TUSIND tak for en fantastisk gennemgang !!
Er bare lidt overvældende med alle de punkter der skal gennemgås - men
som du siger det ER nødvendigt.
Jeg vil efter dit råd nok gå efter en GPZ 500 til mellem 30 og 40k -
for flere penge har jeg ikke :( Udseendet mæssigt er der jo heller
ikke den store forskel på GPZ 600 og 500.
Men hvis du kender nogen der har en Kawak 500S fra først i 90'erne
stående til i underkanten af ca 40.000 kr - så tror jeg du har en
køber :)
Da jeg er ca 1.9 m høj, så tror jeg det er fin cykel for mig rent
sidde positions-mæssigt på begge.
Vil dog nok alligevel prøve nogle andre MC'er inden jeg køber en, men
da jeg vil have en MC fra omkring '95 med kåbe - så er GPZ (efter min
mening) den flotteste
Men grundet økonomien på ca 35.000 kr bliver det så også nødvendigt
med en GPZ 500 MC der har gået ca 30.000 km - og så er det at man skal
gå MC'en efter i sømmene og kontrollere alle de små (underlige) dele
Problemet er bare jeg er total grøn MC'ist så jeg har IKKE forstand
til selv at kontrolere og lave alle dine punkter.
Kender dog heldigvis nogen der (måske) kan lave/lære mig det - men når
man skal ud at købe har man jo sikkert ikke lov til at skille MC'en ad
og gå alle dine fine punkter igennem :-| selv om det ville være det
mest fornuftige
Godt nok er dine reparationer smådele - men sammenlagt bliver det
stadig en del ekstra udgifter - ville det være udgifter man kan dække
ind under købe garantien når man køber MC'en ved en forhandler ?? Der
er jo 2 års garanti ifølje købeloven hvor forhandleren står for de
første 6 mdr - og du selv sakl påvise fejlen de sidste 18 mdr !
Du skulle vel ikke have et værksted eller anbefale nogen der kan gå en
MC efter i sømmene - gerne nogen der bor i nærhede af Århus
På forhånd tak - og endu en gang tak for Kawa gennemgangen !
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message news:<hplzb.6322$hT2.2058@news.get2net.dk>...
> > Når man vil købe en ca 15 år gammel MC er der så stor risiko for
> > skjulte ekstra regninger.
> > Regner med at skulle bruge ca 30.000 til max 40.000
>
> > hvor langt en MC-motor kan køre?
>
> Hej Jenny
>
> Jeg vil klart anbefale en GPZ 500 S. Det er en billigere model end GPZ 600R,
> Det gør at du kan få en model i bedre stand end en tilsvarende 600cc. Der er
> flere fordele ved en GPZ 500. Den er lettere, smallere og lavere. Den er
> billigere i dæk, kæde, service o.s.v. p.g.a. smallere dæk, mindre kraftig
> kæde og færre cylindere. Den går også længere på literen. En GPZ 500 S er en
> eftertragtet model. Det gør, at den holder brugtpriserne godt. D.v.s. at du
> kan køre på den en år og "learn the ropes" og sælge den igen med minimalt
> tab. Så den holdning med at "den bliver du hurtigt træt af" holder bare
> ikke. Og havd så hvis du bliver træt af den? Så sælger du den bare. Den er
> faldet 1000kr i værdi på de 5000km du nåede og køre på den, de 1000kr har du
> sparet i forsikringspræmie mod hvis du havde købt en 600cc.
>
> Jeg ville ikke købe en 15 år gamel MC som den første. De er så gamle at hvis
> ikke man er overdrent forsigtig, så kan man stå med det værste lort i
> hænderne. Jeg lavede selv finten, og købte den mest slidte Yamaha jeg kunne
> finde. Det var den første og eneste MC jeg kiggede på. Big mistake!
>
> En motorcykel ruster ikke nævneværdigt. Måden de bliver afskrivet på er ved
> færdselsuheld, eller hvis de bliver slidt op. En Mc motor holder mellem
> 50-60.000km for en luftkølet en cyl til 150.000-200.000 for en 4 cyl
> vandkølet motor. En GPZ'er holder nok godt 100.000. Min kæreste har en det
> går godt, og den har gået 52.000km. Den lyder sund og har alle heste hjemme
> endnu. Hun købte den sidste vinter, og jeg startede med at bruge noget tid
> på at lave et komplet service gennemgang. Her er hvad jeg fandt af fejl:
>
> Batteriet var færdigt. Nyt monteret. En GPZ 500 bruger et 14Ah batteri!
> Kawasaki Heavy Industries
180Kr hos Louis.
>
> Kronrørslejerne (de originale) var HELT færdige. Nye koniske rullelejer
> monteret. Dårlige kronrørslejer er bare SÅ almindeligt, og det giver dårlige
> køreegenskaber. Undersøg det således. Løft modellen og så forhjulet hænger
> frit. Drej styret fra side til side. Det må ikke gå i ryk. 300kr hos Louis.
>
> Bagsvingeren og affjedringslinksne blev adskilt renset og smurt. Nålelejerne
> i i bagsvingeren var pæne, men HELT tørre. Bøsningerne i linket var godt
> rustne og måtte slås ud. De er dog uden slør endnu heldigvis. Ifølge
> manualen skal de smøres for hver 12.000km. Det er vidst blevet forsømt på
> det groveste. Nu kører det hele fint igen. Et lyspunkt var at opdage den
> delte bagdæmper med Suzuki GSXR 750 fra 91-94. En gixxerdæmper er fuldt
> justerbar, renoverbar og i meget bedre kvalitet end den originale GPZ
> dæmper. Samtidigt koster den omkring 750kr ved en tysk hugger.
>
> Begge greb var bøjet og højre clipon var lettere skæv. To nye greb blev
> indkøbt ved
www.louis.de til i alt 130kr. De havde godt nok ikke
> koblingsgreb til en GPZ 500 S officielt, men lidt detektiv arbejde afslørede
> at en GPZ 500 deler koblingsgreb med en ZZR 600, og så købte jeg bare sådan
> et i stedet. Voila nyt koblingsgreb til ingen penge. Styret opgav jeg at
> rette ud af frygt for svagheder og jeg købte et nyt hos Aagesen for 475Kr.
> Det er dyrt for en jernpind, men jeg glædede mig over det ikke var til en
> Gixxer 1100W hvor den koster 1200kr
.
>
> Hjulene blev afbalanceret, og jeg fandt at baghjulet slet ikke var
> afbalanceret! Der sad 5g på da jeg startede, og da jeg var færdig sad der
> 20g i den modsatte side. Nå 20g er ikke alverden, men jeg tænker over hvad
> der ellers kan være sjusket med?
>
> Udstødningen blev svejset pænt, malet og monteret igen. Den er helt tæt nu,
> og siger næsten intet. Carina synes lyden skider og ønsker sig en larmepotte
> a.s.a.p. En komplet rustfri BSM Vampire udstødning koster 3000kr i Tyskland,
> så det er da klart en mulighed.
>
> Gaskablet var ved at springe, og hang kun i et par tråde. Returgaskablet var
> afmonteret. Jeg skiftede gaskablet og monterede returgaskablet, da der var
> noget underligt slup i gashåndtaget der ikke kunne justeres væk med
> gaskablet alene. Til over 300kr i alt var det en af de dyre poster. Det
> returkabel der er i MC nøglen passer ikke, og er 4cm for langt. Det
> uoriginale gaskabel passer dog fint.
>
> Alle stik blev adskilt, renset med kontaktrens og fyldt med vaseline. Der
> var ir i stikkene omkring hovedsikringen og tændingslåsen, så det var ikke
> spild af tid. Sådan noget kan ikke gøres for tidligt. Det gælder om hurtigt
> at få beskyttet sine stik, også på fabriksnye motorcykler.
>
> Bremsekaliberne blev adskilt renset og smurt. Stemplerne gik fint, men der
> var ir inde bag o-ringene, så det var tiltrængt. Får man ikke renset ud her
> med et par års mellemrum kan der samles så meget skidt at stemplerne hænger
> og o-ringene bliver trykket deforme og nye må til. O-ringene var dog fine,
> men det samme kan man ikke sige om glidepindene. Kawasakien har kun
> bremsestempler på den ene side, og den skal glide på to pinde for at bremse
> med begge bremseklodser. Kaliberen hang så hårdt i de pinde, at jeg måtte
> slå dem ud med en hammer. Det var fordi selve ringen i kaliberen havde
> udviklet ir, så ringen klemte om glidepindende slev og de var velsmurt. De
> skal i følge manualen smøres for hver 6000km. Det er nok forsømt en gang
> eller to. Det er også en af de smøreopgaver der på min CBR faktisk trænger
> efter 6000km, hvilket er et par måneder eller tre med mit kørselsmønster
>
> Forgaflen hang lidt. Når GPZ'en stod op, hang den 3cm i gaffelfjedrene. Når
> Carina satte sig på cyklen satte den sig 5cm i alt. Affedningen skal default
> sætte sig ca. 1/3 af den samlede vandring. D.v.s. en alm. gadecykel med 10cm
> vandring som en GPZ skal altså sætte sig ca. 3½cm i forgaflen. Når jeg
> bremsede hårdt på den kunne jeg får gaflen til at bunde hårdt ud, så den
> kunne også trænge til noget mere olie i gaflen. Der var ca. 10cm lange rør i
> toppen af gaflen til at trykke fjedrene let sammen. Jeg monterede i stedet
> rør der var 1 cm længere for at trykke fjedrene mere sammen, så den satte
> sig 3½cm i gaflen med fører. Jeg skiftede også forgaffelolien, som ikke var
> totalt klam
til noget nyt og hældte en anelse mere i end std. Der har
> hjulpet. Den bunder ikke ud mere ved bremsning, men jeg synes måske den
> mangler noget dæmpning, jeg er dog godt vant fra min CBR. Carina må køre
> noget kilometer og fortælle om hendes oplevelser. Forgaflen er heldigvis ret
> nem at rode rundt med, så det kan nemt rettes til senere.
>
> Yderligere servicepunkter jeg har lavet bliver lige nævnt som inspiration
> til andre:
> Ventiler justeret 0,15ind 0,20ud
> Karburatore synkroniseret.
> Luftfilter renset grundigt og fedtet ind i luftfilterolie, det virkede lidt
> tørt inden?
> Nye tændrør NGK DR9EA. Tidligere sad der DR8EA monteret som er varmere.
> Kølervæske skiftet, blå type 50% kølervæske 50% demineraliseret vand.
> Olie og filter skift. Castrol RS Superbike fuldsyntetisk 10W50 olie. Vesrah
> filter.
> Svømmehusene er tømt.
> Generel smøring. greb, låse, støtteben, pedaler, koblingskabel, chokerkabel,
> gaskabel, speedometerkabel og fodhvilere.
> Kuglelejer i hjul kontrolleret.
> Motorbolte er pillet ud en af gangen smurt med kobberfedt.
> Kontrolleret regulator-omformer 14,4V @ 5000
> Voks underside af tank. Det er her den ruster først.
> Dæk, fælge og dæktryk kontrolleret.
>
> Nu må du ikke tro, at Carina's mc var ved at falde fra hindanden, men en MC
> skal holdes øje med, hvilket de fææreste gør ordenligt. Når man så køber en
> MC der skal køre hver dag bør man gå den igennem, så du ved den virker.
> Resten af denne sæson har jeg kun skiftet olie og dæk. Den har bare køret og
> kørt. Jeg vil til
> enhver tid anbefale en GPZ, og jeg synes de kører godt.