

Ja det er hovedformålet med intercooleren, men det er sandelig ikke
ligemeget om luften til motoren er 30 eller 70 grader. En turbo kan varme
luften uhyggelig meget op og derved belaste resten af motoren og
kølesystemet samt olien.
Men ved normal kørsel så skal termostaten nok holde temperaturen nede. Ved
fuld skrald ud af motorvejen så kører motoren med konstant ladetryk og så
bliver det hele MEGET varmt.

--
Tom


--
Tom




Morten Fruergaard (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 09-12-03 07:41

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Men ved normal kørsel så skal termostaten nok holde temperaturen nede. Ved
> fuld skrald ud af motorvejen så kører motoren med konstant ladetryk og så
> bliver det hele MEGET varmt.


Og det er ikke kun turbo, der bliver MEGET varm...
Det er HELE bilen...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Peter G C (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-12-03 21:59

"Thomas" <bambanos@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1p5Bb.55425$jf4.3139837@news000.worldonline.dk...

[klip]

> Nu aner jeg ikke meget om turboer, men intercooleren har da intet med
selve
> motortemperaturen at gøre?

Jo, den sørger også for, at motoren ikke bliver helt så varm.

> Den sikre vel bare at køle indsugningsluften ned
> så den kan indeholde mere benzin?

Yes - det er det primære, men resultatet er også, at motoren ikke bliver
helt så varm.

/Peter, turbo og ic.

--
http://www.grauslund.com/



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 09:55

> Nu aner jeg ikke meget om turboer, men intercooleren har da intet med
selve
> motortemperaturen at gøre? Den sikre vel bare at køle indsugningsluften
ned
> så den kan indeholde mere benzin?
>

ladelufttemperaturen er meget afgørende for den termiske belastning på
motoren.
En tommelfingerregel siger at +1 grad i indsgungingslufttemp. giver +2
grader på udstødningssiden, og den vil vi under ingen omstændigheder have
meget over 900grader, med state-of-the-art stumper. På hjemmetun skal den
temp. typiskt ikke over 700 grader før alt farer i smadder.

Så der er en horribel forskel på 30 grader luft og 70 grader luft.

Henrik



Søren Christensen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 08-12-03 21:27


"Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd4c867$0$9761$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min
mx5'er...
> men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget med bar
> o.s.v.... hvor meget skal den stå på??
>
>

Hej

Alt respekt, men det lader ikke til du har særligt meget forstand på turbo.
Jeg tror jeg ville gå til en fagmand og få ham til at se på det for dig.
Se evt Toms indlæg...
Men en tommelfingerregel er pr 100mbar ladetryk giver det ca 10% ekstra hk.
Hvor meget din motor så kan tåle er en helt anden sag og om du har forberedt
din
motor på denne turbo.

Venligst



Thunderbird [7100] (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 08-12-03 22:23

On Mon, 8 Dec 2003 21:27:09 +0100, "Søren Christensen"
<Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:

>
>"Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:3fd4c867$0$9761$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min
>mx5'er...
>> men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget med bar
>> o.s.v.... hvor meget skal den stå på??
>>
>>
>
>Hej
>
>Alt respekt, men det lader ikke til du har særligt meget forstand på turbo.
>Jeg tror jeg ville gå til en fagmand og få ham til at se på det for dig.
>Se evt Toms indlæg...
>Men en tommelfingerregel er pr 100mbar ladetryk giver det ca 10% ekstra hk.
>Hvor meget din motor så kan tåle er en helt anden sag og om du har forberedt
>din
>motor på denne turbo.

Dvs at en bil uden turbo vil få fordoblet dens Hk hvis at den får smidt
en turbo på som bliver boosted til 1 bars ladetryk.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

jan@stevns.net (08-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 08-12-03 22:51

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Dvs at en bil uden turbo vil få fordoblet dens Hk hvis at den får smidt
>en turbo på som bliver boosted til 1 bars ladetryk.

det kunne da være lækkert med 700+ hypper i Spirilen, men helt sådan
spiller klaveret jo ikke......

ydelse er ikke bare tryk, der skal også foder til
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Lasse Langwadt Chris~ (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Langwadt Chris~


Dato : 09-12-03 00:07

jan@stevns.net wrote:
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :
>
>
>>Dvs at en bil uden turbo vil få fordoblet dens Hk hvis at den får smidt
>>en turbo på som bliver boosted til 1 bars ladetryk.
>
>
> det kunne da være lækkert med 700+ hypper i Spirilen, men helt sådan
> spiller klaveret jo ikke......
>
> ydelse er ikke bare tryk, der skal også foder til

brændstof er vel det mindste problem, ladetryk er i princippet bare det
luft der ikke kommer ind i motoren. Hvis motoren i forvejen har svært
ved at "trække vejret" ka' man ha' et vældigt imponerende ladetryk uden
at få ret meget andet end varm luft ud af det ....

-Lasse




jan@stevns.net (09-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-12-03 22:26

Lasse Langwadt Christensen <langwadt@ieee.org> skrev :

>brændstof er vel det mindste problem,

Nejda - foderet skal være på plads, da du eller hurtigt ender med at
kunne samle resterne af dine stempler op , der hvor lydpotten ender

På de fleste indsp. biler skal der ekstra dyser til at levere foder,
på karburatorbiler, skal der dyses om

Så - nej, det er ikke det mindste problem
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Lasse Langwadt Chris~ (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Langwadt Chris~


Dato : 09-12-03 23:35

jan@stevns.net wrote:
> Lasse Langwadt Christensen <langwadt@ieee.org> skrev :
>
>
>>brændstof er vel det mindste problem,
>
>
> Nejda - foderet skal være på plads, da du eller hurtigt ender med at
> kunne samle resterne af dine stempler op , der hvor lydpotten ender
>

selvfølgeligt skal blandingen passe det er underforstået, min pointe var
at det at få benzin _nok_ sku' være det mindste problem
det er et spørgsmål om:

> På de fleste indsp. biler skal der ekstra dyser til at levere foder,
> på karburatorbiler, skal der dyses om



-Lasse




Thunderbird [7100] (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 09-12-03 00:23

On Mon, 08 Dec 2003 22:50:58 +0100, jan@stevns.net wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :
>
>>Dvs at en bil uden turbo vil få fordoblet dens Hk hvis at den får smidt
>>en turbo på som bliver boosted til 1 bars ladetryk.
>
>det kunne da være lækkert med 700+ hypper i Spirilen, men helt sådan
>spiller klaveret jo ikke......
>
>ydelse er ikke bare tryk, der skal også foder til

Det kan vi godt blive enige om. Men såfremt at turboen er justeret
korrekt ind og for den korrekte mængde drikkelse, har jeg så ret i at en
bil uden turbo der får en monteret virkelig får fordoblet sine HK ved et
ladetryk på 1 bar?. Selvføgelig under den antagelse at turboen som sagt
er justeret korrekt ind.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

John Sahl (09-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 09-12-03 00:50

Thunderbird [7100] wrote:
> Det kan vi godt blive enige om. Men såfremt at turboen er justeret
> korrekt ind og for den korrekte mængde drikkelse, har jeg så ret i at
> en bil uden turbo der får en monteret virkelig får fordoblet sine HK
> ved et ladetryk på 1 bar?. Selvføgelig under den antagelse at turboen
> som sagt er justeret korrekt ind.

Det er ikke helt ved siden af.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Morten Fruergaard (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 09-12-03 07:44

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke helt ved siden af.


Nej, det er det ikke. Men hvis man på en std. motor vil kører med 1 bar
tryk - i længere tid - skal kompressionen sænkes = mindre hk.
Std motor = 100 hk.
Std. motor med sænket kompression = 85 hk (Ved ikke lige, hvor meget
effekttabet er ved sænket kompression.)
Turbo motor med sænket kompression og 1 bar = 170 hk.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 09:51

> det kunne da være lækkert med 700+ hypper i Spirilen, men helt sådan
> spiller klaveret jo ikke......
>
> ydelse er ikke bare tryk, der skal også foder til
> --

Nemlig. Men 700+ er nu en ret smal sag at hente i spirillen.

2 pænt store turboer(ala T04) og et bensinindsprøjtningsanlæg på istedet for
karb. så skal du ihvertfald kunne hente 1000+ hk på den motor, uden at
litereffekten bliver voldsom.

Henrik



Kim Voss Schrader (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 09-12-03 12:58

Hej!

Henrik Mortensen wrote:
>
> Nemlig. Men 700+ er nu en ret smal sag at hente i spirillen.

Og jeg forstår ikke hvad Jan venter på


--
Mvh, Kim Voss Schrader

Tom (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 09-12-03 13:20



> > Nemlig. Men 700+ er nu en ret smal sag at hente i spirillen.
>
> Og jeg forstår ikke hvad Jan venter på

Næh det er da bare at komme igang, han har jo biler nok han kan køre i mens
konverteringen foregår.....og plads nok i motorrummet.
Måske er der bare gået for meget morfar over Jan

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



John Sahl (09-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 09-12-03 13:24

Tom wrote:
> Næh det er da bare at komme igang, han har jo biler nok han kan køre
> i mens konverteringen foregår.....og plads nok i motorrummet.
> Måske er der bare gået for meget morfar over Jan

Hvem af jer skal være formand i klubben?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Kim Voss Schrader (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 09-12-03 14:22

Hej!

Tom wrote:
>
> > > Nemlig. Men 700+ er nu en ret smal sag at hente i spirillen.
> >
> > Og jeg forstår ikke hvad Jan venter på
>
> Næh det er da bare at komme igang, han har jo biler nok han kan køre
> i mens konverteringen foregår.....

Jo dét

> og plads nok i motorrummet.

Helt sikkert. Dog skal der sikkert en ny gearkasse og/eller dif på når
man sådan lige fordobler motoreffekten. Mon sådan en TH400 kan klare 700
hypper? Think not :-/

> Måske er der bare gået for meget morfar over Jan

Hehe :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Brian Sørup (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 09-12-03 18:50


"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3FD5CC6D.C712FDB9@tdcadsl.dk...
> Hej!
>
> Helt sikkert. Dog skal der sikkert en ny gearkasse og/eller dif på når
> man sådan lige fordobler motoreffekten. Mon sådan en TH400 kan klare
700
> hypper? Think not :-/
>

Ingen problem - en std. TH 400 kan klare 400 lbs/ft i drejningsmoment
( 550Nm ) - en modificeret tager let 50% mere.
Min har ikke haft problemer med 7-800Nm.
Bagtøjet holder fint, hvis det er med spær ( ingen hjulspind kun med eet
hjul ) og du kører på alm. gadedæk (dårligt greb)
Nu skal ovenstående ikke fortolkes som o m USA-biler er umulige at køre
i smadder, alt kan ødelægges med den rette ihærdige indsats.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
Honda VF 500 F2 - nysynet



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 19:07

> Ingen problem - en std. TH 400 kan klare 400 lbs/ft i drejningsmoment
> ( 550Nm ) - en modificeret tager let 50% mere.
> Min har ikke haft problemer med 7-800Nm.
> Bagtøjet holder fint, hvis det er med spær ( ingen hjulspind kun med eet
> hjul ) og du kører på alm. gadedæk (dårligt greb)
> Nu skal ovenstående ikke fortolkes som o m USA-biler er umulige at køre
> i smadder, alt kan ødelægges med den rette ihærdige indsats.

Meen, hvis spirillen får to ladere, så bliver momentet nu ganske
frygtindgydende!
Man kommer nemt i en boldgade hvor kardanakslen vil søge at binde en knude
på sig selv i forsøget på at komme væk

Mvh
Henrik



Torben E (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 09-12-03 19:10




"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:br530g$1q0p$1@news.cybercity.dk...
>
> Meen, hvis spirillen får to ladere, så bliver momentet nu ganske
> frygtindgydende!
> Man kommer nemt i en boldgade hvor kardanakslen vil søge at binde en knude
> på sig selv i forsøget på at komme væk

Ja 550 nm, er ikke meget hvis der skal laves over 1000 hk
på en langsomt roterende V8


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 20:02

> > Meen, hvis spirillen får to ladere, så bliver momentet nu ganske
> > frygtindgydende!
> > Man kommer nemt i en boldgade hvor kardanakslen vil søge at binde en
knude
> > på sig selv i forsøget på at komme væk
>
> Ja 550 nm, er ikke meget hvis der skal laves over 1000 hk
> på en langsomt roterende V8
>

yep, med kun (kun!?) 550Nm, skal der trods alt drejes 12766rpm for at kommer
derop.

1000Nm er noget nemmere, der skal kun godt 7krpm til
Og 1000Nm skulle nok være opnåeligt på en motor af spirillens størrelse.

Henrik



Torben E (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 09-12-03 20:36





"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:br566u$1uio$1@news.cybercity.dk...
>
> 1000Nm er noget nemmere, der skal kun godt 7krpm til
> Og 1000Nm skulle nok være opnåeligt på en motor af spirillens størrelse.
>
Opnåeligt, ja, men også ret dyrt, der skal nok laves
Stålkrumtap
Stærkere pejlstænger
Blok modificeres til at tage 4 bolt maincaps
Bedre topstykker
Knast
Stødstænger
Stempler
Div manifold´s

For slet ikke at snakke om transmissionen / chassi , men sjovt
kunne det være

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 21:52

> Opnåeligt, ja, men også ret dyrt, der skal nok laves
> Stålkrumtap
> Stærkere pejlstænger
> Blok modificeres til at tage 4 bolt maincaps
> Bedre topstykker
> Knast
> Stødstænger
> Stempler
> Div manifold´s
>

Hvem snakker priser??



> For slet ikke at snakke om transmissionen / chassi , men sjovt
> kunne det være
>
Yep. mægtigt skægt.

Der skal sgu nogle seriøst bløde dæk til at jage den effekt i asfalten!

Henrik




Kim Voss Schrader (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 09-12-03 19:13

Hej!

"Brian Sørup" wrote:
>
> Ingen problem - en std. TH 400 kan klare 400 lbs/ft i drejningsmoment
> ( 550Nm ) - en modificeret tager let 50% mere.

Ok. Hvad modificerer man i gearkassen, og kan man rode med sådan noget selv?

> Min har ikke haft problemer med 7-800Nm.

Ok. Og nu har den dét problem, at den ikke kan komme derop

> Bagtøjet holder fint, hvis det er med spær ( ingen hjulspind kun med eet
> hjul ) og du kører på alm. gadedæk (dårligt greb)
> Nu skal ovenstående ikke fortolkes som o m USA-biler er umulige at køre
> i smadder, alt kan ødelægges med den rette ihærdige indsats.

Jeg er skam godt klar over, at de skal repareres hist og her. Ellers ser man jo
ikke de andre gutter på værkstedet, og så er der for alvor noget galt

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

jan@stevns.net (09-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-12-03 22:35

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Ok. Hvad modificerer man i gearkassen, og kan man rode med sådan noget selv?

bremsebånd og lameller er et af stederne - og well, en anden konverter
.....

Ikke fordi jeg har den slags planer ... den er pt. helt fin til mig -
jeg skal ærligttalt nok mere se at få den ind i varmen, og smukkeseret

(ps. hvis du læser Wheel's - er der sgu' en svensk tøs, der er gået i
krig med en magen til ;)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Kim Voss Schrader (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 09-12-03 22:38

Hej!

jan@stevns.net wrote:
>
> Ikke fordi jeg har den slags planer ... den er pt. helt fin til mig -
> jeg skal ærligttalt nok mere se at få den ind i varmen, og smukkeseret

Det er da også korrekt :) Dog er vejret ikke just i vinterhumør :-/

> (ps. hvis du læser Wheel's - er der sgu' en svensk tøs, der er gået i
> krig med en magen til ;)

Wheels? Noget på nettet?

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

jan@stevns.net (09-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-12-03 23:05

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Det er da også korrekt :) Dog er vejret ikke just i vinterhumør :-/

Netop - og jeg skal sgisme snart have monteret den rigtige carport


>> (ps. hvis du læser Wheel's - er der sgu' en svensk tøs, der er gået i
>> krig med en magen til ;)

>Wheels? Noget på nettet?

Nej - en blad (Svensk) om primært 'kanere .... vores lokale kiosk har
det, måske derfor hun bliver helt blød i knæene når Spirillen holder
og buldrer lige uden for døren , hehe

se evt http://www.dkfritidbil.dk/debat/om_wheels_magazine.htm

(og nyd lige en brænder, lavet af den diskret Nova )


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Peter C. (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 12-12-03 12:05


> se evt http://www.dkfritidbil.dk/debat/om_wheels_magazine.htm
>
> (og nyd lige en brænder, lavet af den diskret Nova )

Ehh...det er da en Pontiac GTO (fra omkring ´64) !

MVH Peter C:\



Peter C. (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 12-12-03 14:59


"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd9a095$0$95109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > se evt http://www.dkfritidbil.dk/debat/om_wheels_magazine.htm
> >
> > (og nyd lige en brænder, lavet af den diskret Nova )
>
> Ehh...det er da en Pontiac GTO (fra omkring ´64) !

Sorry.....´65 selvfølgelig !

MVH Peter C:\



Kim Voss Schrader (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 12-12-03 13:13

Hej!

jan@stevns.net wrote:
>
> Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :
>
> >Det er da også korrekt :) Dog er vejret ikke just i vinterhumør :-/
>
> Netop - og jeg skal sgisme snart have monteret den rigtige carport

Jepper, eller gøre bilen smallere

> >Wheels? Noget på nettet?
>
> Nej - en blad (Svensk) om primært 'kanere .... vores lokale kiosk har
> det, måske derfor hun bliver helt blød i knæene når Spirillen holder
> og buldrer lige uden for døren , hehe

Nå ja, den er da ret lig din. Men farven er helt i skoven... :)

> (og nyd lige en brænder, lavet af den diskret Nova )

Det er da vist en GTO fra '65 :)

<
http://www.dealsonwheels.com/search/detailbig.cfm/Autos__ID/000556-200311-000013
>

--
Mvh, Kim Voss Schrader

jan@stevns.net (09-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-12-03 22:31

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev :

>Næh det er da bare at komme igang, han har jo biler nok han kan køre i mens
>konverteringen foregår.....og plads nok i motorrummet.

Jeg kan stadig ikke få Spirilen ind i varmen - suk !

>Måske er der bare gået for meget morfar over Jan

Naehhhh..... det syntes en hvis Glof_pilot nok ikke for 1 time siden
;)

Man er godt tosset, hvis man tror en Spiril er langtsom i disciplinen
boulevardrace_fra_lydskrydset ;)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

jan@stevns.net (09-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 09-12-03 22:29

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev :

>Nemlig. Men 700+ er nu en ret smal sag at hente i spirillen.

<<griner_skummelt:hmmmmmmm.......avi>>

>2 pænt store turboer(ala T04) og et bensinindsprøjtningsanlæg på istedet for
>karb. så skal du ihvertfald kunne hente 1000+ hk på den motor, uden at
>litereffekten bliver voldsom.

Nåjaehhh, herregud litereffekten bliver jo kun 1000/6,6 ~ 150hk/L , så
den får næppe sved på panden ... fnis

<< vågner op igen ! >>


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 23:46

> Nåjaehhh, herregud litereffekten bliver jo kun 1000/6,6 ~ 150hk/L , så
> den får næppe sved på panden ... fnis
>
> << vågner op igen ! >>



Gik du helt i trance??

ok, jeg troede faktisk maskinen var endnu større, selvom en 6,6liter er
meget stor bulderbasse.

700/6,6 burde være en relativt smal sag, også uden at svede for meget. Men
de kanere har nu aldrigt været racermotorer fra nye i den årgang. Ydelsen
har altid været der pga en pænt moment, og det går nu nok ikke kun at hæve
momentet. Så brækker der nok noget dyrt

Henrik



jan@stevns.net (10-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 10-12-03 00:07

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev :

>
>Gik du helt i trance??

Njaehhhh...... drømme er jo gratis, omend der var et mareridt på vej
~ bensinforbruget

>ok, jeg troede faktisk maskinen var endnu større, selvom en 6,6liter er
>meget stor bulderbasse.

Jeg kan da ikke mindes andet end at have nævnt de 6.6 liter i
tide&utide ;)

Du har måske haft Sørup's 454'er i tankerne (7.4Ltr)

>700/6,6 burde være en relativt smal sag, også uden at svede for meget. Men
>de kanere har nu aldrigt været racermotorer fra nye i den årgang. Ydelsen
>har altid været der pga en pænt moment, og det går nu nok ikke kun at hæve
>momentet. Så brækker der nok noget dyrt

Man kan helt vernøs, når man kigger i prislisterne med de rigtige
sjove detaljer...

Nu fik jeg jo alle kvitteringerne med på Spirilen, de mange hypper,
har ikke været gratis for ham der betalte dem ;)

En renoveret maskine, er nu ikke sindssyg dyr - 10 kilo svesetas
(svenske kroner)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Kim Voss Schrader (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 10-12-03 00:17

Hej!

jan@stevns.net wrote:
>
> Nu fik jeg jo alle kvitteringerne med på Spirilen, de mange hypper,
> har ikke været gratis for ham der betalte dem ;)

Hvor meget og hvorledes? Hvad har det kostet ham?

> En renoveret maskine, er nu ikke sindssyg dyr - 10 kilo svesetas
> (svenske kroner)

Det er da ganske rimeligt IMHO.

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

jan@stevns.net (10-12-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 10-12-03 00:34

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Hvor meget og hvorledes? Hvad har det kostet ham?

Nær det samme som jeg gav for hele bilen - altså et sted mellem 20 og
30kkr.

>> En renoveret maskine, er nu ikke sindssyg dyr - 10 kilo svesetas
>> (svenske kroner)

>Det er da ganske rimeligt IMHO.

Rimeligt - Yep.


Fik iøvrigt en griner ovre på tanken - en gut med en Mondeo holdt
derovre - med sin fine dobbeltudstødning....... du gætter aldrig mine
ord til ham ;)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Kim Voss Schrader (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 10-12-03 00:55

Hej!

jan@stevns.net wrote:
>
> Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :
>
> >Hvor meget og hvorledes? Hvad har det kostet ham?
>
> Nær det samme som jeg gav for hele bilen - altså et sted mellem 20 og
> 30kkr.

Auch :) Men ok, det er da billigt for ca. 180HK oder so.

> Fik iøvrigt en griner ovre på tanken - en gut med en Mondeo holdt
> derovre - med sin fine dobbeltudstødning....... du gætter aldrig mine
> ord til ham ;)

Nej, det tror jeg ikke. Men jeg har på fornemmeren at du vil fortælle mig det :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Martin Johansen [600~ (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-12-03 21:38

Jørgen wrote:

> Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min

Og det tog lige en halv time, så sad den der!!

> mx5'er... men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget
> med bar o.s.v.... hvor meget skal den stå på??

Som de andre er inde på, så få den justeret ind hos en fagmand..

Det lyder som om du "lige" har monteret den hjemme i garagen og nu står og
jusser på må og få... er det tilfældet så er jeg misundelig på dig, for så
har du satme nosser!!

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!
Ved direkte svar her på usenet, så frygt ej - min mailadresse er god nok

Thomas (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 08-12-03 21:48

Er det sådanne en "turbo" fløjte fra T.Hansen til udstødningen du har
monteret? I såfald behøver du ikke bekymre dig om ladetryk

Mvh

Thomas

"Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk> wrote in message
news:3fd4c867$0$9761$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min
mx5'er...
> men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget med bar
> o.s.v.... hvor meget skal den stå på??
>
>



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 10:10

No offence, men ????
Har du ikke ændret på motoren, knastakseltiming,tændingsvinkel(dynamisk) og
bensinmængde?

I så fald vil jeg tro du kan lade max 0,2bar på motoren.

Dit indlæg signalerer at du ikke har det helt elementære i orden, men jeg
kan selvf. tage fejl.
Normalt så koster turbomontering et helt andet indsprøjtningsanlæg.

Noget helt andet er hvordan du, efter nye regler, vil dokumentere støj og
emissioner over for SBI.
Som reglerne nu er blevet så kan turbomontering ikke godkendes inden for
rimelige økonomiske grænser. Trykladning var før en gråzone, men det er ovre
nu.

Se her:

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:


a.. Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens
1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end
tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt
prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også
gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden
seriefremstillet model.
Denne måling tager DTI 70kkr for, plus moms, og tillæg.....!!


Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der
kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større
effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor.
Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed
for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er
påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre
former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt
751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden
variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil
det anses for effektforøgelse over 20 %.

snippet herfra: http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw4752.asp

Med andre ord kan eftermonteret turbolader ikke længere godkendes i DK.

Henrik

"Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd4c867$0$9761$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Så fik jeg endelig taget mig sammen til at smække en turbo på min
mx5'er...
> men skal den indstilles et eller andet sted?? der er jo noget med bar
> o.s.v.... hvor meget skal den stå på??
>
>



bme (09-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 09-12-03 10:23

> Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader,
vil
> det anses for effektforøgelse over 20 %.
>
> snippet herfra: http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw4752.asp
>
> Med andre ord kan eftermonteret turbolader ikke længere godkendes i DK.

Mener du ikke at den ikke kan godkendes uden fornyet afgiftsvurdering???

/bo



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 10:26

> > snippet herfra: http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw4752.asp
> >
> > Med andre ord kan eftermonteret turbolader ikke længere godkendes i DK.
>
> Mener du ikke at den ikke kan godkendes uden fornyet afgiftsvurdering???
>

Nope, den kan ikke godkendes uden dokumentation for støj og
emission.Ihvertfald ikke hvis SB manden bruger reglerne som de står.

Henrik



Jonas R. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 09-12-03 11:05

Henrik Mortensen wrote:
SNIP
> Nope, den kan ikke godkendes uden dokumentation for støj og
> emission.Ihvertfald ikke hvis SB manden bruger reglerne som de står.

Øhhh jamen sådan var det jo også før. Ihvert fald med emissionen, der skulle
man jo også vise at bilen ikke forurener mer!Kan godt være jeg misforstår
dig, men lyder lidt som om du mente at det godt har kunnet lade sig gøre!?



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 12:09


"Jonas R." <corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:br46ou$cqg$1@sunsite.dk...
> Henrik Mortensen wrote:
> SNIP
> > Nope, den kan ikke godkendes uden dokumentation for støj og
> > emission.Ihvertfald ikke hvis SB manden bruger reglerne som de står.
>
> Øhhh jamen sådan var det jo også før. Ihvert fald med emissionen, der
skulle
> man jo også vise at bilen ikke forurener mer!Kan godt være jeg misforstår
> dig, men lyder lidt som om du mente at det godt har kunnet lade sig gøre!?
>
>

Det springende punkt er at trykladning ALTID anses for at overskride 20%
effektforøgelse. Uanset hvad du dokumenterer.

Så skal den gennem hele møllen, T&S, fabrikanten skal godkende det, der skal
være støjmåling, og emissionstest. Heldigvist kun på forlangende. Det vil i
praksis sige at hvis man har en bil med eftermonteret turbo, og bliver
stoppet af politiet, der opdager dette, og det ikke er indført som
konstruktiv ændring i bilens reg.att. så bliver du indkaldt til syn. Dette
vil effektivt sortere hårdt i alle streetracere....! Det kan man så synes
godt eller skidt om.

Det var ikke piskende nødvendigt med alt det før. Der kom det an på hvor
groft man lavede det, og reglerne var lidt tvetydeige på området.

Henrik



Jonas R. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 09-12-03 12:52

Henrik Mortensen wrote:
SNIP
> Det springende punkt er at trykladning ALTID anses for at overskride
> 20% effektforøgelse. Uanset hvad du dokumenterer.

Ja og? Hvad ændrer det ved SBI? Kan godt se at det ændrer noget ved Tjald og
Skvat. Idet man så ikke kan tune turbo uden at skulle betale afgift. Men før
skulle man altså også dokumentere det med emission, hvis man har turbo tunet
sin bil. Og hvis man blev stoppet med i kbh så kom man også til syn det
kender jeg et par stykker der kom selvom der stod bilen var synet med det.

> Så skal den gennem hele møllen, T&S, fabrikanten skal godkende det,
> der skal være støjmåling, og emissionstest. Heldigvist kun på
> forlangende.

Skulle det vel sådan set også før, lige pånær tjald & skvat

Det vil i praksis sige at hvis man har en bil med
> eftermonteret turbo, og bliver stoppet af politiet, der opdager
> dette, og det ikke er indført som konstruktiv ændring i bilens
> reg.att. så bliver du indkaldt til syn. Dette vil effektivt sortere
> hårdt i alle streetracere....! Det kan man så synes godt eller skidt
> om.

Blev du altså også før, så der er jo ikke noget nyt under solen.

Tror ikke dette vil sortere særlig meget, for folk piller jo bare turbo etc.
af til syn og så ud og køre igen. Hvilket mange jo også gjorde før, nogen
tog chancen...

> Det var ikke piskende nødvendigt med alt det før. Der kom det an på
> hvor groft man lavede det, og reglerne var lidt tvetydeige på området.

Ahhh det kom an på hvilket humør synsmanden var i, idet at du stadig ikke
kørte rundt i en lovlig bil bare fordi han har godkendt det.



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 14:19

Prøv at læs reglerne igennem. De er strammet væsentligt.

Men godt min bil er fra før 84 og originalmonteret med turbo.

Henrik



Jonas R. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 09-12-03 14:45

Henrik Mortensen wrote:
> Prøv at læs reglerne igennem. De er strammet væsentligt.
>
> Men godt min bil er fra før 84 og originalmonteret med turbo.
>

Tja godt at min bil er med orginalmonteret turbo og gemt så godt af vejen,
at de aldrig opdager at turboladeren skiftet medmindre hele bilen bliver
splittet ad. Og tja hvem kan se den lille chip som gør det hele så sjovt.
hehe



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 14:56


"Jonas R." <corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:br4jl2$dfb$1@sunsite.dk...
> Henrik Mortensen wrote:
> > Prøv at læs reglerne igennem. De er strammet væsentligt.
> >
> > Men godt min bil er fra før 84 og originalmonteret med turbo.
> >
>
> Tja godt at min bil er med orginalmonteret turbo og gemt så godt af vejen,
> at de aldrig opdager at turboladeren skiftet medmindre hele bilen bliver
> splittet ad. Og tja hvem kan se den lille chip som gør det hele så sjovt.
> hehe
>

det kan ingen, men det ændrer ikke på at de _kan_ klynge dig op på
emissionskrav og jeg skal komme efter dig, meget meget nemmere end før.

Henrik



Jonas R. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 09-12-03 15:38

Henrik Mortensen wrote:
SNIP
> det kan ingen, men det ændrer ikke på at de _kan_ klynge dig op på
> emissionskrav og jeg skal komme efter dig, meget meget nemmere end
> før.

Hehe ja, men hvordan skulle de dog nogensinde finde ud af det? Kun hvis en
eller anden stikker mig!



Robert Eriksen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 09-12-03 15:45



Jonas R. wrote:

> Henrik Mortensen wrote:
> SNIP
>
>>det kan ingen, men det ændrer ikke på at de _kan_ klynge dig op på
>>emissionskrav og jeg skal komme efter dig, meget meget nemmere end
>>før.
>
>
> Hehe ja, men hvordan skulle de dog nogensinde finde ud af det? Kun hvis en
> eller anden stikker mig!
>
>

Er "emmisionskrav" ikke forurening fra udstødningen?
Så er det vel nærmest der måleapparat der stikker dig.


Jonas R. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 09-12-03 16:23

Robert Eriksen wrote:
SNIP
> Er "emmisionskrav" ikke forurening fra udstødningen?
> Så er det vel nærmest der måleapparat der stikker dig.

Ja da i tomgang, og der kan min bil nu sagtens overholde emissions kravene!



Torben E (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 09-12-03 17:52




"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd5e000$0$69906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Er "emmisionskrav" ikke forurening fra udstødningen?
> Så er det vel nærmest der måleapparat der stikker dig.
>

At en bil er tunet betyder ikke at den forurener mere, nogen
endda mindre en en ny bil.


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 15:57


>
> Hehe ja, men hvordan skulle de dog nogensinde finde ud af det? Kun hvis en
> eller anden stikker mig!
>
>

Hørte ellers en helt god kommentar i aftes:

Uddrag:
Jammen hvorfor hulen vil i så gerne montere turbo på jeres biler??? Det
giver da ingen mening! Du må sgu da kun køre 50/80/110km/t alligevel, så
hvad der får jer til at tune på det gamle lort fatter jeg da ikke.

Hvorfor er det lige at du selv har en Honda Accord 2,2??...og en fireblade i
garagen, som du har tænkt dig at bruge hele vinteren på at gejle??? Fordi de
kun kører 50/80/110km/t eller fordi det er lidt sjovt at have noget der er
anderledes??

øhhh........jammen det er ikke det samme.....

Nå ikke?
uddrag slut.

man skal sgu passe på ikke at blive alt for hellig....

Mvh
Henrik




Jonas R. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 09-12-03 16:22

Henrik Mortensen wrote:
SNIP
> Uddrag:
> Jammen hvorfor hulen vil i så gerne montere turbo på jeres biler???
> Det giver da ingen mening! Du må sgu da kun køre 50/80/110km/t
> alligevel, så hvad der får jer til at tune på det gamle lort fatter
> jeg da ikke.
>
> Hvorfor er det lige at du selv har en Honda Accord 2,2??...og en
> fireblade i garagen, som du har tænkt dig at bruge hele vinteren på
> at gejle??? Fordi de kun kører 50/80/110km/t eller fordi det er lidt
> sjovt at have noget der er anderledes??
>
> øhhh........jammen det er ikke det samme.....
>
> Nå ikke?
> uddrag slut.
>
> man skal sgu passe på ikke at blive alt for hellig....

Mener du at jeg er hellig eller hvad?



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 16:41

> > Nå ikke?
> > uddrag slut.
> >
> > man skal sgu passe på ikke at blive alt for hellig....
>
> Mener du at jeg er hellig eller hvad?
>

nej nej....sådan var det sgi ikke ment.

Henrik



Mogens Knudsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 09-12-03 16:54

On Tue, 9 Dec 2003 16:41:13 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

>nej nej....sådan var det sgi ikke ment.

Hvad så? -> hvad var så ment?


/Mogens

JB (12-12-2003)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 12-12-03 12:55

On Tue, 09 Dec 2003 16:54:27 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Tue, 9 Dec 2003 16:41:13 +0100, "Henrik Mortensen"
><dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:
>
>>nej nej....sådan var det sgi ikke ment.
>
>Hvad så? -> hvad var så ment?
>
>
>/Mogens


Måske mere at han virkede ret barnlig og forkælet, ren prototype på
ungdommen idag. De er supersgoister og forventer alt, men vil ikke
bidrage med noget som helst.
Bare det at han kalder told og skat for tjald og skvat, siger alt.





Dennis Pedersen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 09-12-03 10:38


"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
news:br43gn$8ne$1@news.cybercity.dk...
> No offence, men ????
> Har du ikke ændret på motoren, knastakseltiming,tændingsvinkel(dynamisk)
og
> bensinmængde?

> Noget helt andet er hvordan du, efter nye regler, vil dokumentere støj og
> emissioner over for SBI.
> Som reglerne nu er blevet så kan turbomontering ikke godkendes inden for
> rimelige økonomiske grænser. Trykladning var før en gråzone, men det er
ovre
> nu.
.....
> Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end
> tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt
> prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også
> gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden
> seriefremstillet model.
> Denne måling tager DTI 70kkr for, plus moms, og tillæg.....!!

SKAL det være DTI der laver den?
Jeg hørte på et tidspunkt prisen var en hel anden hvis det var vores naboer
i syd lavede samme måling..


--
/Dennis
Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk



Henrik Mortensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 09-12-03 12:13

> SKAL det være DTI der laver den?
> Jeg hørte på et tidspunkt prisen var en hel anden hvis det var vores
naboer
> i syd lavede samme måling..
>

Yep, samme måling kan laves i tyskland og sverige.
Der jeg ser problemet er at det ikke rigtigt er tilladt at ændre på
indsug/udstød. længere uden at man risikerer at sskulle dokumentere støj og
emission. Så kan et knfilterkit og en sportsudstødning blive en
overordenligt dyr affære. Men det forudsætter at SBI tolker reglerne som de
er. Forhåbentligt er reglerne stadigt lidt "bløde".

Støj er ikke blot en måling bag bilen. Det er flyby støj, og emissionstesten
der lægges op til er den store forkromede som nye biler testes efter, altså
incl forbrugstest osv. Håber seriøst ikke at det bliver så stramt som
oplægget antyder.

Henrik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste