/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tordenkilen, en fantastisk tur.
Fra : Pcman


Dato : 04-12-03 00:20

Hej dfb.
Jeg fandt denne her artikel i ekstra bladet idag.
Bare det var mig der fik lov til at prøve en tur i sådan et gammelt monster:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=229055

Klipper lige en lille smule:
Fantastisk tur i Mefistofeles-rekordbilen fra 1923

Man skulle tro, at Mefistofeles også er ren fantasi. En gigantisk motor med
seks cylindre på tilsammen 21.706 kubikcentimeter med mere end 320
hestekræfter monteret i et primitivt chassis kun med bremser på baghjulene.
Topfarten er over 230 km/t. Mefistofeles er skingrende skør virkelighed.
Klip slut.

Godt nok vildt med sådan en motor. Må da være oplagt med en turbo på hver
cylinder og noget nitrometan i tanken... :o

Mvh
Jarl
pcman.dk
--
Ford Transit autocamper fra 1979





 
 
Michael Schrøder (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 04-12-03 08:38

"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> wrote in message
news:bhuzb.14234$7u5.4678@news.get2net.dk...
> Hej dfb.
> Jeg fandt denne her artikel i ekstra bladet idag.
> Bare det var mig der fik lov til at prøve en tur i sådan et gammelt
monster:
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=229055

Jeg bryder mig ikke om hans reference til Reodor Felgen - han hedder Teodor
Fælgen - på dansk...

mvh Michael



Pcman (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 04-12-03 10:32

Hej
Michael Schrøder <news4mis1@schroeder.dk> som skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fcee445$0$29337$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> wrote in message
> news:bhuzb.14234$7u5.4678@news.get2net.dk...
> > Hej dfb.
> > Jeg fandt denne her artikel i ekstra bladet idag.
> > Bare det var mig der fik lov til at prøve en tur i sådan et gammelt
> monster:
> >
> > http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=229055
>
> Jeg bryder mig ikke om hans reference til Reodor Felgen - han hedder
Teodor
> Fælgen - på dansk...

Journalister er heller ikke min store dille. Men bilen - wow den er godt nok
brutal.
Mvh
Jarl

> mvh Michael
>
>



Ukendt (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-12-03 18:20


> > http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=229055
>
> Jeg bryder mig ikke om hans reference til Reodor Felgen - han hedder
Teodor
> Fælgen - på dansk...
>

Ja det er rigtigt dårligt journalist research.

Ganske vist hedder han Reodor i den norske udgave, men så kommer han sq ikke
fra Bjergkøbing men Flåklypa.

Har man sagt A må man også sige B.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264




Per Beer Hansen (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 05-12-03 09:45

Pcman wrote:
> Hej dfb.
> Jeg fandt denne her artikel i ekstra bladet idag.
> Bare det var mig der fik lov til at prøve en tur i sådan et gammelt
> monster:
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=229055
>
> Klipper lige en lille smule:
> Fantastisk tur i Mefistofeles-rekordbilen fra 1923
>
> Man skulle tro, at Mefistofeles også er ren fantasi. En gigantisk
> motor med seks cylindre på tilsammen 21.706 kubikcentimeter med mere
> end 320 hestekræfter monteret i et primitivt chassis kun med bremser
> på baghjulene. Topfarten er over 230 km/t. Mefistofeles er skingrende
> skør virkelighed. Klip slut.
>

Bilen blev "født" med en "kun" 18 liters maskine fra Fiat (i 1908).
Efter at John Duff i 1922 havde et "mindre" motor-havari, på Brooklands
banen i England (den ene cylinder fløj simpelthen af (og opad), og rev det
meste af det omkringsiddende "tingeltangel" med sig), blev vognen sat lidt i
baggrunden.
Ernest Eldridge købte dog vognen, med henblik på istandsættelse så han kunne
bruge den i rekord forsøg.
Han syntes dog at motoren var en anelse for lille, så han udskiftede den
oprindelige 4 cyl. 18 L maskine med den omtalte 6 cyl. 21,7 L motor,
Eldridge modificerede selv topstykket til 4 ventil teknink i stedet for 2.
Samtidigt blev chassiet forlænget (vistnok med dele fra en gammel London
bus).
I 1924 blev den så "sluppet løs", og den satte umiddelbart en ny
hastighedsrekord, 143.26mph, i Arpajon, Frankrig.
Umiddelbart efter (inden for samme uge) blev hans rekord dog slået af René
Thomas i en V12 Delage som kørte 143.309mph.
Eldridge forsøgte så endnu engang, og det lykkedes ham at køre 146.013mph,
så han slog rekorden igen.

Mephistopheles skulle efter flere øjenvidne beretninger have været meget
svær at styre, og Eldridge måtte bruge hele vejens bredde i sit rekord
forsøg.

Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk
Masser af Formel 1 + motorsports videoer



Pcman (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 05-12-03 12:37


Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fd0457a$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Pcman wrote:
> > Hej dfb.
> > Jeg fandt denne her artikel i ekstra bladet idag.
> > Bare det var mig der fik lov til at prøve en tur i sådan et gammelt
> > monster:
>
> Bilen blev "født" med en "kun" 18 liters maskine fra Fiat (i 1908).
> Efter at John Duff i 1922 havde et "mindre" motor-havari, på Brooklands
> banen i England (den ene cylinder fløj simpelthen af (og opad), og rev det
> meste af det omkringsiddende "tingeltangel" med sig), blev vognen sat lidt
i
> baggrunden.

Man kan godt forestille sig, hvor voldsomt dette havari har været.

> Ernest Eldridge købte dog vognen, med henblik på istandsættelse så han
kunne
> bruge den i rekord forsøg.
> Han syntes dog at motoren var en anelse for lille, så han udskiftede den
> oprindelige 4 cyl. 18 L maskine med den omtalte 6 cyl. 21,7 L motor,
> Eldridge modificerede selv topstykket til 4 ventil teknink i stedet for 2.
> Samtidigt blev chassiet forlænget (vistnok med dele fra en gammel London
> bus).

Imponerende hjemmetuning i betragtning af, at det er 80 år siden.

> I 1924 blev den så "sluppet løs", og den satte umiddelbart en ny
> hastighedsrekord, 143.26mph, i Arpajon, Frankrig.
> Umiddelbart efter (inden for samme uge) blev hans rekord dog slået af René
> Thomas i en V12 Delage som kørte 143.309mph.
> Eldridge forsøgte så endnu engang, og det lykkedes ham at køre 146.013mph,
> så han slog rekorden igen.

Utroligt!

> Mephistopheles skulle efter flere øjenvidne beretninger have været meget
> svær at styre, og Eldridge måtte bruge hele vejens bredde i sit rekord
> forsøg.

Lyder lidt som dnn Ford Granada på 3 liter jeg engang havde. Den fyldte også
godt når der blev sparket til den. He, jeg skulle ikke nyde noget af, at
skulle lave noget rekordforsøg i sådan en kasse.
Mvh
Jarl
pcman.dk

> Mvh Per
> www.perbeer.ninja.dk
> Masser af Formel 1 + motorsports videoer
>
>



Verner Johnsen (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Verner Johnsen


Dato : 05-12-03 18:20

On Fri, 5 Dec 2003 09:44:47 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:


>I 1924 blev den så "sluppet løs", og den satte umiddelbart en ny
>hastighedsrekord, 143.26mph, i Arpajon, Frankrig.
>Umiddelbart efter (inden for samme uge) blev hans rekord dog slået af René
>Thomas i en V12 Delage som kørte 143.309mph.
>Eldridge forsøgte så endnu engang, og det lykkedes ham at køre 146.013mph,
>så han slog rekorden igen.
>

Det hører med til historien, at den første rekord aldrig blev
godkendt, fordi René Thomas og Delage protesterede over, at
Mephistopheles ikke, som reglerne foreskrev, var forsynet med bakgear.

Så mens René Thomas og Delage satte deres rekord, tog Eldridge
Mephistopheles med til Paris og fik den udstyret med en eller anden
mystisk mekanisme, som skulle være i stand til at få køretøjet til
bevæge sig baglæns.
Derpå tog Eldridge tilbage til Arpajon og satte sin rekord, som denne
gang blev godkendt.
Hvad den mystiske mekanisme går ud på, er der ikke nogen der ved noget
om, og ingen af de mennesker, der har set bilen efterfølgende, kan
mindes at have set noget, der skulle kunne få den til at køre baglæns.

Men hva' : I kærlighed og rekordforsøg gælder alle kneb

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Asger Ellekrog (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 10-12-03 23:29

Hårrejsende! Og kun bremser på baghjulene - hjælp!!
Men hvorfor kalder journalisten konsekvent Theodor Fælgen (den navnkundige
konstruktør af den ligeså navnkundige racerbil Il Tempo Gigante) for
"Reodor Felgen"..?

"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
news:bhuzb.14234$7u5.4678@news.get2net.dk...
> Hej dfb.
> Jeg fandt denne her artikel i ekstra bladet idag.
> Bare det var mig der fik lov til at prøve en tur i sådan et gammelt
monster:
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=229055
>
> Klipper lige en lille smule:
> Fantastisk tur i Mefistofeles-rekordbilen fra 1923
>
> Man skulle tro, at Mefistofeles også er ren fantasi. En gigantisk motor
med
> seks cylindre på tilsammen 21.706 kubikcentimeter med mere end 320
> hestekræfter monteret i et primitivt chassis kun med bremser på
baghjulene.
> Topfarten er over 230 km/t. Mefistofeles er skingrende skør virkelighed.
> Klip slut.
>
> Godt nok vildt med sådan en motor. Må da være oplagt med en turbo på hver
> cylinder og noget nitrometan i tanken... :o
>
> Mvh
> Jarl
> pcman.dk
> --
> Ford Transit autocamper fra 1979
>
>
>
>



Folmer Rasmussen (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 11-12-03 15:22

On Wed, 10 Dec 2003 23:29:04 +0100, "Asger Ellekrog"
<asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote:

>Hårrejsende! Og kun bremser på baghjulene - hjælp!!
>Men hvorfor kalder journalisten konsekvent Theodor Fælgen (den navnkundige
>konstruktør af den ligeså navnkundige racerbil Il Tempo Gigante) for
>"Reodor Felgen"..?
>
>--

Af den simple grund at det er navnet på manden.

Venlig hilsen
Folmer



Asger Ellekrog (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 12-12-03 00:23

Naahh... Han hedder nu engang Theodor Felgen. Tjek her:
http://www.bjergkobing.dk/persongalleriet/frame.htm Her staves efternavnet
dog med 'e' og ikke 'æ'. Andre steder staves det med 'æ'. Men hvordan Th er
blevet til R... beats me...

Anyway: Fed film! Husker da jeg som 10-12 årig så den i biografen i 70´erne.
Og ikke mindst hvordan min kammerats far viste os, hvordan en Volvo142 kunne
køre 'racerløb', på vej hjem fra biografen - WHEEEE..!!

/Asger Ellekrog

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:oavgtv4ob4kn5rie2f1gofovslrk187tsi@4ax.com...
> On Wed, 10 Dec 2003 23:29:04 +0100, "Asger Ellekrog"
> <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote:
>
> >Hårrejsende! Og kun bremser på baghjulene - hjælp!!
> >Men hvorfor kalder journalisten konsekvent Theodor Fælgen (den
navnkundige
> >konstruktør af den ligeså navnkundige racerbil Il Tempo Gigante) for
> >"Reodor Felgen"..?
> >
> >--
>
> Af den simple grund at det er navnet på manden.
>
> Venlig hilsen
> Folmer
>
>



Verner Johnsen (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Verner Johnsen


Dato : 12-12-03 07:53

On Fri, 12 Dec 2003 00:22:31 +0100, "Asger Ellekrog"
<asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote:

>Naahh... Han hedder nu engang Theodor Felgen. Tjek her:
>http://www.bjergkobing.dk/persongalleriet/frame.htm Her staves efternavnet
>dog med 'e' og ikke 'æ'. Andre steder staves det med 'æ'. Men hvordan Th er
>blevet til R... beats me...
>

Det er fordi de ikke kan stave oppe i Norge

<http://www.flaklypa.com/reodor_felgen.htm>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Asger Ellekrog (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 13-12-03 11:24

Ok, jeg bøjer mig for kendsgerningerne. Nordmænd kan tydeligvis ikke stave


/Asger Ellekrog

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:27pitv8erir8l244r537a2minl6vj2dgn9@4ax.com...
> On Fri, 12 Dec 2003 00:22:31 +0100, "Asger Ellekrog"
> <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote:
>
> >Naahh... Han hedder nu engang Theodor Felgen. Tjek her:
> >http://www.bjergkobing.dk/persongalleriet/frame.htm Her staves
efternavnet
> >dog med 'e' og ikke 'æ'. Andre steder staves det med 'æ'. Men hvordan Th
er
> >blevet til R... beats me...
> >
>
> Det er fordi de ikke kan stave oppe i Norge
>
> <http://www.flaklypa.com/reodor_felgen.htm>
>
> --
> Venlig hilsen Verner
> 1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
> 1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste