Volvo V40
Fra : Lars Hørmann

Dato : 05-12-03 13:32

Jeg overvejer at købe en Volvo V40 fra 96, 130.000 km., er der nogle
bestemte ting jeg skal være særlig opmærksom på ved den model?

På forhånd tak!

Venligst Lars Hørmann

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-12-03 15:54

On Fri, 5 Dec 2003 13:32:09 +0100, "Lars Hørmann" <hoermann@sol.dk>
wrote:

>Jeg overvejer at købe en Volvo V40 fra 96, 130.000 km., er der nogle
>bestemte ting jeg skal være særlig opmærksom på ved den model?

ENN ved ALT om dé biler:
96-97 havde en del børnesygdomme.
I 1998 års modellen (produceret fra August 97-) lancerede Volvo T4
modellen og hele modelrækken fin stivere chacis nye større bremser med
EBD ny undervogn osv. så modellerne fra 98- er klart de bedste.
Mellem 98 og 99 årgangene skete kun få detalieforandringer (andet
garfik på spedometer etc.) intet væsentligt blev forandret.
Fra 99-00 skete lidt - motorene blev let reviderede (kaldes RN serien)
men det var småting.

Og med hensyn til motorer:
Volvos motorer i S/V 40 serien er 4 cylindrede varianter af de 5
cylindrede motorer fra S/V 70 .
I S/V 40 er følgende varianter:
B4164S 1,6 liter motor (Benzin 4Cylindret 1,6 liter 4 ventiler pr
cylinder Sugemotor) fra 98-01
B4184S fra 96-01
B4204S fra 96-01
B4204T (Lavtryksturbo) fra 98-01
B4194T (Højtryksturbo) fra 98-01
Fra 01- har de samme betegnelser efterfulgt af et 2 tal det
symboliserer de Reviderede motorer.

Jeg ville foretrække 2,0 T altså lavtryksturboen (B4204T) men da de er
dyre og sjældne her i afgift Danmark ville jeg gå efter 2.0 (B4204S)
den kører der en del af - jeg syntes 1,6 og 1,8 motorerne er for svage
til den ret tunge bil (ca 1350 kg)

Min egen kommentar, dengang:
Jeg er enig - vælg en af turbo-udgaverne. Er det en ren handel uden
byttebil, kan du finde de sjældne i Sverige eller Tyskland. Undgå en
1.6/1.8 -> alt for bovlam. 2.0 kan gå an, men turbo er nu bedst.

ENN igen:
Du kan enkelt genkende de forskellige årgange sådan:
96 mekanisk kilometertæller
97 digital kilometertæller
98 digital km tæller og en lysdiode i h. højtalergitter foran (til
startspærre) samt "service" reminder i instrumentbræt
99- Større digitale tal til km tæller end 97-98 blå baggrund på volvo
symbolet på kølergrillen

Erfaringer finder du også hér: www.carsurvey.org/model_Volvo_V40.html

/Mogens
Dæktest:
www.tirerack.com/tires/tests/testSearch.jsp

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-12-03 16:02

Mogens Knudsen wrote:

> ENN ved ALT om dé biler:
> Min egen kommentar, dengang:

Lad så mig fortsætte:

Phase I (den første model, der blev produceret fra 1995 til 2000) var plaget
af generelt svingende kvalitet.

- diverse klapre og raslelyde
- momentsvage og støjende motorer
- dårlig rustbeskyttelse
- mange småfejl
- knirkelyde fra forhjulsophænget
- HØJE brugtpriser.

Phase II fra 2000 og fremefter er en langt bedre bil på alle måder - men kan
man finde et rigtig godt tilbud, kan man sikkert sagtens gøre sig et godt
køb med en ´96´er.

Motoren i den 160 hk lavtryksturbo beskrives også som den mest harmoniske i
BrugtRevyen 2002.

--
Jan W Nielsen

Fra : ENN

Dato : 05-12-03 18:17

Ikke helt rigtigt - Modellerne fra 96-98 havde en del børnesygdomme (som så
mange andre biler) men fra modelårgang 98 er de løst.

Fra : ENN

Dato : 05-12-03 18:19

Ikke helt rigtigt - Modellerne fra 96-98 havde en del børnesygdomme (som så
mange andre biler) men fra modelårgang 98 er de løst.

Savner for øvrigt ofte min V40 - men kører Diesel Bimmer for tiden - heller
ikke så ringe endda)