MB 260E '91 - Olie sprutter op gennem oli~
Fra : jfo

Dato : 08-12-03 10:01

Mercedes Benz 260E '91
Der sputter lidt olie op gennem et lille hul i oliedækslet ovenpå motoren.
Det gør at der er lidt oliesnask omkring dækslet, men også at det løber ned
på motorens
varme dele og så lukter der grimt af varm olie.

Det er kun ringe mængder olie vi snakker om.

Det er først her på det sidste at den er begyndt på det.

Hvad er årsagen?

-JFO

Fra : bme

Dato : 08-12-03 10:40

> [...]
>
> Det er kun ringe mængder olie vi snakker om.
>
> Det er først her på det sidste at den er begyndt på det.

eftersom det først er her på det sidste den er begyndt på det, ville min
mistanke falde på en næsten tilstoppet ånderørsslange ved
krumtaphusudluftningen. Den er sikkert fyldt med slam.

Nu ved jeg ikke lige hvordan den ser ud eller hvordan den sidder på en mb,
men normalt er det en ca. 3-4 cm tyk slange som går et eller andet sted fra
motorblokken og op i luftfilterhuset/indsugningen.

Nogle biler er kendt for at smide alt olien når slangen stopper til, der
bliver simpelthen overtryk, og olien kommer ud hvor den kan, eksempelvis ved
målepind og ved oliepåfyldningen.

/bo

Fra : Aksel

Dato : 08-12-03 21:41

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er kun ringe mængder olie vi snakker om.
>
> Det er først her på det sidste at den er begyndt på det.

Prøv at rense oliedækslet, hvis der er et tykt lag mayonaise på indersiden
er det på høje tid at få skiftet olie og køre motoren godt varm så vandet
fordamper.

Det kan også være ventilationsslangen fra krumpathus til indsugning der er
tilstoppet, det giver overtryk, men normalt i krumtaphuset. få den renset
for en sikkerheds skyld, det var det der smadrede motorer i nogle franske
biler, der sad en prop af slam i slangen, i frost blokerede den helt og al
olien blev presset ud gennem pakningerne og motoren døde.

Hilsen Aksel