Audi S3, 1.8T Quattro--I komission,fra næs~
Fra : JKM

Dato : 08-12-03 13:47

Hej med jer..

Er der nogen som, har tjek på kommision af biler, som man ikke længere
kan betale??

Jeg er den lykkelige ejer af ovenstående vogn, som jeg skal sætte fra
mig den 1-1-2004.
Men jeg er ikke helt sikker på alt det med afmelding, forsikring,
priser, osv.

Kan man ikke lige så godt skynde sig, at få prøveplader til den, så
man ikke skal lade forhandleren afmelde den?? (Tænk hvis han smader
den ved en evt. prøvetur??)

Hvordan med pengene, som han skal betale, noget man skal holde øje med
der??

Kan i ikke sende lidt forskellige tips??

JKM

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 14:35

On 8 Dec 2003 04:46:33 -0800, Direct@c.dk (JKM) wrote:

>Er der nogen, som har tjek på kommision af biler, som man ikke længere
>kan betale?

Hvad mener du?
Ønsker du at afhænde din bil, som du ikke længere kan betale?

>Jeg er den lykkelige ejer af ovenstående vogn, som jeg skal sætte fra
>mig den 1-1-2004.
>Men jeg er ikke helt sikker på alt det med afmelding, forsikring,
>priser, osv.

DK, S eller hvad?
I DK er det svært at bibeholde en forsikring på en bil uden plader.
En stilstandsforsikring m/brand og tyveri koster 4.500 kr, men som
sagt lidt svært at finde et selskab...

>Kan man ikke lige så godt skynde sig at få prøveplader til den, så
>man ikke skal lade forhandleren afmelde den?

Det er sjældent, at prøveplader indeholder kasko. Det er faktisk mere
undtagelsen end reglen.

> (Tænk hvis han smader den ved en evt. prøvetur??)

Din nuværende forsikrining vil dække 3 uger efter afmeldelse

>Hvordan med pengene, som han skal betale, noget man skal holde øje med
>der?

Hvilke penge?
Hvad snakker du om?

/Mogens

Fra : JKM

Dato : 08-12-03 21:03

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:<67v8tv89mhkr19luaq741gffdubrjul317@4ax.com>...

> [...]
> I DK er det svært at bibeholde en forsikring på en bil uden plader.
> En stilstandsforsikring m/brand og tyveri koster 4.500 kr, men som

Jo, det er nok lidt dårlig formuleret!!

Men ham forhandeleren skal jo forhåbentlig ligge lidt kroner efter
salget (Hvis dette lykkedes?) og er der noget med hensyn til
overførelsen eller indfrielsen af lånet odv.??

Håber det giver lidt bedre overblik!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 21:42

On 8 Dec 2003 12:03:29 -0800, Direct@c.dk (JKM) wrote:

>Men ham forhandeleren skal jo forhåbentlig ligge lidt kroner efter
>salget (Hvis dette lykkedes?) og er der noget med hensyn til
>overførelsen eller indfrielsen af lånet odv.?
>Håber det giver lidt bedre overblik!

Okay - du vil altså lade en kommissionshandler sælge din bil?
I så fald udfærdiger du en aftale med ham, hvoraf fremgår pris,
betaling osv - han har et standardskema. Jég vil "forslå" dig, at lade
pladerne blive på (for din egen pengepungs skyld). Desuden kan du
aldrig "holde for", at han ikke kører i den.

Nogle k-handlere ordner det hele for een således, at du ved aftalens
indgåelse aftaler en minimumspris med ham. Andre k-handlere lader
ejeren deltage i forhandlingerne hele vejen igennem. Det kan være
meget forskelligt.

Det koster dig mindst 10% af bilens pris at få ham til at "hjælpe",
men ofte aftaler man blot minimumsprisen således, at k-handleren "får"
resten. Nogle gange kan man få dén forhandler, man har købt bilen af,
til at "hjælpe med/stå for" et salg.

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-12-03 22:53

> Det koster dig mindst 10% af bilens pris at få ham til at "hjælpe",
> men ofte aftaler man blot minimumsprisen således, at k-handleren "får"

Der ligger da en kommisionsforhandler i Egå v. Århus, der kun tager 1.500 kr
i salgsgebyr (1a-biler.dk).
Han skulle vidst være udmærket.

/Kasper Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 07:36

> Det koster dig mindst 10% af bilens pris at få ham til at "hjælpe",
> men ofte aftaler man blot minimumsprisen således, at k-handleren "får"
> resten.

Pas på med det...

Så koster bilen pludselig 20.000 kr. mere end I havde snakket om...
Det koster jo ikke rigtigt k-forhandleren noget at have bilen holdende, så
han er ligeglad om der går en måned eller 5....

Been there, done that - never again.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 07:39

On Tue, 9 Dec 2003 07:36:15 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Pas på med det...
>Så koster bilen pludselig 20.000 kr. mere end I havde snakket om...

Jow, jow - det er jo hans vurdering...

>Det koster jo ikke rigtigt k-forhandleren noget at have bilen holdende, så
>han er ligeglad om der går en måned eller 5....

Næppe. Så vil du jo kunne sige det samme om en ejendomshandler, der
arbejder på samme måde...

>Been there, done that - never again.

OK

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 07:48

> Næppe. Så vil du jo kunne sige det samme om en ejendomshandler, der
> arbejder på samme måde...

Ja, men det (plejer) ejendomsmæglere ikke at gøre...
Og de fleste ejendomsmæglere får ikke det der overstiger en vis pris - de er
nogenlunde fastlønnet.

Hvis en k-forhandler kan have bilen stående i 1 eller 2 md. ekstra og tjene
20.000 kr. mere er det jo en god forretning i forhold til, hvad nogle tjener
på at sælge en bil.

Det er ok, at forhandleren får det der overstiger X, men så skal man
samtidig lave, at han maks. må tjene Y kr. eller salgsprisen maks. må være Z
kr.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 07:52

On Tue, 9 Dec 2003 07:47:53 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Ja, men det (plejer) ejendomsmæglere ikke at gøre...

:)

>Og de fleste ejendomsmæglere får ikke det der overstiger en vis pris - de er
>nogenlunde fastlønnet.

Provision - %-sats af husprisen.

>Hvis en k-forhandler kan have bilen stående i 1 eller 2 md. ekstra og tjene
>20.000 kr. mere er det jo en god forretning

Hvor mange biler stiger i pris efterhånden som tiden går?
Nej, vel...

>Det er ok, at forhandleren får det der overstiger X, men så skal man
>samtidig lave, at han maks. må tjene Y kr. eller salgsprisen maks. må være Z
>kr.

En mulighed

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 08:03

> Provision - %-sats af husprisen.

Ja, men hos en k-handler er det jo gerne 100 % af det over X.
En ejendomsmælger har vel kun et par %, hvorfor det bedre kan betale sig at
gå 50.000 ned i pris, bare for at få noget igennem....

> Hvor mange biler stiger i pris efterhånden som tiden går?
> Nej, vel...

Nej, men hvis prisen er (for) høj tager det normalt lidt længere tid at
sælge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 08:16

On Tue, 9 Dec 2003 08:02:40 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Ja, men hos en k-handler er det jo gerne 100 % af det over X.

Det er een måde på at gøre forretningen.

>En ejendomsmælger har vel kun et par %, hvorfor det bedre kan betale sig at
>gå 50.000 ned i pris, bare for at få noget igennem....

Alt efter bilens størrelse/årgang/mm. taler vi jo gerne om større
beløb ifm. huse. Din sammenligning slår derfor voldsomt igennem ift.
denne tråd, idet det er de færreste, som slår 50.000 kr af på en alm.
bilhandel. Iøvrigt er der gerne en grund til at reducerer prisen
(forruden revnet, dæk nedslidt, lakfejl)

Jeg er tilhænger af "åbne kort" - altså hvor sælger er medspiller ift.
k-handler og løbende aftaler slagets gang trin for trin. Men andre
k-handlere "inde i byen" er mere til at aftale en minimumspris,
hvorefter de "styrer", og dét forhold har ofte dén effekt, at prisen
bliver høj...
(men man må jo nødvendigvis betale for k-handlerens evner/netværk)

>Nej, men hvis prisen er (for) høj tager det normalt lidt længere tid at
>sælge...

Og derfor undergraver dén bemærkning netop dit tidligere argument.

De fleste vil gerne gennemføre et hurtigt salg således, at der tjenes
penge. Det er også "ødelæggende" for forretningen, hvis bilen hænger
for længe...

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 08:22

> [...]
> beløb ifm. huse. Din sammenligning slår derfor voldsomt igennem ift.
> denne tråd, idet det er de færreste, som slår 50.000 kr af på en alm.

Sælger ejendomsmælgere biler?

> [...]
> k-handlere "inde i byen" er mere til at aftale en minimumspris,
> hvorefter de "styrer", og dét forhold har ofte dén effekt, at prisen

Præcis.

> Og derfor undergraver dén bemærkning netop dit tidligere argument.

Det kan jeg ikke se at jeg gør...

> De fleste vil gerne gennemføre et hurtigt salg således, at der tjenes
> penge. Det er også "ødelæggende" for forretningen, hvis bilen hænger
> for længe...

Lad os sige, at det aftales at en bil kan sælges til ca. 150.000 kr., hvoraf
k-forhandleren skal have de 7.500 kr. I stedet for dette tilbyder
k-forhandleren sælgeren, at han kan få 145.000 kr. i hånden den dag bilen
bliver solgt, og det resterende tilfalder k-forhandleren. Dette aftales.
Bilen sættes nu til 170.000 kr.
Dvs. forhandleren kan se frem til at tjene 20.000 kr. ekstra. For de 20.000
kr. har han ikke noget imod, at bilen skal stå en måned eller to. Hvis han
har pladsproblemer er sagen selvfølgelig en anden...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 08:44

On Tue, 9 Dec 2003 08:22:19 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Sælger ejendomsmælgere biler?

Næppe

> Forskellen på en ejendomsmægler og en fusker k-bilforhandler er at
> ejendomsmægleren tjener nogenlunde det samme (%) på at sælge ejendommen om
> den bliver solgt til 1 mio. eller 1,1 mio. En k-forhandler kan fordoble sin
> fortjeneste ved at kræve 20.000 kr. mere for bilen, da de alle er hans.

Jow, jow...

>Det kan jeg ikke se at jeg gør...

Du skriver, at k-handleren lader den stå på lageret for at tjene
20.000 kr mere - det hænger jo ikke sammen med, at biler normalt
falder i pris, hvis de hænger for længe.

> [...]
>bliver solgt, og det resterende tilfalder k-forhandleren. Dette aftales.

Dette er fremgangsmåden for nogle "inde i byen" - jég bifalder den
ikke. Skal man bruge ovennævnte "fast pris system", har man i
princippet 2 handler - een med k-handler og een med køber (den sidste
er man selvfølgelig lidt fjern fra). Og dét taber man ved.

I dette her tilfælde med specialbilen ville jeg finde den VAG-handler,
som havde et større salg af de specielle biler - eller var
motorsprotsinteresseret. Den forhandler kan importøren hjælpe med at
finde - man spørger simpelthen.

Et eksempel: Da jeg skulle af med min '88 AX GT, fandt jeg en
nyvognshandler, som havde interesse i at købe denne specielle bil ifm.
et nyvognskøb (AX'eren vr speciel dengang). Jeg fandt en rallykører i
Billund, og han var fyr og flamme for at handle til den rigtige pris.
OG bilen, jég købte, var DK's mest udsolgte - en Galant 2.0 Limited
Edition!

>Dvs. forhandleren kan se frem til at tjene 20.000 kr. ekstra. For de 20.000
>kr. har han ikke noget imod, at bilen skal stå en måned eller to. Hvis han
>har pladsproblemer er sagen selvfølgelig en anden...

OK - så forstår jeg.

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 09:29

> Du skriver, at k-handleren lader den stå på lageret for at tjene
> 20.000 kr mere - det hænger jo ikke sammen med, at biler normalt
> falder i pris, hvis de hænger for længe.

Ja, men hvorfor falder de (nogen steder)?
Fordi forhandleren er træt af at have den holdende, fordi han har penge
bundet i den. Men hvis det ikke er forhandlerens bil er han ligeglad med,
hvor lang tid den skal stå...

> [...]
> princippet 2 handler - een med k-handler og een med køber (den sidste
> er man selvfølgelig lidt fjern fra). Og dét taber man ved.

Nemlig. Og det er det jeg advarer imod.

> [...]
> som havde et større salg af de specielle biler - eller var
> motorsprotsinteresseret. Den forhandler kan importøren hjælpe med at

Sikkert. Det er jo en forholdsvis ny bil - og lækker... .-)

> OK - så forstår jeg.

Godt så...
(Jeg fik sovet i nat - selvom det tog lidt længere tid end forventet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 10:31

On Tue, 9 Dec 2003 09:29:18 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Ja, men hvorfor falder de (nogen steder)?
>Fordi forhandleren er træt af at have den holdende, fordi han har penge
>bundet i den.

Almindelig konjunkturfald, afskrivning og lign. gør, at bilerne falder
i pris. Også ved en forhandler, selvom dé ikke er glade for det.

>Men hvis det ikke er forhandlerens bil er han ligeglad med,
>hvor lang tid den skal stå...

I princippet er jeg ikke helt enig i dén betragtning

>Godt så...
>(Jeg fik sovet i nat - selvom det tog lidt længere tid end forventet...

He, he...

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 10:48

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse >
Almindelig konjunkturfald, afskrivning og lign. gør, at bilerne falder
> i pris. Også ved en forhandler, selvom dé ikke er glade for det.

Nogen forhandlere er ligeglade. Har tidligere set på en bil, som havde stået
til salg i 6 md til samme pris. Og der var ikke noget at snakke om...
og tror mig. Jeg kan finde ud af at handle bil... .-)

> I princippet er jeg ikke helt enig i dén betragtning

Okay. Han er selvfølgelig ikke helt ligeglad. Men om der går 14 dage eller 2
md ham ikke. Vi snakker stadig kun en fusker k-forhandler. En ærlig
k-forhandler vil hellere sælge bilen i løbet af 1 dag, da han tjener det
samme uanset salgspris. I dette tilfælde vil han gerne have et kæmpe
gennemløb, da det for ham er den bedste forretning.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 10:55

On Tue, 9 Dec 2003 10:47:52 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>samme uanset salgspris. I dette tilfælde vil han gerne have et kæmpe
>gennemløb, da det for ham er den bedste forretning.

Det er så hér, jég mener, man er bedst tjent med den %-vise aflønning
således, at prisen får gennemslagskrft ift. afregningen. Jeg tror, vi
er enige.

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 12:12

> Det er så hér, jég mener, man er bedst tjent med den %-vise aflønning
> således, at prisen får gennemslagskrft ift. afregningen. Jeg tror, vi
> er enige.

Hvis k-forhandleren kun får fast pris, så er han kun interesseret i at få
den solgt - (næsten) uanset pris.
Hvis han får fast pris + x% (x ikke for stor), så er han interesseret i at
få den solgt hurtigt, men ikke for hurtigt, da prisen skal være rigtig.
Hvis han får 100 % (eller tæt på 100%) af det der overstiger Y, så står den
gerne til han tjener for meget...

Jeg mener at løsning 2 er den bedste... Og det er vel reelt den der minder
meget om ejendomshandel...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-12-03 08:25

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 09-12-03 16:49

> [...]

>kan betale??
>
>Jeg er den lykkelige ejer af ovenstående vogn, som jeg skal sætte fra

Bare af ren nysgerrighed - hvad koster sådan en vogn?

Mvh
Tobias

Fra : JKM

Dato : 09-12-03 23:47

Tobias Nawrocki <tobias@nawrocki.dk> wrote in message news:<6mrbtvoqcje16oadskmfoe16i9tlic0tnf@4ax.com>...

> Bare af ren nysgerrighed - hvad koster sådan en vogn?
>
> Mvh
> Tobias

Fra NY : 550.000 Kr.

Og nu efter knap 4år & 93000km--369.900kr. bliver den sat til!
Så du skal skynde dig hvis du lige skal have den 10.000 kr under prisen!!

JKM