Debil Cement
Fra : phk

Dato : 04-12-03 13:01

Sted: Esbjerg i krydset Spangsbjerg Møllevej - Stormgade.
Tid: 06.15 i morges.

En bil bevæger sig øst på Spangsbjerg Møllevej og drejer til højre ad
Stormgade. Det er relativt indviklet at komme på venstre side af
helleanlæget, men det lykkedes til fulde for denne bilist. Jeg kørte på
scooter og kunne høre at brugen af kobling og speeder ikke var helt
indarbejdet.

3 modkørende på den rigtige side af helleanlæget måtte justere deres
kørselsretning og hastighed for at undgå sammenstød med bilisten, som jeg i
første omgang antog for at være en biltyv der lige havde fundet sig en bil
qua den hastighed hvormed han skyndte sig at gøre sig usynlig.

I parantes bemærket er der mindst 6 bilister der har set ovenstående
kørsel - jeg var den eneste der gjorde noget ved det!!!

I lysreguleringen Stormgade - Spangsbjerg Kirkevej holdt bilisten af en
eller anden grund tilbage for rødt så jeg holder bag ham og ringer til
Esbjerg politiet ved hjælp af mit håndfri bærbare sæt og den stemmestyrede
telefon - en herlig ting.

Igangsætningen afslørede igen manglende koordinering af brug af speeder og
kobling. Ujævn accelleration og kørselsretningen bar heller ikke præg af at
blive koordineret med noget som helst. Dog blev han - i modsætning til
senere - inden for kørebanens afmærkning.

100 meter efter får trafikken lidt fred for denne farlige bilist da denne
henter rundstykker hos bageren. Policen er på vej.

Det tager kun et minuts tid for bilisten at hente sine rundstykker. Han er
en mand betydeligt oppe i alderen og jeg skyder derfor kørslen til at være
præget af en alvorlig gang senil demens.

Da trafikanten starter og kører rundt om hjørnet ud på Spangsbjerg Kirkevej
springer et par krydsende fodgængere i dækning på fortovet da bilisten
nærmest sniger sig langs med fortovet fordi anbringelsen af rattet til
ligeudstilling går lidt for langsom, Sniger sig er måske et forkert udtryk
fordi der blev accellereret - skal vi sige - lidt over middel på den på
kørebanen afmærkede cykelsti.

I krydset Spangsbjerg Kirkegade skal han til højre for at komme hjem, kan
jeg forstå på vagthavende (der altid er med på en biljagt når man be´r om en
:)). Men bilisten starter med at blinke til venstre. Først da han kører ind
i højresvingsbåsen begynder han at blinke til højre.

Selv om jeg finder situationen temmelig alvorlig kan jeg ikke lade være med
at grine lidt af kørslen. Jeg sørger samtidig for at holde lidt afstand
fordi hvis han finder over i modsatte kørebane kan tingene pludselig begynde
at gå hurtigt hvis man kører med bare almindelig afstand til forankørende.

Ned ad Stormgade bliver der accellereret godt og grundigt, men han holder
sig da i den rigtige side af vejen. I krydset Spangsbjerg Møllevej -
Stormgade skal han til venstre. Der er grønt og fri bane, så det går
hurtigt. Så hurtigt at lidt af cykelstien bliver brugt. Men denne gang
kommer han på den rigtige side af helleanlæget.

Af hensyn til bilistens anonymitet skal jeg undlade at beskrive resten af
turen hjem i garagen, men jeg kan tilføje at cykelsti (kørebaneafmærket)
blev brugt flittigt.

Han kører bilen i garagen. Jeg befinder mig lige bagved og kan konstatere at
der var ganske få(!) mm fra venstre spejl til kanten af åbningen til
garageporten da han kører ind i garagen. Han stiger ud af bilen bærende på
sine rundstykker, tilsyneladende med den hensigt at gå ind. Jeg ved at hvis
det er en spritbilist skal man sørge for at holde ham hen med snak til
politiet dukker op så vedkommende ikke bagefter kan påstå at have drukket
sig en kæp i øret efter bilkørslen, og det er da heller ikke svært at finde
noget at snakke om. Jeg spø´r ham om ikke han skal have slukket for motoren
på sin bil, slukket for lyset - og låst døren. Det havde han tilsyneladende
glemt!!

Politiet dukkede op da ovenstående detaljer var kommet på plads og tog over.

Vedkommende var så senil demens at familie m.m. ikke kan have været i tvivl
om hans manglende evner til at køre bil. Jf. en debat i en anden tråd må jeg
konstatere at nogen i hans omgangskreds også der mener at familie og venner
stikker man ikke til politiet.

Sorry friends - wrong! Ham her var så farlig i trafikken på de få km jeg så
ham køre at jeg kun kan undre mig meget over det ikke er gået galt før
(hvilket jeg så på den anden side ikke kan vide om det ikke er).

Samtidig vil jeg også gerne give udtryk for stor forundring over jeg var den
eneste der tog affære. Men folk mener vel det er vigtigere at komme på
arbejde end at få en potentiel farlig bilist fjernet fra vejene.

Hvis nogen af læserne skulle have lyst til at aflevere kortet pga.
begyndende senil demens så er det nu. Jeg ved jo der er nogle gamle nisser
imellem. Ingen nævnt ingen ehhhh ... hvordan er det nu den er :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brizz

Dato : 04-12-03 13:46

<KLIP en skræmmende historie>

> [...]
> begyndende senil demens så er det nu. Jeg ved jo der er nogle gamle nisser
> imellem. Ingen nævnt ingen ehhhh ... hvordan er det nu den er :)

Har faktisk en solstråle historie i denne forbindelse. En bekendt som er i
starte naf 80'erne var også begyndt at svigte lidt i evnerne i bilen. Dog
ikke i samme grad som denne. Men han oplevede n ogen gange at bakke ud fra
en p-plads hvor der kører biler bagved uden at se de biler som enhver anden
ville have set og andre ting i denne kaliber. En dag blev det ham for meget
så han solgte bilen. Gik op til politimesteren og afleverede sit kørekort.
For han havde indset at han ikke kunne køre bil mere. Respekt for det synes
jeg nok.
Men tilbage til din oplevelse. Der er skræmmende få der gør noget ved sådan
noget. (Konflikt sky?)
Familie eller ej. Sådan en skal meldes eller hjælpes af med kørekort og bil.

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Michael Schrøder

Dato : 04-12-03 14:02

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Sted: Esbjerg i krydset Spangsbjerg Møllevej - Stormgade.
> Tid: 06.15 i morges.

UHA

> Per, Esbjerg

Godt arbejde Per - det kunne mange lære noget af...

mvh Michael

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 15:53

phk wrote:

> Hvis nogen af læserne skulle have lyst til at aflevere kortet pga.
> begyndende senil demens så er det nu.

Måske en ældre kvinde, som jeg så i dag.

Min kæreste og jeg var i dag kl 12:00 på vej i biografen for at se "Master
and Commander" ved Cinemaxx i Århus. På en stille blind sidevej til
Jægergaardsgade ser jeg en kvinde forsøge at vende sin bil. Hun har INGEN
kontrol over den -hverken speeder eller koblingspunkt. På trods af god plads
til alle sider lykkes det hende at påkøre en mørkelå Ford Mondeo Mk II, så
den fik skrabemærker hen over kofangeren. Totalt mærkeligt - hun påkørte den
med fronten, og hun kunne på ingen måde have overset den.

Jeg kan se, at hun ikke magter situationen, hvorfor jeg vælger at gå hen
imod hende og bilen. Først står hun ud og og klør sig i nakken - dernæst
træder hun ind igen, og hun sætter bilen igang, så den springer frem -
faktisk så jeg blev bange for, at hun kunne køre mig ned. Anyway - med min
ene arm i slynge (operation i går) hopper jeg til side, for damen her er sgu
farlig.

Hun træder nu ud af bilen igen, og jeg spørger, om jeg lige skal vende
hendes "Suki-suki" Swift for hende. Hun dirrer af nervøsitet og angst, og
jeg sætter mig ind og vender stille og roligt bilen (med een arm til gear og
rat - gad vide, hvad hun har tænkt). Der var MASSER af plads i alle
retninger.

Jeg beder hende sætte en seddel i viskeren på den påkørte bil, og skriver
inden jeg går hendes nummer ind i min telefon, for det tilfældes skyld, at
hun ikke senere fjernede den igen.

Jeg ser ofte, at det går galt for ældre mennesker i indre Århus eller
København. Når de HELT gamle ikke fumler rundt med 25 km/t forsøger de ikke
sjældent at parkere eller vende bilen - uden held.

Det er maks tre uger siden, jeg sidste gange måtte lirke to kvinders Astra
ud fra en snæver parkeringsplads i Bartholinsgade i Kbh K.

Skræmmende. (Men knap så skræmmende som Mujaffa, der kører 90 km/t op ad
Bruunsgade)

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 16:03

On Thu, 4 Dec 2003 15:52:52 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>phk wrote:

Skrælmmende læsning men flot, Per.

>Det er maks tre uger siden, jeg sidste gange måtte lirke to kvinders Astra
>ud fra en snæver parkeringsplads i Bartholinsgade i Kbh K.

Jow, jow - dét kender man jo :)

>Men knap så skræmmende som Mujaffa, der kører 90 km/t op ad
>Bruunsgade...

Det går sgu da helt fint....................... om natten

Jeg var i en ung alder (16) avisbud (medhjælper) på Århus
Stiftstidende, hvor man lørdag nat i en VW Transporter kørte aviser ud
til alle drugstores.

Under sådan en nattur overtrædes samtlige færdsregler stort set, og
det var yderst skræmmende at "stå model til"!
(jeg _var_ blevet advaret)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 16:09

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
stort set, og
> det var yderst skræmmende at "stå model til"!

Godt der ikke trådte en fuld klovn ud på kørebanen ved det daværende
Diskotek Locomotion.

Jeg har i øvrigt selv kørt brød ud for et bageri meget tidligt om morgenen.
Dér blev også kørt frisk til.

--
Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 17:17

Og du kan stadig huske det?...

> på Århus

> Jeg har i øvrigt selv kørt brød ud for et bageri meget tidligt om
morgenen.
> Dér blev også kørt frisk til.

He he... Jeg har BÅDE kørt aviser ud til bude OG kørt med brød...
Det er træls at holde for rødt lys om natten... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 17:53

On Thu, 4 Dec 2003 17:16:35 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Og du kan stadig huske det?...

Rolig nu

>He he... Jeg har BÅDE kørt aviser ud til bude OG kørt med brød...
>Det er træls at holde for rødt lys om natten... .-)

LOL - du kender det, ka' jeg høre. Præcis

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 18:13

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>LOL - du kender det, ka' jeg høre. Præcis

Som taxachauffør lærte jeg hurtigt at når der bag på en kassevogn var
et skilt "Aviskørsel", så betød det: Hold dig langt væk, jeg kører som
om jeg er den eneste i nærheden og desuden mangler jeg 8 timers søvn!
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Peter Sørensen

Dato : 07-12-03 00:16

In article <llqusvonsu5to8clrquusgu8lrk91997a9@4ax.com>,
nospam@invalid.invalid says...

> Som taxachauffør lærte jeg hurtigt at når der bag på en kassevogn var
> et skilt "Aviskørsel", så betød det: Hold dig langt væk, jeg kører som
> om jeg er den eneste i nærheden og desuden mangler jeg 8 timers søvn!

Hrrmmmm, nu er der jo noget med et glashus og sten og sådan noget...
"Taxa" skiltet om natten betyder:
"Jeg har kørt bil de sidste 12timer, rød lys gælder ikke for mig, alle
fartgrænser er x3, bilen kan ikke bremse og dækkene er slicks, vi giver
af og til Politiet et tip - så de gider ikke skrive os"

Husker specielt en tur jeg tog hjem fra en bytur med en taxa, på et
tidspunkt han bremsede kom der en kraftig skurende lyd; han sagde at det
da også var fandens at bremserne netop blev slidt ned i den weekend hvor
hans mekaniker havde fri... nå, men han holdt sig da nede på ca. 90km/t
på villavejen...

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

Hvis De kører om aftenen
- så lad hastigheden gå ned sammen med solen..

Fra : Leonard

Dato : 07-12-03 13:29

Peter Sørensen <LookInMySigForAddress@IHate.Spam> wrote:

> [...]
>fartgrænser er x3, bilen kan ikke bremse og dækkene er slicks, vi giver
>af og til Politiet et tip - så de gider ikke skrive os"

Jow, jow, pointen her var netop at "Aviskørsel"-bilerne desværre kører
endnu værre.

Og ikke for at forsvare nogen, jeg endte jo selv med at lære det på
den hårde måde, men de 12 timer holder ikke, langt de fleste
chauffører kører i 12 timers skift og derfor når de sjældent at køre
effektivt i mere end 11 timer i træk, og det eneste jeg havde respekt
for var det røde lys. Mekanisk var bilen også altid i orden.
Hastighedsgrænser, ensretning, indkørsel forbudt, overhaling forbudt,
vending forbudt, parkering og standsning forbudt, gennemkørsel forbudt
osv. gælder kun ikke for biler med et grønt skilt på taget - og den
med politiet er god nok

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 13:44

On Sun, 07 Dec 2003 13:29:20 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>vending forbudt, parkering og standsning forbudt, gennemkørsel forbudt
>osv. gælder kun ikke for biler med et grønt skilt på taget - og den

Jeg var natten til lørdag inde i byen (Kbh) for at hente noget af min
familie fra julefrokost. Der kørte stort set kun taxa'er rundt og med
hvilken ringe trafikkultur.

- På vej ind af Lyngbymotorvejen blev jeg overhalet af en taxa, som
kom med en fart på ikke under 160 km/t (man må køre 90 og senere 70
km/t).
- Gentagne gange oplevede jeg inde i byen at blive overhalet,
hvorefter taxa'en bøjer ind lige foran mig, fordi en tilfældig kunde
skulle med
- stort set alle taxa'er kørte i venstre spor på de flersporede veje
trods dét faktum, at de jo hele tiden er på jagt efter nye kunder, der
som regel står placeret på fortovet
- Måske 3000 24V-mærket tændte mange af de unge chauffører, fordi ret
mange ville køre om kap med mig ved lyskrydsene. Det er så okay
- på vej hjem kunne ikke 10 vilde heste få en ung chauffør ind til
højre på motorvejen. Helt galt var det ved Jægersborg-fletningen, hvor
han - efter at have kørt ret stærkt ud af Lyngbymotorvejen (3. og 2.
spor) - ikke helt vidste, hvad han ville ved Jægersborg, så han
stoppede op! Efterfølgende fortsatte han mod nord i venstre side
(der var ikke et øje), og på Helsingørmotorvejen m/3 spor i midten.
Tumpe, IMO

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 18:37

Morten Fruergaard wrote:

> He he... Jeg har BÅDE kørt aviser ud til bude OG kørt med brød...
> Det er træls at holde for rødt lys om natten... .-)

Korrekt..!

--
Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 16:12

>Måske en ældre kvinde, som jeg så i dag.

Da jeg for 3-4 år siden syntes et var sjovt at lytte til politiets
frekvenser hørte jeg samtalen mellem bil og station, efter at de havde
fulgt en ældre kvinde, der i første omgang syntes at køre totalt
underligt, det viste sig dog at hun bare var lokalkendt og brugte de
smutveje hun kendte. Hjemme i hendes carport beder den kvindelige
betjnet om at se hendes kørekort og det medfører en skideballe så
kraftig at den mandlige betjent der sad i bilen bare trykkede tasten
ind, så stationen kunne høre med. Kvinden var 73 og hendes kørekort
var udløbet da hun blev 70, men der skulle satme ikke komme sådan en
ung tøs og fortælle hende at hun ikke måtte køre bil, og hun skulle i
hvert fald ikke have nogen bøde! Om hun fik en bøde ved jeg ikke, jeg
hørte desværre aldrig slutningen på historien.