/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hjælp: Vandforbrug på 5 cyl. Audi TDI
Fra : 2Foxy


Dato : 06-12-03 15:05

Jeg har en Audi A6 2.5 TDI fra 1996 som jeg lige har købt.

Den bruger "nogen gange" en del vand.... og da mangler jeg lidt hjælp til
hvad det kan være
om der er andre der har haft lign. probs med denne bil.

Den kører 100% perfekt.... hverken ryger/oser eller noget.
Der er ingen slam i oliedækslet...
Der er tryk nok på kølesystemet... synes jeg at vurdere.
Den er aldrig dugget.. inde i bilen, når den står i længere tid.

Jeg kan kører flere hundrede km... uden vandforbrug ( jeg kontrollere hver
dag )... så lige pludselig
på et uvilkårligt tidspunkt, lyder alarmen..... og den er så næsten tør for
vand.
Dvs.... jeg kan hælde 2.5 liter på.

Det gjorde jeg også i går aftes..., men så imorges... var det hele væk
igen... så kom der 2 liter mere på.
Derefter kørte jeg 100 km.... uden at den har taget en dråbe.

Den tidligere ejer, har lige fået skiftet toppakningen... fordi de troede
det var det??

Kan det være en utæt vandpumpe eller lignende..??

Hvordan... finder jeg frem til problemet??



 
 
Kim Olsen (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 06-12-03 16:00

> Kan det være en utæt vandpumpe eller lignende..??
>
> Hvordan... finder jeg frem til problemet??
>
Hej Det kunne teoretisk være en utæt vandpumpe, men det bliver som regel kun
værre og værre med tiden.

Jeg går ud fra at bilen har været ud at køre efter du hældte vand på i aftes
og til du kontrollerede igen i morges, for ellers så burde 2 liter vand
enten i kabinen eller under bilen ikke være til at tage fejl af.

Hvis det kun er under kørsel, ville jeg næsten gætte på noget så simpelt som
en revnet kølerslange eller et defekt kølerdæksel.

For at finde fejlen ville jeg prøve følgende:

1) fylde op med vand og starte på kold motor.
2) parkere bilen på et underlag, hvor du kan se evt. spild, og lade den gå
tomgang i nogle timer.
- og så ellers håbe på, at fejlen viser sig.
3) forsøg at hhv. åbne og lukke for varmen, hvis det i i varmesystemet, kan
det jo både være ved åben og lukket varme.


held og lykke

Kim Olsen




Mogens Knudsen (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 06-12-03 16:28

On Sat, 6 Dec 2003 15:59:36 +0100, "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk>
wrote:

>> Kan det være en utæt vandpumpe eller lignende..??
>> Hvordan... finder jeg frem til problemet??

Er der en pøl under bilen?

>Hej Det kunne teoretisk være en utæt vandpumpe, men det bliver som regel kun
>værre og værre med tiden.
>Jeg går ud fra at bilen har været ud at køre efter du hældte vand på i aftes
>og til du kontrollerede igen i morges, for ellers så burde 2 liter vand
>enten i kabinen eller under bilen ikke være til at tage fejl af.
>Hvis det kun er under kørsel, ville jeg næsten gætte på noget så simpelt som
>en revnet kølerslange eller et defekt kølerdæksel.
>For at finde fejlen ville jeg prøve følgende:
>1) fylde op med vand og starte på kold motor.
>2) parkere bilen på et underlag, hvor du kan se evt. spild, og lade den gå
>tomgang i nogle timer.
>- og så ellers håbe på, at fejlen viser sig.
>3) forsøg at hhv. åbne og lukke for varmen, hvis det i i varmesystemet, kan
>det jo både være ved åben og lukket varme.

En revne i topstykket vil være mit bud. Konstateres ved at pille
toppen af, hvilket iflg. gruppens mekanikere ikke nødvendigvis betyder
planslibning inden montage. Altså en relativ lille udgift...
(af og på)


/Mogens

2Foxy (06-12-2003)
Kommentar
Fra : 2Foxy


Dato : 06-12-03 17:04

<En revne i topstykket vil være mit bud. Konstateres ved at pille
<toppen af, hvilket iflg. gruppens mekanikere ikke nødvendigvis betyder
<planslibning inden montage. Altså en relativ lille udgift...
<(af og på)

Selvfølgelig... har jeg tænkt på et revnet topstykke, jeg synes bare
at når den kan køre flere hunrede km uden at tage en dråbe vand den ene
gang...

hvor den så en anden gang på en kort tur .. tager 2,5 liter vand....
så burde den da ryge/ose eller noget andet.... eller hvad???

Umiddlebart er det lidt svaært at se om den drypper... nogen steder, uden at
jeg afmonterer al plastik under bunden..
for den er jo fuldstndig pakket ind neden under motoren... men det må jeg jo
så pille af.

Den har jo også lige fået skiftet toppakningen på et aut. Audi værksted....
går lidt ud fra, at hvis der havde været
en sådan revne at de så ikke bare har smidt toppen på igen!!



Mogens Knudsen (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 06-12-03 17:54

On Sat, 6 Dec 2003 17:04:13 +0100, "2Foxy" <nospam@nospam.no> wrote:

><En revne i topstykket vil være mit bud. Konstateres ved at pille
><toppen af, hvilket iflg. gruppens mekanikere ikke nødvendigvis betyder
><planslibning inden montage. Altså en relativ lille udgift...
><(af og på)

>Selvfølgelig... har jeg tænkt på et revnet topstykke, jeg synes bare
>at når den kan køre flere hunrede km uden at tage en dråbe vand den ene
>gang...

Jamen metal udvider sig jo...

>hvor den så en anden gang på en kort tur .. tager 2,5 liter vand....
>så burde den da ryge/ose eller noget andet.... eller hvad???

Stemmer overens med ovenstående...

>Umiddlebart er det lidt svaært at se om den drypper... nogen steder, uden at
>jeg afmonterer al plastik under bunden..

Man skal måske arbejder lidt for sagen, hvis er man-gør-det-selv.

>Den har jo også lige fået skiftet toppakningen på et aut. Audi værksted....
>går lidt ud fra, at hvis der havde været en sådan revne at de så ikke
>bare har smidt toppen på igen!!

Dét kan man jo aldrig vide - folk kryber jo uden om, hvor de ka' komme
til det. På hvilke betingelser er bilen solgt?
(privat eller forhandler og måske uden garanti...)


/Mogens

2Foxy (06-12-2003)
Kommentar
Fra : 2Foxy


Dato : 06-12-03 18:45

Købt hos forhandler... med garanti.

Men i Berlin... så det skal noget til, at jeg kører derned igen,

på vejen hjem dernedefra... burde revnen... da have meldt sig...... men da
tabte den heller ingen vand.


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:u624tvocqqrepe0acaoqdjbkfebk1hpdj9@4ax.com...
> On Sat, 6 Dec 2003 17:04:13 +0100, "2Foxy" <nospam@nospam.no> wrote:
>
> ><En revne i topstykket vil være mit bud. Konstateres ved at pille
> ><toppen af, hvilket iflg. gruppens mekanikere ikke nødvendigvis betyder
> ><planslibning inden montage. Altså en relativ lille udgift...
> ><(af og på)
>
> >Selvfølgelig... har jeg tænkt på et revnet topstykke, jeg synes bare
> >at når den kan køre flere hunrede km uden at tage en dråbe vand den ene
> >gang...
>
> Jamen metal udvider sig jo...
>
> >hvor den så en anden gang på en kort tur .. tager 2,5 liter vand....
> >så burde den da ryge/ose eller noget andet.... eller hvad???
>
> Stemmer overens med ovenstående...
>
> >Umiddlebart er det lidt svaært at se om den drypper... nogen steder, uden
at
> >jeg afmonterer al plastik under bunden..
>
> Man skal måske arbejder lidt for sagen, hvis er man-gør-det-selv.
>
> >Den har jo også lige fået skiftet toppakningen på et aut. Audi
værksted....
> >går lidt ud fra, at hvis der havde været en sådan revne at de så ikke
> >bare har smidt toppen på igen!!
>
> Dét kan man jo aldrig vide - folk kryber jo uden om, hvor de ka' komme
> til det. På hvilke betingelser er bilen solgt?
> (privat eller forhandler og måske uden garanti...)
>
>
> /Mogens



Mogens Knudsen (06-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 06-12-03 19:20

On Sat, 6 Dec 2003 18:44:51 +0100, "2Foxy" <nospam@nospam.no> wrote:

>Købt hos forhandler... med garanti.
>Men i Berlin... så det skal noget til, at jeg kører derned igen,

Ah, nu husker jeg...

>på vejen hjem dernedefra... burde revnen... da have meldt sig...... men da
>tabte den heller ingen vand.

Jeg ville foreligge forhandleren i Berlin problemet og spørge, hvad
han vil forslå, I nu gør. Hvis du har købt bilen med fuld garanti (?),
er det op til ham at vejlede vedr. næste trin. Dét kunne udemærket
være, at dit lokale Audi-værksted fik et aftalt antal timer at gøre
godt med (skriftlig aftale pr. fax mellem "Berlin" og Audi)

Motoren er jo jvf. tidligere tråde et ømt punkt på Audi'en, hvorfor
det IMO ikke er særligt godt selv at ekperimentere, når du nu har en
garanti (og ikke mindst betalt for det). Det er stadig min vurdering,
at topstykket er revnet...


/Mogens

Olesen (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 07-12-03 17:08


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd1eed2$0$95084$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> 2) parkere bilen på et underlag, hvor du kan se evt. spild, og lade den gå
> tomgang i nogle timer.

...nogle timer...a hwa' ???
Hvad med at køre en tur, køre hjem
og så lad den stå 10 minutter, og iagttage
hvad der sker...



Rene´ (07-12-2003)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 07-12-03 21:03

Er det ikke også den motor der ligger i wv passaten. ?
den døjer jo også med topstykket holder!!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste