Fortrydelse ved tegning af bilforsikring
Fra : No Jekan Inmyadress

Dato : 05-12-03 13:13

Hej

1) Hvor mange dages fortrydelsesret har man ved tegning af bilforsikring i
forbindelse m. f.eks. indregistrering på motorkontor?
2) Er denne fortrydelsesret lovpligtig, eller udelukkende på foranledning af
forsikringsselskabernes egen vurdering?

/ Mesut

Fra : Henning

Dato : 05-12-03 14:40

On Fri, 5 Dec 2003 13:12:50 +0100, "No Jekan Inmyadress"
<mesut@jekanaydas.net> wrote:

>Hej
>
>1) Hvor mange dages fortrydelsesret har man ved tegning af bilforsikring i
>forbindelse m. f.eks. indregistrering på motorkontor?
14 dage efter modtagelse af policen.
>2) Er denne fortrydelsesret lovpligtig, eller udelukkende på foranledning af
>forsikringsselskabernes egen vurdering?

Lovpligtig.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 05-12-03 15:29

Henning wrote:
> 14 dage efter modtagelse af policen.

Jeg har benyttet mig af 3 uger efter omregistrering.

> Lovpligtig.

Selvom det er lovpligtig kan selskaberne rode godt og grundigt rundt i det

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-12-03 16:18

Troels Pedersen wrote:

> Selvom det er lovpligtig kan selskaberne rode godt og grundigt rundt
> i det

Ja, f.eks. har jeg kæmpet med If i 3 måneder nu, fordi de kræver betaling
for de 2 måneder jeg havde forsikringen inden de fik taget sig sammen til at
sende policen :-/

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 05-12-03 17:33

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
betaling
> for de 2 måneder jeg havde forsikringen inden de fik taget sig sammen

Sig lige til, hvis du kan slippe udenom... Hos IF gik der tre måneder,
inden jeg modtog policen :( - Det vil sgutte være dårligt at kunne spare
tre måneder (svarende til 4.000 kr)

\Mandal, der flytter over til IDA næste år, og derved sparer 7.000 om
året :D

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-12-03 17:50

Brian Fisker [8900] wrote:
> Sig lige til, hvis du kan slippe udenom...

Det virker ikke til det p.t. - Jeg sendte et brev til dem for en måned
siden hvor jeg meddelte at jeg havde i sinde at klage til
forsikringsankenævnet og anmodede om at få tilsendt et klageskema dertil. De
har ikke svaret endnu, - men de har dog sendt endnu en rykker på opkrævning
(plus rykkergebyr) samt en trussel om at hvis den ikke betales inden 5 dage
bliver jeg smidt i en eller anden "forsikringernes sorte bog" og politiet
bliver sendt ud for at hente pladerne (som ikke står i mit navn p.t.) :-/

P.t. syntes jeg ikke det ser ud til at jeg har andet valg end at betale ved
kasse 1 (og så lige op til jul...)

> Hos IF gik der tre måneder, inden jeg modtog policen :(

Hurtige kan man ikke ligefrem kalde dem..

> - Det vil sgutte være dårligt at kunne
> spare tre måneder (svarende til 4.000 kr)

Mine 2 måneder koster 3500kr - eller ca. 3 gange så meget som det
oprindelige tilbud, hvilket også er grunden til at jeg gerne ville slippe
for betalingen..

Fra : Peter G C

Dato : 05-12-03 17:35

"No Jekan Inmyadress" <mesut@jekanaydas.net> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> 1) Hvor mange dages fortrydelsesret har man ved tegning af bilforsikring i
> forbindelse m. f.eks. indregistrering på motorkontor?

14 dage

> 2) Er denne fortrydelsesret lovpligtig, eller udelukkende på foranledning
af
> forsikringsselskabernes egen vurdering?

Lovpligtig og fremgår ganske tydeligt af det materiale du får fra selskabet.

Fra Forbrugeraftaleloven:

§ 13c. Vil forbrugeren efter tegning af forsikring bruge sin
fortrydelsesret, skal han underrette forsikringsselskabet herom senest 14
dage efter, at han har fået forsikringsbetingelserne i hænde.

- Bemærk: 14 dage fra du får betingelserne! Hvis man får betingelserne 3
måneder efter i krafttræden er det selskabets problem, hvis man fortryder. -
Også selv om man reelt har fået en ydelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-12-03 17:47

Peter G C wrote:
> [...]
> betingelserne 3 måneder efter i krafttræden er det selskabets
> problem, hvis man fortryder. - Også selv om man reelt har fået en

Hvad med ansvarsforsikring? Kan selskabet kræve betaling for en sådan (da
den er lovpligtig) selvom man har fortrudt den eller hvorledes?

Fra : Peter G C

Dato : 05-12-03 18:13

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad med ansvarsforsikring?

Same thing.

> Kan selskabet kræve betaling for en sådan (da
> den er lovpligtig) selvom man har fortrudt den eller hvorledes?

Nej. Selskaberne kan bare se at komme ud af starthullerne og få sendt
policen!

Jeg har selv prøvet kampen - det var et mindre kendt selskab - de fattede
minus. Jeg måtte endda citere fra Lisbeth Kjærgaards artikel i Juristen 2000
152.

Se her (jeg har pløjet Karnov igennem igen) [uddrag af lov og noter]:

§ 13a. En forbruger kan træde tilbage fra en forsikringsaftale i
overensstemmelse med reglerne i dette kapitel (fortrydelsesret).
Fortrydelsesretten gælder, uanset om forsikringstiden er begyndt eller ej.

"Forsikringsselskabet kan ikke kræve vederlag for den allerede opfyldte del
af aftalen, når fortrydelsesret kan udøves efter at forsikringstiden er
begyndt. Allerede betalt præmie skal tilbagebetales fuldt ud, jf. § 13 c,
stk. 3, jf. § 9, Forsikringsankenævnet sag 37.404 og 39.436, Tillæg til
forsikring 1995/18 og 1996 18. "

Så bare gå på dem! Og er du i tvivl ring til Forsikringsankenævnet - de har
telefontid, hvor de besvarer spørgsmål af forsikringsretlig karakter helt
gratis

/Peter

--
http://www.grauslund.com/