Hvad er "drive by wire" for noget?!
Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 06-12-03 23:16

Hejsa

Jeg har hørt det nævnt i forbindelse med Aprillas GP racer, og også i med
audi biler, men hvad er det lige for en fisk? - det er vel for hulen ikke
snore der styrer forgaflen..

- Nogen der kan gi' en forklaring på hvad det går ud på?

Mvh
Kristoffer

Fra : MKS - 74

Dato : 06-12-03 23:25

On Sat, 6 Dec 2003 23:16:20 +0100, "Kristoffer Lippert"
<krl@imv.au.dk> wrote:

> [...]
>snore der styrer forgaflen..
>
>- Nogen der kan gi' en forklaring på hvad det går ud på?

Drive-by-wire betyder at der ingen fysisk forbindelse er mellem
gashåndtaget og brændstoffødesystemet,som traditionelt med gaskabler
men at denne foregår fuld elektronisk med sensorer....

--
-Michael

Fra : K

Dato : 06-12-03 23:32

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Drive-by-wire betyder at der ingen fysisk forbindelse er mellem
> gashåndtaget og brændstoffødesystemet,som traditionelt med gaskabler
> men at denne foregår fuld elektronisk med sensorer....

Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?

Fra : MKS - 74

Dato : 06-12-03 23:39

On Sat, 6 Dec 2003 23:31:44 +0100, "K" <potz@stofanet.dk> wrote:

>Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?

Det er vel et spørgsmål om semantik og hvad man vil kalde en
sensor,præcis hvordan alle de forskellige systemer er indrettet skal
jeg ikke kunne sige,men princippet er som sagt at erstatte fysiske
forbindelser/kontroller med fuldelektroniske (=wire)...

--
-Michael

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-12-03 00:00

> [...]
> jeg ikke kunne sige,men princippet er som sagt at erstatte fysiske
> forbindelser/kontroller med fuldelektroniske (=wire)...

Tak for svaret, men det bringer mig jo lige lukt ind i et nyt spørgsmål:
Hva' er fordelen lige ved det?
Mindre friktion? Højere opløsning? - er det ikke ret minimalt hvad man kan
hente af disse to ting?

Mvh
Kristoffer

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-12-03 00:22

Kristoffer Lippert wrote:
> Mindre friktion? Højere opløsning? - er det ikke ret minimalt hvad man kan
> hente af disse to ting?

Større sikkerhed,
Mindre friktion,
Bedre føling,
Mulighed for ordentlig antispin ?

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : MKS - 74

Dato : 07-12-03 00:30

On Sat, 6 Dec 2003 23:59:53 +0100, "Kristoffer Lippert"
<krl@imv.au.dk> wrote:

>Tak for svaret, men det bringer mig jo lige lukt ind i et nyt spørgsmål:
>Hva' er fordelen lige ved det?

Jeg gider af princip ikke snakke om biler her (eller det analoge fly
by wire for f.eks kampfly m.v.),men for Aprilia's RS cube,hvor
systemet iøvrigt kaldes kaldes ride-by-wire,siger de selv at det er en
kombination af vægtbesparelse og bedre integration af
motorstyringssystemerne,der i teorien skulle give bedre kontrol,men
spørger man f.eks Colin Edwards er han knap så imponeret af
systemet,på den anden side så _er_ det fremtiden som sikkert alle
cykler har om 10-20 år eller sår'n...

--
-Michael

Fra : MKS - 74

Dato : 07-12-03 00:31

<krl@imv.au.dk> wrote:

> [...]

Jeg gider af princip ikke snakke om biler her (eller det analoge fly
by wire for f.eks kampfly m.v.),men for Aprilia's RS cube,hvor
systemet iøvrigt kaldes ride-by-wire,siger de selv at det er en

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 00:49

On Sun, 07 Dec 2003 00:31:17 +0100, MKS - 74 <priller@tiscali.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>spørger man f.eks Colin Edwards er han knap så imponeret af
>systemet,på den anden side så _er_ det fremtiden som sikkert alle

Systemet er sikkert udemærket hvis det skal anvendes steder hvor der
ikke er anden elektronik eller specielt radiosendere indenfor nærmeste
rækkevidde.
Men hvis man færdes steder hvor der forekommer landmobil trafik, og
dermed indstråling i styresystemerne, er der en potentiel fare for
malfunction.
Forestil jer, at man passerer Jørgensen's taxi eller Snupper Jensen's
politibil medens de skvadrer i mikrofonen, og modellen så enten sætter
ud eller giver fuld gas
Jeg kan lige forestille mig skadesanmeldelsen: Jeg passerede en taxi,
hvorefter jeg fandt mig selv og modellen i grøften.
Mange bilfabrikater har i deres instruktionsbøger en specifikation for
hvor meget HF effekt elektronikken i køretøjet kan klare, og dermed
hvor store sendere der kan monteres uden at det volder problemer.
Det beskytter dog ikke imod dem der har noget der er større end det
ens eget køretøj kan leve med monteret i deres køretøjer og som man
passerer tæt på gade og vej.
Det ka' godt være jeg er gammeldavs, men jeg foretrækker nu et kabel

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Msp

Dato : 07-12-03 01:15

> [...]
> Forestil jer, at man passerer Jørgensen's taxi eller Snupper Jensen's
> politibil medens de skvadrer i mikrofonen, og modellen så enten sætter

Ja. eller radioen skruer helt op på fuld styrke, CDI-boksen får motoren til
at sætte ud og bytte om på tændingsrækkefølgen, eller måske er man heldig og
passere en taxi og så få en gratis chip-tuning.
Vrøvl.
Der er ingen potentiel fare ved sådant et system, så ville det allerede
påvirke den elektronik der er i eksisterende køretøjer.
MEN, hvis du placere en MEGET kraftig sender klods op ad en boks med
elektronik vil det i uheldige tilfælde kunne påvirke denne.
prøv at tage din pc-højttaler og se hvor tæt den skal på skærmen før det
påvirker den, og højttalere i den klasse har et relativt kraftigt
magnetfelt.

Mogens

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-12-03 01:16

Msp wrote:

> Der er ingen potentiel fare ved sådant et system

Det er nok så meget sagt, men det er nok ikke elektromagnetisk støj, der
giver problemer. Nærmere ting som dårlige ledninger etc., men almindelige
gaskabler holder jo heller ikke evigt.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 01:45

On Sun, 7 Dec 2003 01:14:36 +0100, "Msp" <mogens@s-pedersen.tandløsdk>
wrote:
Hej Mogens.

> [...]
>at sætte ud og bytte om på tændingsrækkefølgen, eller måske er man heldig og
>passere en taxi og så få en gratis chip-tuning.

Nu skal vi lige passe på ikke at sammenligne æbler og pærer.

>Der er ingen potentiel fare ved sådant et system, så ville det allerede
>påvirke den elektronik der er i eksisterende køretøjer.

Jeg er "gammel" (læs: mangeårig) radioamatør, og har dermed
installeret al mulig skrammel i mine køretøjer, også på MC.
Af samme grund er fabrikanterne blevet pålagt at opgive
indstrålingssikkerheden i den elektronik der installeres i
køretøjerne.
Almindelig EMC (Elektro Motorisk Compertibilitet).

>MEN, hvis du placere en MEGET kraftig sender klods op ad en boks med
>elektronik vil det i uheldige tilfælde kunne påvirke denne.

Der skal ikke meget til. Jeg har mange faktuelle eksempler på at
sådant udstyr påvirker elektronikken i biler.
Alt fra lysshow i instrumentpanelet til hakkende eller stoppende
motor.
Jeg har for tiden tre sendere i min bil - fra 10 til 50 watt, og
periodisk en kortbølgesender på 100 watt.
Og jeg er ikke den eneste af slagsen

>prøv at tage din pc-højttaler og se hvor tæt den skal på skærmen før det
>påvirker den, og højttalere i den klasse har et relativt kraftigt
>magnetfelt.

Det er rigtigt, men tænk på, at mobiltelefonen i værste fald sender
med 2,5 watt, og så de landmobile sendere med 25 - 50 watt, og
radioamatøren i sin bil 50 - 100 watt+
Og nu er det jo ikke blot det du selv slæber rundt på der gælder, men
også det der er installeret i andre køretøjer - ganske legalt.
Det er helt andre størrelser vi taler om i det virkelige liv.

Dette er ikke skrevet for at skræmme nogen, men blot en konstatering
af det virkelige liv, og uden referance til den diskussion der for
tiden kører i pressen omkring mobiltelefonernes senderantenner.
Den er løbet helt af sporet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 07-12-03 01:55

"Steen Gruby"
> Jeg er "gammel" (læs: mangeårig) radioamatør, og har dermed
> installeret al mulig skrammel i mine køretøjer, også på MC.
Snip
> Der skal ikke meget til. Jeg har mange faktuelle eksempler på at
> sådant udstyr påvirker elektronikken i biler.
> Alt fra lysshow i instrumentpanelet til hakkende eller stoppende
> motor.
En gammel vandrehistorie går på at der under en begravelse i en kirke tæt på
Fornebu (Oslo's gamle lufthavn) kom en meddelelse ind over kirkens orgel ;
"LA573 ready to take-off" højt og tydelig under kistens udgang fra kirken

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 02:09

On Sun, 7 Dec 2003 01:55:25 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
wrote:

Hej Bjørn.

> [...]
>"LA573 ready to take-off" højt og tydelig under kistens udgang fra kirken

For nu at forblive "off topic", så findes der en lignende fin
flyverhistorie fra Kastrup.

Piloten der holde parat ved startbanen og venter på take off.
Der er godt med trafik, og i et kort ophold spørger den kvinedlige
flyveleder:
"OY-BW are You ready for a quick one?"
Piloten: "Yes mam', but I have to go to Hamburg first".

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 07-12-03 09:44

"Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 7 Dec 2003 01:55:25 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
> wrote:
>

> For nu at forblive "off topic", så findes der en lignende fin
> flyverhistorie fra Kastrup...............

Må jeg suplere med en jeg læste mig til på nettet:
En tydelig irriteret tysk flyveleder i Frankfurt henvender sig til et
amerikansk rutefly:
"runvay 7 is in opposite direction - Have'nt You been in Frankfurt
before?"
Efter en kort pause lyder det tørre svar:
"I was here in the mid 40's, but i never landed"!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 23:29

> [...]
> indstrålingssikkerheden i den elektronik der installeres i
> køretøjerne.
> Almindelig EMC (Elektro Motorisk Compertibilitet).

æh, ja lad os lige passe på vi ikke blander æbler og pærer sammen.

EMC = Electro-Magnetic Compatibility

-snip-

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-03 00:06

On Sun, 7 Dec 2003 23:28:56 +0100, "Kenneth Sørensen"
<Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> wrote:

Hej Kenneth

>æh, ja lad os lige passe på vi ikke blander æbler og pærer sammen.
>
>EMC = Electro-Magnetic Compatibility

Ja, hvad hjertet er fuldt af -----
Du har naturligvis ret ---- Undskyld.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-12-03 14:34

Msp wrote:

> Der er ingen potentiel fare ved sådant et system...
_____________________________________

Det skal du ikke være så sikker på!
Er godt klar over, jeg ryger over i et anden emne nu, men en af mine
kamserater har lige fået en lejlighed, som ligger lige op ad hovedvejen til
Slagelse fra Sorø. Tilfældigvis har han lige købt et sæt trådløst tastaur og
mus og _hver gang_ en strisservogn kører forbi på vejen udenfor genstarter
computeren... Og det er _hver_ gang! (Computeren står ved vinduet lige
ud til vejen, som vel ligger 50 meter væk.)
En sjov lille detalje, som blot fortæller lidt om, hvor meget effekt sådan
nogle frekvenser kan have på elektronisk udstyr.

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - nu med storebror

Fra : brobaek

Dato : 07-12-03 18:07

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> En sjov lille detalje, som blot fortæller lidt om, hvor meget effekt sådan
> nogle frekvenser kan have på elektronisk udstyr.

Det er ikke bare en refleks fra hans side ?

Min motorcykel (med alm. gas-kabel) motorbremser også altid når der kommer
en politi-bil ned bag mig fra en afkørsel

Mvh
Martin

Fra : Bjørn S

Dato : 07-12-03 01:19

"Steen Gruby" skrev
> Det ka' godt være jeg er gammeldavs, men jeg foretrækker nu et kabel

Det vil sige at vi taler om trådløs overførsel med fly by wire på MC, og
ikke CAN-Bus ?
Jeg mener Atlas Copco havde patenten i sin tid på FBW, eller navnet, deres
system er i hvert fald meget brugt til styretøj på gaffeltrucke, men her er
der tale om en servofunktion, en lille motor fungerer som
generator/pulsgiver til en større enhed som så sender højre/vænstre signaler
samt variabel strømstyrke til servo-motoren.

Nogen ganger laver man da også bare noget smart, mest for pop-effekten (læs
salgspotentiale).

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 01:56

On Sun, 7 Dec 2003 01:18:53 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
wrote:

Hej Bjørn.

>Det vil sige at vi taler om trådløs overførsel med fly by wire på MC, og
>ikke CAN-Bus ?

Når man taler om HF indstråling i elektroniske kredsløb er ale i fare.
Hvad enten det er trådløs, overført med ledninger eller lysleder.
Det mest robuste er naturligvis lyslederne, men styreelektronikken er
altid "subject" for udefra kommende forstyrrelser i form af HF
indstråling.
Al elektronik kan dæmpes så det er ressistent for forstyrrelser, men
det koster penge i produktionsleddet, og fordyrer dermed produktet med
en faktor afgift og skat..
Derfor forsøger fabrikanterne at holde udgifterne nede, hvilket går ud
over kvaliteten.
For at imødegå dette indførtes i EU reglen om at der af et køretøjs
instruktionsbog skulle fremgå hvor stoe en sender der med sikkerhed
kan installeres.
De fleste EU fabrikanter lever op til dette.

> [...]
>generator/pulsgiver til en større enhed som så sender højre/vænstre signaler
>samt variabel strømstyrke til servo-motoren.

I saglighedens navn: Det meste af det der sendes på markedet i dag er
robust overfor forstyrrelser udefra, men der findes også noget bras på
markedet.

>Nogen ganger laver man da også bare noget smart, mest for pop-effekten (læs
>salgspotentiale).

Og det var bare der jeg ville hen.
Hvis man ikke opnår noget ud over at være potentielt "offer" for
andres fornøjelser, så foretrækker jeg et kabel

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 07-12-03 02:03

"Steen Gruby" skrev

> Og det var bare der jeg ville hen.
> Hvis man ikke opnår noget ud over at være potentielt "offer" for
> andres fornøjelser, så foretrækker jeg et kabel

Så lad os holde os til pre-2002 Ducatier .
- øj, vi er ved at blive gamle, er vi ikke ?

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 02:10

On Sun, 7 Dec 2003 02:02:34 +0100, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
wrote:

Hæ.

>Så lad os holde os til pre-2002 Ducatier .
>- øj, vi er ved at blive gamle, er vi ikke ?

Gamle og Ducati - never

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 07-12-03 01:32

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 07 Dec 2003 00:31:17 +0100, MKS - 74 <priller@tiscali.dk>
> wrote:

<snip>

> Det ka' godt være jeg er gammeldavs, men jeg foretrækker nu et kabel
>

> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

De 20+ år jeg fløj svævefly foretrak jeg også en stangforbindelse til
højderoret...

Men jeg kan da få øje på en fordel: Der er ikke noget kabel som skal smøres
!

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : brobaek

Dato : 07-12-03 02:07

"Steen Gruby" <oz9zi@(at)gruby.dk> wrote in message
> Forestil jer, at man passerer Jørgensen's taxi eller Snupper Jensen's
> politibil medens de skvadrer i mikrofonen, og modellen så enten sætter
> ud eller giver fuld gas

Da jeg i forbindelse med skiftet fra 45' til MC i sommers skulle sælge min
45' kom køber drønende tilbage med forlygten pegende godt nedad i jorden med
20 km/t og fuld gas. Det viste sig, at gas-kablet havde gnavet sig igennem
oppe ved håndtaget i et lille jernrør som bøjede, hvorved kablet havde sat
sig fast. Nu er bremserne på en 45' heldigvis overdimensionerede ift.
kraften sammenlignet med en mc, så der skete jo ingen skade.

Men det samme kan vel nemt ske på en mc - flere mc'ere har samme
jernrørs-bøjning ved håndtaget... En mekanisk løsning er ikke nødvendigvis
mere usikker end en elektronisk (at jeg så foretrækker mekaniske løsninger
fremfor elektroniske pga. man lettere selv kan fixe det er noget helt
andet).

Mvh
Martin

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 02:13

On Sun, 7 Dec 2003 02:07:20 +0100, "brobaek" <martinnews@browi.dk>
wrote:
Hej Martin.

> [...]
>mere usikker end en elektronisk (at jeg så foretrækker mekaniske løsninger
>fremfor elektroniske pga. man lettere selv kan fixe det er noget helt

Der fik du mig

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : anders majland

Dato : 07-12-03 17:56

> Men det samme kan vel nemt ske på en mc - flere mc'ere har samme
> jernrørs-bøjning ved håndtaget... En mekanisk løsning er ikke
> nødvendigvis mere usikker end en elektronisk

Hvorfor mon det i USA er et krav at det er nødstop på styret.... Det er
der på næsten alle mc'er her i landet men jeg tror ikke det er et
lovkrav. Det er ikke på min 150ccm scooter og i har da vist alle hørt
historien om dengang gaskablet frøs fast. Lidt for spændende da man jo
først opdager når man havde planlagt at linde på gassen....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : JHR

Dato : 07-12-03 02:37

Sludder!
Det er jo ikke sådan at signalet sendes trådløst, men via et kabel. Og som
alle med bare et minimum forstand med elektronik ved, kan du isolere enheden
fra indkommende stråling ved blot at lave et simpelt Faraday-bur rundt om
den, hvilket er ganske enkelt (læs: billigt).

Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat det
i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?

Mvh
Jeppe.

Fra : Bjørn S

Dato : 07-12-03 02:43

"JHR" skrev
> Sludder!
Snip

> [...]
det
> i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?

Nej, det "KAN" laves idiotsikkert, men det kan også laves billigt !
Hvilken prioritet har en MC i den sammenhæng ? Jeg har set systemet (hvis
det samme) svigte, og har brugt endel af mine fridage (læs weekend)sammen
med folk fra fabriken(som sa det var ufejlbart!) for at få det til at køre
sikkert.
Nu tror jeg AL elektronik kan påvirkes via udenfrakommende stråling, men i
dette tilfælde er jeg mere bekymret på om det er idiotsikret, og også kan
tage højde for en newbie bag rullen hvis det kommer ud i almindelig
produktion.Det er ikke altid hvad fabriken tager højde for, men jeg er ikke
modstander af nye systemer hvis de også tager højde for det hele.
Godt vi har MC GP og andre steder at afprøve det inden !

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 07-12-03 09:25

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> .... det "KAN" laves idiotsikkert, men det kan også laves billigt !
> Hvilken prioritet har en MC i den sammenhæng ?

At der tillige er stor forskel på motorcykel-fabrikanternes
kvalitetopfattelse når det kommer til el-komponenter, kan godt meføre en del
skepsis - Jeg ville nok ikke lige købe en Suzuki med systemet :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 07-12-03 09:43

"JHR" <j_have@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Sludder!
> Det er jo ikke sådan at signalet sendes trådløst, men via et kabel.

Ahem: "(el-)kabel" er vist ikke det heldigste ord lige netop i denne debat,
skal vi derfor ikke enes om at det er ledninger(!) der transmitterer
signalet!?

> Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
> wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat
> det i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?

Ikke at jeg er uenig, jeg stod selv for at spørge til Steen om brug af
strømper; men flyvemaskiners FBW er mestendels heller ikke nær så
elektronisk, men nærmere en elektrisk styring (á on/off) af hydraulikken der
befinder sig lokalt ude ved mekanismerne istedet for centralt og med
hudraulikrør rundt i hele fartøjet!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 07-12-03 12:23

In article <3fd2827c$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, JHR says...
> Hvor mange uheld har vi haft med biler og fly der bruger drive(fly) by
> wire??? Havde der blot været den mindste risiko havde de jo nok ikke sat det
> i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?

He ... he! Nu har jeg selv været involveret i noget af det udstyr der
sidder i Airbus 320, som har fly by wire.
Man kan ikke teste sådn et system 100%, kun anskuliggøre at det vil
virke korrekt. Sikkerhedsmæssigt taler man om een katastrofal fejl pr.
1 nillion år. Når så alle ånder lettet op, skal man liiige huske på, at
den slags beregninger ikke siger noget om at fejlen kan opstå om 5
minutter! = Det gælder også for våbensystemer, A-kraftværker,
petrokemiske anlæg o.s.v.

Softwaren er så omfattende og har så mange muligheder, at skulle den
tstes 100%, ville det tage mere end 500.000år, med en instruktion i
sekundet. Man skal huske at A320 blev udviklet i midten af 80'erne, og
udviklingen er da rykket lidt siden da.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : TA

Dato : 07-12-03 15:20

"JHR" <j_have@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
det
> i et fly der transporterer 360 mennesker, vel?

Nu anvendes FBW jo også af andre årsager i fly. Moderne jagerfly er i
aerodynamisk henseende ustabile og kan slet ikke flyves uden
computerkontrol - piloten reagerer simpelthen for langsomt og det ville
kræve al opmærksomhed blot at holde en ret kurs. Her er FBW helt essentielt
og giver mulighed for at bygge fly med langt større manøvrerbarhed. Der
anvendes temmelig sikkert redundante systemer til aktuering af rorene og
redundante computere til kontrollen -> $$$.

På en mc er der vel "blot" tale om, at man flytter spjældvinkel-sensoren op
på gashåndtaget og eliminerer kabelslup eller hurn? Andre fordele?

Desuden er risikon ved en fejl vel ikke større end den er ifm et knækket
gaskabel eller et fastlåst gasspjæld? Styringen forbliver jo mekanisk.

--
TA

Fra : Hekto

Dato : 07-12-03 12:16

In article <41q4tvsd4t8gdeh1gaoe6b3slkunpqo2m4@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(at)gruby.dk> says...

> [...]
> Men hvis man færdes steder hvor der forekommer landmobil trafik, og
> dermed indstråling i styresystemerne, er der en potentiel fare for

Mon ikke det er 'hard-wire'?
Det giver mening hvis man hurtigt skal demontere motor m.m. at man ikke
skal fumle med diverse kabler og sensorer; men bare demontere et enkelt
stik.
Endelig kunne man lave ulinear karakteristik på f.eks. gasrullen eller
andre sjove ting.

Fra : brobaek

Dato : 07-12-03 14:12

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
> Endelig kunne man lave ulinear karakteristik på f.eks. gasrullen eller
> andre sjove ting.
> --
> /Hekto

Jeg tænkte netop på muligheden for ulineær/"skæv" åbning samt mulighed
mulighed for en minimums-margin hvor gassen ikke ændres (bruges i fly).
Endvidere kan man, til touring-brug, let anvende den elektroniske styring af
åbningen til at holde en fart konstant - et given punkt på rullen er lig en
given hastighed...
Dengang der kom servo-styring var der en masse sy-stue snak om, "hvad nu vis
ledningerne kortslutter når man kører på en bjergvej"... Det er, mig
vidende, aldrig sket et uheld pga. elektronisk styring. Jeg tror nok det er
sikkert nok (som hekto siger 1:1.000.000) ift. mekanisk.

Men, som jeg tidligere skrev, det begrænser lidt os almindelig menneskers
mulighed for at rode med maskinen når der indføres elektroniske løsninger.

Mvh
Martin

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 16:01

On Sun, 7 Dec 2003 14:11:36 +0100, "brobaek" <martinnews@browi.dk>
wrote:

Hej Martin.

> [...]
>åbningen til at holde en fart konstant - et given punkt på rullen er lig en

Brugen af elektronik til styring af køretøjer er en logisk udvikling,
idet det i dag er billigere at fremstille elektronik end mekanik.
Og så byder elektronikken, som du selv nævner, på en masse
"bekvemmelighedsfunktioner", det på det nærmeste fås med i tilgift.
Der er ingen der er i tvivl om at et elektronisk
brændstofindsprøjtningssystem kan justeres således at blandingen er
korrekt ved alle omdrejningstal og belastninger er langt mere
overlegent en en gammeldav's karburator.
Og når man nu har proppen af, så ligger den med den elektroniske
gasrulle, cruse control, elektronisk gearskifte mm lige til højre fod.
Og hvis elektronikken er konstrueret robust nok, så er der ikke noget
forkert i det.
Men hvis ikke, kan du så forestille dig denne smøre fra køretøjets on
board computer når du starter motoren:
"Vi er nu klar til start, og alle elekrtoniske apparater der
indeholder radiomodtagere og sendere skal være afbrudt under kørslen".
Hvor er det nu vi kender den fra

Netop i erkendelse af at det er et reelt problem, har diskussionen om
landmobil kommunikation været oppe i forbindelse med europæisk
standardisering/harmonisering.
Ved den lejlighed var radioamatørenes lobby på banen for at forhindre
at der kunne blive vedtaget et foreslag der betød, at der ikke måtte
installeres anden elektronik i et køretøj end det der var
fabriksmonteret.
Det havde været uspiseligt, ikke blot for radioamatørene, så
kompromisset der efterfølgende blev vedtaget var det jeg tidligere
nævnte.
At fabrikanterne så ikke er lige flinke til at opgive det i bøgerne er
en anden sag - De skal kunne opgive det på forespørgsel.

> [...]
>vidende, aldrig sket et uheld pga. elektronisk styring. Jeg tror nok det er
>sikkert nok (som hekto siger 1:1.000.000) ift. mekanisk.

Nåeh, jeg har nu prøvet at servoen svigter.
Farvel generatorleje, overrevet kilerem, og dermed farvel servo.
Det kræver voksne overarme at redde den

>Men, som jeg tidligere skrev, det begrænser lidt os almindelig menneskers
>mulighed for at rode med maskinen når der indføres elektroniske løsninger.

Det er jeg helt enig i.
Når de "kære" fabrikanter så tillige fylder kasserne indeholdende
elektronik op med Araldit eller lignende, så reparationsmulighederne
er næsten lig nul, ja så er man henvist til at købe nye reservedele.
Dele hvor fremstillingsprisen højst er 500 Kr. stykket, incl.
udviklingsomkostninger, der sælges for 5000 Kr, ja så føler man sig
virkelig til grin.
Diagrammer fås ikke, og en forklaring på hvorledes skidtet virker
findes ikke.

Eneste undtagelse jeg kender er min XN85.
Her er virkemåden overordentlig godt beskrevet i manualen, og
elektronikken, der for i øvrigt er meget simpel, er ikke støbt ind i
"bajoskisnosk", og dermed let at reparere på.
Det er måske derfor Suzuki overhovedet ikke vil kendes ved den

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 07-12-03 22:23

> Nåeh, jeg har nu prøvet at servoen svigter.
> Farvel generatorleje, overrevet kilerem, og dermed farvel servo.
> Det kræver voksne overarme at redde den

Akkurat som for den vacuumforstækede bremse der er på alle biler!
Men systemet har med tiden vist sig ganske pålideligt (bremsesvigt har der
altid eksisteret uanset systemernes primitivitet!) hvorved ikke én tænker
over risikoen for en simpel brist i vacuum-slangen til systemet når de
sætter sig ind i en bil - Og sådan bliver det sandsynligvis også med
elektronikken fremover!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-12-03 23:35

Armand wrote:

> [...]
> altid eksisteret uanset systemernes primitivitet!) hvorved ikke én tænker
> over risikoen for en simpel brist i vacuum-slangen til systemet når de

Så plejer den da ellers at gå ad helvede til. Samt gå i stå i tomgang. Til
gengæld har jeg set slangen skiftet ud med en plasthaveslange. Det virker
indtil den bliver varm. Derefter suges den flad, og så kan man blive
overrasket.

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-12-03 12:08

> [...]
> "Vi er nu klar til start, og alle elekrtoniske apparater der
> indeholder radiomodtagere og sendere skal være afbrudt under kørslen".

Hæ - jeg glæder mig ikke til at cyklen skal have en security patch om dagen
for at fungere.

--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 16:49

brobaek skrev i meddelelsen ...

> [...]
>vidende, aldrig sket et uheld pga. elektronisk styring. Jeg tror nok det er
>sikkert nok (som hekto siger 1:1.000.000) ift. mekanisk.

Nu er alle servostyringer på biler rent mekaniske. Dog har nogle få
elektrisk pumpe. Og jo, jeg har prøvet at kæmpe imod en "låst ventil" på en
Fiat Ducato. Det er ikke en oplevelse man lige glemmer.

Men hvad med Ford Mondeo's ABS ? En del betjente har hårrejsende
oplevelser at fortælle herom. Ford bortforklarede problemet med et banalt
overforbrug af strøm til udrykningslys mm. Fakta er nok nærmere at de ikke
aner hvad der foregår i ABS styringen. Og ganske belejligt kan man ikke få
oplyst hvad en sådan styring indeholder.

Jeg har repareret vel hen ved 100 lygtemoduler, med fejl ved
tilbagemeldingen om pærefejl, til et dyrt bilmærke. Hvem siger at ABS
elektronikken i samme bil er bedre ?

Min pointe er, at elektronik på passende steder er godtnok, men der hvor det
kommer til sikkerhedsudstyr, der kan jeg godt blive bange for de "gamle"
køretøjer på vejene, der allerede har den slags udstyr. (irrede
stikforbindelser mm.)

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-12-03 17:06

On Sun, 7 Dec 2003 16:49:13 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.

>Nu er alle servostyringer på biler rent mekaniske. Dog har nogle få
>elektrisk pumpe. Og jo, jeg har prøvet at kæmpe imod en "låst ventil" på en
>Fiat Ducato. Det er ikke en oplevelse man lige glemmer.

NIX!

> [...]
>aner hvad der foregår i ABS styringen. Og ganske belejligt kan man ikke få
>oplyst hvad en sådan styring indeholder.

Det undrer mig lidt, at man i den forbindelse slet ikke har haft kig
på deres kommunikationsudstyr.
Men det er vel ikke kommet til offentlighedens kendskab

>Jeg har repareret vel hen ved 100 lygtemoduler, med fejl ved
>tilbagemeldingen om pærefejl, til et dyrt bilmærke. Hvem siger at ABS
>elektronikken i samme bil er bedre ?

Jeg har haft fat i samme boks i min gryde (124-300).
Jeg håber ABS'en er af bedre kvalitet
Indtil jeg fik afkoblet et par ledninger var der "lysshow" i
instrumentpanelet hver gang jeg startede senderen

Enig!

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hekto

Dato : 07-12-03 17:41

In article <skj6tv0j0rvh8ruc232rbqqdubddb3nehg@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(at)gruby.dk> says...
> Det undrer mig lidt, at man i den forbindelse slet ikke har haft kig
> på deres kommunikationsudstyr.
> Men det er vel ikke kommet til offentlighedens kendskab

I starten var der problemer med ABS og EMC. I Ruhr-distriktet gav det
sig udslag i at bl.a. Mercedes havde problemer når de passerede værker
hvor man smeltede aluminium med 'kulbue'.
Den enorme gnist gav bredbåndede udladninger med en voldsom effekt, og
forstyrrede bl.a. ABS systemerne.

Fra : brobaek

Dato : 07-12-03 18:03

[SNIP: En masse om problemer med servo og ABS efter jeg skrev til, at jeg
umiddelbart ikke havde kendskab til nogle]

Nu kender jeg så til en masse problemer

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 19:28

Hekto skrev i meddelelsen ...

> [...]
>hvor man smeltede aluminium med 'kulbue'.
>Den enorme gnist gav bredbåndede udladninger med en voldsom effekt, og

Og når man så tænker på hvordan gammelt bremsevædske kan se ud, og ser de
fine små ventiler der styres af ABS'en Hmmmm. Jeg er i grunden ikke så
overrasket over de "uforklarlige" afkørsler folk fra tid til anden laver

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 07-12-03 17:43

In article <bGFAb.54736$jf4.3023786@news000.worldonline.dk>, brobaek
says...
> [...]
> åbningen til at holde en fart konstant - et given punkt på rullen er lig en

En enden mulighed er en løbende supersynkronisering af
kaburatorer/injection med individuel servo til hver. Man kunne sikre
100% ens drift på hver enkelt cylinder.

Fra : Moller

Dato : 07-12-03 16:13

"K" <potz@stofanet.dk> wrote in message

> Det er vel erstattet af potentiometre ...right ?

*LOL* et pot meter er nu en sensor :) en rigtig skod en hvis det skal
være præcist og hurtigt :) så vi må da håbe de ik bruger den slags for
meget.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S ... som har et potmeter sidene på kabunaden til
gasspjælds sensorering... og er det præcist ?? *GGG* det skal stille mindst
en gang om året :(

Fra : Armand

Dato : 07-12-03 23:05

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> *LOL* et pot meter er nu en sensor :) en rigtig skod en hvis det skal
> være præcist og hurtigt :) så vi må da håbe de ik bruger den slags for
> meget.

Nu er der vel forskel både på opbygning og kvalitet af potentiometre (som
egentlig blot betyder "variabel modstand"!? ) - Hvad med de
bevægelses-indikatorer hhv. -sensorer der snart er at finde i ethvert stykke
værktøj i industrien (ekstrem-eksempel: Laser-skæremaskiner) :-|

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 07-12-03 23:16

> [...]
stykke
> værktøj i industrien (ekstrem-eksempel: Laser-skæremaskiner) :-|

Der benyttes Hall elementer osv... som ikke er så sårbare overfor Støv,
vand osv... ikke pot meter, mon jo de fås i dyre og billige (skod)
versioner, men skal det bruges i indrustribrug, så benyttes variable
modstande så lidt som muligt, så snart der skal højere hastigheder, eller de
skal være mere robuste.

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 08-12-03 00:06

In article <3fd3a5f1$0$264$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
> [...]
> versioner, men skal det bruges i indrustribrug, så benyttes variable
> modstande så lidt som muligt, så snart der skal højere hastigheder, eller de

Jeg kan da huske nogen af de extremt lineære potmetre der sad i en
analog computer, tilbage i 70'erne, kostede små 40.000 Kr. pr. stk.!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-12-03 12:21

"Jeg kan da huske nogen af de extremt lineære potmetre der sad i en analog
computer, tilbage i 70'erne, kostede små 40.000 Kr. pr. stk.!"

Jup. Og en analog computer er faktisk ekstrem hurtig. Her er det
elektronernes hastighed som sætter begrænsningen og ikke en
clockfrekvens.....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hekto

Dato : 08-12-03 12:37

In article <br1mrb$bbg$1@sunsite.dk>, xng@post.cybercity.dk says...
> Jup. Og en analog computer er faktisk ekstrem hurtig. Her er det
> elektronernes hastighed som sætter begrænsningen og ikke en
> clockfrekvens.....

Udregningerne kan foregå hurtigt. Spcielt når der skal korrigeres for
rul og stamp på et skib. Indput fra radarantenne, gyro og specielle
gyrostator, kunne dengang kun behandles hurtigt i en analog computer.
P.gr.a massen i diverse syncroer og resolvere var vi dog ikke nede i
nannosekunder!
Hele systemet kørte på 400Hz~ og maskinspændingen var 15,000V~ der var
referencen for alle målinger.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'

Fra : Moller

Dato : 07-12-03 16:32

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> wrote in message
> [...]
> snore der styrer forgaflen..
>
> - Nogen der kan gi' en forklaring på hvad det går ud på?

Det er typisk for de nye Merceders tilfælde at de for instaleret
CAN-bus, som er et bus system specielt til støjfyldte miljø'er (tændrør,
tændspole osv... dam de ka støje).

Så vidt jeg læste det så er Aprillas nye maskine også med CAN bus, i
stedet for alm. kabling, så kan man diskutere hvor meget har de overført til
CAN, og hvor meget er traditionelt... så vidt jeg har forstået det er
bremserne som de altid har været, men CAN bussen bruges til selve motor
styringen, og den er udvidet til at vi nu for en del flere sensore til at
tjekke temperatur osv... i systemet.

Hva så fordelen er... tjoo, i UK sider tåberne gudhjælpe mig i forkerte
side, tænk hvis man lige løsner 4 skruer tager stikket ud og sætter det i
den anden side, og skruer rattet fast der... vupti :) så sider man rigtigt
igen.

Eller når det kommer til det at du på MC'en lige kan bytte om hva side
din kobling og bagbremse skal side osv... der kan spares MANGE penge på ikke
at ha 2 linier for at opfylde alm. mennesker og folk fra UK :) om hvordan de
skal side og køre deres køretøjer :)

En sidste ting som jeg virkelig ser som en fordel, da det er en
viderbygning af elektronisk indsprøjtning + CDI boksen... man vil derved
kunne styre gas spjælds åbningen osv. samt en masse andre ting i motoren som
med den rette regulering i elektronikken vil give meget roligere kontrol...
eller en lille vinkel sensor, sådan at haner man dyret, så vil elektronikken
kun give gas nok til at forhjulet sider ca. 1cm over jorden, eller hele
tiden liiige rør, selv om man gir for voldsomt gas :) ja der er en masse
sjove muligheder, og om det er sikkert mod støj... uha, jeg vil gætte på at
der vil blive firma'er som står ene og alene for DBW systemerne, lige som at
der på alle Suzukis tændspoler står Denso med småt, så kommer der vel nogen
specielle fabrikanter her også, og derved er det ikke MC fabrikkerne der
skal fabrikere dem, men kun sætte dem sammen... eneste vi må håbe er at de
for nogen der kan programere ordentligt :) men tænk på alle IT nørderne :)
de vil jo savle over at kunne hacke deres MC'ers El-net og justere det som
de har lyst til.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi